Toon posts:

[Linux] PC "hangt" na aanroepen van /dev/psaux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds één dagje ben ik bezig op mijn werkstation nu ook Linux te gaan draaien (naast de twee servers dus) alleen stuit ik tegen het volgende probleem.. Heel raar:
Ik heb Slackware 8 geinstalleerd en de distro zelf loopt als een trein, nieuwe kernel erop gezet (2.4.17), alleen werkt GPM niet. Sterker nog, als ik tail -f /dev/psaux doe, kan ik geen input meer geven via de console, telnet werkt dan nog wel.. De muis heeft wel gewerkt, alleen was dat onder 2.2.19. Ik vermoed dus dat ik misschien sommige kernelopties niet heb aangezet, alleen heb ik dus geen flauw idee welke allemaal nodig zijn om een PS/2 muis te laten werken.. Support voor Bus Mice en non-Bus&serial mice is aangezet, met alle varianten meegecompileerd.. Daar ligt het dus alvast niet aan..
Bvd, :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 13:11

deadinspace

The what goes where now?

tail -f /dev/psaux werkt sowieso niet goed; tail wacht op een newline, en die hoeft helemaal niet te komen. cat /dev/psaux werkt beter.
Kon je tail nog wel afbreken met ctrl-C?
Wat voor muis is het? (ps/2 neem ik aan)

Verwijderd

Topicstarter
tail kon ik niet meer afbreken met ctrl-c, m'n hele keyboard locked als ik /dev/psaux aanroep.. Het is een gewone Logitech PS/2 muis zonder toeters en bellen, drie knoppen geen wieletjes..
Nee, zodra GPM óf XFree /dev/psaux aanroept, loopt de pc zelf verder heel goed, X start ook gewoon op, maar reageren op muis of keyb. ho maar

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 17 februari 2002 19:37 schreef rhand0z het volgende:
tail kon ik niet meer afbreken met ctrl-c, m'n hele keyboard locked als ik /dev/psaux aanroep.. <snip> zodra GPM óf XFree /dev/psaux aanroept, loopt de pc zelf verder heel goed, X start ook gewoon op, maar reageren op muis of keyb. ho maar
Das vreemd...

Je hebt 'PS/2 mouse (aka "auxiliary device") support' in de kernelconfig uiteraard wel aanstaan? En als je het als module hebt gecompiled, is de module ook geladen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Mouse driver [non-bus and non-serial] en PS/2 mouse in de kernel meegecompileerd ja..
Ik heb ook de 2.2.19 standaard slackware kernel geboot en in de dmesg staat "Detected PS/2 mouse" en vervolgens loopt GPM op dezelfde manier vast als met de nieuwe kernel..
Onder Win2k doet de muis het verder perfect..
Zeer strange..

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 18 februari 2002 14:15 schreef rhand0z het volgende:
Ik heb Mouse driver [non-bus and non-serial] en PS/2 mouse in de kernel meegecompileerd ja..
Ik heb ook de 2.2.19 standaard slackware kernel geboot en in de dmesg staat "Detected PS/2 mouse" en vervolgens loopt GPM op dezelfde manier vast als met de nieuwe kernel..
Onder Win2k doet de muis het verder perfect..
Zeer strange..
In je eerste post zei je dat de muis in 2.2.19 wel werkte... Heb je verder nog iets anders veranderd?

Op het moment dat je GPM start, draait er dan niks dat de muis gebruikt (X, andere GPM) ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja de muis heeft het namelijk één keer gedaan, alleen weet ik niet meer welke instelling ik toen gebruikte. Dat was onder X, dus ik denk nu dat misschien een andere device dan /dev/psaux wel werkt. Ook al is het een PS/2 muis..

Ik draaide bij het testen steeds óf GPM óf X.

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, aan de instellingen kan het nu niet liggen want ik heb Slack opnieuw geinstalleerd (ook al ben ik hier principieel tegen ;)). Werkt nog steeds niet. LILO ipv BootMagic (wat met muis werkt, dus misschien lag het daaraan) als bootloader geinstalleerd. Nog niets..
Als ik cat /dev/psaux doe, raakt het keyb. en de muis vast en krijg ik na wat bewegen met de muis alleen een û te zien..

Verwijderd

Topicstarter
Een oplossing heb ik inmiddels gevonden, al is het niet de mooiste die je je kan bedenken.
Als ik mijn muis wil gebruiken onder Linux, moet ik voor het booten mijn PS/2 muis unpluggen en na de boot er weer indoen. Dan pas kan ik zonder problemen GPM draaien. Als iemand hetzelfde probleem heeft/had hoop ik dat deze hiermee geholpen wordt. Ook al is deze oplossing natuurlijk ronduit klote.. ;(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

En als je de muis eraf haalt en dan pas cat /dev/psaux doet lockt hij het toetsenbord en de muis ook of niet?
Als het toetsenbord gelockt is, is het dan echt gelockt of kun je alleen cat niet meer afsluiten? (probeer num lock en alt-F[1-6]).
En wat gebeurt er als je remote inlogt en die cat killed? Is het dan weer 'in orde' of blijft het tobo gelockt?

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

ik kick deze maar want ik zit in hetzelfde schuitje... wanneer gpm gestart wordt geeft het keyboard geen input meer, echter wanneer je gpm killed krijg je de input wel weer te zien naar je scherm.

bash-2.05a# cat /proc/interrupts
CPU0
0: 54618 XT-PIC timer
1: 422 XT-PIC keyboard
2: 0 XT-PIC cascade
8: 1 XT-PIC rtc
10: 480 XT-PIC usb-uhci, eth0, eth1
12: 0 XT-PIC via82cxxx, PS/2 Mouse
14: 667 XT-PIC ide0
15: 8 XT-PIC ide1
NMI: 0
ERR: 0