Hoofdtelefoon "in-breaken"

Pagina: 1
Acties:

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 18:48

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Ik zit vandaag wat audiofora door te spitten en stuitte op het de term "breaking-in" of "burning-in" je hoofdtelefoon. Ik had er nog nooit van gehoord en een search hier zowel als de faq bracht niets aan het licht.

Deze term houdt in dat je je (nieuwe) hoofdtelefoon langere tijd met muziek "belast". Je gebruikt je gebruikelijke volumesterkte en de duur varieert van zo'n 24 uur tot wel een week of twee. Het schijnt het geluid (bas en hoge tonen) ten goede te komen alleen treedt ook hier het "gouden kabel effect" op: het is niet te meten. Velen zeggen dan ook dat het tussen de oren zit en je gehoor zich aanpast aan het geluid dat je hoofdtelefoon produceert. Andere zijn weer verwoed aanhanger van de break-in theorie.

Iemand hier bekend met dit verschijnsel?

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Misschien heeft het hier iets mee te maken:

[topic=104206/1/25]

Verwijderd

erwijl in deze

[topic=408078/1/25]

ook aardig over burning in geluld wordt

Verwijderd

ja, was vooral met m'n Grado sr60 heel duidelijk dat er wat veranderde. niks drastisch, het hoog kalmeerde gewoon een beetje (net genoeg).

het is niet complete onzin volgens mij, maar echt interresant is het ook niet.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Als iets beter kan klinken is het voor mij interessant. Bedankt voor de links. Het is dus eigenlijk gewoon een kwestie van gebruiken die hoofdtelefoon. :)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Break-in bestaat bij een heleboel soorten audio-apparatuur (speakers en koptelefoons vooral maar ook electronica) en is soms duidelijk hoorbaar. Bijna elke audio-reviewer die zichzelf serieus neemt begint een test met een break-in van 48 uur of langer en begint pas daarna met het serieuze testen.

Het break-in effect is mij ook wel eens opgevallen aan nieuwe spullen maar ik zou niet weten of het "echt" is of alleen maar de gewenning van je hersenen aan het geluid.

Op zich zou je dit kunnen testen maar volgens mij heeft nog nooit iemand dit gedaan. Je zou namelijk 10 gloednieuwe koptelefoons kunnen pakken en 10, van hetzelfde type, die al een paar weken gebruikt zijn.
Dan laat je een aantal testers al die koptelefoons "blind" beluisteren en kijkt of ze verschillen horen. Ik ben benieuwd of ze echt verschil zouden horen tussen de nieuwe en de oudere.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
[b]Op zondag 17 februari 2002 15:47
Op zich zou je dit kunnen testen maar volgens mij heeft nog nooit iemand dit gedaan. Je zou namelijk 10 gloednieuwe koptelefoons kunnen pakken en 10, van hetzelfde type, die al een paar weken gebruikt zijn.
Dan laat je een aantal testers al die koptelefoons "blind" beluisteren en kijkt of ze verschillen horen. Ik ben benieuwd of ze echt verschil zouden horen tussen de nieuwe en de oudere.
Ja, ik las veel berichten over mensen die langdurig naar demo modellen hadden geluisterd maar nadat ze de uiteindelijke winnaar thuis beluisterden ze toch een teleurstellend geluid kregen te horen. Wat veranderd er eigenlijk? Hoge tonen worden minder ofzo?

Verwijderd

Ik heb hier wel verhalen gehoord van mensen die die dure Sony dopjes inspelen (E-888?ofzo).

Zelf heb ik het bij mijn speakers ook mee mogen maken, dat deze na een halve dag spelen meer bas gaven, ik denk dat het zeker meetbaar is.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Op zondag 17 februari 2002 16:40 schreef Mries! het volgende:
Ik heb hier wel verhalen gehoord van mensen die die dure Sony dopjes inspelen (E-888?ofzo).

Zelf heb ik het bij mijn speakers ook mee mogen maken, dat deze na een halve dag spelen meer bas gaven, ik denk dat het zeker meetbaar is.
Het hoeven geneens dure dopjes te zijn. Ik kwam het aanvankelijk tegen toen ik op zoek was naar reviews van de Sennheiser MX 400 plugjes. Die zijn toch echt niet duur (en zeker hun geld waard maar da's een ander topic :) ). Wel kwam uit de diverse fora naar voren dat het niet meetbaar was wat de verdeeldheid over dit fenomeen natuurlijk alleen maar aanwakkerd.

Hier trouwens een draadje over het verschijnsel. [url="http://"http://headwize.powerpill.org/ubb/showpage5.php?fnum=1&tid=3373"]Voor- en tegenstanders.[/url]

Pagina: 1