[3dsmax] belichting koffiekop

Pagina: 1
Acties:

• angl2k
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04 10:53
ik ben ff bezig met 3ds max te leren, alleen ik snap er nog niks van :)

hoe belicht ik deze koffiekop zo, dat alles gewoon helder wit is (geen schaduw heb ik al mee lopen rotzooien, lukt me alleen niet)

Afbeeldingslocatie: http://clanrvn.gamepoint.net/render-copy.jpg

de .max file is hier

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:11

Tim Schuhmacher

abasios

omni light er boven en 'cast shadow' niet aanvinken.

Verwijderd

Maak een soort halve bol van lampen om je voorwerp heen. Dan word het voorwep van alle kanten belicht :) En als je er een beetje schaduw onder maakt (wat je krijgt als je de schaduw aanzet) krijg je ook een realistischer effect...

Maak gewoon een hele boel lampen en zet de multiplier van de lampen op bijvoorbeeld 0,05 zodat je in totaal ongeveer op 2 uitkomt... Zo doe ik het tenminste :)

• angl2k
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04 10:53
dat met dat licht snap ik wel

alleen hoe positioneer ik die goed?

totale noob hier, kan je iets specifieker uitleggen?

Verwijderd

kzal het proberen :)
Wat ik meestal doe:

Ik zet het voorwerp in het midden van de topview, en zet dan links en rechts van het voorwerp een omni. Dan Freeze ik het voorwerp zelf zodat ik die niet kan selecteren. Daarna slecteer ik de twee omni's, ik pak de rotate-tool, ik houdt Shift ingedrukt en rotate de twee omni's 90 graden. Nu heb je dus 4 omni's... dit herhaal ik tot ik een cirkeltje van 32 omni's heb, en dan kopieer ik die cirkel naar verschillende hoogtes rondom het voorwerp... Zo krijg je een egale verlichting :) Als je teveel licht hebt gekregen door teveel omni's te maken, kun je met de light lister (onder tools) je lampen allemaal tegelijk wat minder fel zetten :9

Verwijderd

kijk hier eens

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
AAAAAARGH massie! omni's zijn opgebouwd uit 6 spots. Die zijn dus veel zwaarder dan spots, ik raad je aan als je met veel lampen werkt om free spots te nemen.

:)

specs

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:11

Tim Schuhmacher

abasios

Op zondag 17 februari 2002 15:26 schreef MaSsiE het volgende:
..en dan kopieer ik die cirkel naar verschillende hoogtes rondom het voorwerp...
Zo heb je een cilinder van lichten. Ik neem aan dat je de diameter nog verkleind per laag / cirkel lichten?

Verwijderd

Op zondag 17 februari 2002 15:33 schreef gladiool het volgende:
AAAAAARGH massie! omni's zijn opgebouwd uit 6 spots. Die zijn dus veel zwaarder dan spots, ik raad je aan als je met veel lampen werkt om free spots te nemen.

:)
Hmmm weer wat geleerd :)
Op zondag 17 februari 2002 15:34 schreef Tim Schuhmacher het volgende:

[..]

Zo heb je een cilinder van lichten. Ik neem aan dat je de diameter nog verkleind per laag / cirkel lichten?
Juist ja :) ik zet meestal de onderste wat verder uit elkaar dan de bovenste waardoor je een soort halve bol krijgt...

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Op zondag 17 februari 2002 15:33 schreef gladiool het volgende:
Is de shadow-map van een omni dan dus ook zes keer zo groot als die van een spot, of is de shadow map van de zes spots die in een omni zitten samen even groot als één spot?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Op zondag 17 februari 2002 16:30 schreef Oogst het volgende:

[..]

Is de shadow-map van een omni dan dus ook zes keer zo groot als die van een spot, of is de shadow map van de zes spots die in een omni zitten samen even groot als één spot?
Ik denk dat een omni gewoon 6 kanten op schijnt, en een spot maar 1 kant? Het licht/schaduw zal ongeveer wel op hetzelfde neerkomen...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik geloof dat je bij omni's een wat betere map moet gebruiken om dezelfde qualiteit als een spot te krijgen qua schaduwen. Zal wel niet zo heel veel schelen hoor. Maar ray-traced omni's zijn niet leuk.

ik had trouwens wel een een klein tut'je geschreven over een dome.

http://www.web-con.nl/v2/tutorials.php?tutorial=51

specs

Verwijderd

Maak gewoon een hele boel omni light er boven en 'cast shadow' aanvinken, dan Freeze het voorwerp zelf, dit herhaal ik tot ik een cirkeltje van 32 omni's heb.
ik raad je aan als je met veel lampen werkt allemaal tegelijk wat feller te zetten. het effect moet dan kicken zijn!
Pagina: 1