Toon posts:

Welke microfoon en hoe opnemen met de computer?

Pagina: 1
Acties:
  • 480 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil op mijn computer via een microfoon geluid kunnen opnemen.
Ik heb een goedkoop microfoontje als ik die aan me computer sluit en je neemt geluid op klinkt het voor geen meter.(dit was dan ook wel een goedkoope microfoon)

Wie kan me een microfoon aan raden (ik had al van Sm 58 gehoord) waarmee ik kan opnemen op m'n computer.
Het moet van goede kwaliteit zijn. (Wil een demo maken)
Wat heb ik daarvoor allemaal nodig?
Alleen een microfoon en die aansluiten aan me computer of ook nog iets wat daar tusse moet komen(mengpaneel??)

en een shure sm58 is dat een goede microfoon voor een toch goede kwaliteit demo kunnen maken?
BVD

:)

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Kun je iets specifieker zijn?
Wat wil je precies opnemen, wat voor instrumenten of stemmen? Wil je meer sporen na elkaar opnemen of gewoon mono?
Shure SM58 is prima mic voor Vocalen, vooral live omdat 'ie zo robuust is. Goede mic-input (bijv. van een mixer) is wel behoorlijk noodzakelijk iig.

Verwijderd

Voor de computer heb je meestal een condensator microfoon nodig. Wet niet of dat altijd het geval is

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:27

Jag

Op zondag 17 februari 2002 22:05 schreef Sanka het volgende:
Voor de computer heb je meestal een condensator microfoon nodig. Wet niet of dat altijd het geval is
Juist geen condensator mic, die hebben phantoom nodig, en dat wordt wat lastig met een geluiskaart :).

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kijk eens met die rot-microfoon of het niet aan je geluids-instellingen ligt en de manier waarop je hem bij je mond houdt. Het scheelt vaak erg veel als je het op de juiste manier doet.

Verwijderd

je moet ook even kijken wat voor mogelijkheden je geluidskaart heeft..
met bijvoorbeeld een sb-live kaartje kan je softwarematig nog een hele hoop instellen..
en met zow n on-board ding niet !!

Verwijderd

Topicstarter
ik wil stemmen kunnen opnemen.
ik heb onboard geluid.
Die "rot" microfoon was maar 15,- dus die is gewoon niet geschikt hiervoor, dus een nieuwe microfoon is zeker nodig.

(Ik weet totaal niks op dit gebied, dus bijv condensator enzo ik zou niet weten wat het is.)

Het is de bedoeling dat ik een demo cd kan maken.

SM 58 is daar dus goedvoor?
kan die microfoon dan zo rechtstreeks in me computer of moet daar nog iets tussen komen? een megpaneel? of soort versterker?

-khoop dat het zo wat duidelijker is,

oja en wat voor geluidskaart zou hier eventueel dan goed voor zijn? moet dus een goede microfoon ingang hebben of line-in

Verwijderd

Topicstarter
weet echt niemand wat ik nodig heb?

reacties welkom!

BVD :)

• TheLemon

TheLemon

Ja sorry, maar dit noem ik niet specifiek :?
Stemmen zeg je, maar zijn dat spreekstemmen of operazangeressen of metal-grunters? En een demo van wat?
Verder over die mic inpluggen kan je in mijn vorige reply al lezen.
M.a.w.: Stel je vragen zo, dat we er goed antwoord op kunnen geven.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil zang opnemen, en een demo maken daar bedoel ik een cdtje maken mee. Dus zelf een single maken zeg maar.

Ik zie in je vorige reply dat je een goede mixer dan nodig heb, zou je dan ook even willen zeggen wat een mixer is?
(ik weet totaal(bijna)nog niks op dit gebied dus vandaar.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Persoonlij denk ik dat een google search je al meer oplevert dan een aantal zullen blaten hier om de "condensator" microfoon maar als voorbeeld te noemen (no flame intended) ;) Zang opnemen op een computer red je niet met alleen een SM58 en een pc, ja het gaat wel maar als jij een serieuze demo wilt maken ..... nee dan niet. Dan zul je een mixer (lees mengtafel) en eventueel een limiter kunnen gebruiken. Maar ik zou eens googlen en daar staat al een schat aan info. Specifieke vragen kunnen dan weer hier beantwoord worden.. (uiteraard sta je vrij dit advies aan je ***t te lappen :) )

