• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Water op Mars

Uitgegeven: 21-6-2000 7:27
Laatst gewijzigd: 21-6-2000 8:07

LONDEN - Wetenschappers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA denken bewijzen te hebben gevonden dat zich op de planeet Mars water bevindt. Het bewijs is voornamelijk gevonden in een enorm ravijn. Als het vermoeden klopt, betekent dat een mijlpaal in het onderzoek naar leven op de rode planeet.

Al langere tijd staat vast dat op Mars miljarden jaren geleden water heeft gestroomd. Maar wetenschappers geloven niet dat zich ook nu water aan de oppervlakte van de planeet bevindt omdat de atmosfeer er te dun is. Op de bodem van het 6000 kilometer lange ravijn, de Valles Marineris, of in diepe kraters kan de situatie echter anders zijn.

De bodem van het ravijn is een zeer complex geheel, met onder meer afzettingen van niet meer bestaande zeeën en vulkanische landschappen. Sommige delen liggen heel diep, soms wel enkele kilometers onder de gemiddelde oppervlaktelijn, wat op aarde de zeespiegel wordt genoemd. De atmosferische druk is er iets hoger en wellicht hoog genoeg om water vast te houden.

De NASA-wetenschappers kwamen tot hun opzienbarende conclusie na bestudering van opnames die door het ruimtevaartuig Mars Global Surveyor zijn gemaakt in centraal gelegen gebieden. Ze meenden onder meer vies water te hebben ontdekt dat uit de oppervlakte van de planeet sijpelt. Ook uit de wanden van zeker twee kraters in andere delen van de planeet zou water komen, meldt de BBC.

bron: www.nu.nl

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Water, dus leven? Wat is dat nu weer voor gedachtengang? Wat brengt iedereen er toch toe altijd leven op Mars te zoeken...

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

beetje nutteloze opmerking daemon....

waar water is kan leven onstaan/zijn..
dat zou jij toch moeten weten..

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:00

Nietzman

Woei!

er zijn al cellen gevonden op meteorieten, cellen=leven....

desnoods zijn het microorganismen, zoals pantoffeldiertjes, het is buitenaards leven....

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:35
Ik las vandaag ook in de krant dat er ergens (nee niet op aarde dus) suiker is aangetroffen.

Verwijderd

Maar hoe zijn die cellen dan ontstaan? Uit de oerknal? Bewijst dit dat God niet bestaat?

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Ali Sayin:
Maar hoe zijn die cellen dan ontstaan?
Daar is pas iets over te zeggen als we weten hoe die cellen eruit zien. Maar ik zou erop gokken dat het ongeveer hetzelfde is gebeurd als hier op onze planeet.
Uit de oerknal?
Indirect wel, ja.
Bewijst dit dat God niet bestaat?
Dat ligt er helemaal aan wat jij onder het woord "God" verstaat...

• Toiletman
  • Laatst online: 28-01 14:22
Van die cellen die toen op die meteoriet is nooit bewezen dat ze van mars kwamen hoor... ze dachten dat ze ook later pas d'r in kunnen zijn gekomen ofzo geloof ik, of hebbie een link waar staat dat het wel zo is?
Greetz,
Toiletman

Only dead fish go with the flow

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.cnn.com/2000/TECH/space/06/21/mars.water/story.mars.crater.jpg

het ziet er wel kewl uit

Verwijderd

Water op Mars? Misschien, maar niet echt interresant. Europa (maan van Jupiter) is
veel interresanter, als er ergens leven is buiten de aarde in ons stelsel, dan moet dat zich in de oceanen van Europa bevinden.

Verwijderd

Waarom denkt iedereen bij leven op een andere plek dan de aarde altijd aan tijd en materie en aan wat wij onder 'leven' verstaan, zoals water enzo? Dat kennen wij hier en dat bepaalt onze complete gedachtengang. Het lijkt mij niet 100% waarschijnlijk dat als er andere werelden bestaan dat die dan ook dingen als materie en tijd kennen. Misschien niet te bevatten voor ons maar het zou wel kunnen. Geesten bestaan toch ook? Waar leven die dan? Wat en waar is de Hemel? wat en waar is de hel? wat is eeuwig? of bestaat 'tijd' daar gewoon helemaal niet? Ik geloof zelf dat er meer dimensies bestaan dan waar wij als mensen bijkunnen...

