Kicking the darkness 'til it bleeds daylight
Volgens mij niet oneindige oppervlakte, maar de rand is oneindig lang. Trouwens de oppervlakte zou oneindig veel cijfers achter de komma hebben.
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?
Bedoel je eindig groot, of eindig aantal cijfers achter de komma 
In het eerste geval, je weet toch dat de lijn van het middelpunt naar het verste uiteinde eindig is.
Zo kun je dus altijd een circel trekken (met straal minstens gelijk aan de lengte van deze lijn) waar de vlok helemaal invalt. De oppervlakte van de circel is dus ook eindig, en aangezien de vlok er volledig invalt is deze oppervlakte kleiner of gelijk, dus ook eindig.
In het eerste geval, je weet toch dat de lijn van het middelpunt naar het verste uiteinde eindig is.
Zo kun je dus altijd een circel trekken (met straal minstens gelijk aan de lengte van deze lijn) waar de vlok helemaal invalt. De oppervlakte van de circel is dus ook eindig, en aangezien de vlok er volledig invalt is deze oppervlakte kleiner of gelijk, dus ook eindig.
Correct, maar het blijkt dat de maximale opp. altijd 60% groter is dan de opp. van de eerste driehoek (waarmee je begint). Leg da maar eens uitOp zondag 17 februari 2002 19:21 schreef sewer het volgende:
Bedoel je eindig groot, of eindig aantal cijfers achter de komma
Verwijderd
Volgens mij klopt ie zo:
Tellen leert dat bij de 1e stap er 3 driehoekjes bijkomen, dan 12, dan 48, enz., kortom 3/4*4^n (is vast ook wel in te zien maar daar ben ik te lui voor)
Deze driehoekjes worden steeds 9 keer zo klein dus je moet delen door 9^n.
Oppervlakte van het deel wat erbijkomt is dan de som voor n=1 tot oo over 3/4*(4/9)^n = 3/4 * (4/9)/(1-4/9)=3/4*4/5=3/5
Met de oorspronkelijke driehoek erbij is dat dus 8/5 maal de oppervlakte.
QED, en zo
Tellen leert dat bij de 1e stap er 3 driehoekjes bijkomen, dan 12, dan 48, enz., kortom 3/4*4^n (is vast ook wel in te zien maar daar ben ik te lui voor)
Deze driehoekjes worden steeds 9 keer zo klein dus je moet delen door 9^n.
Oppervlakte van het deel wat erbijkomt is dan de som voor n=1 tot oo over 3/4*(4/9)^n = 3/4 * (4/9)/(1-4/9)=3/4*4/5=3/5
Met de oorspronkelijke driehoek erbij is dat dus 8/5 maal de oppervlakte.
QED, en zo
Verwijderd
We stellen de oppervlakte van de eerste driehoek gelijk aan 1. Dan is de oppervlakte van de driehoekjes die je er daarna aanplakt gelijk aan 1/9. (zowel basis als hoogte nemen af met een factor 3).
Je hebt 3 van die driehoekjes, dus is hun totale oppervlakte gelijk aan 1/3.
Voor de volgende driehoekjes geldt dat de oppervlakte weer met een factor 9 afneemt, hun oppervlakte is dus 1/81. Er zijn er 12... 12/81, of 4/27 dus.
Voor de volgende driehoekjes geldt dat hun oppervlakte weer een factor 9 kleiner is, ofwel 1/729. Er zijn er 12*4=48.
De achterliggende regelmaat is nu wel duidelijk: De oppervlakte van de sneeuwvlok is gelijk aan 1 + som((3*4^(n-1))/9^n) Met n lopend van 1 tot oneindig. Deze som is exact 1,6
[edit]ik was niet snel genoeg
Voor de volgende driehoekjes geldt dat de oppervlakte weer met een factor 9 afneemt, hun oppervlakte is dus 1/81. Er zijn er 12... 12/81, of 4/27 dus.
Voor de volgende driehoekjes geldt dat hun oppervlakte weer een factor 9 kleiner is, ofwel 1/729. Er zijn er 12*4=48.
De achterliggende regelmaat is nu wel duidelijk: De oppervlakte van de sneeuwvlok is gelijk aan 1 + som((3*4^(n-1))/9^n) Met n lopend van 1 tot oneindig. Deze som is exact 1,6
Yepz, je hebt helemaal gelijk zie ik. Alleen de somformule moet ik nog eens opzoeken: we waren ook al bezig met dat wat je hierboven deed, alleen kregen we die somformule maar niet gevonden...Op zondag 17 februari 2002 20:34 schreef Captain Proton het volgende:
We stellen de oppervlakte van de eerste driehoek gelijk aan 1. Dan is de oppervlakte van de driehoekjes die je er daarna aanplakt gelijk aan 1/9. (zowel basis als hoogte nemen af met een factor 3).
Sum[1/n^x, {x, 1, Infinity}] = 1 / (n-1)Op zondag 17 februari 2002 21:21 schreef guillaume het volgende:
[..]
Yepz, je hebt helemaal gelijk zie ik. Alleen de somformule moet ik nog eens opzoeken: we waren ook al bezig met dat wat je hierboven deed, alleen kregen we die somformule maar niet gevonden...
Uitleg: Stel je een taart voor. Die wil je in 7 personen verdelen. Doe dit door 8 punten te snijden, en het achtste punt weer in 8 punten te verdelen, en daarvan het achtste punt weer in 8 punten, enzovoort. Een oneindig aantal keer.
Je hebt dan de taart precies in 7 stukken verdeeld.
Dus 1 / 8 + 1/8^2 + 1/8^3 etc, etc, = 1/7
Dit geld natuurlijk voor iedere n.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Verwijderd
edit:
laat maar, ik kletste hier uit mijn nek
laat maar, ik kletste hier uit mijn nek
1/n moet tussen 1 en -1 liggen (of bedoelde je alleen de natuurlijke getallen?)Dit geld natuurlijk voor iedere n.
[edit 2]: Maar als je de som van (4/9)^n wilt berekenen kan je toch beter de algemene formule gebruiken:
Som (n=1 tot oneindig) (r^n) = r/(1-r) [/edit 2]
Pagina: 1