Dumtrala:Tja, en dan? Is dan de kans NOG groter?
Nee, de kans is al praktisch 100%. Het enige wat je dan kunt verwachten is een nog grotere diversiteit, of een grotere kans dat deze aliens verder geavanceerd zijn dan wij.
Ik moet zeggen: dat zijn wel een heeeeeleboel planeten!
En dan heb ik het pas over 1 sterrenstelsel

. Het aantal sterrenstelsels ligt geloof ik ook in de vele honderden miljoenen...
Logos:Dus Unicorn: IN orion bestaat ruimtelijk wel maar wordt hier gebruikt in de optische zin van het woord.
Dat zei ik dus, je kunt ook zeggen dat de aliens uit de
richting van Orion komen. Maar dan nog heb je geen goed gedefineerd stuk van het heelal te pakken, omdat je daarmee een zowat oneindig groot gebied aangeeft.
@evert@:kom eerst maar eens met hardere feiten aan...en niet met "kansen" dat is geen overtuiging voor mij.
Statistisch gezien mag je alles beneden de 1 op de 10^60 als onmogelijk beschouwen.
De kans dat wij het enige redelijk ontwikkelde leven in het heelal zijn is net zo groot als dat jouw monitor nu op dit moment recht door je bureaublad heen zou tunnelen en op je voeten zou landen.
En tuurlijk zijn er veel planeten om ons heen... maar bedenk wel..dat hoe verder je naar de rand gaat hoe NIEUWER de planeten ZIJN!
"De rand"???
(denk aan Big-Bang die ergens nog steeds! doorgaat...)
De Big Bang gaat overal nog steeds door. Het heelal dijt ook hier uit, en ook hier is nog steeds de 2-Kelvin achtergrondstraling aanwezig.
maar als je het feit neemt dat de aarde al 4 miljard jaar bestaat (dus om zo ver als ons te komen ben je al "eigenlijk" in onze theorie dan, 4 miljard jaar bezig) en het heelal zou iets van 8 miljard bestaan...(hhmm ik wordt een beetje vaag vind ik)
De aarde is iets meer dan 5 miljard jaar oud, het heelal zelf zit al tegen de 30 miljard aan. Verder had de geschiedenis makkelijk anders kunnen verlopen, indien de zoogdieren aanvankelijk de evolutionaire race van de reptielen hadden gewonnen. (Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat op sommige in vergelijking jonge planeten, zeg een miljard jaar jonger, ook al geavanceerd leven aanwezig kan zijn.)
DUS GA MAAR DE KANS BERKENEN HOEVEEL KANS WE HEBBEN ALS "WIJ" DAT VOOR DE VERANDERING ZIJN!!!
(Unicorn steekt z'n pink in z'n oor en schudt hem even, zodat z'n trommelvlies weer openspringt.)
Hoe had je je deze berekening voorgesteld?