• HertogJan
  • Laatst online: 29-01 07:49
Killing Evil 0013 >>> Je hebt helemaal gelijk. Wij willen ook zo niet denken en kunnen het (nog) niet. Wij zijn heeel dom.

Verwijderd

Het lijkt mij niet 100% waarschijnlijk dat als er andere werelden bestaan dat die dan ook dingen als materie en tijd kennen.
Maar hoe kan een wereld nu bestaan zonder tijd?
Als je geen tijd hebt, zou alles stilstaan, oneindig, net zoals een stilleven...
Bij iedere beweging is tijd nodig.
Zonder tijd --> geen beweging...

Of is tijd iets wat in de mens bestaat, een eenheid om gedachten en gebeurtenissen te ordenen?

Interessant onderwerp trouwens :)

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Flamez:
Hee, zo van bovenaf is het inderdaad een koel stukje landschap. Als NASA nou eens niet zo zat te stunten hadden we het misschien al van dichtbij kunnen gaan bekijken :( .

DeathCrush:
Is de maan Europa niet een beetje te koud?

Killing Evil 0013:
Het universum, voor zover wij dat kunnen waarnemen (en dat is fscking ver), bestaat uit hetzelfde spul als wat we hier om ons heen zien. Ook zien we dat er overal dingen gebeuren, dus verstrijkt er tijd.

Hel, hemel, brahma, Styx, Walhalla, en Hades bestaan in de gedachten van mensen. Je mag dan ook helemaal zelf weten of je er wel of geen tijd laat verstrijken.

Wat de extra dimensies betreft, tegenwoordig worden er in de wetenschap rekening gehouden met tien dimensies, waarvan de laatste zes heel strak toriodaal zijn opgerold. Veel ruimte voor geesten en goden is er echter niet. (Tenzij een geest een sub-Planck multidimensionale donut is ;) .) Maar ook al zou je geesten en goden in deze dimensie wegstoppen, dan nog moeten we ze kunnen waarnemen. We nemen zelf namelijk ook een deel van die dimensie in beslag.

En stel dat er wezens bestaan die helemaal transcedent zijn, dan zul je ze (per definitie) niet op Mars aantreffen.
Ik geloof zelf dat er meer dimensies bestaan dan waar wij als mensen bijkunnen...
Maar wat moet ik me voorstellen bij deze dimensies (waarschijnlijk bedoel je iets anders dan de wiskundige opvatting van een dimensie), en hoe ben je tot de conclusie gekomen dat ze bestaan?

Mij klinkt het namelijk als, "het zou kunnen, en dus is het zo". Maar dat is geen manier van redeneren.

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-01 14:51

SiGNe

Ook hoi!

http://gathering.tweakers.net/Forum16/HTML/000148.html

suiker gevonden in de melkweg...

Nasa is flink bezig om leven op ander planeten te bewijzen.
Zelf geloof ik wel dat er leven mogelijk is op andere planeten en ik geloof ook in aliens.
Ik geloof alleen niet dat de aliens al op aarde zijn geweest.

Niet?
[Specs]

Verwijderd

Unicorn --> met wiskundige dimensies bedoel jij waarschijnlijk X,Y en Z-as , de eerste 3 dus. Omdat wij ons die andere dimensies niet kunnen voorstellen kunnen we ook in het assen stelsel geen andere dimensies aanbrengen. Vergeet echter niet dat dat assenstels puur iets is om coordinaten te visualiseren (bv : (3,63,1)). Als je die andere dimesies puur wiskundig gaat zien kunnen er dus oneindig veel dimesies zijn. (35,765,234,98,34) zou dan een punt zijn waarvan de locatie in 5 dimensies bekend is.
<nog verder off-topic>
aannemde dat tijd ook een dimensie is en zoals de ons bekende dimesies oneindig is en samenkomt met de andere assen op de coordinaten (0,0,0,0)(tijd is hier dus de vierde dimensie) zou het best kunnen dat deze coordinaten als het ware het begin van de big-boom zijn en de oneindigheid het einde hiervan. De schepping gaat dus oneindig door...
<nog verder off-topic>

dat laatste stukje moet ik maar es verder gaan uitwerken, voordat het helemaal 1 partij vaag gelul wordt :)

• Nietzman

Nietzman

Woei!

over dingen die ons brein niet kan bevatten:

volgens mij was er geen big-bang, maar heeft ons zonnestelsel ALTIJD bestaan....

