Deense onderzoekers hebben in 91 onderzoek gedaan naar de effecten van zonne activitiet op ons klimaat, daar kwam uit dat de zonne activiteit een positive correlatie vertoond met de gemiddelde temperatuur...
Ook heeft de zon een 11 jarige ciclus met veel zonneactiviteit, dit jaar zitten we in een maximum was o.a het poollicht op 6,7 april veroorzaakt heeft.. Volgens de denen kunnen we dus een hete zomer verwachten
Ook zou de zonneactiviteit invloed hebben op langere termijn...
Van Dorland (KNMI) is het echter niet eens met deze info: zie dit mailtje maar eens:
[quote]
Beste Bastiaan,
Wegens vakantie en drukte ben ik nu pas toegekomen aan het beantwoorden van jouw
email. Excuses hiervoor. In 1998 heb ik voor het maandblad Zenit (april nummer) verslag
gedaan van het wetenschappelijk onderzoek door mijn collega Aad van Ulden en mij over
de mogelijke effecten van variaties in zonne-activiteit in de laatste eeuw. Ik zal dit
artikel als attachment bijsluiten (PostScript file). Als het onmogelijk voor je is om deze
file te printen, kan ik het Zenitnummer en/of aparte verhaal opsturen.
Zoals uit het artikel, getiteld Klimaat en Zonneschijn, mag blijken ben ik tamelijk sceptisch
over de invloed van de Zon op het klimaat. Inmiddels heeft recent onderzoek door ons uitgewezen
dat de wereld-en jaarlijks gemiddelde temperatuur zeer goed verklaard kan worden m.b.v.
vulkanen, El-Nino en dat de invloed van de 11-jarige zonnevlekkencyclus een ondergeschikte
rol speelt. De temperatuurstijging van de laatste 30 jaar kan niet verklaard worden m.b.v.
natuurlijke oorzaken en loopt vrij goed in de pas met wat computermodellen berekenen aan
menselijke invloed (broeikasgassen minus aerosol).
Voor wat betreft het poollicht, komen er interessante berichten in het juni nummer van Zenit.
Ik hoop dat ik je hiermee van dienst ben geweest. Wanneer je nog vragen hebt, kun je mij per
email bereiken. Graag zou ik een exemplaar van je scriptie ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Rob van Dorland