Hulp nodig met Cubase: d'r komt geen geluid uit!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.399 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-08 20:22

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Hallo allen,

Ik ben op dit moment bezig te proberen mbv MIDI mijn elektronische piano in Cubase VST/32 v5 geluid te laten produceren, maar het wil niet lukken. Ik weet dat de midi-kabels ed wel goed zitten, want in een ander programma werkt het prima. Ik heb echter Cubase nodig, omdat ik er een instrument van wil maken dat alleen in dat programma werkt (als plugin). Nu heb ik de afgelopen uren gezocht en geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar. Wat mij betreft is Cubase een zeer chaotisch programma voor een leek :+. Ik zou willen vragen of iemand mij (ik heb voor de rest nog nooit met Cubase gewerkt, en hoef dat ook niet) uit zou kunnen leggen hoe ik in een paar stappen - zo moeilijk moet het toch niet zijn - mijn piano op mijn pc geluid kan laten maken in Cubase, want ik ben aan het eind van mijn Latijn. Alvast bedankt!

PS: het is dus enkel noodzakelijk dat ik er live geluid uit krijg, zelfs opnemen hoeft er niet bij te zijn.

PSS: Oh ja, ik heb een Soundblaster Live! Player/1024/Value :)

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Is er niemand hier die verstand heeft van Cubase en/of midi? :'(

/EDIT misschien kan een mod de titel van deze thread even veranderen, zodat ie wat meer beschrijvend is:
"[Cubase/MIDI] Krijg geen geluid met externe source"

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19

BikkelZ

CMD+Z

Ik vind het een beetje een vaag verhaal. Een piano heeft over het algemeen geen MIDI, of het moet zo'n Yamaha achtige stage piano zijn, waar ik even van uit ga dat het dit niet is.

Heb je een MIDI keyboard waarmee je softsynths wilt aansturen in Cubase of wil je juist de geluiden van het MIDI apparaat aansturen vanuit Cubase?

iOS developer

• Sideburnn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 13:36

Sideburnn

I just "poked" salad

eehhh....staat bij de instellingen die midi poort wel aan?
de mpu 401 ??

Asus Prime x399-A, AMD Threadripper 1950X, MSI 1080 TI

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Het gaat om een elektronische piano van Technics.

Ik krijg er inmiddels wel geluid uit zonder het eerst op te nemen (dat lukte nl eerst ook al), maar vraag me niet hoe ik het gedaan heb :+

Nu moet ik alleen nog een instrument toe kunnen wijzen aan die midi track, maar dat lukt niet...
Ik zou denken dat je dat gewoon doet door bij de track als output de naam van het instrument te selecteren (in het "Setup Instruments" venstertje behorende bij de track), maar dat lijkt niet te werken. Dwz zodra ik op OK heb geklikt vergeet ie het weer, want als ik het venstertje opnieuw opvraag staat ie weer gewoon op m'n MIDI out.

Dus toch nog een beetje hulp nodig, hoewel erg nu iig wel geluid uit komt :)

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Oké gevonden :)

Het volgende probleempje... het instrument is totaal niet speelbaar vanwege een hele hoge latency... is er iets wat ik daaraan kan doen? Als ik geen instrument selecteer is het wel te doen, dan is de latency veel lager.

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Als je Windows 98 gebruikt zou je de gehackte ASIO drivers kunnen gebruiken. Daarmee haal je je latency zover omlaag dat je geen latency meer waarneemt.

http://come.to/sblive

(ik zie ook al iets voor win2k en andere OS'en staan)

iOS developer

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Ik draai XP, maar ik zal er 's naar kijken, bedankt :)

Verwijderd

Latency is het grote probleem met de VST instruments
bij het afspelen verdwijnt dit probleem gelukkig. Daarom
kun je het beste de partij inspelen met een module zonder
latency en daarna de VST instrument te selecteren scheelt een hoop ergenis!!!!!!!!

