Zelf koperen plaat onder heatsink monteren.

Pagina: 1
Acties:

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 13:50

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
(jarig!)
De laatste tijd zie je steeds meer aluminium heatsinks met een koperen inlay verschijnen. Zou je hetzelfde resultaat krijgen als je zelf een koperen plaatje onder een aluminium heatsink zet? En zou het wat uitmaken hoe dik je dat plaatje maakt?

Ik wil dus een alu heatsink voorzien van een koperen base voor mijn GF. En dat koperen plaatje vastmaken met thermal adhesive. Wel beide goed vlak maken natuurlijk.

Zou dat werken? En zou het ook beter koelen dan alleen een alu heatsink?

Verwijderd

alu en koper? :+ das niet zo goed hoor! beter gebruik je de zelfde legeringen en waarom wil je een spacer gebruiken?

Verwijderd

There's only one way to find out.

Ik denk dat je het koperen plaatje nooit zo goed vast krijgt als in de fabriek. Ik denk niet dat het veel helpt.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
(jarig!)
Op zondag 17 februari 2002 20:50 schreef ScHrOeFjE het volgende:
alu en koper? :+ das niet zo goed hoor! beter gebruik je de zelfde legeringen en waarom wil je een spacer gebruiken?
Misschien een goed idee als je eerst even leest wat ik schrijf.. Wie heeft het over een spacer? En legeringen? Ik ga niet waterkoelen dus ik heb geen zak te maken met reacties tussen verschillende metalen enzo...

Mmm... ik zie het al... 16 posts..

Klok. klepel...

Verwijderd

Tuurlijk werkt dit niet.
Denk nou eens na.
De barriere tussen het koper en alu is te groot om wat rendement op te leveren.

Verwijderd

/off topic dat ik nog maar net hier op het got ben wilt nog nit zeggen dat ik niet over tweaken me kan praten :9

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 09:45

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik denk het dat het echt iets uit zal maken in temp. meschien is het zelfs slechter omdat je verbinding tussen de twee vlakken slechter de warmte geleid

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:30

Epsilon

Op zondag 17 februari 2002 22:33 schreef ScHrOeFjE het volgende:
/off topic dat ik nog maar net hier op het got ben wilt nog nit zeggen dat ik niet over tweaken me kan praten :9
nee maar dan moet je nog steeds geen onzin uitkramen van termen en dingen die je toevallig tegen bent gekomen. Een spacer is een plaatje dat jem rond de core van je cpu legt om de core te beschermen tegen verkeerd monteren van de koeler. En galvanische corrosie (het koper en alu gedoe) gebeurt alleen als er iets tussen zit wat geleid.

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 21:17
Ik vind dit wel het proberen waard.. Een dun stukje koper als heatspreader te gebruiken. :)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
(jarig!)
Op zondag 17 februari 2002 22:17 schreef Aico het volgende:
Tuurlijk werkt dit niet.
Denk nou eens na.
De barriere tussen het koper en alu is te groot om wat rendement op te leveren.
:?

En hoe denk je dat Alpha (van de PAL8045) dat doet dan?

Verwijderd

werkt prima lijkt me is toch gewoon een coldplate dan? als je al een coldplate gebruikt hoef je er natuurlijk niet nog een te nemen...

voor alle mensen die het hier niet mee eens zijn, zoek ff op coldplate ;)

Verwijderd

Het werkt wel en dit werkt nog beter:

mod je heatsink met een plaatje zilver

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
(jarig!)
Op maandag 18 februari 2002 09:38 schreef frytzzz het volgende:
Het werkt wel en dit werkt nog beter:

mod je heatsink met een plaatje zilver
Hmm, misschien ook wel de moeite waard ja...

Verwijderd

Waarom koop (of maak :? ) je niet een heatsink die helemaal van koper is, dat lijkt mij het beste.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
(jarig!)
Op maandag 18 februari 2002 10:24 schreef PJanssen het volgende:
Waarom koop (of maak :? ) je niet een heatsink die helemaal van koper is, dat lijkt mij het beste.
Mij ook, maar dat is een stuk duurder, en aangezien ik al een alu heatsink heb liggen en ook de thermal adhesive lijkt mij dat handiger. En het moet dan een koperen heatsink zijn van 50x50mm aangezien hij op mijn GF moet passen. En van dat formaat vind je ze niet zo makkelijk denk ik...

Verwijderd

Het kan prima, maar voor maximaal rendement zou ik het volgende doen:

- Wat aluminium van het koelblok afhalen. Hou 2mm over tot waar je koelribben beginnen. Extra alu levert alleen maar extra warmteweerstand op.

- De koperen plaat en het koelblok beide zo vlak mogelijk maken.

- De koperen plaat op het alu blok monteren met secondelijm en dunne koelpasta. AS en AS Adhesive zijn veel te dik, daarmee verlies je alleen maar omdat je de boel niet dicht genoeg op elkaar krijgt. Bij peltiers heb je dat effect al: die zijn al te groot om goed AS te kunnen gebruiken.

Bedenk dat de geleiding van AS Adhesive nog geen 2% is van die van koper. Het is dus zaak om de overgangslaag echt zo dun mogelijk te houden, en dan praten we over micrometers.

De dikte van de koperen plaat: een millimeter of 3 lijkt vrij optimaal kwa spreiding/weerstand. 5mm zou ook nog kunnen, dikker zou ik niet doen.

Idee: gewone soldeertin presteert kwa warmtegeleiding al 6x beter dan AS2. Je kunt dit geheel opstoken tot smeltpunt van soldeer, dus je zou ook soldeertin tussen de koperen plaat en het alu blok kunnen doen, verhitten, en de boel op elkaar duwen, zodanig dat je overtollige tin eruit perst.

Vastsolderen doe je het zo niet, maar je thermal interface zou beter moeten zijn dan met welke pasta dan ook.

Een druppel kwik levert overigens hetzelfde effect op.
Pagina: 1