Toon posts:

[.NET] PHP support? XML? Web-services? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ontving gister het .NET magazine van Microsoft (Helaas zaten hier geen cd-roms bij, en het was een beetje laat bezorgt, maarja). Na wat te zitten lezen had ik nog een paar vragen:

1) Kan ik ook PHP gebruiken, er wordt herhaaldelijk gezegt dat er ook niet-microsoft programmeertalen worden ondersteund zoals Perl, Python en Pascal. Maar PHP wordt niet genoemd.

2) Zoals ik het begrijp gaan applicatie (zowel windows als web) anders werken. Namelijk met XML. Maar dan denk ik dan staan alle gegevens dubbel op de server. Zowel in een database als in een XML-file. Natuurlijk kan dit in sommige gevallen erg wenselijk zijn. (bv. bij uitwisseling van gegevens met derden) Maar dit is natuurlijk niet bij ieder programma nodig. (Wat heb je bv. aan GoT in zowel MySQl db als in XML-files.

3) Denken jullie dan XML Web services de toekomst heeft?. (lees ga je het gebruiken).

Al vast bedankt voor de antwoorden.

Henk Erik

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
henkerik: Kan ik ook PHP gebruiken, er wordt herhaaldelijk gezegt dat er ook niet-microsoft programmeertalen worden ondersteund zoals Perl, Python en Pascal. Maar PHP wordt niet genoemd.
Ik heb nog niet van een PHP port gehoord, maar ik vraag mij ook af of dit zinvol is. PHP is zeer sterk verbonden met de libraries. Eigenlijk zijn de specifieke libraries wellicht wel het enige positieve aspect van PHP. De taal zelf voegt weinig toe als je de libraries er niet bij hebt. Het dynamische, niet statische getypeerde karakter kan het overigens nog wel wat lastig maken om het naar IL te compileren.
Zoals ik het begrijp gaan applicatie (zowel windows als web) anders werken. Namelijk met XML.
Mwah, dat valt wel iets mee hoor ;) . XML is natuurlijk een belangrijk onderdeel van de ontwikkelingen van de toekomst, maar het gebruik zal toch beperkt blijven tot bepaalde categorien van toepassingen zoals vooral data-uitwisseling/communicatie.
Maar dan denk ik dan staan alle gegevens dubbel op de server. Zowel in een database als in een XML-file. Natuurlijk kan dit in sommige gevallen erg wenselijk zijn. (bv. bij uitwisseling van gegevens met derden) Maar dit is natuurlijk niet bij ieder programma nodig. (Wat heb je bv. aan GoT in zowel MySQl db als in XML-files.
Je moet XML ook helemaal niet zien als subliem opslag mechanisme voor data. Je zou eigenlijk wel een rund zijn als je de XML syntax zou gaan gebruiken voor iets waar je normaal een complete relationele database zou gebruiken. XML zal vooral dynamisch opgebouwd worden en toegepast worden voor communicatie tussen systemen.
Denken jullie dan XML Web services de toekomst heeft?. (lees ga je het gebruiken).
Het heeft zeker interessante toepassingen, maar de huidige hype dat alles een web-service zou moeten worden lijkt mij zwaar overdreven. Zodra de hype wat bekoeld is zullen er zeker toepassingen blijven, maar het zal absoluut nooit het volledig gebied van software-ontwikkeling overnemen. De technieken en gedachten zijn daarvoor ook niet origineel genoeg. In feite maakt het alleen bestaande ideeen beter toepasbaar tussen verschillende systemen.

Op GoT is er trouwens al heel vaak gepraat over .NET, C#, Mono, de CLR etc. Als je meer wilt weten moet je even wat zoeken. Het lijkt mij niet zo zinvol om steeds alles opnieuw te vertellen ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
Ik heb even wat reacties verwijderd. De reactie van Alarmnummer was nogal ongenuanceerd en flame uitlokkend. De reactie van Otis was een logische falem terug en de reactie van ddc was een inleiding tot een lange discussie over de zin en onzin van beide reacties (die tijdens het tikken hiervan al was ontstaan).

Aub hier verder niet op ingaan en verder ontopic gaan op basis van feiten en onderbouwde visies :) .