Verwijderd

latency is meer het probleem van de soundblaster.. wil je geen latency dan zal je een professionelere audiokaart moeten kopen... die zijn ook gelijk een stukje duurder

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Een probleem van de drivers beter gezegd. Er zit een EMU chip in, daar ligt het niet aan. Sterker nog, die zit ook gewoon in professionele kaarten. Blijkbaar betaal je nogal veel voor wat drivers en betere A/D en D/A convertors.....

Marketing.........bah......

iOS developer

• Hillie
  • Laatst online: 15:07

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Weet je eigenlijk wel wat MIDI is? Zo niet, dan leg ik het even uit. MIDI is gewoon een stroom gegevens over de muziek. Nootinformatie, lengte, tempo, controllers, de hele zut.

Om deze informatie van het klavier van je piano naar Cubase te sturen heb je een MIDI kabel nodig, die van de MIDI-uitgang op je piano naar de MIDI-ingang van je geluidskaart gaat. Dan kun je (goede input selecteren in Cubase en goede kanaal pakken) je MIDI-stream opnemen.

Vervolgens kun je die MIDI-data vanuit Cubase bewerken en naar de klankmodule in je piano laten gaan. Daarvoor is een MIDI-kabel nodig van de MIDI-uitgang op je versterker, naar de MIDI-ingang op je piano. Zorg er ook hier voor dat je de juiste out-port geselecteerd hebt en het juiste kanaal.

Je klankmodule genereert het geluid, maar dat wil je dus blijkbaar via je computer horen. Dan moeten er dus een of twee (voor stereo) audiokabels naar de line-ingang van je geluidskaart. Via de drivers van je kaart, of via Cubase, moet je nog even instellen dat je wilt monitoren via de een of andere uitgang, bij voorkeur die waar je versterker met speakers aanhangt :), en je bent klaar.

Bezoek deze site voor meer informatie over MIDI.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 14:28 schreef tantrix het volgende:
Latency is het grote probleem met de VST instruments
bij het afspelen verdwijnt dit probleem gelukkig. Daarom
kun je het beste de partij inspelen met een module zonder
latency en daarna de VST instrument te selecteren scheelt een hoop ergenis!!!!!!!!
Jammer genoeg gaat dit niet in mijn geval, mij gaat het er juist om mijn piano leuk te laten klinken tijdens het spelen.

BikkelZ: jammer genoeg staan er op die site (nog) geen drivers voor XP... maar misschien vind ik dit wel reden genoeg om weer 's een dual boot op te zetten :)

Hillie: ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met die kabels naar de line in van mijn geluidskaart. Iig heb ik het op dit moment zo:

piano midi out --> sblive midi in --> cubase --> boxen

ipv naar de boxen ga ik het geluid nog wel overgooien naar m'n piano, door de kabeltjes die nu naar de boxen gaan aan te sluiten op de line in van m'n piano. Overigens heeft mijn geluidskaart geen midi out, mocht dat nog van belang zijn. Bedankt voor de links overigens! :)

edit:

Ik heb nog een vraagje: maakt het voor de latency uit welk programma ik gebruik? Want ik heb op zich geen behoefte aan allerlei functies binnen een programma, ik hoef alleen dat VST instrument te kunnen gebruiken.

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
nu we het toch over latency hebben.. wat midi betreft vind ik de latency nog wel dragelijk die ik heb..maar als ik een audiotrack wil opnemen (dus gewoon mijn synth in de line in) dan krijg ik een soort van delay effect..een keer hoor ik het directe geluid..dan nog es het vertraagde..(bijna een seconde).. dit heb ik ook als ik opneem..
iemand enig id wat ik hiertegen kan doen>?

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Dan moet je bij MIDI filter alle filters aan zetten. Alleen moet je die weer uit zetten als je softsynths aan wilt sturen.

