Herman Philipse, Het Vaticaan en de religieuze integriteit

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 14:22
hiero ff een leuk stukkie tekst dat ook goed in de theisme/atheisme discussie past, 'k heb al een paar keer gezegd dat ik dit tekstje hier zou posten, het komt uit m'n latijn (examen) boek en gaat over atheisme en de rol van de kerk enzo, lees ze...

Een priester uit de kerk gestoten
Het Vaticaan heeft onlangs de 72-jarige Sri-Lankese pater Balasuriya geëxcummuniceerd, die al meer dan een halve eeuw behoort tot de missionarissen Oblaten van de Onbevlekte Maagd Maria. Die veroordeling is buitengewoon opmerkelijk. Het canonieke recht kent geen zwaardere straf dan de excommunicatie, een maatregel die herinneringen oproept aan de hoogtijdagen van de Inquisitie. De exummunicatie van Balasuriya moet dan ook gezien worden als een desperate reactie van het Vaticaan op onoplosbare dilemma's waarvoor de moderne religieuze mens zich geplaatst ziet.
Wie het leven van Tissa Balasuriya in ogenschouw neemt kan slechts concluderen dat het hier gaat om een oprecht gelovige die met volle inzet van krachten heeft gevochten voor het geloof en voor een grotere menselijkheid in zijn deel van de wereld. Sri Lanka heeft een multireligieuze cultuur en in een dergelijke situatie is het bevorderen van religieuze tolerantie wezenlijk voor een vreedzame coëxistentie van de verschillende denominaties. Balasuriya speelt een belangrijke rol bij het op gang brengen van een gesprek tussen de religies in Sri Lanka. Maar een dialoog is bij voorbaat onmogelijk indien men vasthoudt aan de exclusieve waarheid van de eigen religie, zoals kardinaal Ratzinger, het gevreesde hoofd van de Congregatie voor geloofsleer en rechterhand van paus Johannes Paulus II pleegt te doen. Dit inzicht bracht Balasuriya ertoe verscheidene leerstukken van het katholicisme te relativeren. Hij pleit er ook voor dat het Vaticaan de legitimiteit van andere religies in beginsel erkent.
Deze relativerende houding tegenover het christelijk geloof heeft Balasuriya in toenemende mate in conflict gebracht met de katholieke orthodoxie. Nadat in 1993 de Conferentie van Katholieke Bisschoppen van Sri Lanka opgeroepen had tot een onderzoek van Balasuriya's boek over Maria en menselijke bevrijding,compileerde de Congregatie voor de geloofsleer in juli 1994 een elf pagina's lange kritiek op Balasuriya's werk. Deze antwoordde door in 55 bladzijden te betogen dat de kritiek berustte op een misleidende weergave van zijn gedachten, waarop het Vaticaan replliceerde met één woord: 'ontoereikend'. Op 2 januari 1997 werd Balasuriya veroordeeld en formeel uit de gemeenschap van gelovigen gestoten omdat hij was 'afgeweken van de waarheid van het katholieke geloof'.