Verder lijkt het mij niet nodig dit interessante topic gelijk op slot te zetten, dus heb ik het slotje weer ongedaan gemaakt (sorry D2k).

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

nog een reply verwijderd :)
geen probleem hoor mbravenboer :)

mbravenboer: en nog een.... dit was een reddings-poging voor dit topic. Als er nog meer off-topic geblaat komt gaat hij alsnog dicht.

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

ff een vraag omdat we er toch al over hebben :) word java ook ondersteund ? :P

• mbravenboer
Rahman Advany: ff een vraag omdat we er toch al over hebben :) word java ook ondersteund ? :P
Als je de Java taal bedoelt: nee.
Als je de Java libraries bedoelt: mwah, de libraries van 1.1.4 (een zeer oude Java versie) zijn geport naar .NET.

Microsoft heeft (naast C#) nog wel een andere Java look-a-like (J#) maar heeft daar behoorlijk wat elementen aan toegevoegd om het goed toepasbaar te maken in .NET. Het is dus absoluut geen Java. Ik denk niet dat deze taal veel gebruikt zal gaan worden. Het is eigenlijk ook niet meer dan een lichte variant van C#.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:53
Op zondag 17 februari 2002 19:17 schreef henkerik het volgende:

1) Kan ik ook PHP gebruiken, er wordt herhaaldelijk gezegt dat er ook niet-microsoft programmeertalen worden ondersteund zoals Perl, Python en Pascal. Maar PHP wordt niet genoemd.
Of PHP ook ondersteunt wordt weet ik zo niet. Ik heb niet echt ervaring met PHP. PHP is toch een scripttaal? Dus kan die niet naar de IL gecompileerd worden.
Een taal moet aan verschillende voorwaarden voldoen om door .NET ondersteunt te worden. Om CLS-compliant code te hebben, worden ao onderstaande voorwaarden gesteld:
* geen globale variablen/methods
* De code mag geen protected of public members bevatten die enkel verschillend zijn door het hoofdlettergebruik.
...
Dit zijn natuurlijk voorwaarden die gesteld worden aan uw code die je schrijft en dus niet aan de taal die je gebruikt. Volgens mij is het wel een minimumvoorwaarde dat de taal object oriented is wil deze ondersteunt worden door .NET.
2) Zoals ik het begrijp gaan applicatie (zowel windows als web) anders werken. Namelijk met XML. Maar dan denk ik dan staan alle gegevens dubbel op de server. Zowel in een database als in een XML-file. Natuurlijk kan dit in sommige gevallen erg wenselijk zijn. (bv. bij uitwisseling van gegevens met derden) Maar dit is natuurlijk niet bij ieder programma nodig. (Wat heb je bv. aan GoT in zowel MySQl db als in XML-files.
Waarom zou je uw data zowel in een DBMS als in een XML file bijhouden? Dat is toch je reinste vorm van redundancy? Je kan toch gemakkelijk data uit uw databank trekken en die in een XML formaat wegschrijven?
3) Denken jullie dan XML Web services de toekomst heeft?. (lees ga je het gebruiken).
Wat web services betreft, ik moet daar nog heel veel over lezen, dus ik kan er nog geen mening over neerpennen.

https://fgheysels.github.io/

• whoami
Op zondag 17 februari 2002 21:42 schreef mbravenboer het volgende:

Als je de Java taal bedoelt: nee.
Als je de Java libraries bedoelt: mwah, de libraries van 1.1.4 (een zeer oude Java versie) zijn geport naar .NET.
Hoezo Java wordt niet ondersteund? Je kan toch mbhv Java perfect CLS-compliant code schrijven die dan naar IL-code kan gecompileerd worden? Je zal daarvoor dan wel een gepaste compiler voor nodig hebben.

• GBits
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01-2025
Rational zou toch iets met Java voor .NET gaan doen?
Ook een beetje ingegeven door het verbod van Sun dat MS geen Java ontwikkeling meer mag doen.

