Ok, aangezien dit 'mijn' topic is ga ik eens even fijn op alles en iedereen reageren, dan wordt het maar laat

eigenlijk geen zin in quotewars enzo, maar zo ga 'k toch maar beginnen:
chris(1)Het geloof is helaas zoals inderdaad in dat stukje naar voren komt vaak gebasseerd op dogmatische redenaties van mensen die denken het te weten. Maar dat is niet het "true faith".
Waarom is het christendom dan wel 'true faith' en niet omdat het in de bijbel staat, want dat is een cirkelredenering...
Al die verschillende versies van het christelijke geloof zijn gebasseerd op verschillende meningen die de ene keer wel en de andere keer maar gedeeltelijk op de waarheid (=Bijbel) gebaseerd zijn. Dit schrikt af. Er is dan ook maar een relatief kleine kring echte Christenen. Veel christenen geloven in de tradities en niet in de God. Klinkt raar maar toch is het zo.
1 na laatste zin ben ik eht mee eens

, maar waarom laat God dit toe en hoe kan het gebeuren als er maar 1 waarheid is, trouwens de bijbel is
jouw waarheid, niet de ultieme (voor een heleboel mensen).
Verder kan ik over al die andere religies zeggen dat ze net als bijvoorbeeld de evolutie theorie naar mijn idee menselijke overdenkingen zijn. In al deze religies zie je de mens of een vorm daarvan in het middelpunt staan. Dit getuigd van zelfzucht en egoistme. Want iedereen wil zich met die persoon associeren. Maar goed dat is een interpretatie die ik er op na houd.
als je Herman Philipse goed had gelezen had je daar gelezen dat je niet voor verschillende geloven verschillende definities kan geven, dus als je zegt dat religies bedenksels zijn, dan is die van jou dit ook, en als je zegt dat religies van God komen, dan komen alle (tegenstrijdige) religies dus van God.
Macros' reactie op de Goddelijke Liefde is precies wat ik ook wil zeggen, zo kan je overal wel de Liefde (of ieder ander zelfstandig naamwoord dat je hier in wilt vullen)zien.
[knip]levensverhaal chris' vader[/knip] (niet respectloos bedoelt ofzo, maar als ik alles hier neer zet wordt het zo verrekte lang.
God zorgt ervoor dat jij het materieel erg goed hebt, maar God is niet degene die ervoor zorgt dat het project werd opgeheven? En alle andere mensen die er na zoiets niet meer bovenop komen, heeft God hen ook geholpen? De mensen die als zwerver eindigen, aan de drank raken, zelfmoord plegen? Dit is wat je volgens mij wishful thinking noemt...
Hier staat ook een stukkie over in m'n latijnboek, misschien quote ik het nog wel ff.
Post van Macros geeft weer wat ik ook vind, dus daar ga 'k verder niet van quoten, evolutie van geloof is ook zoiets, vroeger toen zorgde God er met Zijn Liefde voor dat het universum draaide, nu we gravitatiewetten hebben, vind je de hand van God in heel wat vagere zaken...
Lord Daemon geeft ook weer goed weer dat als je de Bijbel als Waarheid ziet je met nogal wat vage dingen te maken krijgt.
Chris (2)
Ik ben een beetje teleurgesteld dat je zegt dat je heksen moet doden en offers en al die andere dingen moet na leven om en Christen te zijn. Dat is het nou juist niet.
Bijvoorbeeld het offeren he...dat hoeft nu niet meer simpel om het feit dat Jezus het offer is geweest voor alle zonden. Je weet dan dus niet goed waarom men offerde...om de zonden van hem of haar weg te doen. Dit heeft Jezus dus voor ons allen al gedaan.
En toch begaan er vandaag de dag nog genoeg mensen zonden, en om nou te gaan wachten op Jezus is ook zo makkelijk he? Is dit trouwens ook weer niet een interpretatie van jou, of staat er ergens letterlijk in de Bijbel dat er na de komst van Jezus niet meer geofferd hoeft te worden?
Stukje over Gods volk enzo heb je denk ik wel redelijk gelijk in, alleen nadat ze uit de woestijn kwamen is dat volk nogal uitgesmeerd geraakt over de hele wereld enzo, dus kan je volgens mij toch wel zeggen dat het voor iedereen geld ofzo, of helemaal niet.
Volgende stukje, als je de Bijbel als waarheid ziet, waarom zijn de eerste twee geboden dan in eens belangrijker dan andere dingen die er instaan?
Verder is het grote verschil tussen het Christelijke geloof en bv de Islaam, dat bij de Islaam de gelovige zich zelf uit ter naat moet werken om in de hemel te komen, door zogenaamde goede werken, en Mohammed was daar dan een groot voorbeeld in. Bij het Christelijke geloof is het God die helemaal afdaald naar de mensen om hun in de hemel te krijgen. Jezus is immers voor hun verkeerde dingen gedood.
Rararara wat is nu de makkelijke uitweg?
Wow, weer een nieuwe gelovige, welkom ngridT
God is er en vanuit daar is het geloof ontstaan. Mensen zoeken zelf niet naar zekerheden zoals God (om bijv. de bliksem te verklaren) maar zoeken dat in hun eigen kunde!
dit zinnetje snap ik ff niet, zou je het misschien willen uitleggen?
onderste stukkie van je post wordt uitgewerkt in je volgende post, dus daar gaan we zo naar toe
Macros geeft ook weer mijn mening weer

en dan IngridT weer:
Geloven is iets van je niet vanuit jezelf doet. Ga maar na: wat geloof jij zonder dat je het ziet of gehoord hebt?? Dan moet je wel een zeer betrouwbare en goede bron hebben. Toch?
Hoe komt het dan dat er vanaf den beginne (waar die ook moog wezen) mensen geloven in God?
ff inbreken, hier moet dus god staan en niet God
Want dat is de vraag. Niet vanuit de mensen zelf dus. Er zou dus een andere, hogere macht of iets dergelijks moeten zijn die daar voor zorgt.
Of de mensen snappen iets niet, en zoeken een uitweg om toch tot een verklaring te komen, en bij gebrek aan voldoende kennis komt met tot een god of God. (staat ook weer iets over in m'n latijnboek van dit jaar... 'k ga morgen maar quoten denk ik

).
Ik geloof ook niet uit mijzelf, maar door de kracht van de Heilige Geest. Deze inspireert mij telkens weer opnieuw en brengt mij terug bij God (want weglopen is makkelijker dan erbij blijven).
Als je vanuit jezelf gelooft, waar heb je dan dat begrip Heilige Geest vandaan? En weglopen is toch echt niet zo makkelijk hoor, je bent al de antwoorden op je levensvragen kwijt, en nog erger, je bent het eeuwige leven kwijt. En nog een keer, als je vanuit jezelf zou geloven, waarom zijn er dan nog andere geloven dan het Christendom, en zijn er zelfs atheisten?
Ik vermoed dat dit nog geen goed onderbouwd argument is. Ik kan hier helaas geen schitterende eindeloze geweldige verhalen houden over waar het geloof vandaan komt. Er zijn namelijk geen mensen geweest die dit bedacht hebben, of een theorie ontworpen hebben, of wat dan ook.
Als je al de vragen en weerleggingen hier kan beantwoorden respectievelijk weerleggen dan wordt het toch een goed onderbouwd argument.