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 17:25 schreef Baklap het volgende:
Persoonlij denk ik dat een google search je al meer oplevert dan een aantal zullen blaten hier om de "condensator" microfoon maar als voorbeeld te noemen (no flame intended) ;) Zang opnemen op een computer red je niet met alleen een SM58 en een pc, ja het gaat wel maar als jij een serieuze demo wilt maken ..... nee dan niet. Dan zul je een mixer (lees mengtafel) en eventueel een limiter kunnen gebruiken. Maar ik zou eens googlen en daar staat al een schat aan info. Specifieke vragen kunnen dan weer hier beantwoord worden.. (uiteraard sta je vrij dit advies aan je ***t te lappen :) )
ja oke,
maar vertel me dan ook ff wat een mixer/mengtafel limiter precies doen en kunnen/wat het zijn

BVD, ja gaen was al aan het googlen

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Oftewel: Je hoort de klok luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt? Sorry, ik ben ook lid van een meer profi recording forum, maar zulke ontzettende newbies heb ik nog nooit gezien. :)

Ik zou zeggen: ga es googlen op tutorials over opnemen en studio's. Daar schiet je al een hoop mee op. Gewoon veel lezen, dan ben je goed geinformeerd en daar schiet je een hoop mee op. Dan kun je namelijk ook geinformeerd vragen gaan stellen. :)

Succes ermee iig!

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
inderdaad.. je kunt nu wel leuke spulletjes gaan kopen...maar als je niet eens weet wat een condensator mic is en een limiter ..

zal je toch niet helemaal met lege handen laten staan :P

voor een betaalbare limiter zou je aan een behringer kunnen denken.. (die buizenversie zie ik de laatste tijd ook redelijk vaak in de aanbieding staan)

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Bedoel je nou een limiter of een compressor? :)

• TheLemon

TheLemon

limiter=compressor 1:oneindig

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
allebei :)
COMPOSER® PRO MDX2200
2-CHANNEL COMPRESSOR/LIMITER EXPANDER/GATE PEAK LIMITER

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Op dinsdag 19 februari 2002 12:43 schreef nikao het volgende:
allebei :)
Is die Behringer snel genoeg om als echte brickwall limiter te dienen?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

goedemiddag hillie :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
maar een sm58 en een mengpaneel moet dus voldoende zijn om te kunnen opnemen op m'n pc

(een limiter is dus een apparaat wat het geluid op een niveau houd, een sterkte,eenvolume zeg maar?)

ik hoef geen hele professionele studio thuis te hebben dus, zo moeilijk kan het toch niet zijn.

Heb gewoon een microfoon nodig en ik denk een megpaneel, alleen het antwoord is er nog steeds niet.

Dus zijn die twee dingen nou alleen nodig of heb ik nog meer spullen nodig.

Ik heb al ge gegocheld , alleene het gaat er gewoon om heb ik voor die SM58 nou ook een mengpaneel nodig a of nee, :?

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Op dinsdag 19 februari 2002 13:00 schreef limoentje het volgende:
goedemiddag hillie :)
uhhh..... ja, goedemiddag. :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op dinsdag 19 februari 2002 14:55 schreef Hillie het volgende:
uhhh..... ja, goedemiddag. :)
it's the Fries from your flatgebouwtje ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Zit jij tegenwoordig in Madagascar Roelof? :)

Verwijderd

Topicstarter
als jullie hele gesprekken gaan houden die nix met dit topic te maken hebben krijg ik nooit antwoord en leest ook niemand het meer.

dus a.u.b. ga dan chatte met elkaar ofzo maar niet hier. ;)

• TheLemon

TheLemon

Owkee,

Als ik zo lees wat jij van dat spul afweet, is elke euro die je er nu aan uitgeeft er één teveel denk ik. Waarom leen (of huur) je niet een mic voor een paar dagen en ga je wat ermee spelen, dan leer je een beetje hoe het werkt. Maar over je vraag: de microfooningang op je geluidskaart is meestal van een kwaliteit om te huilen, dus vandaar dat men of een mixer (met meerdere mic-inputs) of een losse microfoonversterker gebruikt en dan naar de line-in van je soundcard. Leen gewoon een microfoon (shure is inderdaad niet slecht voor semi-pro opnames) en iets (mixer of losse versterker) waar een microfooningang op zit en sluit dat aan op je pc. Ga vervolgens wat opnemen in een niet te ingewikkeld programma, bijv. Cooledit of Wavelab (wavelab vind ik erg overzichtelijk). Als je dan problemen krijgt, dan kan je hier nog eens wat meer specifieke vragen stellen.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op dinsdag 19 februari 2002 16:23 schreef Hillie het volgende:
Zit jij tegenwoordig in Madagascar Roelof? :)
Nee actually in Zambia ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 16:54 schreef TheLemon het volgende:
Owkee,

