Toon posts:

[Linux] Welke distributie hiervoor nodig ?

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een linux versie/distributie (als het mogelijk is gratis <> zal wel niet), om devolgende dingen mee te doen :
* Als DNS server te laten functioneren
* Als Gateway met internet sharing te laten funtioneren
* Als Gameserver voor Netrek (www.netrek.org) te laten functioneren

Nu heb ik zelf totaal geen ervaring met Linux, dus ik zoek een makkelijk te installeren systeem wat voor linuxleken ook te begrijpen is, en het moet kunnen draaien op :
Amd K6-2 @ 500 mgh, 256 mb intern, 2 hd's waarvan de ene 400 mb en de andere 800 mb...
ATM staat er op de ene schijf windows en op de andere niets, windows mag eraf...

Als het mogelijk is die linux distributie op een P1 @ 100 mgh met 32 mb intern en 400 mb hd te kunnen laten draaien (stabiel) zou ik dat waarderen.

Ik heb al over Freesco nagedacht alleen weet ik niet of ik dan ook nog een Netrek server kan laten draaien...

Verders moet het als het kan in 1 dag te installen zijn aangezien het de server betreft.

Welke distributie moet ik nemen ?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
debian, en verder is de "welke distro thread"

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zondag 17 februari 2002 13:11 schreef RBerm het volgende:
Ik ben op zoek naar een linux versie/distributie (als het mogelijk is gratis <> zal wel niet), om devolgende dingen
:D
sorry
moest gewoon lachen :P

PSN: Houtvlot

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hoe zwaar die gameserver is weet ik niet, maar voor al de rest en nog een heleboel meer is die P100 meer dan genoeg. 400MB is wat krap om allerlei grafische dingen erop te gooien, maar dat is ook helemaal niet nodig voor wat jij wilt. Zelf zou ik een vrij kale distro adviseren (debian), maar let op: dit is geen echte beginnersdistributie. Verwacht dus geen uitgebreide 'ik-wil-een-dns-server-opzetten' wizards, dat wordt gewoon een beetje ploegen in configuratiebestanden. Niet erg, maar goed om vantevoren te weten. Over het draaien als gateway zijn al ettelijke topics geweest, dus daar staat in de search genoeg over. De topics over DNS-servers zijn wat schaarser, maar op www.linuxdoc.org hebben ze daar erg goede documentatie over. Ook over iptables/ipchains (wat je gateway zal gebruiken) trouwens. En: het _kan_ makkelijk binnen een dag worden geinstalleerd, binnen een uur kan waarschijnlijk ook als je weet wat je moet doen. Maar de kans is vrij groot dat het je zonder kennis niet binnen een dag lukt. Niet om je te ontmoedigen, maar het is iets wat je van tevoren moet weten.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Mandrake en SuSE schijnen goede beginner-distributies te zijn, misschien kan je daarmee beginnen..

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Maar Mandrake en SuSE wil je niet met 32MB RAM installeren...het kan wel in text-mode neem ik aan, maar daar zijn ze gewoon niet meer op ontworpen. Dan kun je beter een lastiger distro nemen die er wel goed op draait, denk ik.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op zondag 17 februari 2002 14:17 schreef odysseus het volgende:
Maar Mandrake en SuSE wil je niet met 32MB RAM installeren...het kan wel in text-mode neem ik aan, maar daar zijn ze gewoon niet meer op ontworpen. Dan kun je beter een lastiger distro nemen die er wel goed op draait, denk ik.
topicstarter heeft 256mb ram.....(dat amd systeempje waar ie het over heeft)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik die hd's ff omdraai, dan is er tenminste (hopelijk) genoeg voor een grafische interface, lukt dat niet dan ga ik mijn huidige server (die eerder beschreven P100) slopen, er zit daar een veelste grote 2.1 gb hd in...
Ik ben nu bezig de eerste cd (iso formaat) van mandrake te downloaden ;)
Over 4 uurtjes weet ik of ie het doet.

trouwens bedankt voor de tip over debian, maar ik ben gewend aan dos en win98 atm, ben net een weekje op XP bezig dus het lijkt me niet aan te raden direct 'het diepe' in te springen en een soort dos te downen.

Ja, ik kan het begrijpen als de moderators hier een slotje op doen, ik wou de thread zelf net al wissen maar da ga nie ;(
Dus bij deze moderators : het spijt me dat ik deze thread heb aangemaakt en het niet bij de 10 pagina lange distro thread heb gezet...

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 17 februari 2002 14:18 schreef zwelgje het volgende:
topicstarter heeft 256mb ram.....(dat amd systeempje waar ie het over heeft)
Maar als het even kon wilde hij het op de P100 zetten...al heeft hij nu zelf al aangegeven dat hij toch liever Mandrake heeft (wat iedereen natuurlijk zelf moet weten) en daarbij dan de AMD zal gebruiken.

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Heb je geen vrienden met linux en/of Debian ervaring?
Iemand die Debian al eens eerder heeft geinstalleerd zal er misschien een paar uurtjes mee bezig zijn, echt niet meer.

Dan installeer je em redelijk kaal (= ongeveer 80Mb), plus je extra software.
Ik zou overigens geen zware dns server zoals bind nemen, maar gewoon een simpele caching dns server.

X heb je niet nodig voor wat jij ermee wilt, configureren kun je net zo goed (zelfs beter) via een console doen.

Ohja, vergeet iptables niet te installeren om als gateway te functioneren. Heb je toch enige netwerk en linux ervaring voor nodig.

Verwijderd

Zie hiervoor [topic=163843]

Daarin staat precies uitgelegd welke distributie geschikt is voor welke persoon.

Als je er dan nog niet uitkomt, dan staat daar ook de link naar het zogenaamde "welke distro moet ik nemen" topic.

Lees dat eens door op je gemak. Kom je er dan nog niet uit dan kun je altijd in dat topic je vraag herhalen.

Succes. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.