Theorie van Stephen Hawking: ook de tijdsdimensie is 'geloopt', dwz, het universum heeft geen begin of einde, de tijd loopt gewoon weer in zichzelf over. Grappig, maar zeker niet algemeen geaccepteerd onder natuurkundigen. (Ook nog nauwelijks uitgewerkt.)
Gekromde dimensies: Supersnaartheorieen geven aan dat er 10 ruimtedimensies zijn, waarvan er 7 opgekruld liggen zodat wij ze niet kunnen waarnemen. Dit is misschien wat je zeer sterke gelooptness zou kunnen noemen. (Nee dat vindt je niet in Van Dale, ik weet het.)
De ruimte is dus absoluut niet plat!
De ruimte is behoorlijk vlak (=plat?). In feite was dat een van de belangrijkste problemen van het Big Bang model: Waarom is de ruimte zo ontzetten vlak, en niet bol of hol? De hoeveelheid massa + kosmologische constante (energiedichtheid van het vacuum) is precies zoveel dat de ruimte vlak is. In een bolle (meer massa) of holle (minder massa) zou een driehoek meer of minder dan 180 graden hebben bijvoorbeeld.
Gelukkig hebben de inflatie-modellen een oplossing gebracht. Met name de chaotische inflatie, die een plotselinge vergroting van de ruimte met een factor 10^(10^100) voorspelt vind ik persoonlijk erg koel.
In het heelal neemt de chaos altijd toe (wet van entropie).
Niet helemaal. Chaos en Entropie is niet helemaal hetzelfde. Wat is chaotischer, een glas met ijsschilfers of een glas water? De ijsschilfers zien er in ieder geval veel chaotischer uit. Toch heeft een glas water een grotere entropie. Uitkijken met de term 'chaos' is gepast, het kan werkelijk van alles betekenen.
Vanaf het ontstaan van het heelal is de entropie blijven toenemen. Deze zou dan ineens moeten gaan afnemen als de tijd rond zou zijn, en dat is onmogelijk volgens de huidige theorieen.
Yep. Daarom snap ik de theorie van Hawkings ook niet.
Lord Daemon