Zijn alle godsdiensten gelijkwaardig?
In vroeger eeuwen konden religieuze autoriteiten de geesten van hun gelovigen afschermen tegen afwijkende opinies door deze als ketterij te veroordelen. Door de moderne communicatiemiddelen is een dergelijke afscherming onmogelijk geworden. Elke religie wordt in toenemende mate met andersdenkenden geconfronteerd en zal een houding moeten bepalen tegenover de principiële filosofische dilemma's die de pluraliteit van religies impliceert. Ik zal nu betogen dat deze dilemma's onoplosbaar zijn zodat zij die het geloof willen behouden zware offers moeten brengen op het terrein van hun intellectuele integriteit.
Een eerste dilemma betreft de keuze tussen religieus relativisme en religieus absolutisme. Religieus relativisme is de positie dat elke religie waarheid bevat, zodat godsdiensten elkaar wederzijds moeten respecteren. Dit is de positie die Balasuriya verdedigde en waarvoor hij werd geëxcommuniceerd. Religieus absolutisme daarentegen gaat ervan uit dat er maar één religieuze waarheid bestaat, die van de eigen religie. Zoals kardinaal Ratzinger schreef in een brief aan een conferentie over de geloofsleer die onlangs plaats had te Guadalajara, Mexico, 'komt het geloof [...] ofwel tot ons van God via Zijn kerk [...], of het bestaat niet als absolutum'. Ratzinger meent dat het katholieke geloof aan de christen geschonken is door een almachtige, goede en waarheidlievende God, zodat dit geloof absoluut waar is.
Op het eerste gezicht zal men meer sympathie hebben voor Balasuriya's relativisme dan voor het absolutisme van Ratzinger. Is dit relativisme niet een goede basis voor de religieuze tolerantie die de moderne wereld zozeer nodig heeft? Bij nader inzien beschikt Rome echter over sterke argumenten tegen het relativisme. Ik neem aan dat Ratzinger een solide neothomische training heeft en dus vertrouwd is met Aristoteles. In het vierde boek van Aristoteles' Metafysica, hoofdstuk 4, zijn vernietigende argumenten tegen het relativisme te vinden.
Verschillende godsdiensten spreken elkaar op allerlei punten tegen. Zo stellen jodendom, christendom en islam dat er maar één god bestaat, terwijl het hindoeïsme talrijke goden kent. Daarom moet religieus relativisme ervan uitgaan dat twee elkaar tegensprekende stellingen waar kunnen zijn, wat neerkomt op verwerping van het meest fundamentele beginsel van de logica, het beginsel van non-contradictie. Aristoteles betoogt terecht dat verwerping van dit beginsel tot gevolg heeft dat zinvol taalgebruik onmogelijk wordt. In het gegeven voorbeeld: als men tegelijk voor waar houdt dat er maar één god is en dat er veel goden bestaan, berooft men de woordjes 'één' en 'veel' van hun betekenis. Religieus relativisme heeft tot consequentie dat godsdienstige doctrines betekenisloos worden, een consequentie die Balasuriya niet zal willen aanvaarden. Wat de verwerping van het relativisme betreft heeft kardinaal Ratzinger dus het gelijk aan zijn zijde.

Scepticisme, agnosticisme en atheïsme
Maar betekent dit dat diens keuze voor religieus absolutisme gerechtvaardigd is? Natuurlijk niet, want het absolutisme lijdt schipbreuk op kennistheoretische zandbanken. Er is geen enkele goede reden te bedenken voor de stelling dat de ene godsdienstige doctrine waar is en de andere niet. Een beroep op openbaring of op de gedachte dat het geloof een geschenk is van een waarachtige god kan de gelovige niet helpen, want dergelijke argumenten bevatten onmiskenbaar een cirkelredenering. Daarom is het religieuze absolutisme geen betere positie dan het religieuze relativisme en het eerste dilemma is onoplosbaar voor de gelovige. De verwerping van zowel religieus relativisme als religieus absolutisme impliceert een derde positie: religieus scepticisme. We kunnen van geen enkele godsdienstige doctrine weten of met redenen veronderstellen dat ze waar is. Dit scepticisme of agnosticisme is een uitstekende basis voor religieuze tolerantie. Aangezien niemand weet wie het in religieuze zaken bij het rechte eind heeft, moeten we alle meningen als principieel gelijkwaardig beschouwen en iedereen moet er maar het zijne van vinden. Er is weinig kans dat het Vaticaan ooit religieus scepticisme zal aanvaarden, maar verlichte protestanten gaan een heel eind in deze richting. In de protestantse traditie maakte men, in navolging van de verlichtingsfilosoof Immanuel Kant, vaak een scherp onderscheid tussen weten en geloven. Ofschoon men op religieus terrein niets kanweten, zou dit juist ruimte scheppen voor iedereen om te geloven wat men wil. Protestantse denkers verwelkomen het agnosticisme soms als een positie die hen kan beschermen tegen de atheïst. Indien men niets kan weten over datgene wat de wereld van onze ervaring te boven gaat, staat de atheïst niet sterker dan de gelovige: ook hij kan niet met argumenten staven dat hij gelijk heeft.