• mbravenboer
whoami: Hoezo Java wordt niet ondersteund? Je kan toch mbhv Java perfect CLS-compliant code schrijven die dan naar IL-code kan gecompileerd worden?
Uiteraard kan dat, maar ik denk dat de vraagsteller bedoelde of er nu al een compiler is die 100% Java code (laten we de libraries even helemaal laten voor wat het is) om kan zetten naar IL en je deze taal ook nog zinvol kan gebruiken in .NET.

Wel, het antwoord op deze laatste vraag is het antwoord hierboven. Als je Java goed in .NET wilt gebruiken (waarom zou je dar uberhaupt willen, maar dat terzijde) zit je wel met een behoorlijk aantal problemen die Microsoft heeft opgelost met J#.

Denk je trouwens dat men VB alleen zo geeft aangepast om een betere taal te krijgen? VB moest wel aangepast worden om goed in het object-model van .NET te passen (waar C# de syntaxtische vorm van is).

• mbravenboer
whoami: Volgens mij is het wel een minimumvoorwaarde dat de taal object oriented is wil deze ondersteunt worden door .NET.
Dat valt iets mee... De mededelingen dat talen als Prolog en Haskell op .NET draaien zouden dan wat erg vreemd zijn ;) .

.NET blijft uiteraard wel een object-georienteerde virtuele omgeving (machine roept flames op ;) ). Ik denk dus dat je de vereisten beter kunt beschrijven met 'compileerbaarheid naar een OO-VE'.

Verwijderd

Topicstarter
Zelf heb ik deze conclusies getrokken uit de reacties:

1) PHP en .NET
Nee, hoogswaarschijnlijk niet (ga er zelf in iedergeval niet meer van uit) omdat PHP geen declaratie van variabelen vereist en het dus erg moeilijk wordt om te zien van welke type de variabele is. Ook wordt PHP niet gecompiled en wordt het dus moeilijk IL-code te maken.

2)XML gebruik
XML zal alleen gebruikt worden als het nodig is. Bv bij uit wisselijk met derden en bij het maken van meerdere opmaken.

3)Web services
Er zullen wel XML Web services komen maar zo te horen blijft iedereen hier nuchter over. "Gewone" Applicatie's zullen altijd blijven bestaan.

Nu vroeg ik mij nog af of al dat maken en bewerken van xml-bestanden niet erg veel geheugen gaat vragen van de server. Natuurlijk kun je veel dingen Cachen maar als ik met PHP XML maak kost dat best veel geheugen en CPU.

• whoami
Op zondag 17 februari 2002 22:10 schreef henkerik het volgende:

Nu vroeg ik mij nog af of al dat maken en bewerken van xml-bestanden niet erg veel geheugen gaat vragen van de server. Natuurlijk kun je veel dingen Cachen maar als ik met PHP XML maak kost dat best veel geheugen en CPU.
Tja, de voordelen moet je tegen de nadelen opwegen. XML is zeer goed geschikt voor communicatie tussen systemen, dus waarom zou je het niet gebruiken? Trouwens, de hoeveelheid geheugen in een server is aanpasbaar en (de Wet van Moore indachtig), worden computersystemen toch krachtiger en krachtiger. (De software die erop draait heeft ook altijd meer en meer nood aan performantere systemen).

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 februari 2002 22:14 schreef whoami het volgende:
Tja, de voordelen moet je tegen de nadelen opwegen. XML is zeer goed geschikt voor communicatie tussen systemen, dus waarom zou je het niet gebruiken?
Oke, maar zelf heb ik nog nooit gecommniceerd met andere systemen. Het is gewoon nooit nodig geweest.
Op zondag 17 februari 2002 22:14 schreef whoami het volgende:
Trouwens, de hoeveelheid geheugen in een server is aanpasbaar en (de Wet van Moore indachtig), worden computersystemen toch krachtiger en krachtiger. (De software die erop draait heeft ook altijd meer en meer nood aan performantere systemen).
Mijn PII heeft 64 mb dus een beetje zuinig zijn kan geen kwaad. (Wij hollanders toch ook altijd met die zuinigheid :) )

• mbravenboer
henkerik: Nu vroeg ik mij nog af of al dat maken en bewerken van xml-bestanden niet erg veel geheugen gaat vragen van de server. Natuurlijk kun je veel dingen Cachen maar als ik met PHP XML maak kost dat best veel geheugen en CPU.
Dat valt wel mee:

(1) De PHP DOM implementatie laat nogal te wensen over
(2) Systemen die hoge performance en veel requests vereisen gebruiken geen DOM maar SAX. Dit beperkt het geheugen gebruik nogal.
(3) Parsen van XML kan behoorlijk snel zijn:

a) Vanwege de standaard syntax is het nuttig om afzonderlijke componenten (in dit geval een parser) zwaar te optimaliseren.
b) De syntax van XML is behoorlijk niet ambigu: parsen is eenvoudig.