• Nietzman

Nietzman

Woei!

DeathCrush:
misschien te koud voor menselijk leven....

er zijn ook levende cellen ontdekt honderden meters onder de poolkap.....

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05-2025
Bewijst dit dat God niet bestaat?

Nee joh gekkie, dat leven heeft God ook gemaakt, zodat wij het kunnen onderzoeken..

En God weet ook dat wij van deze planeet afgaan, dus daar heeft Hij al rekening mee gehou........(DREUN !!!!!!

Sorry hoor, ik zat even door te swetsen, Wat was je vraag ook al weer..

Ja ja ja Nee !!

• Toiletman
  • Laatst online: 28-01 14:22
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
DeathCrush:
--------------------------------------------------------------------------------

misschien te koud voor menselijk leven....
aan de oppervlakte is ze idd te koud, maar ze gaan er van uit dat er ook onderwatervulkanen/geisers zijn, zoals ook op aarde, waar dus eventueel leven zou kunnen zijn ontstaan...
Greetz,
Toiletman

Only dead fish go with the flow

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

KroZNaXsZ:
Vergeet echter niet dat [...] (35,765,234,98,34) zou dan een punt zijn waarvan de locatie in 5 dimensies bekend is.
Zo ver was ik ook al wel :)

(Misschien moet ik er de volgende keer wat meer moeilijke termen doorheen gooien ;).)

Nietzmann:
volgens mij was er geen big-bang, maar heeft ons zonnestelsel ALTIJD bestaan....
Hoe verklaar jij dan, met de 2e wet van de thermodynamica in het achterhoofd, dat de zon nog steeds brandt?
Maar wel in vloeibaar water, dus veel minder dan 0 graden kan het niet geweest zijn. En ja, de poolkappen zijn koud, maar Europa is koud.

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Hoe verklaar jij dan, met de 2e wet van de thermodynamica in het achterhoofd, dat de zon nog steeds brandt?
dat zeg ik nou: er zijn genoeg dingen in het universum die ons brein gewoon niet kan bevatten....

Verwijderd

Ik geloof wel in de theorie dat Mars vroeger een zwakke atmosfeer had.
Toen was er ook water, regen en rivieren. Die rivieren hebben sporen van
erosie achter gelaten. Toen de atmosfeer verloren is gegaan, waarschijnlijk
door zware vulkaan uitbarstingen in combinatie met lage zwaartekracht is de
atmosfeer verloren gegaan en is het water domweg verdwenen. Het kan zijn dat
er zich op de poolkap bevroren resten bevinden die interresant zijn als de mens
ooit naar Mars gaat, maar er zal zich geen leven meer bevinden en ik betwijfel
het of er ooit leven is geweest.

Onder de bevroren kap van Europa bevinden zich waarschijnlijk kilometers diepe
oceanen. Water word nooit kouder dan 4c en op de aarde is er bij die temperaturen
leven. We weten nog niet eens wat en of er leven bestaat in de diepte van onze
eigen oceanen, maar we zijn al wel zo diep geweest dat we levenvormen kennen
die het licht nooit hebben gezien. Wie weet wat voor leven er zich op 8-9km diepte
bevind? Misschien is dat wat we kunnen verwachten in de oceanen van Europa.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:56

Jag

Bacterien kunnen best in 4c groeien (in mijn bindingsbuffer bijvoorbeeld :()
dat zeg ik nou: er zijn genoeg dingen in het universum die ons brein gewoon niet kan bevatten....
Unicorn weerlegt jouw theorie met één zin, en dan antwoordt jij dat we het niet kunnen bevatten. Hoe zou dan wel kunnen bevatten dat het wel zo is?

Jag

• Nietzman

Nietzman

Woei!

niet, dat is het nou juist

er zijn waarschijnlijk genoeg ONVERKLAARBARE dingen in het unversum

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

DeathCRUSH:
Als daar vloeibaar water zit, zou ik er inderdaad graag eens een borinkje doen om te zien wat er eventueel voor'n bacteriele troep in ronddrijft :).

Nietzman:
Jammer genoeg valt de 2e wet v.d. thermodynamica daar niet onder.
Pagina: 1