De Bijbel is er doorspekt mee. Als iemand iets flikt komt het op tv en iedereen spreekt er schande van.
Ik lees veel fantasy boeken en daarin is het het hoofdthema.
Mijn theorie is nu:
Goed en kwaad bestaan helemaal niet. Het bestaat net zo goed als onder en boven.
Het zijn definities die hun betekenis verliezen als je de mens die ze heeft uitgevonden weghaalt.
Goed en kwaad bestaat alleen tussen mensen. Een dier denkt niet dat het doden van een ander dier slecht is. Dolfijnen vinden het niet slecht als een groepje mannetjes een vrouwtje verkrachten.
Er zit geen enkele vorm van goed en kwaad in geen enkele natuurkundige formule.
Goed en kwaad zijn alleen maar bedacht door de mens, toen ze regeltjes moesten bedenken om hun normen en waarden te bepalen.
Ik lees veel fantasy boeken en daarin is het het hoofdthema.
Mijn theorie is nu:
Goed en kwaad bestaan helemaal niet. Het bestaat net zo goed als onder en boven.
Het zijn definities die hun betekenis verliezen als je de mens die ze heeft uitgevonden weghaalt.
Goed en kwaad bestaat alleen tussen mensen. Een dier denkt niet dat het doden van een ander dier slecht is. Dolfijnen vinden het niet slecht als een groepje mannetjes een vrouwtje verkrachten.
Er zit geen enkele vorm van goed en kwaad in geen enkele natuurkundige formule.
Goed en kwaad zijn alleen maar bedacht door de mens, toen ze regeltjes moesten bedenken om hun normen en waarden te bepalen.
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter