Ik heb de thread eens doorgelezen. Ik heb mezelf ooit eens verdiept in parapsychologie. het is een boeiend onderwerp, als je het goed doet. Er is natuurlijk ook een hoop bullshit, maar dat heb je vaak bij zulke zaken.
Ik heb ooit eens het boek "conscious universe" van Dean Radin gelezen. Dit boek behandelt het 'beste' wetenschappelijke bewijs voor psi; de afkorting voor verschillende soorten paranormale zintuigelijke mogelijkheden. telepathie is een onderdeel van het psi-gebeuren. Ook behandelt het boek de aard van de kritiek die parapsychologie vaak krijgt: het skepticisme wordt onder de loep gehouden, omdat sommige mensen tegenwoordig denken dat "ongeloof" ook al als skepticisme gezien wordt (ter ergenis van andere, echte skeptici en eigenlijk ook van mij) De website van Dean Radin is te vinden op
http://www.psiresearch.org/ . Ik vondt het boek ontzettend interessant; het is zeker een aanrader als je je erin wilt verdiepen. Het boek is ook overtuigend, alhoewel ik wel een paar "maars" heb (zoals altijd

)...
...bewijs voor psi wordt voornamelijk gehaald uit cumultatieve resultaten. het is niet zo dat een enkele goede 'hit' bewijs is voor iemand's paranormale krachten of psi in het algemeen. dit geldt hetzelfde als een foute hit. als je een parapscyhologisch geaard experiment wilt houden dan zal je meerdere
trials moeten houden. Wat mij veelal opvalt is dat de meeste trials, als ze gemiddeld worden, soms op de kansgrens uitkomen, maar vaak net erboven. dit is typisch, en volgens mij de clue (als ik het nog goed herhinner; dit is al een tijd geleden dat ik me hiermee bezighield) waarom het als bewijs wordt gezien...
Om een experiment geloofwaardig te maken zal Mastermind dus ook meerdere trials moeten doen. hoe meer hoe beter, echter, hoe meer hoe saaier en hoe slechter voor de buitenzintuigelijke concentratie (als deze bestaat). 1x met een dobbelsteen gooien en dan een hoge hitrate scoren is niet overtuigend.
...ontdanks dat de meeste kritiek tegen het behandelde skepticisme gerechtvaardigd is, zijn er ook zaken die men toch niet kan checken of ze wel of niet eerlijk zijn. parapsychologie is een controversiele wetenschap (alhoewel mensen rood aan beginnen te lopen als het woord parapsychologie gekoppeld wordt aan het woord wetenschap!), die te maken heeft met mensen die moeten beoordelen, die ook met behulp van mensen tot resultaat moet komen. (mensen worden getest!) Dit geeft toch zekere en gegronde twijfels, alhoewel vele double-blind tests soms rigoreuzer en meer restrictiever van aard zijn als bij de normale wetenschappen! Tuurlijk, bij normale wetenschappen beoordelen mensen ook de resultaten, maar bij parapsychologie speelt ook nog een vorm van "wishfull thinking" mee; een geloof in het bovennatuurlijke of in een waanzinnig interessante spiritualistische realiteit met mind/matter interactie. Bovendien komt het vaak voor dat skeptische wetenschappers vaak minder vaak (of nooit) goede resultaten halen dan gelovige wetenschappers. of dit door fraude van beide kanten of een kant komt, of dat dit door psi zelf komt (een soort psi-recursie op het resultaat ofzo) is natuurlijk maar de vraag, en wat je wil geloven. dit vindt ik de groote bottleneck van de gehele parapsychologie. Is het een 'smoesje' of is het echt?
...maar afgezien van de bovenstaande spoiler is het boek best leuk. vooral als je iets in de statistiek doet lijkt me het boek best boeiend. Het is in principe bewijs, maar wel in die zin dat mensen een
minieme invloed hebben op de wereld (met behulp van PK; psychokinese) of op andermans bewustzijn. Het betekent dus niet dat dit boek gebruikt kan worden als bewijs voor mensen die beweren 'on-the-fly' extreme kunstjes te kunnen doen. Vanuit overige literatuur kan je goed merken dat de meeste "extreme" gevallen van psi zich onvoorspelbaar voordoen. Alhoewel deze "extreme" gevallen veelal lijken op sterke verhalen die meestal verteld worden bij "sightings" of "mysteries and magic" televisieshows, zijn een paar verhalen toetsbaar.
Maar om op telepatie in het algemeen terug te komen. Rupert Sheldrake is een onderzoeker die ook telepathie met andere dieren heeft onderzocht (mens <-> hond), etc. zijn website is
www.sheldrake.org en bevat verschillende soorten informatie daarover. ik heb twee boeken van hem gelezen, het bekende boek '7 experimenten die de wereld kunnen veranderen' en 'wetenschap en spiritualiteit'. Volgens Sheldrake hebben sommige mensen een band met hun dieren. de dieren voelen/weten wanneer het baasje thuiskomt, ook al komt het baasje op onregelmatige tijden naar huis. Zijn materiaal suggereert dat sommige dieren vatbaarder zijn voor zulke zaken dan de mens. sommige mensen die actief zijn in paranormale zaken zien bv. vaak katten als wezens die meer kunnen "zien als ons", bijvoorbeeld.
Het is raar, lekker raar, en daarom harstikke leuk. Of het nou waar is of niet (want dat weet ik al helemaal niet), laat je in ieder geval niet verblinden door je eigen overtuiging dat het 'gewoon niet kan'. Blijf lekker skeptisch, maar ga niet
ergens in (on)geloven

(mijn motto)