Het gelijk van de atheïst
Dit laatste is evenwel een erstige misvatting. Er zijn zeer goede redenen te bedenken om atheïsme te verkiezen boven het geloof en boven agnosticisme, zoals een tweede dilemma laat zien. Dit dilemma ontstaat zodra men tracht het verschijnsel godsdienst te verklaren. Waarom houden mensen er religieuze overtuigingen op na? Men kan op deze vraag antwoorden met een religieuze of met een atheïstische verklaring, maar de tweede staat veel sterker dan de eerste. De religieuze verklaring luidt dat mensen geloven doordat een god hun het geloof gesc

Only dead fish go with the flow

• Macros
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Conclusie:
Wanneer de hier gegeven argumenten correct zijn, dan is er voor een redelijk mens maar één bonafide positie in het geestelijk leven: het atheïsme. De gelovige heeft ofwel onvoldoende nagedacht ofwel hij geeft bewust zijn redelijkheid prijs.
Jammer dat maar 0.01% van alle gelovigen hier over na denken. Als ze het allemaal zouden doen dan zou al zeker 3% over stappen op het atheisme. De rest ontkendt het gewoon en leeft verder.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:06

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Het is aan deze meneer duidelijk te merken dat hij atheïst is... maar dat terzijde.

Ik ben het oneens met een aantal uitspraken van hem (en dat mag, het is tenslotte een betoog ;))
Alleen de atheïst beschikt over één theorie die alle geloofsverschijnselen tegelijk kan verklaren zonder de regels voor wetenschappelijke verklaringen te schenden, de projectietheorie, zodat hij argumentatief veel sterker staat dan de gelovige.
Dit is natuurlijk (nee, niet natuurlijk, maar IMHO) onzin, de atheïst is volgens mij gewoon bezig te ontkennnen dat er "iets" hogers is, dat de mensheid de afgelopen 4000 jaar (waarin het grootste gedeelte van de mensheig geloofde) niet heeft nagedacht.
Ik vindt het zelfs een beetje arrogant overkomen, alsof de mens pas de laatste jaren denkt....

Het ateïsme van de afgelopen eeuw wil ik liever ergens anders op 'schuiven':
We hebben een tijd gekent van grote technologische ontwikkelingen die elkaar in sneltreinvaart opvolgen, de mens is na oorlogen als rusland, wo1,2 stalin, vietnam, gaan nadenken en is ontmoedigt geworden, met zoveel ellende kán er gewoon geen God zijn, die zou het niet toestaan.
Ik kan inderdaad wel wat vinden in deze redenering, en ik als gelovige, heb er (helaas?) geen pasklaar antwoord op, dat is niet omdat ik er niet over nagedacht heb, maar omdat ik het ook niet begrijp...

Wat ik helaas ook uit dit stuk proef, is dat alle gelovigen dom zijn, en niet nadenken.. tuurlijk die zijn er ook wel, maar er zijn meer atheïsten die atheïst zijn omdat het zo verrekte gemakkelijk is, je hoeft niet constant na te denken, je wordt er toch niet op aangevallen, en je hebt geen verplichtingen naar "een hoger iets" toe.
Nu generaliseer ik weer, natuurlijk zijn er ook atheïsten die er over nagedacht hebben (zoals hier op het forum) maar volgens mij (dus het is heel goed mogelijk dat ik het fout heb) zijn er meer niet nadenkende atheïsten dan niet-nadenkende gelovigen

in afwachting op jullie, ;)
Kees

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Kees:
Dit is natuurlijk (nee, niet natuurlijk, maar IMHO) onzin, de atheïst is volgens mij gewoon bezig te ontkennnen dat er "iets" hogers is, dat de mensheid de afgelopen 4000 jaar (waarin het grootste gedeelte van de mensheig geloofde) niet heeft nagedacht.
Dat atheïsten niet in bovennatuurlijke machten geloven is scherp opgemerkt. Maar je mist duidelijk de opzet van het betoog.