Als ik zo lees wat jij van dat spul afweet, is elke euro die je er nu aan uitgeeft er één teveel denk ik. Waarom leen (of huur) je niet een mic voor een paar dagen en ga je wat ermee spelen, dan leer je een beetje hoe het werkt. Maar over je vraag: de microfooningang op je geluidskaart is meestal van een kwaliteit om te huilen, dus vandaar dat men of een mixer (met meerdere mic-inputs) of een losse microfoonversterker gebruikt en dan naar de line-in van je soundcard. Leen gewoon een microfoon (shure is inderdaad niet slecht voor semi-pro opnames) en iets (mixer of losse versterker) waar een microfooningang op zit en sluit dat aan op je pc. Ga vervolgens wat opnemen in een niet te ingewikkeld programma, bijv. Cooledit of Wavelab (wavelab vind ik erg overzichtelijk). Als je dan problemen krijgt, dan kan je hier nog eens wat meer specifieke vragen stellen.
ja ik kan wel eerst dingen gaan huren en dan later het gaan kopen maar dan ben ik alleen maar meer kwijt.
Ik wil wel meteen de goede spullen hebben want die zal ik toch nodig hebben. Het heeft geen zin om eerst te gaan huren en dan weer te gaan kopen. Want ik heb die spullen gewoon nodig.

Maar ik weet nu denk al wat ik allemaal nodig heb.

Ik heb een Shure SM58 en een mixer of dergelijke waarop ik m'n mocrofoon aansluit en dan sluit ik die mixer weer op me line-in.

Als ik een SM58 microfoon koop, zijn daar dan nog verschillende soorten in? Of is SM58 gewoon een SM58?

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

okee, genoeg afgezeken, shame on all the pros here!. jij wilt goede spullen waar je wat mee kunt en het mag niet te duur zijn denk ik.

die sm 58 is een podium microfoon en is gebouwd om zo min mogelijk rond te zingen. De klank is maar zozo. je hebt ook een sm58f (of zoiets in die richting) deze heeft meer hoog mid en is bedoeld om vrouwenstemmen wat meer body te geven.

je hebt nodig: een mic-->> studio model =röde/neumann e.d.
dit zijn hele fijne heldere opname merken.

een plofscherm-->> da's zo'n rondgebogen ijzerdraadje met een pantyachtig ding eroverheen

een compressor/limiter-->> koop óf hardware of doe het met de pc dmv plugins in acid/cubase/wavelab

een mixer met toonregeling-->>die behringer spullen zijn goedkoop en leuk om mee te starten, hier zitten in bepaalde modellen al galmapparatuur en c/l devices. (kijk hiervoor op marktplaats.)

demping voor de opname ruimte-->> kijk hiervoor op internet
demp echter niet je hele kamer dan wordt het te dood! een beetje leven in de klank doet meer dan de mooiste galmbak>.

nou, je kunt weer verder denk ik.

vinz

• Baklap

Baklap

ps er wordt niet afgezeken maar het is best handig een beetje meer research te doen .. Ik heb het ook allemaal zonder GoT :+ moeten leren...

iig bovenstaande is een leuk begin.

Verwijderd

Topicstarter
THX :) Aan die info heb ik echt iets , echt heel erg bedankt.!!! :)

(ps weet miss iemand waar je online oudio apparatuur kan bestellen?,)

• TheLemon

TheLemon

Nou ja, als jij echt zwaar geld teveel hebt, zou ik inderdaad dat bovenstaande spul kopen, zonder dat je ook maar het flauwste benul hebt wat het is. Onze posts zijn niet bedoeld om af te zeiken, maar om je een hoop ellende en over de balk gesmeten geld te besparen. Maar als je alle adviezen van wat meer ervaren geluidstechnici in de wind wil slaan, ga je gang, maar post dan niet op GoT!
Dat setje wat hierboven genoemd zal je grofweg zo'n 1000,- kosten. Met de ervaring die jij hebt en dat spul erbij kan ik je garanderen dat je slechtere opnames maakt dan ik (of één van mijn collega's op hier op GoT) met voor 200,- aan spullen.