Verwijderd

Op zondag 17 februari 2002 22:10 schreef henkerik het volgende:
2)XML gebruik
XML zal alleen gebruikt worden als het nodig is. Bv bij uit wisselijk met derden en bij het maken van meerdere opmaken.
Dat is een wel heel summiere opsomming van de toepassing van XML. Ik zie ook graag de datastromen binnen mijn applicaties zoveel mogelijk in XML gaan.. zou niet weten waarom ik moet moet beperken tot derden.
3)Web services
Er zullen wel XML Web services komen maar zo te horen blijft iedereen hier nuchter over. "Gewone" Applicatie's zullen altijd blijven bestaan.
Maar die gewone apps kunnen weer webservices gebruiken :)
(zoals een routeplanner met snelle mooie grote kaartjes op CD en actuele verkeers en weersinfo via een webservice.. of een webservice uitbreiding voor word die een evelop met digitale postzegel print bij mn brief.. ik verzin maar wat)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie ook graag de datastromen binnen mijn applicaties zoveel mogelijk in XML gaan.
Je bedoelt hier meerdere door jou gemaakte applicaties neem ik aan. ander vat ik het niet helemaal.
Maar die gewone apps kunnen weer webservices gebruiken
(zoals een routeplanner met snelle mooie grote kaartjes op CD en actuele verkeers en weersinfo via een webservice.
Oke maar dan denk als nog dat het aantal Web Services beperkt blijft. Maar niet iedere app heeft dit soort infomatie nodig. En na het lezen van het microsoft tijdschrift had ik in iedergeval het idee dat het maken van Web Services het belangrijkste is.
En nog even een vraagje over Web Services. Als ik de inhoud van een on-line catalogus van bv. een auto dealer in xml formaat beschikbaar stel via internet is dit dan een web services of moet ik daar meer voor doen

Verwijderd

Op zondag 17 februari 2002 22:33 schreef henkerik het volgende:

[..]

Je bedoelt hier meerdere door jou gemaakte applicaties neem ik aan. ander vat ik het niet helemaal.
gemaakt of geintegreerd-van-derden ja
Oke maar dan denk als nog dat het aantal Web Services beperkt blijft. Maar niet iedere app heeft dit soort infomatie nodig. En na het lezen van het microsoft tijdschrift had ik in iedergeval het idee dat het maken van Web Services het belangrijkste is.
En nog even een vraagje over Web Services. Als ik de inhoud van een on-line catalogus van bv. een auto dealer in xml formaat beschikbaar stel via internet is dit dan een web services of moet ik daar meer voor doen
Ja vast wel.. al denk ik zelf meer dat het een webservice wordt als je ook de bestelling via xml (SOAP?) kan afhandelen. Iets meer interactie dus.
Je maakt een applicatie met een vaste interface dat je afnemers naadloos kunnen integreren in hun site. Daarbij kunnen gegevens 2 kanten op gaan.

• mbravenboer
Heb voor onze toekomstige search-gebruikers even je topic-titel verduidelijkt :) .

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 01:51 schreef mbravenboer het volgende:
Heb voor onze toekomstige search-gebruikers even je topic-titel verduidelijkt :) .
Thanx'z Maar het zoeken op .NET kan niet:

Er zijn geen, geen geldige of onvoldoende zoekgegevens ingevoerd. Ga terug en probeer het nogmaals.

Misschien kan hier wat aan gedaan worden als dat mogelijk is.

Verwijderd

.. highly experimental ..
php4win.com heeft een pagina over de samenwerking tussen php en .net
http://www.php4win.com/dotnet/dotnet.php?item=MQ==
Pagina: 1