Men heeft de afgelopen 6000 jaar niet op 1, maar op honderden verschillende manieren geloofd. Er bestaan meer dan 2000 verschillende goden. Alleen al het feit dat de meeste religies elkaar tegenspreken geeft aan dat het uit de lucht gegrepen is (zie verhaaltje van Aristoteles). "Special pleading" voor 1 enkele religie is ook uit den boze. Wat hou je dan over?

Noem het arrogant als je wilt, maar daar is de redenering nog niet mee weerlegd.
Het ateïsme van de afgelopen eeuw wil ik liever ergens anders op 'schuiven':
Heksenvervolging, pest, cholera-uitbraken, armoede, analfabetisme, onderdrukking... Nee, in de middeleeuwen was het ook niet utopisch.

Het atheïsme van de afgelopen eeuwen (begon zo'n beetje bij Spinoza) is beter te verklaren door de afname van de invloed van de kerk. Het werd eindelijk mogelijk om een vrijdenker te zijn zonder dat je op de brandstapel werd gezet.

• Toiletman
Kees:
dit is dus precies wat die kerel zegt, of de mensen hebben er niet goed genoeg over nagedacht, of ze leggen het gewoon naast zich neer en geven daarmee hun redelijkheid prijs. Als je geen verklaring hebt om alle geloven ter wereld te verklaren, en iemand anders heeft deze wel... dan volgt daar idd uit dat diegene het bij het juiste eind heeft, lijkt mij zo, maar kom alsjeblieft met tegenargumenten, vraag het aan de pastoor ofzo, weet ik veel. In de klas zeiden de 'gelovigen' ook allemaal van ja ik ben het er niet mee eens, of het is niet zo, maar niemand had argumenten, terwijl ik die toch wel zou willen horen (als ze er al zijn :) .
Wat ik helaas ook uit dit stuk proef, is dat alle gelovigen dom zijn, en niet nadenken.. tuurlijk die zijn er ook wel, maar er zijn meer atheïsten die atheïst zijn omdat het zo verrekte gemakkelijk is, je hoeft niet constant na te denken, je wordt er toch niet op aangevallen, en je hebt geen verplichtingen naar "een hoger iets" toe.
Volgens mij is geloven eerder gemakkelijk, en dan vooral in het christendom, je hoeft niets te doen, god komt naar jouw toe, als je oprecht spijt hebt wordt je vergeven, je krijgt na de dood het eeuwige leven in de hemel, en god staat je altijd bij. Juist de atheïst heeft dit allemaal niet, en zal het zelf moeten doen.

Greetz,
Toiletman

Verwijderd

Toch denk ik een discussie waar men nooit uit zal komen.
Een dominee die ik (als gelovige dus) een tijd meegemaakt had, had IMHO een hele mooie zienswijze. Hij zag het geloof als zeg maar een kristallen bol, en alle geloven zitten om die bol heen. Ieder ziet dus een ander deel/segment van die bol, maar zonder dat ze het weten kijken ze toch naar het zelfde.
Dat ik die dominee als dominee had, is dus wel ff ruim 20 jaar geleden !!!!

In ieder geval is dit eigenlijk nog steeds een zienswijze die ik aanhang. Want laten we wel wezen, spreken de geloven elkaar wel echt tegen, zijn die tegenstellingen wel echt tegenstellingen. Volgens mij dus niet, maar veeleer andere uitleg van wat men als waarheid (denkt) te zien/weten.

En inderdaad zoals genoemd, heeft een atheist net zo weinig argumenten als de gelovigen. Gelovigen kunnen niet bewijzen dat er iets hogers is, maar atheisten kunnen
ook niet bewijzen dat het er niet is.
Het is maar net waar je vanuit gaat, waar je de bewijslast neerlegt. Historisch gezien hebben de gelovigen gelijk dat er meer is tussen hemel en aarde. Wetenschappelijk heeft de atheist gelijk dat er niets is. En welk argument weegt het zwaarst......

