Verwijderd

Topicstarter
Ik had laatst een theorie bedacht (waarschijnlijk zijn er honderden die hetzelfde allang hadden bedacht maar goed...) dat alle dimensies wel eens "geloopt" zouden kunnen zijn... dus als je maar lang genoeg doorvliegt kom je weer bij het begin uit. Volgens mij noemen ze zoiets "gekromd" ofzo... anyway, als tijd ook een dimensie is belooft dat wat! Dan komt alles op het "laatst" weer precies zo uit als op het "begin" (hoewel deze punten, begin en eind, er dan natuurlijk niet zo vast zijn)
Nu ben ik benieuwd wat voor dimensies er nog meer zijn... (btw.: ik ben een lamer op dit gebied, dus pliez niet uitlachen als ik nu iets doms zeg :))

Verwijderd

hetzelfde geldt voor op aarde, dus het is goed mogelijk dat het met de ruimte ook zo werkt...

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Het is al een tijdje terug, maar ik had een keer gelezen dat de vorm van het universum een 'zadel' was ofzo.
Het zou dus mogelijk zijn dat je ooit in de toekomst een ster meerdere keren kon zien alleen op andere plekken. Net als in astroids dat als je uit het scherm vloog je aan de andere kant weer tevoorschijn kwam.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... dat opent leuke mogelijkheden... als we de grootte van zo'n kromming kunnen veranderen kunnen we misschien wel tijdreizen, of heel snel dingen verplaatsen... :)

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
Dat is heel goed mogelijk, als de ruimte tenminste gekromd is. In de vorm van een bol, of een donut.

Jammer dat alles er op wijst dat de ruimte best wel plat is =)

Verwijderd

De ruimte is dus absoluut niet plat!

Voorbeeld: Zwaartekracht is niets anders dan kromming van de 3-dimensionale ruimte tijd. Verder si de ruimte ook te krommen door magneetvelden geloof ik.

In theorie is het dus ook mogelijk om heel snel dingen te verplaatsen. Je vouwt ruimte als het ware dubbel, dit heten dan wormgaten. Hiermee zou tijdreizen ook mogelijk moeten zijn.

• Infinithlon
  • Laatst online: 19-01 19:01

Infinithlon

i was there!

Ruimte is eindig, maar ook weer oneindig, dwz net als het aardoppervlak, het is eindig groot, maar je kunt oneindig lang door blijven lopen, er zit geen eind aan...

Als je maar lang genoeg rechtdoorgaat in de ruimte kom je weer op je beginpunt uit, maar zelfs als je dit met lichtsnelheid zou doen, zou je te weinig tijd hebben om dat te halen, uitgaande van de Big Crunch theorie dat het universum in elkaar gaat klappen...

when i wake up people take up mostly all of my time!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
De ruimte te krommen door magneet velden?
Dat zwaartekracht lichtdeeltjes afbuigt klinkt nog wel logisch...maar waar bestaat "ruimte" dan uit dat het onder invloed van een kracht gekromd kan worden?

Ruimte is niets dacht ik altijd (geen materie en deeltjes ed)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ik hoor hier heel veel mensen zeggen dat ruimte een 4 dimensionale bol zou zijn. Dit is idd een bestaande theorie, maar het is zeker niet bewezen. Dus zeg niet dat het zo is.

Verder betwijfel ik of de tijd gekromt (lees: rond) is. Volgens mij is het juist 1 van de fundamentele principes van de huidige theorien dat tijd maar 1 kant op kan. Je kunt met tijd volgens mij ook nooit uitkomen waar je vertrokken was, en wel hierom. In het heelal neemt de chaos altijd toe (wet van entropie). Geen enkel proces kan verlopen zonder een toename van chaos. Dit is zowel op macroschaal als op quantummechanische schaal zo. Ook quantummechanische reacties hebben een vastgelegde richting. Vanaf het ontstaan van het heelal is de entropie blijven toenemen. Deze zou dan ineens moeten gaan afnemen als de tijd rond zou zijn, en dat is onmogelijk volgens de huidige theorieen.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Theorie van Stephen Hawking: ook de tijdsdimensie is 'geloopt', dwz, het universum heeft geen begin of einde, de tijd loopt gewoon weer in zichzelf over. Grappig, maar zeker niet algemeen geaccepteerd onder natuurkundigen. (Ook nog nauwelijks uitgewerkt.)

Gekromde dimensies: Supersnaartheorieen geven aan dat er 10 ruimtedimensies zijn, waarvan er 7 opgekruld liggen zodat wij ze niet kunnen waarnemen. Dit is misschien wat je zeer sterke gelooptness zou kunnen noemen. (Nee dat vindt je niet in Van Dale, ik weet het.)
De ruimte is dus absoluut niet plat!
De ruimte is behoorlijk vlak (=plat?). In feite was dat een van de belangrijkste problemen van het Big Bang model: Waarom is de ruimte zo ontzetten vlak, en niet bol of hol? De hoeveelheid massa + kosmologische constante (energiedichtheid van het vacuum) is precies zoveel dat de ruimte vlak is. In een bolle (meer massa) of holle (minder massa) zou een driehoek meer of minder dan 180 graden hebben bijvoorbeeld.

Gelukkig hebben de inflatie-modellen een oplossing gebracht. Met name de chaotische inflatie, die een plotselinge vergroting van de ruimte met een factor 10^(10^100) voorspelt vind ik persoonlijk erg koel.
In het heelal neemt de chaos altijd toe (wet van entropie).
Niet helemaal. Chaos en Entropie is niet helemaal hetzelfde. Wat is chaotischer, een glas met ijsschilfers of een glas water? De ijsschilfers zien er in ieder geval veel chaotischer uit. Toch heeft een glas water een grotere entropie. Uitkijken met de term 'chaos' is gepast, het kan werkelijk van alles betekenen.
Vanaf het ontstaan van het heelal is de entropie blijven toenemen. Deze zou dan ineens moeten gaan afnemen als de tijd rond zou zijn, en dat is onmogelijk volgens de huidige theorieen.
Yep. Daarom snap ik de theorie van Hawkings ook niet.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Lord Daemon
Niet helemaal. Chaos en Entropie is niet helemaal hetzelfde.
Weet ik, maar chaos klinkt veel stoerder als entropie :)
Yep. Daarom snap ik de theorie van Hawkings ook niet.
Join the club :)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
ook heeft iemand gezegt dat er vroeger (nog voordat de aarde bestond enzo) er GEEN tijd bestond. Allemaal erg moeilijk voor te stellen...

• Macros

Macros

I'm watching...

Voor de Big-Bang was de dimensie van de ruimte 0. Dus geen lengte, breedte, hoogte en tijd. Nog niet eens niets, minder dan niets.

• Macros

Macros

I'm watching...

Ik lees weer een stukje terug, en daar oppert iemand de Big Crunch theorie.
Het laatste wat ik daarover heb gelezen is dat dat zeer onwaarschijnlijk is. Waarschijnlijker blijft het universum altijd uitdijen. En nieuwe aanwijzingen zeggen dat het zelf accellereerd.

Verwijderd

Als er een geacceleerd uitdijend heelal is dan moet hier ook een kracht voor zijn, deze kracht moet dus over gigantische afstanden nog afstotend zijn.
Verklaring?
Pagina: 1