• Baklap

Baklap

Op woensdag 20 februari 2002 12:50 schreef TheLemon het volgende:
Nou ja, als jij echt zwaar geld teveel hebt, zou ik inderdaad dat bovenstaande spul kopen, zonder dat je ook maar het flauwste benul hebt wat het is. Onze posts zijn niet bedoeld om af te zeiken, maar om je een hoop ellende en over de balk gesmeten geld te besparen. Maar als je alle adviezen van wat meer ervaren geluidstechnici in de wind wil slaan, ga je gang, maar post dan niet op GoT!
Dat setje wat hierboven genoemd zal je grofweg zo'n 1000,- kosten. Met de ervaring die jij hebt en dat spul erbij kan ik je garanderen dat je slechtere opnames maakt dan ik (of één van mijn collega's op hier op GoT) met voor 200,- aan spullen.
Halleluja ... De topic starter wil schijnbaar niet inzien dat zelf een beetje prutsen ook best wel goed is. Topic starter verwacht van de posters op GoT dat ze hem ff gaan uitleggen hoe je een goede Demo kunt maken met 0 ervaring.

Stel je vraag eens anders dan ? Mischien kunnen we dan wat. Wat jij wil gaat gewoonweg niet zo simpel. Je moet gewoon oefenen en huur eens een mic in plaats van te roepen " ik heb van een SM58 gehoord" .. Ja dat heb ik ook maar is dat wel geschikt voor wat ik wil... Huur eens zo'n ding kost je 25 GULDEN max.

Proberen en testen is de boodschap hier. En heb je dan vragen return to sender. (8>

Verwijderd

Topicstarter
ik snap het wel. maare als jullie een computer kopen een nieuwe ga ik toch ook niet zeggen koop eerst een 486-er, als je er niks van weet en koop dan pas een goeie.
Het enigste wat ik wil is een microfoon aan me computer hebben. A.U.B ga dan niet doen alsof dat zo bijzonder is en alsof ik daar heeel veeel kennis voor nodig zou hebben.
En daarom vraag ik het ook.
EN ik kan wel eerst goedkoope zooi kopen maar wat heb ik daar nou aan?? Ik heb spullen nodig waar ik wat mee kan Die goede kwaliteit leveren en dat ik niet later nog een duurdere aan moet schaven omdat het eigelijk niet de kwaliteit is die ik nodig/wil hebben is.

Ik wil gewoon in hoge kwaliteit kunnen opnemen....

Ennne natuurlijk hebben jullie niet betere kwaliteit met spullen van 200,- en dan zou ik mindere kwaliteit hebben als ik met spullen van 1000,- zou hebben. Dat is gewoon onzin. En als het zo zou zijn waarom raad je me dan geen spullen aan van 200,-???

...........

• Baklap

Baklap

Op woensdag 20 februari 2002 17:09 schreef intercrazy het volgende:

Ik wil gewoon in hoge kwaliteit kunnen opnemen....

...........
Dat wil ik ook wel. Nah dit is een topic voor de vriendelijke GoT'er die nog een Teleac cursus heeft liggen

"hoe wordt ik een Top geluidsman met de beste demo ter wereld zonder daar ook maar enig moeite voor te doen"

Iig veel suc6 met je microfoon op de computer

* Baklap signing off

Verwijderd

Topicstarter
het hele probleem om eem demo te maken is GEEEN probleem dat staat hier helemaal los van.

Ik heb nu ook een microfoon aan me computer hoor. en daar lukt het ook mee.

Alleen het is nu tijd dat ik een "ECHTE" microfoon nodig heb.

Alleeen nu hoor ik dat als ik een "ECHTE" microfoon aan me computer wil hangen dat ik dan nog wat meer spullen daarvoor nodig heb en dat die microfoon dus niet rechtstreeks aan me computer kan komen hangen maar dat er een mixer/mengpaneel of dergelijke aan moet.