In ieder geval is een gelovige die zegt dat zijn geloof het enige juiste is, en de rest van de wereld zal branden in de hel (om maar eens een vastgeroest iets te noemen) per definitie verkeerd bezig.

Ik zie zelf ook veel meer in de levenshouding dan het geloof, en levenshouding staat mijns inziens ook boven het geloof. En wat is nu seq gezien het vershil in levenhouding tussen gelovigen en atheisten, eigenlijk niets dus.

En om hier op voort te borduren, heilige oorlogen bestaan niet, er wordt nooit oorlog gevoerd om het geloof, maar geloof wordt helaas wel veel in oorlogen als argument gebruikt, terwijl de werkelijke oorzaak altijd elders ligt, macht wellust van regerend hoofd, jalouzie/haatgevoelens jegens andere bevolkingsgroepen enz. enz.

• Macros

Macros

I'm watching...

En inderdaad zoals genoemd, heeft een atheist net zo weinig argumenten als de gelovigen. Gelovigen kunnen niet bewijzen dat er iets hogers is, maar atheisten kunnen
ook niet bewijzen dat het er niet is.
Het is maar net waar je vanuit gaat, waar je de bewijslast neerlegt
Dit zegt nou helemaal niets.
Als er geen aanwijzingen zijn dat er iets bestaat, dan is er ook helemaal niemand die dat toch probeerd te beweren. Alleen bij het idee God dat vroeger door onze voorvaderen is bedacht om bepaalde dingen 'op te lossen' is dat niet zo.
Als ik zeg dat ik vliegende roze olifantjes geloof die je niet kan zien, maar de wereld geschapen hebben, oneindig goed zijn etc etc...
Dan gelooft ook niemand daarin. Je kan niet aantonen dat ze niet bestaan, dus heb ik het recht om in deze inzin te geloven.

Zoals je ziet is dit een nep argument.
Ik heb nog steeds nergens een positief valide argument gezien waarom ik in bedenksels van heel stel mensen in een ver verleden moet geloven.

Verwijderd

[hypothetisch]
er is 1 God .... die heeft veel engelen geschapen...een groot deel van die engelen is gevallen... zij misleiden de mens door zich voor te doen als goden...
zij hebben immers nog mystieke krachten die ze kunnen gebruiken om de mens te overtuigen/misleiden[/hypothetisch]

en om nou te zeggen dat ik als gelovige niet na denk... vind ik wel heel makkelijk
ik denk er elke dag over na....
maar God heeft zijn bestaan voor mij bewezen...

Verwijderd

Geloven kunnen elkaar niet tegenspreken, aangezien ieder geloof op de aanname berust dat ze niet kan worden tegengesproken.

Ik zal dan nog maar 1 keer mijn argument herhalen:
Als het gaat om het vinden van de waarheid is het zinniger uit te gaan van het niet-bestaan van vooralsnog onaantoonbare zaken.

Over de waarheid van de bewering 'god bestaat' kan niet worden besloten aangezien het niet mogelijk is 'niet-god' aan te wijzen. Het feit dat god niet door iedereen wordt waargenomen is voor gelovigen nooit een bewijs

De bewering 'god bestaat niet' kan heel makkelijk worden weerlegd, namelijk door god aan te wijzen

Dit is tot op heden niet gebeurd, of alleen door mensen die toch al van de eerste bewering uitgingen

Verwijderd

Als het gaat om het vinden van de waarheid is het zinniger uit te gaan van het niet-bestaan van vooralsnog onaantoonbare zaken.
ik heb toch liever een geloof en/of kerk wat een (op dat moment)onverklaarbare gebeurtenis of fenomeen aan God(of goddelijke krachten) toeschrijft

dan een wetenschap die de gebeurtenis negeert omdat ze het nog niet kunnen verklaren en dan maar doet of het niet bestaat

het geloof en de kerk erkennen het tenminste

Verwijderd

We hebben een tijd gekent van grote technologische ontwikkelingen die elkaar in sneltreinvaart opvolgen, de mens is na oorlogen als rusland, wo1,2 stalin, vietnam, gaan nadenken en is ontmoedigt geworden, met zoveel ellende kán er gewoon geen God zijn, die zou het niet toestaan.
Wij vragen van alles aan God, maar luisteren wij wel naar God... Nee! Wij moeten eerst "bewijzen" zien...