Het makkelijkste is als je local op off zet als dat kan.

iOS developer

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
nou als je latency hebt bij het spelen met midi (dus niet daarmee nog vst aansturen of iets, maar alleen midi) dan vind ik dat erg knap :D

Human Bobby

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ff vraagje offtopic tussendoor

et lukt em maar net om 8 kanalen tegelijk op te nemen.. best wel vaag.. in logic lukt et me ook niet

ik heb de ISIS :(

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
Op maandag 18 februari 2002 18:55 schreef BikkelZ het volgende:
Dan moet je bij MIDI filter alle filters aan zetten. Alleen moet je die weer uit zetten als je softsynths aan wilt sturen.

Het makkelijkste is als je local op off zet als dat kan.
local of zetten kan niet..want dan stuurt hij dat geluid niet uit... dan komt er dus niets binnen..maar voor alle duidelijkheid..ik heb het nu NIET over midi.. maar over een gewone input op de line-in

• Hillie

Hillie

Op maandag 18 februari 2002 16:27 schreef Pathfinder het volgende:
Hillie: ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met die kabels naar de line in van mijn geluidskaart. Iig heb ik het op dit moment zo:

piano midi out --> sblive midi in --> cubase --> boxen

ipv naar de boxen ga ik het geluid nog wel overgooien naar m'n piano, door de kabeltjes die nu naar de boxen gaan aan te sluiten op de line in van m'n piano. Overigens heeft mijn geluidskaart geen midi out, mocht dat nog van belang zijn. Bedankt voor de links overigens! :)
Ik neem aan dat je het geluid wat je piano genereert richting je computer wilt gooien? Daar zijn die geluidskabels voor. MIDI is namelijk geen geluid. Ik krijg het idee dat je nog steeds niet weet wat het is.

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 21:28 schreef Hillie het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je het geluid wat je piano genereert richting je computer wilt gooien? Daar zijn die geluidskabels voor. MIDI is namelijk geen geluid. Ik krijg het idee dat je nog steeds niet weet wat het is.
Ik weet wel wat het is hoor, lol :)

Om het nog even duidelijker te stellen dan, speciaal voor jou :P :

Piano MIDI Out (MIDI-signaal, dus geen geluid :D) --> MIDI In PC (Cubase) --> Line Out geluidskaart --> Line In Piano (Geluidssignaal) --> Weergave geluid door piano.

Ik hoop dat het nu dan toch duidelijk is :)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op maandag 18 februari 2002 19:05 schreef gitaarwerk het volgende:
ff vraagje offtopic tussendoor

et lukt em maar net om 8 kanalen tegelijk op te nemen.. best wel vaag.. in logic lukt et me ook niet

ik heb de ISIS :(
weet heel toevallig hier iemand nog antwoordje op??? :P

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 22:06 schreef Pathfinder het volgende:
Piano MIDI Out (MIDI-signaal, dus geen geluid :D) --> MIDI In PC (Cubase) --> Line Out geluidskaart --> Line In Piano (Geluidssignaal) --> Weergave geluid door piano.

Ik hoop dat het nu dan toch duidelijk is :)
ja nu is het duidelijk... je vergeet namelijk nog wat

Piano MIDI Out (MIDI-signaal, dus geen geluid :D) --> MIDI In PC (Cubase) --> [break] hier hoort namelijk nog een instrument geselecteerd te zijn voor je midi output , een VST instrument of een sblive synth/wavetable.. die gaan dan namelijk gelijk over je [/break]
Line Out geluidskaart --> Line In Piano (Geluidssignaal) --> Weergave geluid door piano.

zorg er dus voor dat je piano niet geselecteerd staat voor de midi output of sluit de benodigde midi kabel daarvoor aan

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 17:43 schreef nikao het volgende:
nu we het toch over latency hebben.. wat midi betreft vind ik de latency nog wel dragelijk die ik heb..maar als ik een audiotrack wil opnemen (dus gewoon mijn synth in de line in) dan krijg ik een soort van delay effect..een keer hoor ik het directe geluid..dan nog es het vertraagde..(bijna een seconde).. dit heb ik ook als ik opneem..
iemand enig id wat ik hiertegen kan doen>?
Dit heeft waarschijnlijk te maken met de monitor functie
in cubase. Dit is te verhelpen door in de in de Audio setup system de monitoring op Global Disable te zetten ipv Tape type ( wat meestal de standaard is).