Het enigste wat ik wil weten is welke micrfoon en welke mixer/mengpneel moet daar dan tussen(als die er tussen zouden moeten)

Is dat nou zo'n raare vraag>?? mag ik dat iet vragen ofzo?? ik vraag toch helemaal niet hoe ik een demo moet maken.. Jullie verdraaien het hele verhaal ik zeg alleen dat ik die microfoon nodig zal hebben bij het maken van een demo... |:(

• Baklap

Baklap

Zoals al tig keer eerder gemeld als je niet weet wat een mixer is dan is het redelijk kansloos om iemand uit te leggen hoe het dan moet... Het is geen onwil alleen jij weet a: niet wat je wil en b: als wij dan al iets zeggen dan weet je er niets vanaf. Dat staat toch garant voor een kansloos topic of niet ?

Koop een fatsoenlijke geluidskaart ga kijken op de site bij Behringer (voor een mixer) en huur eens een paar microfoons en dan zul je zien dat je al weer veel verder bent.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Iedereen wil natuurlijk kwaliteit :) Maar, waar wil je hem voor gebruiken? Vocals?

Verwijderd

Topicstarter
Ja oke als ik niet goed weet wat een mixer is danne zal het moeilijker worden ja,

je hoeft niet te reageren hoor dat moet jij helemaal zelf weten.
Maar doe niet alsof ik achtelijk ben ofzo en dat als ik niet weet wat een mixer is dat het meteen maar onmogelijk gaat worden.

Ik bedoel als je nou eens uitlegt wat het dan is dan heb ik daar misschien nog wat aan maar hier heb ik niks aan.

Wat ik ervan begrijp is dat het een apparaat is waar je als je instrumenten zeg maar op kan aansluiten, microfoons onder anderen en dat dat "apparaat" weer aan me computer moet. klopt dat?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 17:40 schreef Yokozuna het volgende:
Iedereen wil natuurlijk kwaliteit :) Maar, waar wil je hem voor gebruiken? Vocals?
ja

• Jag

Jag

Ik zou nu een cheap ass mixer kopen van bijv Behringer. Als je zo'n ding bij feedback koopt, kost het je geen drol. Wel de verleiding weerstaan om een 16-kanaals mixer te kopen omdat je het meteen goed wilt doen, want je wilt als je verder bent toch wat anders. Kortom, weggegooid geld om nu veel uit te geven.
Dan kan je er een SM58 bijkopen om mee te beginnen. En als je daar mee bent uitgespeeld huur je eens wat andere mics om te kijken hoe die klinken. Ik denk dat je dit voor 300,- wel moet kunnen redden.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 18:42 schreef Jag het volgende:
Ik zou nu een cheap ass mixer kopen van bijv Behringer. Als je zo'n ding bij feedback koopt, kost het je geen drol. Wel de verleiding weerstaan om een 16-kanaals mixer te kopen omdat je het meteen goed wilt doen, want je wilt als je verder bent toch wat anders. Kortom, weggegooid geld om nu veel uit te geven.
Dan kan je er een SM58 bijkopen om mee te beginnen. En als je daar mee bent uitgespeeld huur je eens wat andere mics om te kijken hoe die klinken. Ik denk dat je dit voor 300,- wel moet kunnen redden.
THXX , Bedankt!!

Is een SM85 wel een microfoon waar je toch een aardig prof geluid mee kan krijgen? geen vervorming

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 24-12 15:14
Gaven die Sennheiser E-series ook niet een goed/beter geluid dan die SM58... ?

En die zijn der in een best grote prijsrange...

Kheb hier zelf een e845s liggen en die klinkt veel beter dan een mic van 8 tientjes van Behringer die we ook hebben liggen.

• Jag

Jag

Op woensdag 20 februari 2002 18:48 schreef intercrazy het volgende:

[..]

THXX , Bedankt!!

Is een SM85 wel een microfoon waar je toch een aardig prof geluid mee kan krijgen? geen vervorming
Het gaat niet om vervorming (tenminste niet in de manier waarop de term vervorming meestal wordt gebruikt). Een sm58 geeft best een aardig geluid, totdat je er een goede condensator naast doet, maar die zijn dan ook een stuk duurder. Bovendien kan je een SM58 ook nog eens laten vallen zonder dat ie stuk gaat.
Je moet er wel redelijk wat aan EQ-en trouwens, en zijn gevoeligheid is ook niet superhoog, maar dat is allemaal niet zo erg.
Pagina: 1