Omdat het vorige onderwerp (buitenaards leven) inderdaad een beetje 'off topic' begon te worden...
voort te zetten...
reaktie van Unicorn:1e dimensie: laat dat maar even zitten, voor de duidelijkheid
2e dimensie: bijvoorbeeld een tekening (plat vlak, dus inderdaad alleen x en y)
3e dimensie: z erbij (dus echte dingen)
4e dimensie: tijd
en hier houdt het voor mijn voorstellingsvermogen denk ik ongeveer op...
Misschien dat iemand hier nog leuke voorbeelden van heeft!
Het lijkt me leuk om dit soort gefantaseer(Vet offtopic deze post)
Als je de 4e dimensie vrij tot je beschikking hebt kun je inderdaad leuke dingen doen, even aangenomen dat wij 4-dimensionaal gezien "plat" zijn. (Ik ben er nog niet helemaal uit of dit ook zo is.)
Ik zou bijvoorbeeld 1 seconde vooruit kunnen gaan, een paar meter opzij, en weer 1 seconde terug. Voor de mensen die bij mij in de kamer zitten lijkt het dan of ik plotseling ergens anders heen geteleporteerd ben. Eventueel dwars door muren heen.
Nog leuker is om iemand bij z'n kladden te pakken en er een 4-D rotatie op los te laten (180 graden). Is misschien moeilijk voor te stellen (op papier narekenen gaat makkelijker, denk ik... en da's al moeilijk) maar het resultaat zou zijn dat deze persoon helemaal gespiegeld is. Z'n hart zit dus ineens rechts.
Ook zou ik hem "overdwars" in de tijd kunnen zetten (90 graden). Voor de toeschouwers is hij dan een 4-dimensionale dwarssnede. Waarschijnlijk een onherkenbare homp vlees en textiel, zo plat als een dubbeltje.
Zo zijn er waarschijnlijk nog veel meer rare situaties te bedenken. (Leuk voor op feestjes)