HGJ >>>
Zoals Diadem (nog bedankt) al aangaf heb ik dus wel degelijk van kernfusie gehoord. Om aan te geven dat maasa gelijk is aan energie, de basis van kernfusie, vermeldde ik de formule e=mc^2
En om nou zo groot te gaan staan bleren dat ik het fout zou hebben vind ik wel beetje sneu, zeker als het niet terecht is. Niet zo blaten dus
Diadem en Macros >>>
(ok, voor de mierenneukers, je haalt er dus niet meer energie uit als je erin stopt).
Bij kern zooi, komt altijd meet energie uit dan je erin stopt. Omdat er massa omgezet wordt in energie (e=mc^2).
Echte mierenneukers rekenen ook massa tot de energie die je in een systeem stopt

. Immers massa = energie. En bovendie kan bij kernreacties energie ook omgezet worden in massa. Dan zou er dus ënergie verdwijnen."
Dr_Frickin_Evil >>>
Je maakt een belangrijke fout. Wanneer deeltjes bepaalde snelheid krijgen kun je niet meer rekenen met de zogenaamde "klassieke formules" als u = 1/2 m v^2. Deze benaderen de werkelijkheid bij lage snelheden (tot ongeveer 30.000 km/s) goed genoeg (afwijking minder dan 1%) (ik doe dit uit het hoofd dus werkelijke waarden kunnen iets afwijken).
Echter boven dergelijke snelheden moet je rekenen met zogenaamde "relavistische formules", die we te danken hebben aan oa Einstein.
Wat er namelijk gebeurt wanneer deeltjes meer snelheid krijgen is dat hun massa toe gaat nemen! Dit speelt dus vooral een merkbare rol bij snelheden die niet meer verwaarloosbaar zijn tov de lichtsnelheid. Deze massa (=energie) "komt dus uit" die 8 TeV. Deze bestaat namelijk uit kinetische energie en energie die wordt omgezet in massa. Hoe dichter men bij de lichtsnelheid komt des te sneller de massa van een deeltje toeneemt, en dus is er ook steeds meer energie voor nodig om dit deeltje te versnellen. Dit gaat dus asymptotisch en je zou dus een eindeloze hoeveelheid energie nodig hebben om de lichtsnelheid te berekenen.
Om nu je "som" nog even correct voor te rekenen:
m*c^2 = m0*c^2 + KE
m = relativistische massa
m0 = rustmassa (dus massa bij snelheid 0)
c = lichtsnelheid (+/- 3*10^8 m/s)
KE = kinetische energie
m*c^2 = 8*10^12 eV = 8*10^12 * 1,60*10^-19 = 1,28*10^-6 Joule
m0-proton = 1,67*10^-27 kg
m0*c^2 = 1,67^*10-27* (3*10^8)^2 = 1,5*10^-10 J (verwaarloosbaar tov KE)
Je kan dus stellen dat KE = 8*10^12 eV = 1,28*10^-6 Joule = m*c^2
=> m = 1,28*10^-6 / (3*10^8)^2 = 1,4*10^-23 kg (bijna 10.000 keer zijn rustmassa !!!)
Door een aantal formules in elkaar op te lossen (die ik voor freaks op verzoek wel wil geven) kun je deze formule invullen:
v = c*((1-(1+(KE/m0*c^2))^-2))^(1/2)
v = 0,999999993 * de lichtsnelheid
Hopelijk is het zo iets duidelijker. (Wat een onwieze zooi is dit stuk tekst trouwens geworden)
En wat betreft dat stukje in de kijk. Volgens grote natuurkundigen niets om je zorgen te maken.