• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:29
Ik heb een documentaire bij Discovery Channel (goede zender) gezien over het halen van de lichtsnelheid. Daar werd in verteld dat je een atoom kon laten imploderen en dat je dan een knal zou krijgen vele malen krachtiger dan een atoombom. Met de energie die dan vrijkomt, zouden we lichtsnelheid moeten kunnen halen. Wie weet hier wat meer over, want dit is verrekte interessant...

Verwijderd

*vloek vloek* wanneer was dit op discovery?
ahhh heb ik weer eens gemist hoor

werd vanochtend wakker hadden ze het over sneeuw, dat het zo naar beneden dondert..lawines, was ook wel gaaf om te zien...

Verwijderd

Ik heb hier ook wel eens iets over gezien volgens mij! Volgens mij heette die energie 'nulpuntsenergie' of zoiets... De theorie was dat je het atoom afschermde van de krachten die het normaal uit elkaar trekken, zodat hij zou imploderen... Ik weet het allemaal niet meer zeker, het is al heel lang geleden dat ik dit heb gezien. Dus als anderen er meer over weten, PLIEZ zeg het! want ik wil er wel meer over weten!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:29
Dat was ook met nulpuntsenergie, en er was ook een manier om het heelal voor je te laten krimpen en achter te laten uitzetten, dat je zo voortgestuwd wordt. Er is geloof ik ook een Alien-night op discovery.

Verwijderd

JJJ, dat heet warp-theory (uit startrek). Het voordeel van deze theorie is dat het geen oneindige energiebron vereist om jezelf sneller dan het licht voort te bewegen, dit in tegenstelling tot de conventionele manier van voortbewegen, waarbij de traagheid uiteindelijk oneindig wordt en je dus ook een oneindige energiebron moet hebben (derhalve is het onmogelijk de "lichtsnelheidsbarriere" te doorbreken; maar dat was oud nieuws).

Bij Warp-theory beweegt niet het spaceship zelf maar de ruimte eromheen. Hiervoor heb je echter een zwaartekrachtgenerator nodig die netzoveel gebruikt als een heel melkwegstelsel opwekt! En om jezelf (in het spacship te beschermen tegen die krachten heb je een nog uit te vinden krachtveld (of anti-gravitatiegenerator) nodig die net zoveel energie gebruikt!

Nu was die wetenschapper op zoek naar een energiebron die daar groot genoeg voor was en kwam uit op nulpunts-energie. Alleen klopte die uitleg van de discovery channel op dat punt (dat imploderende atoom) volgens mij niet meer!

Wat ik ervan heb gehoord is het energie die uit het niets komt en weer in het niets verdwijnt (deeltjes die in een vacuum onstaan en weer verdwijnen, of zoiets) Volgens de Nederlandse Wetenschapper Casimir was het mogelijk om met dit principe een perpetuum mobile te maken. Vraag me niet hoe, maar dat zal wel ergens op het web staan!!

P.S.: Vinden jullie het ook zo irritant dat zo weinig mensen echt heel erg veel weten over deze dingen. Ik bedoel, van mij (en jullie waarschijnlijk ook) is het gewoon een interesse, het is allemaal vrij basic en weinig uitgebouwd, maar ik heb net te weinig interesse om er ook iets mee te doen (laat staan dat ik goed genoeg in wiskunde ben). Hebben jullie dat nou ook??

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

-

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• MixMasterMike
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-03-2025

MixMasterMike

Impervious

Slakkie niet huilen, ik heb deze documentaire nu al minstens 5x gezien.....
Lichtsnelheid reizen kan toch niet of ben ik nou dom? Als je sneller dan het licht gaat heb je oneindig veel energie nodig...... Zelfs met nulpuntsenergie lukt het niet. En dan nog iets, als je een op nulpuntsenergie aangedreven schip maakt, hoe krijg je het dan voor elkaar om dat ding heel te houden? Met een zo'n explosie kun je de halve aarde slopen dus......

I'll catch you on the flip side....

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Dat van dat imploderende atoom klinkt als annihilatie, waarbij een deeltje en zijn anti-deeltje samenkomen en met een klap "verdwijnen". Daar komt best een bak energie vanaf, alle massa wordt in energie omgezet. Je zou hiermee de Titanic de wereld rond kunnen laten varen op 1 brokje steenkool.

Ik heb wel eens conceptuele ontwerpen gezien van een "antimatter drive", waarschijnlijk hadden ze het daar ook over op Discovery.

Deeltjesparen verschijnen en verdwijnen inderdaad de hele tijd. Dit is een gevolg van de Heisenberg-onzekerheid. Omdat deze deeltjes lading hebben is hier een elektromagnetische golflengte aan verbonden. Onze Casimir ontdekte dat wanneer je twee geleidende platen heel dicht bij elkaar hangt, ze naar mekaar toe gedrukt worden. Dit staat nu bekend als het Casimir-effect.

De druk wordt veroorzaakt door de virtuele deeltjesparen. Tussen de geleidende platen kunnen geen elektromagnetische golven bestaan met een golflengte groter dan de ruimte ertussen. De deeltjes"dichtheid" zal dan ook ietsje lager zijn tussen de platen, vandaar de lichte druk aan de buitenkant (orde van grootte 10-9 Newton).

Later is dit met supergevoelige apparatuur nagemeten. De resultaten vielen binnen 5% van wat de QED-formules voorspelden.

Door naar het nulpuntsveld (ook wel Higgs-veld genoemd, meen ik). Tegenwoordig spelen fysici met de gedachte dat massa helemaal niet bestaat. Gravitatie en traagheid, twee eigenschappen die in de klassieke natuurkunde aan massa werden toegeschreven, worden nu vanuit een elektrodynamisch oogpunt verklaard. De theorie dat het vacuum niet leeg is komt in twee smaken, een virtueel nulpuntsveld gekoppeld aan quantummechanica, en een echt nulpuntsveld gekoppeld aan elektrodynamica (bekend als "stochastische elektrodynamica"). Dit laatste model verklaart heel veel wat je normaal gesproken alleen met QM kunt verklaren. Mocht het ooit nog eens zover komen dat QM en SED allebei even "goed" worden, dan kunnen we een streep door QM halen.

Het nulpuntsveld is een uniforme stortvloed elektromagnetische straling die in iedere richting hetzelfde is (isotropisch). Doordat ieder deeltje baadt in een zee van elektromagnetisme treedt er fluctuatie op. (Deze vlieger gaat ook op voor neutrale deeltjes zoals neutronen, omdat die op hun beurt weer bestaan uit drie quarks met een lading, te weten +2/3, -1/3 en -1/3). Door deze fluctuatie zal elk deeltje een secundair EM veld genereren. Het gevolg is dat tussen twee deeltjes een heel erg zwakke, maar altijd positieve aantrekkende kracht ontstaat.

Wat traagheid betreft, als je Newton's formule F=ma neemt, kun je m zien als een koppelende constante tussen de versnelling van een deeltje, en de tegenwerkende externe kracht van het EM-veld waar die doorheen gaat.

Ik kan niet garant staan voor de correctheid van mijn verhaaltje, trouwens :). Als er hier studenten natuurkunde zitten die het (ongetwijfeld) beter en vollediger en duidelijker kunnen uitleggen, graag!
Pagina: 1