Over die priester die uit de kerk gestoten is, bij de priesterwijding zweert hij trouw aan de bisschop van Rome (de Paus). Als hij die trouw schend, en tegen de Heilige Katholieke leer ingaat, dan rest de Paus geen andere keus dan hem uit de kerk te stoten, hoe vervelend dat ook voor een priester is.

• Macros

Macros

I'm watching...

Ik weet niet hoe het bij jullie zit.
Maar voor veel mensen hier schuilt in dat betoog een bewijs voor het onmogelijk zijn van een God.

Hier kleine opzet:
Stelling 1: "Religieus relativisme is de positie dat elke religie waarheid bevat, zodat godsdiensten elkaar wederzijds moeten respecteren."
Stelling 2: "Religieus absolutisme daarentegen gaat ervan uit dat er maar één religieuze waarheid bestaat, die van de eigen religie."
Ontkrachting van Stelling 1:"Verschillende godsdiensten spreken elkaar op allerlei punten tegen. "
Ontkrachting van Stelling 2:"Er is geen enkele goede reden te bedenken voor de stelling dat de ene godsdienstige doctrine waar is en de andere niet. Een beroep op openbaring of op de gedachte dat het geloof een geschenk is van een waarachtige god kan de gelovige niet helpen, want dergelijke argumenten bevatten onmiskenbaar een cirkelredenering."
Conclusie uit het niet waar zijn van Stelling 1 en 2:"religieus scepticisme. We kunnen van geen enkele godsdienstige doctrine weten of met redenen veronderstellen dat ze waar is."
Nieuw dillema uit de Conclusie:"Hoe verklaar je het verschijnsel religie?"
Oplossing 1:"Religie is gegeven door God."
Verwerping van oplossing 1:"Het dilemma is nu dat deze religieuze verklaring ofwel geldt voor alle religies, ofwel alleen voor de eigen godsdienst. In het eerste geval moet men concluderen dat alle religies waar zijn - maar dit is uitgesloten door het beginsel van non-contradictie, zoals ik net betoogde. Bovendien is het vanuit wetenschapstheoretisch oogpunt niet toelaatbaar om voor het verschijnsel geloof telkens een andere verklaring te geven al naar gelang de inhoud van dat geloof. In het tweede geval, waarin men de religieuze verklaring voor het verschijnsel godsdienst alleen toepast op het eigen geloof en andere godsdiensten psychologisch verklaart door een projectietheorie, begaat men de fout van special pleading."
Oplossing van dillema 2:De mens heeft religie bedacht, het atheistische standpunt. "Alleen de atheïst beschikt over één theorie die alle geloofsverschijnselen tegelijk kan verklaren zonder de regels voor wetenschappelijke verklaringen te schenden, de projectietheorie, zodat hij argumentatief veel sterker staat dan de gelovige."[/b]
Uiteindelijke conclusie:"Wanneer de hier gegeven argumenten correct zijn, dan is er voor een redelijk mens maar één bonafide positie in het geestelijk leven: het atheïsme."

Ik kan me hier helemaal bij vinden.
Als je toch vind dat religie redelijker is moet je met een argument komen dat deze redenatie onderuit kan halen. Zolang dat niet gebeurt blijft de conclusie overeind en is atheisme de logische keuze.

• Toiletman
Thx Macros :)
'k wou net Peter vertellen dat hij hoofd- en bij-zaak door elkaar haalde, maar jij maakt weer ff fijn duidelijk waar het dus eigenlijk om ging: argumenten please!!! en geen blabla van god is liefde en god hoeft niet te worden bewezen... ontkracht dit betoog, want dit maakt duidelijk dat ieder redelijk mens atheïst behoort te zijn, en als gelovige moet je dus een goede reden hebben om dit niet te zijn (nah jah je moet natuurlijk niets, maar you get the point)

Greetz,
Toiletman

Verwijderd

yep, dus om nog ff een korte samenvatting te geven van al het voorgaande :
1)absolutisme:
je hebt een enorme tegenspraak tussen religies.
bij een tegenspraak is het trouwens simpel:
als 2 religies elkaar tegenspreken betekent dat: a) religie 1 is fout
of b) religie 2 is fout
of c) het idee van een religie is fout

2) relativisme met x religies, welke is de goede? :
dat weet je niet, dus je kan geen waarheidswaarde geven aan een religie.

