Verwijderd

Topicstarter
Ook wel een onderwerp om over te discusseren.
Is het weten wie je belt als de bel rinkelt ook telepathie. etc. Weten welke kaart iemand voor zich heeft die tegenover je zit of nog verder in een afgeloten ruimte, of natekenen wat iemand in z'n gedachten heeft etc. Hoe dit werkt. Zijn gedachten eigenlijk een soort van energie die je kan opvangen?

Hieronder een paar links over telepathie http://www.psiexplorer.com/telepth3.htm http://www.crystalinks.com/telepathy.htm http://www.zetatalk.com/visitatn/v10.htm

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Zijn er wel eens resultaten van experimenten officieël gepubliceerd? Ik wil er het fijne eigenlijk wel van weten.

• Rixter223
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-11-2021
Ik weet wel dat ze er de voormalige USSR erg veel onderzoek naar gedaan hebben.Misschien een tip om is in die richting te gaan zoeken.

Verwijderd

sony doet ook onderzoek naar telepathie..
ze hebben er speciaal een lab voor laten bouwen..
amerikaanse overheid pompt ook aardig wat geld in onderzoek

trouwens.. in elk land is wel een universiteit doe het onderzoekt en ermee expirementeert

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Dat er onderzoek naar wordt gedaan weet ik. Maar ik heb nog nooit een officiële publicatie gezien van de resultaten.

Verwijderd

Welke uni in Nederland houdt zich hier eigenlijk mee bezig?

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Ik heb al gezien dat het Amerikaanse project "Stargate" waar o.a. de CIA zich mee bemoeide niets heeft opgeleverd.

Verwijderd

de universiteit van utrecht..

kijk [url="http://www.psy.uva.nl/resedu/pn/res/ANOMALOUSCOGNITION/anomal.shtml""] hiero [/url]effe..
unicorn... misschien vind je daar wel je publicaties...

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-12 17:22

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

sja, ik geloof dat er hier en daar al zelfs expirimenten gedaan worden met mind-controlled apparaten, lijkt me best wel cewl..

da's pas echt relaxed, wie heeft er spraakherkenning nodig als het ook geestelijk kan...

Verwijderd

Topicstarter
Remote viewing is ook zo'n onderwerp
Remote vieuwing is eigenlijk telepathie, het zien van dingen/plaatsen/gebeurtenissen
die zich buiten je normale gezichtsveld bevinden.
http://www.ufoseek.com/Remote_Viewing / hier staan verschillende links op http://www.zetatalk.com/govmt/g70.htm

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

De sites lijken mij allemaal een beetje angstvallig met het publiceren van onderzoeksresultaten. Wel hebben ze allemaal uitgebreide beschrijvingen van allerlei methodes (zoals bijv. Ganzfeld) en on-line psi tests.

Maar dit vind ik wel een opvallend stukje over de geboekte (en ongepubliceerde) resultaten:
It has long been noted in more than one psi lab that it does not seem to matter whether or not a target specific is written before or after the remote viewing session is completed. That is, if a remote viewer perceives a target, but that target is not chosen until after the session is conducted, the accuracy of the session seems to be about the same as with a situation in which the target is chosen before the actual viewing takes place.
(Van de site van Farsight.)

Dit is volgens mij het bewijs dat of telepathie onzin is en eventuele positieve resultaten een andere oorzaak hebben, of telepathie ook een tijdsspanne kan overbruggen ("ik weet nu wat jij volgende week zaterdag om 14:32 denkt") wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12 19:59
Voorspellen kan ik wel goed, maar telepathie niet echt...
Als je bijv. een dobbelsteen gooit, heb ik 9 van de 10 keer het juiste getal.

Verwijderd

we willen lottogetallen mastermind..lottogetallen ;) :)

en unicorn waarom lijkt het jou onwaarschijnlijk dat telepathie een tijdspanne kan overbruggen ???
een dejavu doet dat ook..

• Het
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09 15:24

Het

Het is me er eentje...

Eehm... Ik denk dat het ook te maken heeft met een vorm van 'gedachtengolven'. Het raden van iemands gedachten heeft er volgens mij tmee te maken dat mensen eigenlijk, diep in zichzelf, hetzelfde asocieren en daarom dezelfde dingen denken als ze uiteindelijk erop uittkomen (prachtige zin trouwens, maar goed). Het raden van een getal op een dobbelsteen vind ik ook een zeer interessante zaak. Deze is toch een stuk onverklaarbaarder...
Trouwens... Laatst zag ik een programma "een kwestie van kiezen" met Maurice de Hond... Hij vertelde ook over zijn telepathie. Dit was op zich wel een aardiig stukje...

Sjongejonge

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Mastermind:
Als je bijv. een dobbelsteen gooit, heb ik 9 van de 10 keer het juiste getal.
Interessant. Lukt je dat ook wanneer ik hier een dobbelsteen gooi, of moet je zelf in de buurt zijn?

Flamez:
en unicorn waarom lijkt het jou onwaarschijnlijk dat telepathie een tijdspanne kan overbruggen ???
Ten eerste omdat je dan tijdsparadoxen krijgt. Ten tweede omdat dat zou betekenen dat ik geen vrije wil heb.
een dejavu doet dat ook..
Nee, deja-vu's zijn het gevolg van een "bug" in het langetermijns-herinneringengedeelte van je hersenen, en vinden alleen hier-en-nu plaats.

Zelfs indien deja-vu's herinneringen zouden zijn aan werkelijke gebeurtenissen, dan nog werken ze op het verleden (da's wel vaker het geval met herinneringen ;) ) en niet op de toekomst, zoals telepathie dat schijnt te kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Zelfs indien deja-vu's herinneringen
zouden zijn aan werkelijke gebeurtenissen,
dan nog werken ze op het verleden (da's wel vaker het geval met herinneringen
) en niet op de toekomst, zoals telepathie dat schijnt te kunnen.

Mischien nog een stap verder maar als een Deja vu nou eens te maken heeft met een vorig leven, zoals in reincarnatie?
http://www.zetatalk.com/myths/m14.htm

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 09-12 19:32

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

De mens is genetisch gemanipuleerd door de Vorlons :P

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

De mens is genetisch gemanipuleerd door de Vorlons :P (om telepathische krachten te ontwikkelen :))

Russian Blue Neji
Kate Bush

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

De mens is genetisch gemanipuleerd door de Vorlons :P (om telepathische krachten te ontwikkelen :))

Russian Blue Neji
Kate Bush

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Gerard_2:
Mischien nog een stap verder maar als een Deja vu nou eens te maken heeft met een vorig leven, zoals in reincarnatie?
Dat verandert niets aan mijn stelling.

Afgezien daarvan is de kans zeer klein dat twee willekeurige personen door dezelfde situatie gaan, waarbij tussen de twee situaties vele jaren liggen. (De kans zou aannemelijker zijn wanneer reïncarnatie sterk geografisch gebonden is. De vele verhalen van mensen die vroeger een farao o.i.d. geweest zijn wijzen hier echter niet op.)

• Mastermind
Interessant. Lukt je dat ook wanneer ik hier een dobbelsteen gooi, of moet je zelf in de buurt zijn?
Ik zou een pendel kunnen gebruiken om het getal te bepalen, maar het moet wel live zijn, zeg maar via ICQ.
Met een gewone dobbelsteen die ik zie, visualiseer me welk getal er komt te liggen. Dit zie ik dan ook voor me. Meestal is dit goed.

Met het spel Yahtzee win ik ook altijd. Stel ik heb 1 2 3 5 en dan moet ik de 4 gooien, dan leg ik ze zo neer dat het plaatsje van de 4 open blijft. Ik gooi hem daar dan in en er ligt een 4.

Mijn moeder ligt dan altijd dubbel, maar ik kan ook haar gooien beinvloeden, ik zeg dan: Vertrouw er op dat je 2 tweeen gooit. Dan liggen ze er meestal ook.

Verwijderd

maar dat is dan geen telepathie meer, maar telekinese.. wel kewl als je dat kan...

meld je aan als proefpersoon voor onderzoek..

[hypothetische modus]
unicorn.. je heb wel een vrije wil maar misschien is onze ziel(ofwel onder-bewustzijn) 'non-linear' (ja.. heb ik uit startrek ;) ) [/hypothetische modus]

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Mastermind:
Wij twee spreken af op ICQ. Jij gaat pendelen, ik gooi een dobbelsteen. Jij vertelt mij de uitkomst. Na tien keer tel ik hoevaak je 't goed of fout had.

Als je het iets onafhankelijker wilt hebben, kunnen we het ook zo doen. We vertellen mekaar niks, maar schrijven het gewoon op. Ik post hier op het forum de MD5-fingerprint van de uitslag. Daarna post jij jouw bevindingen. Als laatste plaats ik dan de uitslag zelf. (De MD5 fingerprint voorkomt dan dat ik de boel ga wijzigen nadat ik jouw post gezien heb.)

Deal?

• Mastermind
ICQ idee: OK
Via Forum -> Werkt niet, moet live zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Op deze onderstaande site staat een techniek om telepathie te oefenen. Of deze techniek werkt is natuurlijk de vraag.

KODA'S PSYCHIC WINDOW TECHNIQUE
http://www.psycom.com/metaphysics/contents.html

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Mastermind:
Met "via het forum" had ik het alleen over het publiceren van de resultaten. De sessie met de pendel en de dobbelsteen gaat gewoon live via ICQ, alleen doen we het dubbel-blind; We vertellen elkaar dus niks, maar schrijven het voor onszelf op. Daarna komt dat MD5-verhaal om de boel op een eerlijke manier te publiceren.

Deal? (Dan aai-zie-koe ik je vanavond wel :).)

• Toiletman
  • Laatst online: 20-12 13:02
Iemand die psychic windows stuff al geprobeerd?? lijkt me wel interessant...
Greetz,
Toiletman

Only dead fish go with the flow

Verwijderd

Al uitkomsten unicorn?

ben benieuwd man!

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Patrique2:
De uitslagen zijn vanaf morgen te koop ;).

Het is gebleken dat het over ICQ niet echt mogelijk is. Ik heb met Mastermind afgesproken dat ik hem een keer thuis kom opzoeken, dan doen we die test met die dobbelsteen, en ik neem een paar schaaltjes mee om te testen of het mogelijk is om metalen voorwerpen op te sporen met een wichelroede.

Maar dit kan goed pas over twee maanden zijn of zo, ik ga over een paar weekjes op vakantie naar Mexico :9 en dan heb ik geen zin om even op en neer te gaan naar Groningen ;).

Verwijderd

Wie gelooft in telepathie: Steek mijn hand op!

• Mastermind
De uitkomsten waren als volgt:
Zonder wichelroede wou het helemaal niet.

Met wichelroede:
5 van de 5 keer goed, alleen bij 2 daarvan twijvelde ik, en koos per ongeluk de verkeerde, maar direct daarna de goede.

Verwijderd

Ik weet niet of dit waar is (gehoord niet een wetenschappelijk stuk over gelezen) maar het schijnt dat de mens nu maar 20% van zijn hersenen gebruikt. (Als 1 deel uitvalt neemt een ander (dus waarschijnlijk ongebruikt) deel het over) Dit zou dus best kunnen betekenen (als volgende stap in de natuurlijk evolutie) dat sommige mensen een deel van de hersenen gaan gebruiken waarmee telepathie mogelijk is. Dit zou een logische verklaring zijn; vooropgesteld dat het waar is.

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

5 van de 5? Dat was toch echt 3 van de 5, en dan reken ik dat opnieuw gokken erbij. (De eerste en de laatste waren falikant mis.)

Kijk daarom leek het me nou wel iets om het op het forum te publiceren, dan krijg je niet dit geouwehoer achteraf.

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

H@ye:
Of het 20% is weet ik niet, maar ik kan me goed voorstellen dat je hersenen niet volcontinu actief zijn.

Ga maar na hoeveel functies je op dit moment niet gebruikt. Je zit nu redelijk stil achter je computer, dus je cerebellum zit uit z'n neus te peuteren. Het spraakgedeelte heeft weinig te doen. De visuele cortex is druk bezig in samenwerking met de frontale kwab om deze tekst te interpreteren, maar ze komen geen van beiden echt tot hun recht omdat er weinig drie-dimensionale dynamiek in je scherm zit, en omdat het in het Nederlands is. Je ruimtelijke voorstellingsvermogen, arithmetiek, langetermijngeheugen, en het autonome zenuwsysteem vlak boven je hersenstam zitten samen een blowtje te roken.

Afijn je vat hem wel. Daarom zullen andere hersendelen het nooit echt over nemen wanneer iets kapot is (wel zullen ze zoveel mogelijk proberen te compenseren, denk maar aan hoe goed de meeste blinden kunnen horen, bijvoorbeeld), en zul je nooit de volle 100% capaciteit gebruiken.

Ik denk dat, indien er een telepathisch gedeelte bestaat, de evolutie daar allang op in had gehaakt. Hartistikke groot voordeel bij het overleven, daar zou meteen op geselecteerd worden.

Verwijderd

unicorn... 3 van de 5 is toch nog zeker wel een goede score

en als mastermind 2x een verkeerd getal noemt maar direkt daarna het juiste getal..

dan gaattie best lekker
hij heeft in feite 7 nummers genoemd waarvan er maar 2 fout zijn

en als hij ze ook nog in de juiste volgorde heeft genoemd...
dan zullen de sceptici er toch aan moeten geloven :)

want de mogelijkheid om ze toevallig goed te gokken is qua kansberekening erg klein

ehm.. wat levert 6 van de 10 lucky ten nummers op ??? >:) $$$$$ :P

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Flamez:
hij heeft in feite 7 nummers genoemd waarvan er maar 2 fout zijn
Vier. Maar, indien je zo gaat rekenen heeft hij vijf dubbele kansen gehad. Dus indien hij het fout gokt kan hij nog een getal noemen (kans 1/6 plus 1/5, is zoiets van 40%). Statistisch gezien is 2 van de 5 dan het gemiddelde, en hij kwam dan op 3 van de vijf uit.

Maar ik voel er eigenlijk veel meer voor om het met Mastermind eens te zijn. Dus... mensen, hij had vijf van de vijf goed, en dat met een slechte (uitgedroogde) wichelroede. Als hij dus een nieuwe, goeie wichelroede heeft dan moet 9 van de 10 een koud kunstje zijn. Mastermind, ik nodig je bij deze uit om alsnog het "officiële" experiment te doen, over ICQ, met de resultaten gepost op dit forum.

Verwijderd

Misschien heeft de evolutie hier al wel op in gehaakt; alleen niet bij de mens. Hoe kunnen b.v. mieren op grote afstanden toch goed communiceren? (ik weet er het fijne niet van maar volgens mij is hier ook nog geen logische verklaring voor)
De mens is in verhouding tot andere soorten in de evolutie nog maar net bezig.

Verwijderd

soms heb ik ook van die dagen dat ik gewoon weet wat ik ga gooien met de dobbelsteen...of op welke bladzijde in een boek we bezig zijn ofzo...echt vreemd, maar als ik mezelf er toe 'dwing' om het te weten gaat het compleet fout...

Maaruh, mastermind, ik zou graag een demo zien :)

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

H@ye:
Mieren communiceren met chemicaliën. Als zo'n beestje bijvoorbeeld een leuke voorraad voedsel ontdekt, dan loopt-ie terug naar huis en schijt ondertussen de boel vol. Eenmaal aangekomen knalt-ie er weer een ander stofje uit ("volg mijn spoor") en de rest van de mieren komen zo bij de plek des overvloeds.

Telepathie bij mieren is een kwestie van zo hard mogelijk stinken :).

Verwijderd

Ohh shit sorry....

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Mastermind...?

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Maaaaaastermind...?

Verwijderd

straks komkt Bill Gates met WinPsych, moeten we ons registreren en dus vet betalen!! :)

• Mastermind
Ja, wat is er Jeroen?

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Mastermind:
Ik had dit stukje al eerder gepost, ik wou weten of je het er mee eens bent...
Maar ik voel er eigenlijk veel meer voor om het met Mastermind eens te zijn. Dus... mensen, hij had vijf van de vijf goed, en dat met een slechte (uitgedroogde) wichelroede. Als hij dus een nieuwe, goeie wichelroede heeft dan moet 9 van de 10 een koud kunstje zijn. Mastermind, ik nodig je bij deze uit om alsnog het "officiële" experiment te doen, over ICQ, met de resultaten gepost op dit forum.

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Mastermind...?

Verwijderd

ehm.. unicorn

na jullie experiment heeft mastermind dus bewezen alle 5 de getallen te kunnen noemen...

dus erken jij nou het bestaan van telepathie of niet ???

want het is wel heel erg typisch (voor een sceptici) dat nadat het bewijs geleverd word
het ineens niet voldoende is
en dat het nog een keer bewezen moet worden en dat het dan nog 'moeilijker' gemaakt moet worden...

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Flamez:
Je begrijpt het niet.

Mastermind en ik zijn het blijkbaar niet eens over hoeveel hij er goed of fout had. Ik zeg dat hij er missers bij had zitten, hij beweert dat hij er vijf van de vijf goed zou hebben.

Om dit soort gehakketak te voorkomen wil ik de resultaten op dit forum hebben. Ik maak het hem inderdaad moeilijker. Niet door het experiment te veranderen, dat blijft hetzelfde. Ik maak het hem moeilijker door het hem onmogelijk te maken om achteraf de boel recht te praten.

Mastermind is niet gek. Hij weet net zo goed als ik dat zijn resultaten binnen de grenzen van het waarschijnlijke vallen. Daarom reageert hij ook niet op mijn uitnodiging om het experiment te doen. Dat is prima, maar ik had eigenlijk gehoopt dat hij man genoeg zou zijn om dit ook toe te geven in plaats van mij straal te negeren.

• Mastermind
Ja ik wil het experiment wel opnieuw doen!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-12 21:48
Flamez:
Naast het feit dat uni en mastermind het nog niet eens zijn over de uitkomsten is, moet zon test om een significante uitkomst te hebben redelijk wat herhaald worden.

maw: de getoeste hypothese moet binnen bepaalde grenzen (bepaald door de mate van gekozen zekerhied: meestal 95%) overeind blijven.

Maar ik ben zeker nieuwsgierig naar de uitkomsten hiervan.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:59

Jag

Ik ben benieuwd. Maar Uni zit toch in Mexico? Dan zal het nog wel ff duren zeker?

Jag

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Mastermind:
Mooi! Ik zal zien dat ik hier ICQ installeer, dan zie je me wel weer een keer online verschijnen en kunnen we het experiment doen.

Blouwekip:
Eigenlijk moet het wel herhaald worden, ja. Maar gezien de aard van het experiment mag je wel stellen dat zelfs 1 herhaling al een goed bewijs levert. 9 van de 10 goed kan niet worden toegeschreven aan het toeval.

Jag:
Ja, ik zit iets verder weg dan normaal, maar dat mag de pret niet drukken ;).

• Lord Daemon
  • Laatst online: 29-11 13:38

Lord Daemon

Die Seele die liebt

trouwens.. in elk land is wel een universiteit doe het onderzoekt en ermee expirementeert
Denk je?
Luxemburg?
Monaco?
Andorra?
Liechtenstein?
Groenland?
Djibouti?
Vaticaanstad?
Nauru?
Paaseiland?
Denk het niet! :P
de universiteit van utrecht
Aaargh! Ik ga daar meteen weg! Nee! Nee! Je meent het niet! Vertel mij dat het niet de faculteit Natuurkunde was!
De mens is in verhouding tot andere soorten in de evolutie nog maar net bezig.
Nee. De mens is precies even lang met evolutie bezig als iedere andere soort. Zo'n beetje per definitie. Misschien dat jij er pas op een bepaald moment de naam 'mens' aan geeft, maar het eindprodukt is het resultaat van precies even lange evolutie als iedere andere soort.

Over het ICQ expiriment, je moet er eigenlijk nog een of twee getuigen bij halen. Dan kan er echt niet meer verkeerd geinterpreteerd worden.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Lord Daemon:
Eigenlijk moet er inderdaad een getuige zijn. Natuurlijk kan ik vals gaan spelen en andere dingen opschrijven dan dat ik met de dobbelsteen gooi, maar waarom zou ik dat doen? Het maakt niet uit of ik vals speel of niet, Mastermind blijft een kans van 1 op 6 houden om het goed te gokken. Dan kan ik net zo goed niet vals spelen, dan hou ik er zelf een beter gevoel aan over. Eventueel zou je m'n vriendin als getuige kunnen nemen, maar daar schiet je natuurlijk niks mee op ;).

En Mastermind en ik kunnen natuurlijk onder 1 hoedje spelen. Maar de mensen hier kennen ons al langer, dat zouden we nooit doen ;).

Ik probeer het zo onafhankelijk en controleerbaar mogelijk te doen door de resultaten te publiceren op dit forum met behulp van een MD5 fingerprint. Wie dan nog steeds aan de uitslagen twijfelt kan het experiment op exact dezelfde wijze herhalen en publiceren.

Verwijderd

Ik hoop dat Telepahtie inderdaad mogelijk is, zou erg tof zijn :)

Maar met telepahtie kon je toch ook andermans gedachten stimuleren m.b.v gedachtengolven? Ik weet niet zo ontzettend veel van telepahtie, maar dit is wat ik een boekje van Maria Duval had gelezen.

BTW zijn er nog mensen op het forum die dit echt onder de knie hebben, die dus de gedachten van andere mensen kunnen stimuleren?

Verwijderd

Als je echt op commando telepatisch bent, dan kan je een miljoen gulden verdienen!

http://www.randi.org/
http://www.randi.org/research/index.html

nou.. afgezien van de paranormale mensen die beweren dat 'ie valsspeelt, en dat hij in werkelijkheid geen geld zou hebben (wat me eerder een excuus lijkt, maar ok) vindt ik het vrij grappig.

Verwijderd

Ik heb de thread eens doorgelezen. Ik heb mezelf ooit eens verdiept in parapsychologie. het is een boeiend onderwerp, als je het goed doet. Er is natuurlijk ook een hoop bullshit, maar dat heb je vaak bij zulke zaken.

Ik heb ooit eens het boek "conscious universe" van Dean Radin gelezen. Dit boek behandelt het 'beste' wetenschappelijke bewijs voor psi; de afkorting voor verschillende soorten paranormale zintuigelijke mogelijkheden. telepathie is een onderdeel van het psi-gebeuren. Ook behandelt het boek de aard van de kritiek die parapsychologie vaak krijgt: het skepticisme wordt onder de loep gehouden, omdat sommige mensen tegenwoordig denken dat "ongeloof" ook al als skepticisme gezien wordt (ter ergenis van andere, echte skeptici en eigenlijk ook van mij) De website van Dean Radin is te vinden op http://www.psiresearch.org/ . Ik vondt het boek ontzettend interessant; het is zeker een aanrader als je je erin wilt verdiepen. Het boek is ook overtuigend, alhoewel ik wel een paar "maars" heb (zoals altijd ;) )...

...bewijs voor psi wordt voornamelijk gehaald uit cumultatieve resultaten. het is niet zo dat een enkele goede 'hit' bewijs is voor iemand's paranormale krachten of psi in het algemeen. dit geldt hetzelfde als een foute hit. als je een parapscyhologisch geaard experiment wilt houden dan zal je meerdere trials moeten houden. Wat mij veelal opvalt is dat de meeste trials, als ze gemiddeld worden, soms op de kansgrens uitkomen, maar vaak net erboven. dit is typisch, en volgens mij de clue (als ik het nog goed herhinner; dit is al een tijd geleden dat ik me hiermee bezighield) waarom het als bewijs wordt gezien...

Om een experiment geloofwaardig te maken zal Mastermind dus ook meerdere trials moeten doen. hoe meer hoe beter, echter, hoe meer hoe saaier en hoe slechter voor de buitenzintuigelijke concentratie (als deze bestaat). 1x met een dobbelsteen gooien en dan een hoge hitrate scoren is niet overtuigend.

...ontdanks dat de meeste kritiek tegen het behandelde skepticisme gerechtvaardigd is, zijn er ook zaken die men toch niet kan checken of ze wel of niet eerlijk zijn. parapsychologie is een controversiele wetenschap (alhoewel mensen rood aan beginnen te lopen als het woord parapsychologie gekoppeld wordt aan het woord wetenschap!), die te maken heeft met mensen die moeten beoordelen, die ook met behulp van mensen tot resultaat moet komen. (mensen worden getest!) Dit geeft toch zekere en gegronde twijfels, alhoewel vele double-blind tests soms rigoreuzer en meer restrictiever van aard zijn als bij de normale wetenschappen! Tuurlijk, bij normale wetenschappen beoordelen mensen ook de resultaten, maar bij parapsychologie speelt ook nog een vorm van "wishfull thinking" mee; een geloof in het bovennatuurlijke of in een waanzinnig interessante spiritualistische realiteit met mind/matter interactie. Bovendien komt het vaak voor dat skeptische wetenschappers vaak minder vaak (of nooit) goede resultaten halen dan gelovige wetenschappers. of dit door fraude van beide kanten of een kant komt, of dat dit door psi zelf komt (een soort psi-recursie op het resultaat ofzo) is natuurlijk maar de vraag, en wat je wil geloven. dit vindt ik de groote bottleneck van de gehele parapsychologie. Is het een 'smoesje' of is het echt?

...maar afgezien van de bovenstaande spoiler is het boek best leuk. vooral als je iets in de statistiek doet lijkt me het boek best boeiend. Het is in principe bewijs, maar wel in die zin dat mensen een minieme invloed hebben op de wereld (met behulp van PK; psychokinese) of op andermans bewustzijn. Het betekent dus niet dat dit boek gebruikt kan worden als bewijs voor mensen die beweren 'on-the-fly' extreme kunstjes te kunnen doen. Vanuit overige literatuur kan je goed merken dat de meeste "extreme" gevallen van psi zich onvoorspelbaar voordoen. Alhoewel deze "extreme" gevallen veelal lijken op sterke verhalen die meestal verteld worden bij "sightings" of "mysteries and magic" televisieshows, zijn een paar verhalen toetsbaar.

Maar om op telepatie in het algemeen terug te komen. Rupert Sheldrake is een onderzoeker die ook telepathie met andere dieren heeft onderzocht (mens <-> hond), etc. zijn website is www.sheldrake.org en bevat verschillende soorten informatie daarover. ik heb twee boeken van hem gelezen, het bekende boek '7 experimenten die de wereld kunnen veranderen' en 'wetenschap en spiritualiteit'. Volgens Sheldrake hebben sommige mensen een band met hun dieren. de dieren voelen/weten wanneer het baasje thuiskomt, ook al komt het baasje op onregelmatige tijden naar huis. Zijn materiaal suggereert dat sommige dieren vatbaarder zijn voor zulke zaken dan de mens. sommige mensen die actief zijn in paranormale zaken zien bv. vaak katten als wezens die meer kunnen "zien als ons", bijvoorbeeld.

Het is raar, lekker raar, en daarom harstikke leuk. Of het nou waar is of niet (want dat weet ik al helemaal niet), laat je in ieder geval niet verblinden door je eigen overtuiging dat het 'gewoon niet kan'. Blijf lekker skeptisch, maar ga niet ergens in (on)geloven :) (mijn motto)

• traviandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03 10:22

traviandus

vague

Op woensdag 05 juli 2000 16:53 schreef Mastermind het volgende:
Ja ik wil het experiment wel opnieuw doen!
Ik heb een eenvoudige theorie over telepatie. Ik heb dit als eens eerder gepost in W&L: ik geloof dat niet JIJ het bent die een ander kan sturen, of de toekomst voorspeld, of gedachten leest. Ik geloof dat het geesten (demonen) zijn.

Nu mijn motivatie:

- Mastermind heeft ervaringen met geesten. (Ik deed een search op Mastermind en geesten)
- Mastermind heeft een bijzondere opvatting over buitenaardse wezens.

Volgens mij past dit perfect en is er een heel duidelijk verband tussen aliens, telephatie, geesten, telekinise, hypnose (is misschien wat lastiger..), waarzeggerij, wiggelroedelopen, enz.

Volgens mij kom je niet vanzelf in aanraking met geesten, je hebt je er ooit eens voor opengesteld.

Zou ik in de goede richting kunnen denken of gaat dit te ver?

edit:
typo

Verwijderd

Op maandag 12 juni 2000 21:23 schreef FrankGuthrie het volgende:
De mens is genetisch gemanipuleerd door de Vorlons [afbeelding] (om telepathische krachten te ontwikkelen [afbeelding])
Nee, de Talon Ma'el heeft de mens telepatische gaves gegeven. Of was dat nou in de serie "Earth: The Final Conflict". :)

• Mastermind
Op maandag 09 juli 2001 16:42 schreef traviandus het volgende:

[..]

Ik heb een eenvoudige theorie over telepatie. Ik heb dit als eens eerder gepost in W&L: ik geloof dat niet JIJ het bent die een ander kan sturen, of de toekomst voorspeld, of gedachten leest. Ik geloof dat het geesten (demonen) zijn.

Nu mijn motivatie:

- Mastermind heeft ervaringen met geesten. (Ik deed een search op Mastermind en geesten)
- Mastermind heeft een bijzondere opvatting over buitenaardse wezens.

Volgens mij past dit perfect en is er een heel duidelijk verband tussen aliens, telephatie, geesten, telekinise, hypnose (is misschien wat lastiger..), waarzeggerij, wiggelroedelopen, enz.

Volgens mij kom je niet vanzelf in aanraking met geesten, je hebt je er ooit eens voor opengesteld.

Zou ik in de goede richting kunnen denken of gaat dit te ver?

edit:
typo
Haha, ja ik heb inderdaad een opinie dat bij velen tot een controverse leidt, en daardoor ook voor 'gek' wordt aangezien! :)
Maar in mijn bescheiden mening vind ik bepaalde dingen voor mezelf het meest logische, omdat ik niet binnen de grenzen van het wetenschappelijk bewezen fysieke denk. Als kind had ik altijd al het gevoel dat er iemand achter mij aan liep als ik bijvoorbeeld alleen de trap opliep 's avonds. Dit heb ik vaak nog steeds. Ik heb misschien onbewust bij een telekinetisch experiment geesten heb opgeroepen. In ieder geval heb ik dit niet bewust gedaan.
's Hedendaags doe ik nog wel eens experimentjes met dobbelstenen en bijv. mijn zus of moeder met wie ik een band heb. Het curieuze is, dat ZIJ kunnen bepalen wat ik ga gooien, ik overtuig ze dat ze weten wat er gaat liggen, en ik concentreer me er ook op dat dat aantal ogen valt. Het frustrerende echter is, is dat dit maar 3x achter elkaar werkt, omdat dan het ongeloof ten dele valt en het gevoel van 'jaaaa... hij komt' wegvalt.
Wat Jezus ook zei: "Wie geloof heeft als een mosterdzaad zegt tegen de berg: hef je op en beweeg je daar en daar heen en het zal geschiedden.". Of "Wie ook maar een fractie van het geloof heeft, dat de dingen die niet kunnen wel kunnen, zegge tot de vijgeboom: gij zal morgen verdord zijn." en het zal geschiedden.

Verwijderd

Ik ben wel van mening dat de mogelijkheid tot het activeren van dergelijke hersengedeelten hiermee te maken heeft.

Ik vergelijk het een beetje met 'het met elkaar op één lijn zitten'. En nog leuker het is volgens mij nog aan te leren ook.

• toraq
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

toraq

Shoving is the answer

Hmm, laten we eens wat kansberekening er tegenaan gooien :)

De kans dat Mastermind het goed heeft is 1/6, daar gooien we even een simpele formule overheen :
P(k) = Bin( n, k ) * pi^k * (1-pi) ^ (n-k)
Waarbij bij k het aantal successen invult en voor pi de kans, en voor n het totale aantal pogingen.

P(0) = Bin ( 5, 0 ) * (1/6)^0 * (5/6) ^ 5 =
1 * 1 * 3125/13176 = ongeveer 0.237 (23.7%)

P(1) = Bin ( 5, 1 ) * (1/6)^1 * (5/6) ^ 4 =
5 * 1/6 * 625/1296 = 3125/13176 = ongeveer 0.237 (23.7%)

P(2) = Bin ( 5, 2 ) * (1/6)^2 * (5/6) ^ 3 =
10 * 1/36 * 125/216 = 0.161 (16.1%)

P(3) = Bin ( 5, 3 ) * (1/6)^3 * (5/6) ^ 2 = 10 * 1/216 * 25/36 = 0.032 (3.2%)

P(4) = Bin ( 5, 4 ) * (1/6)^4 * (5/6) = 5 * 1/2196 * 5/6 = 0.002 (0.2%)

P(5) = Bin ( 5, 5 ) * (1/6)^5 * (5/6)^0 = 1 * 1/13176 * 1 = 1 op 13176.

Oftewel, de score van Mastermind is best aardig, zoals je kunt zien, alleen zou je het met een grote steekproef moeten doen (> 100 tests) dan is de kans dat de resultaten kloppen groter.

I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!

• DocMac
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12 09:36
Ik ben ervan overtuigd dat telepathie mogelijk is. Er zijn talloze voorbeelden van 1-eiege tweelingen die een telepathische band hebben. Ik zag een paar weken geleden bij Kilroy (praatprogramma op de BBC) een tweeling die ver bij elkaar vandaan wonen en toen de één doodziek in het ziekenhuis lag, lag de ander even lang doodziek in het ziekenhuis, alleen bij haar konden ze niets vinden. En ze wist niets van de ziekte van haar zus. Daar kwam ze pas maanden later achter.

Als het bij 1-eiege tweelingen kan, dan zit er waarschijnlijk bij iedereen een aanleg in de hersenen voor telepathie.

• Mastermind
Op woensdag 11 juli 2001 17:45 schreef DocMac het volgende:
Ik ben ervan overtuigd dat telepathie mogelijk is. Er zijn talloze voorbeelden van 1-eiege tweelingen die een telepathische band hebben. Ik zag een paar weken geleden bij Kilroy (praatprogramma op de BBC) een tweeling die ver bij elkaar vandaan wonen en toen de één doodziek in het ziekenhuis lag, lag de ander even lang doodziek in het ziekenhuis, alleen bij haar konden ze niets vinden. En ze wist niets van de ziekte van haar zus. Daar kwam ze pas maanden later achter.

Als het bij 1-eiege tweelingen kan, dan zit er waarschijnlijk bij iedereen een aanleg in de hersenen voor telepathie.
Maar wat zou de wetenschappelijke verklaring ervoor zijn?
Op www.subject.nl staat in de poll dat 65.8% van de wetenschapgeinteresseerden gelooft dat als een atoom gesplitst en gesplitst wordt we op iets stuitten wat boven het fysieke ligt, waarbij je moet denken aan een vorm van energie.
In de kw.mech. is al aangetoond dat deeltjes op 2 verschillende plaatsen tegelijk kunnen zijn met een bepaalde trilling.

Stelling: Er bestaan geen kleinste deeltjes, er zijn altijd nog kleinere.

75.8% (69)
Er komt een niveau waar je niet meer in materie moet denken, maar in energie, tijd of iets wat nog ontdekt moet worden."

Verwijderd

Op woensdag 14 juni 2000 17:50 schreef Mastermind het volgende:
De uitkomsten waren als volgt:<BR>Zonder wichelroede wou het helemaal niet.<P>Met wichelroede:<BR>5 van de 5 keer goed, alleen bij 2 daarvan twijvelde ik, en koos per ongeluk de verkeerde, maar direct daarna de goede.<BR>
Op woensdag 14 juni 2000 20:34 schreef Unicorn het volgende:
5 van de 5? Dat was toch echt 3 van de 5, en dan reken ik dat opnieuw gokken erbij. (De eerste en de laatste waren falikant mis.)<P>Kijk daarom leek het me nou wel iets om het op het forum te publiceren, dan krijg je niet dit geouwehoer achteraf.
Ik wil toch wel even weten hoe het nu echt zit. Had hij er 3 van de 5 in 1 keer goed? De kans op 3 of meer goeien van de 5 is ongeveer 3,4%, dus de kans dat het onzin is wat Mastermind beweert is 3,4%. Een verrassend resultaat mag ik wel zeggen! Maar als je echt met een kans van meer dan 1/6 de uitkomst van een dobbelsteen kan voorspellen, dan wil ik graag weten hoe groot die kans ongeveer is. Als het bijvoorbeeld 1/5 is, dan kun je al enorm snel rijk worden in een casino o.i.d.!

Verwijderd

Ik wil een dergelijk experiment nog wel eens herhalen... Als mastermind dat ook wil. Om alle onduidelijkheden uit de weg te ruimen

Verwijderd

Mijn voorstel: We gebruiken een D100 (2 dobbelstenen van elk 10 kanten, waarbij de 1 voor de tientallen telt en de ander voor de eenheden.) En ik gooi daarmee 10 keer ofzo. In dit geval is de toevalskans ERG klein, wat het experiment betrouwbaarder maakt. 3 of meer goed van de tien is voor mij een zeer betrouwbare aanwijzing dat er hier iets meer aan de hand is dan toeval...

• DocMac
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12 09:36
Op vrijdag 13 juli 2001 14:28 schreef Mastermind het volgende:

[..]

Maar wat zou de wetenschappelijke verklaring ervoor zijn?
...
Er komt een niveau waar je niet meer in materie moet denken, maar in energie, tijd of iets wat nog ontdekt moet worden."
Hmmm... misschien zitten we met zijn alleen in 1 groot algemeen bewustzijn. Maar inderdaad, aangezien dat met de huidige techniek nog niet te meten is, is het ook niet te bewijzen, hooguit de mogelijkheid om het aan te tonen, met het risico van toevalstreffers.

Eigenlijk weet de mens nog maar heel weinig. Denkt men dat de wet van de zwaartekracht een constante is, moeten ze hem alsnog aan gaan passen.

Dat maakt het leven interessant, zullen we maar zeggen.

Verwijderd

Lord D: Aaargh! Ik ga daar meteen weg! Nee! Nee! Je meent het niet! Vertel mij dat het niet de faculteit Natuurkunde was!
Mmmmhhhh... Wat is er mis met onderzoek naar telepathie?
Pagina: 1