(TCM)Fan in terrarium voor hagedissen! (pics soon)

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022
Ik heb een terrarium met een hagedis genaamd de roodkeel anolis. Ik wou graag er een paar bijkopen of iets groters en duurders maar nu zij een dierenwinkel terrarium deskundige dat in mijn terrarium alles dood gaat omdat er te weinig verluchting is. Ik heb een redelijk hoog terrarium met aan de bovenkant een radelijk smal rooster waar lucht door kan met een lamp erop. De man zei dat alle hagedissen erin kapot gaan maar mijne leeft nu al 2 jaar.

Nu had ik gedacht een ventilatorretje in het afluchtingijzer te lijmen door een gat uit te dremelen.
Als ik zon fan plaats moet ie niet te hard blazen en redelijk stil zijn. Gewoon stil... ik mag em horen maar wil geen delta die me doof maakt.
Welke fan raden jullie mij aan en hoe kan ik stroom op die fan zetten?!?!?! Via het stoptcontact of een oude voeding!?
1 fan of 2?

Please geefm ij een website waar ik plaatjes kan uploaden zodat jullie het terrarium kunnen zien en mij de beste info kunnen geven.

TCM-TERRARIUM CASE MOD!

BTW, die deskundgie zij dat er door mijn schuifdeuren een ruimte van 3 mm zit en dat is ook zo waardoor krekels kunen ontsnappen Weten jullie hier iets tegen, bijv het rubber van een aftrekker op de deuren plaatsen ofzo?

Kan ik trouwens niet de temp door een pc laten bepaald worden met speciale software... Ik zou er natuurlijk een tempmeter in kunnen hangen en koppelen aan pc.

Kan ik trouwens ook niet een zwakkeere lamp zwart spuiten en erin hangen in de avond zodat het donker blijft en toch voldoende warm is... Zonder dsat de verf gaat fikken of .. damn hoe zeg je dat... afbrokkkelen, afbladeren.

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 905

Papst fans zijn goed en stil, wel iets duurder...

Website : www.papst.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23911

230 volt Papst, is goed en stil :)
[edit]dahm, iemand was me voor :D[/edit]

hier: http://www.endoria.net/upload/index.php kun je je plaatjes uploaden ;)
suc6 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
plaatjes uploaden: www.endoria.net/upload
Ik zou er 2 stille papst fans in doen, 1 intake, en 1 outtake. Gewoon aan een 12v adapter in het stopcontact.

edit: beetje laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
moet ik dan niet een 2de lamp erin doen?!?!?

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 17 februari 2002 13:29 schreef SH007 het volgende:
[bla]
Ik zou er 2 stille papst fans in doen, 1 intake, en 1 outtake. Gewoon aan een 12v adapter in het stopcontact.

edit: beetje laat
Waarom 12 volt, ze hebben ook 230 vlot versies hoor ;)
waarom moelijk als het makkelijk kan :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op zondag 17 februari 2002 13:30 schreef IkBenAlles het volgende:
moet ik dan niet een 2de lamp erin doen?!?!?
is het te donker dan?
Op zondag 17 februari 2002 13:31 schreef Oeloe het volgende:

[..]

Waarom 12 volt, ze hebben ook 230 vlot versies hoor ;)
waarom moelijk als het makkelijk kan :? :P
Die 230volt fans van papst maken meer herrie dan de 12v fans(die je eventueel met een potmeter nog wat stiller kunt krijgen, dat lukt je niet zomaar met een 230v fan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
Het is niet te koud maar ik heb mn kamer beetje veranderd van interrieur en nu staat ie bij verwarming. Met 2 fans ofzo... 1 in 1 out kan het betje te koud zijn.

(verwarming staat niet aan)

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-06 21:45

SiGNe

Ook hoi!

Op zondag 17 februari 2002 13:31 schreef SH007 het volgende:

[..]

is het te donker dan?
[..]
Volgens mij gaat het niet zo zeer om licht maar meer om warmte.

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 17 februari 2002 13:31 schreef SH007 het volgende:

[..]

is het te donker dan?
[..]

Die 230volt fans van papst maken meer herrie dan de 12v fans(die je eventueel met een potmeter nog wat stiller kunt krijgen, dat lukt je niet zomaar met een 230v fan)
230 volt fans kun je ook regelen, alleen gebruik je dan een condensator ipv een weerstand. :)(condensator parralel over je Fan) Voor waardes moet je gewoon ff je fan meenemen naar je plaatselijke elektroboer ;) En waarom zouden 12 volt fan's stiller zijn dan 230 volt versies :?