(voor de mensen die net als mij enorm geinterreseerd zijn in dit onderwerp maar de begintekst net iets te lang vonden)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:56

Jag

Perfecte samenvatting Macros, precies de kern van het betoog *applaus*!

En inderdaad gebeurt precies wat je had voorspeld: de gelovigen lezen het, bergrijpen het waarschijnlijk ook (uitgaande van slimme tweaker-gelovigen), negeren het en leven vrolijk verder.

Eerst zal je als gelovige moeten bepalen of je absolutisme of relativisme aanhangt, en dan zal je het verschijnsel religie moeten verklaren aan de hand van je eerste keuze.

Jag

• Toiletman
Flamez:
[hypothetisch]
er is 1 God .... die heeft veel engelen geschapen...een groot deel van die engelen is gevallen... zij misleiden de mens door zich voor te doen als goden...
zij hebben immers nog mystieke krachten die ze kunnen gebruiken om de mens te overtuigen/misleiden[/hypothetisch]
En hoe weet jij dan welke god/geloof de 'ware' is als ze allemaal pretenderen dat te zijn????!

Greetz,
Toiletman

Verwijderd

Macros:
Stelling 2: "Religieus absolutisme daarentegen gaat ervan uit dat er maar één religieuze waarheid bestaat, die van de eigen religie."
Ontkrachting van Stelling 2:"Er is geen enkele goede reden te bedenken voor de stelling dat de ene godsdienstige doctrine waar is en de andere niet. Een beroep op openbaring of op de gedachte dat het geloof een geschenk is van een waarachtige god kan de gelovige niet helpen, want dergelijke argumenten bevatten onmiskenbaar een cirkelredenering."
Als je gelooft dat andere religies ook waarheid zijn naast jou eigen religie dan heb je niets aan je religie.
Als je gelooft dan geloof je dat jou eigen religie de enige echte waarheid is.

Op die manier waarop jij die stelling ontkracht kijk je er als atheist naar. Maar iedere gelovige zal er zijn redenen voor hebben waarom hij/zij in die religie gelooft en niet in een andere.

• Toiletman
En deze redenering toont dus aan dat je dan 'fout' bezig bent...
Of je nou als atheist of gelovige kijkt, deze redenering is gewoon waar zolang je geen tegenargumenten hebt... en die wil ik verdorie zien :)
Greetz,
Toiletman

• Macros

Macros

I'm watching...

CyberProphet, ja en? Wat wil je daarmee zeggen?
Die gelovigen zullen of wel of niet een reden hebben. Vaak zullen ze er niet over nagedacht hebben waarom hun geloof de enige ware is, omdat ze dat al jaren ingedroctrineerd is.
Als ze er wel overnagedacht hebben dan kunnen ze globaal 2 richtingen op:
1.) De Bijbel zegt dat het geloof uit de Bijbel de ware is (drogredenering omdat het een cirkelredenatie is)
2.) Ze vinden een echt goed gefundeerde reden, maar daar is er nog nooit 1 van opgedoken.

• Toiletman
geen goed gefundamenteerde reden dus??

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Misschien als je de vraag iets anders stelt, dat het dan duidelijker is:

Kun jij (als gelovige zijnde) een reden bedenken waarom jouw geloof de ware is, waarbij dit argument niet van toepassing kan zijn op een ander geloof?

Natuurlijk moet je dan met wat terminologie rekening houden. Iedere verwijzing naar "God" of "Bijbel" is voor de Hindoe "Brahman" en "Vedas". Maar dat lijkt me logisch.
Pagina: 1