Qt libraries not found

Pagina: 1
Acties:

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
checking for Qt... configure: error: Qt >= 1.42 (libraries) not found. Please check your installation!
Client1:/home/saviour/incoming/kxicq-03132000#
Ik krijg deze fout tijdens het compileren van KXicq.

Het gekke is dat ik vannacht dus Qt gecompileerd heb, versie 3.0.1

Hoe kan ik dit nou verhelpen :?

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Staat je QT-pad wel in je ld.so.conf?

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• saviour
  • Niet online
Op zondag 17 februari 2002 13:10 schreef JayTaph het volgende:
Staat je QT-pad wel in je ld.so.conf?
Ehmm, blijkbaar niet.

Welke regel moet daarin komen te staan? Gewoon /usr/local/qt/lib ? v(dat werkt dus niet, tenzij ik moet rebooten (nog niet geboot))

Stond dat ergen in een readme dat ik het over het hoofd heb gezien?

Tnx!

Verwijderd

als je je ld.so.conf hebt anagepast moet je het commando 'ldconfig' zonder '' uitvoeren en dan meot ie het doen

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Meestal is er ook wel een optie als --with-qt-dir die het voor je regelt, dat zou in ieder geval moeten werken. Gewoon laten verwijzen naar je include-dir waar Qt staat en het moet werken.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• saviour
  • Niet online
Ik heb qt geinstalleerd in /usr/local/qt

Ik heb ld.so.conf aangepast en geprobeerd met daarin:

/usr/local/qt
/lib
/include

Daarna ook ldconfig uitgevoerd maar het werkt niet...

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38
en een -I of -L of --with-qt-dir optie aan make of configure doorgeven?

• saviour
  • Niet online
Dus Qt opnieuw compileren? :{

Nouja, dat zal ik zo dan maar doen.

./configure --with-qt-dir zou alles moeten verhelpen dan?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Nee, ik bedoel die optie --with-qt-dir=/some/dir mee te geven aan kxicq, niet aan Qt...dus alleen nog een keer proberen dat kxicq te compileren...Qt is wel goed neem ik aan, als andere programma's er wel gebruik van kunnen maken.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• saviour
  • Niet online
Hmm, zelfs met die switch werkt het niet. Ik heb hetzelfde probleem ook met Knapster merk ik net.

Kmerlin enzo (via apt geinstalleerd) werken wel.

Ik vind het wel vreemd dat Qt niet goed werkt aangezien ik eerst 'profile' heb aangepast en daarna gewoon configure en make heb gedraaid zonder fouten.

Zal ik anders een oudere versie proberen?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 17 februari 2002 14:25 schreef saviour het volgende:
Hmm, zelfs met die switch werkt het niet. Ik heb hetzelfde probleem ook met Knapster merk ik net.

Kmerlin enzo (via apt geinstalleerd) werken wel.
Dan hoeft het ook niet meeer gecompileerd te worden, dus zijn die Qt headers niet meer nodig. Wel de libs, dus die vindt hij blijkbaar wel. Heb je behalve het pakket 'Qt' ook iets als 'Qt-dev' (heet in Debian iets anders, maar gaat om het idee)?

Waarom wil je per se kxicq zelf compileren? Als je tevreden bent met de versie die in Debian zit maar wel zelf wilt compileren, dan kun je eens iets draaien als 'apt-get build-dep kxicq && apt-get source -b kxicq', dat levert een volledig gecompileerde en geinstalleerde kxicq op. Natuurlijk kun je ook - en misschien is dat wel een goed idee - alleen iets draaien als 'apt-get build-dep kxicq' en daarna kxicq handmatig installeren. Op die manier weet je zeker dat je alle benodigde headers hebt staan om kxicq te kunnen compileren.

• saviour
  • Niet online
edit: Ik heb nu een server gevonden waarmee Kicq werkt!

Het probleem blijft echter wel aangezien ik ook napster wil compileren (die kan niet met apt).

Ik heb alleen het pakket qt-x11-free geinstalleerd, verder niets.

Ik wil kxicq zelf compileren omdat het volgens mij een nieuwere versie is dan die je met apt-get kan halen.

Die versie van apt had ik eerst geinstalleerd staan maar die wil helemaal niet verbinden! Ik dacht / denk dus dat het door dat protocol probleem kan komen.

Iemand zei gister dat bij hem die nieuwste versie wel gewoon werkte, vandaar.

Dus als ik dan apt-get build-dep kicq doe, heb ik nog steeds die oude versie volgens mij (die dus (hier) niet werkt).

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38
Op zondag 17 februari 2002 14:43 schreef saviour het volgende:
Ik heb alleen het pakket qt-x11-free geinstalleerd, verder niets.
Als je wilt compilen moet je ook de header files hebben, vaak aangeduid met "dev" in de filename van de .deb/.rpm etc..

• saviour
  • Niet online
Op zondag 17 februari 2002 14:49 schreef MikeN het volgende:

[..]

Als je wilt compilen moet je ook de header files hebben, vaak aangeduid met "dev" in de filename van de .deb/.rpm etc..
Ik zie geen dev pakketjes op hun ftp staan. Kan ik nu zorgeloos een dev pakket met apt installeren aangezien ik wel 3.0.1 van hun ftp heb geinstalleerd dan?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 17 februari 2002 14:43 schreef saviour het volgende:
Dus als ik dan apt-get build-dep kicq doe, heb ik nog steeds die oude versie volgens mij (die dus (hier) niet werkt).
Dat klopt, er is inderdaad een probleem met ICQ-protocolversies en de kans dat de versie in Sid daar problemen mee heeft is groot. Maar met het commando 'apt-get build-dep kxicq' haal je geen kxicq binnen. Je haalt alleen alle nodige libraries binnen om kxicq te kunnen compileren. Dat kun je vervolgens op twee manieren doen: via apt of met de hand. Aangezien de versie in sid nog niet niet nieuw genoeg is doe je het met de hand. Je kunt dus na je build-dep commando gewoon de ./configure van de kxicq die je hebt gedownload draaien en het zou moeten werken...

• saviour
  • Niet online
Hartstikke tof odysseus! Zeer interessant moet ik zeggen :)

Ik ben nu gewoon de qt-dev via apt aan het installeren en ik zie wel waar ik uitkom. Heel erg bedankt!

Dit is echt interessant :D
Pagina: 1