[edit]ik heb nog ff op de papst site gekeken, en idd, de 12 volt versies zijn in stillere uitvoeringen te krijgen, alleen de 230 volt versies zijn ook in heel stille versies te krijgen hoor :P[/edit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14282

De tocht die een ventilator veroorzaakt lijkt mij niet al te gezond voor die beestjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
Ik kan de tocht wel een beetje afremmen hoor...
de fan moet eigenlijk vooral outtake zijn.

Ik kan paar pantystukken over fans plaatsen.

Mijn hagedis nu is zo goed als dood want hij heeft zn oog gestoten... krom kutbeest. Ik ga em laten afmaken want dit is zielig man... hij ziet geen fuk met dat ene oog en het is helemaaaal opgezwollen.

Maar ik as al vanplan een niewere te kopen want deze was volgens mij ook inteelt.

De beesten kennne geen natuur.

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeroenho
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op zondag 17 februari 2002 13:40 schreef -Confusion- het volgende:
De tocht die een ventilator veroorzaakt lijkt mij niet al te gezond voor die beestjes
...hoe zou dat dan in de natuur gaan, staat daar nooit wind??? |:(

Amateurcoureur en fervent banktukker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14282

Op zondag 17 februari 2002 13:43 schreef El_GringO het volgende:

[..]

...hoe zou dat dan in de natuur gaan, staat daar nooit wind??? |:(
vast wel, maar staan ze in de natuur altijd op de tocht??? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 19:46
Papst 8412NGL. Hoor je _NIET_ en hebben toch 20 CFM aan luchtverplaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48759

Je hebt helemaal geen fans nodig voor een goede luchtstroom.
Ik ben zelf ook veel bezig met teraria en ik gebruik alleen fans om de warme lucht uit mijn lichtkapte zuigen.
als je een gloeilamp direct onder het ventilatierooster maakt, neemt de warme lucht (die dus opstijgt) de rest van de lucht van het terrarium mee en krijg je een goede luchtstroom als je met fans lucht in of uit het terrarium gaat blazen is de kans zeer groot dat de dieren op de tocht komen te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:45

AcouSE

Swedish Chef

Je zou een 12V fan moeten nemen, die je dan aansluit op zo'n stopcontact-netvoeding met een x-aantal standen. Dan kun je gewoon een beetje afregelen, want zoveel luchtverplaatsing heb je toch niet nodig.

plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/518/GX/518305G2.JPG
€6 bij Conrad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
THX dat is handig... nog meer terrarium experts hiero?!?!

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13870

Een paar tips:
- Lees boeken over het houden van reptielen.
- Wordt lid van Lacerta
- Toon meer respect voor je dieren, als je anolis tegen het raam botst ligt dat waarschijnlijk aan een fout terrarium, slechte indeling of schrikreacties.
- Ventilator is een slecht idee, dat veroorzaakt alleen maar tocht en temperatuurswisselingen. Passieve ventilatie d.m.v. gaas onderaan het terrarium is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
Gaas onderaan... en je voelt je eigen verder nog oke? Ooit gehoord van kleine krekels!?!?!? die kruipen daardoor heen.
Mijn terrarium is perfect voor anolissen. Dat beestje heeft iets kroms gedaan! de wanden spiegelen niet dus daar ligt het niet aan, Aanmelden bij die vereniging, waar kan ik dat doen.!?

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 18 februari 2002 18:00 schreef IkBenAlles het volgende:
Gaas onderaan... en je voelt je eigen verder nog oke? Ooit gehoord van kleine krekels!?!?!? die kruipen daardoor heen.
Mijn terrarium is perfect voor anolissen. Dat beestje heeft iets kroms gedaan! de wanden spiegelen niet dus daar ligt het niet aan, Aanmelden bij die vereniging, waar kan ik dat doen.!?
Gaas komt in vele diameters, zo klein dat er geen krekeltje tussendoor komt.
Ach, tja, dat het aan het beestje ligt is wel de makkelijkste verklaring nietwaar?

www.lacerta.nl? dat kon je anolis zelfs wel gokken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
Nee echt... mijn beestje is al oud. Heel erg oud. Maar hij is volgens mij inteelt troep.