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 23:29 schreef Flamez het volgende:
hier hoort namelijk nog een instrument geselecteerd te zijn voor je midi output , een VST instrument of een sblive synth/wavetable..
Dat bedoel ik met (Cubase), die laat het klinken als het VST instrument dat ik selecteer en stuurt het geluid door naar de Line Out van de geluidskaart. Maar ik geef toe dat de mogelijkheid bestaat dat ik niet helemaal snap wat er achter de schermen gebeurt :) :P

• Hillie

Hillie

Op maandag 18 februari 2002 22:06 schreef Pathfinder het volgende:
Waarom wil je beroerde GM-geluidjes uit je geluidskaart door je piano sturen?

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 00:31 schreef Hillie het volgende:
Waarom wil je beroerde GM-geluidjes uit je geluidskaart door je piano sturen?
Dat is niet wat ik doe, de PC geeft als output de muziek die ik inspeel, maar dan met het geluid van het VST instrument (dat juist beter klinkt dan mijn piano). Dat stuurt ie door naar de piano (ipv naar z'n eigen boxen), zodat ik niet zit te spelen en het geluid twee meter verder te horen is.

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Dus je gebruikt je piano als invoer voor MIDI noten voor je VST instruments, en als boxen voor het gene wat je VST instruments via je geluidskaart daarna weer afgeven?

Sorry dat we dat niet meteen snapten :P

iOS developer

• Hillie

Hillie

Dat had je inderdaad wel wat duidelijker mogen zeggen. :) Maar goed, dat levert je best wat latency op, zeker omdat je Live nou niet echt optimaal daarvoor is. Maar goed, als je de latency in de buurt van de 40ms kunt krijgen, dan zit je al leuk. Lager is beter. :)

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Oké sorry voor de onduidelijkheid, gelukkig snapt iedereen het nu :D

Maar dan wordt het dus experimenteren met drivers en settings om een acceptabele latency te krijgen...

Zouden jullie nog antwoord kunnen geven op mijn eerdere vraag, of het voor de latency uitmaakt welk programma ik gebruik?

• Hillie

Hillie

Het maakt uit wat voor drivers je gebruikt. Latency zal elkaar niet veel ontlopen. Je softsynth genereert overigens ook wat latency, wat een rol kan spelen.

Meestal geldt dat de betere kaarten (dus niet de Live, dat is peanuts :)) betere latency-cijfers laten zien, in combinatie met een betere kwaliteit en meer mogelijkheden. Nadeel is wel dat je daar meer geld voor kwijt bent.

Succes met de hele rataplan!

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Oké, en nu nog die laatste vraag, of het uitmaakt welk programma ik gebruik...

• Hillie

Hillie

Op dinsdag 19 februari 2002 17:05 schreef Pathfinder het volgende:
Oké, en nu nog die laatste vraag, of het uitmaakt welk programma ik gebruik...
Dat bedoelde ik dus. Drivers maken meer verschil dan programma's (dus platformen als Logic of Cubase).

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 17:28 schreef Hillie het volgende:
Dat bedoelde ik dus. Drivers maken meer verschil dan programma's (dus platformen als Logic of Cubase).
Mooi, dat wilde ik even horen. Bedankt :)

(en misschien als ik 's de tijd vind om hier weer mee te experimenteren, dat je me hier weer ziet replyen ;))

• Hillie

Hillie

Mooi, succes ermee in ieder geval!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Logic schijnt iets strakker te zijn. Maar het verschil is niet merkbaar voor gewone stervelingen zoals wij.

Cubase is wel wat makkelijker dan Logic. Maar Logic kan meer en is wat strakker en stabieler. De Sounddiver koppeling vind ik echt prachtig.

iOS developer

Pagina: 1