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:10
maar hoe los je het nu op :)

wil wel fotos zien :P ik kan je niet helpen maar wil wel weten wat je hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42893

Denk dat je nu wel genoeg hebt gehoord over ventilatie, nu wat voor je lamp.
Bij de Gamma kan je spuitbussen hittebestendige verf kopen.
Ik heb het ook een keer gebruikt voor de uitlaat van m'n brommer, werkt perfect! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
[IMG][url="http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1014060671"]http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1014060671[/url][/IMG]

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou al eerste veel tijd en geld (hoeft niet duur te zijn) te steken in een mooi, groot en goed ingericht terrarium. Dus niet een vierkante glazen doos met plastic planten. Dan is het ook mooi om naar te kijken zonder dieren. Heb je alles onder controle (planten, ventilatie, licht, temperatuur) in zoŽn terrarium, dan kan je er beesten in gaan doen.
Waarschijnlijk zijn er bergen voorbeelden te vinden op internet. Zelfbouw is best makkelijk en voor mij altijd minstens de helft van het plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

En over je kier-probleem: Je hebt borsteltjes, welke een zelfklevende achterkant hebben, deze zijn denk ik wel bij een bouwmarkt te krijgen, die kan je zo op het glas plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-07 10:36

ReseTTim

Chocolate addicted

Op zondag 17 februari 2002 13:37 schreef Oeloe het volgende:

[..]

230 volt fans kun je ook regelen, alleen gebruik je dan een condensator ipv een weerstand. :)(condensator parralel over je Fan) Voor waardes moet je gewoon ff je fan meenemen naar je plaatselijke elektroboer ;) En waarom zouden 12 volt fan's stiller zijn dan 230 volt versies :?

[edit]ik heb nog ff op de papst site gekeken, en idd, de 12 volt versies zijn in stillere uitvoeringen te krijgen, alleen de 230 volt versies zijn ook in heel stille versies te krijgen hoor :P[/edit]
dit onderste klpt helemaal, hij kent namelijk mijn 12cm fanz die op 230V draaien... echt stil zijn die dingen :) :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
Ik Heb een terrarium maar dan wel met plastic planten... :(!!!!!!!!!
Maar ja goed ik wil dus zelf een terrarium bouwen met de maten 1 meter breed 1 hoog en 0.75 meter diep. Is dit te realiseren in een budget van rond de 100 EURO... niet meer dan 100 euro. EN waar kan ik glas kopen voor een goede prijs.

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Op dinsdag 19 februari 2002 14:15 schreef IkBenAlles het volgende:
Ik Heb een terrarium maar dan wel met plastic planten... :(!!!!!!!!!
Maar ja goed ik wil dus zelf een terrarium bouwen met de maten 1 meter breed 1 hoog en 0.75 meter diep. Is dit te realiseren in een budget van rond de 100 EURO... niet meer dan 100 euro. EN waar kan ik glas kopen voor een goede prijs.
Kan je hem niet van plexi glas maken? (Di kan je bij Praxis en Gamma, dat zeg ik, halen)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47897

huh glas zou je denk ik wel redden voor 100 gulden en wat dacht je van de glashandels?

http://www.hull.nl/ Werkt mijn papsie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
Waar woon jij en hoe heet jouiw papsies bedrijf... Pleaxigglas lijkt me trouwens geen goed idee aangezien het snel krast.

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Amsterdam en sorry dat ik de url tussen img had gezet...

Afbeeldingslocatie: http://www.hull.nl/images/kaartje.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Op dinsdag 19 februari 2002 14:56 schreef IkBenAlles het volgende:
Waar woon jij en hoe heet jouiw papsies bedrijf... Pleaxigglas lijkt me trouwens geen goed idee aangezien het snel krast.
Amsterdam, das "maar" 120 km verweg, Ikbenalles > Je hebt toch een fiets? >:)

Hmm, anders ff in de goudengids kieken naar glashandel/winkels omgeving 's-Hetogenbosch.

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

btw ik zou hem ook met echt glas maken is veel leuker. Ik heb samen met mijn vader ook een terarium gebouwt van 1m^3 en ook met echt glas. Geen idee hoe duur het glas was maar ja...

Overigens had ik ook 2 fans ingebouwd. Boven aan. weet nu niet meer of die in of uit blazend waren. Maar als je fans eronder hangt zorg wel dat je er een gaasje ondermaakt waar je beesten niet uitkunnen..

Ik had er trouwens kikkers in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
120 km maar... geen probleem. FF mn opbouwbare step nemen. steppen circa 3 dagen ermmm 3 weken. Glazen plaat op mn rug en dan na 3 weken terrugfietsen eindelijk thuis. En dan is er brands in mn huis en kan ik alles overnieuw doen. :D

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

na ja hoeft het daar natuurlijk niet te halen zitten nog 10000 andere bedrijfjes in nederland volgens mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48751

mijn broer heeft een terrarium van ongeveer 70 x 40 x 40 te koop voor je, call him, of kom ff @ msn...
Pagina: 1