• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Topicstarter
De Bijbel is er doorspekt mee. Als iemand iets flikt komt het op tv en iedereen spreekt er schande van.
Ik lees veel fantasy boeken en daarin is het het hoofdthema.

Mijn theorie is nu:
Goed en kwaad bestaan helemaal niet. Het bestaat net zo goed als onder en boven.
Het zijn definities die hun betekenis verliezen als je de mens die ze heeft uitgevonden weghaalt.

Goed en kwaad bestaat alleen tussen mensen. Een dier denkt niet dat het doden van een ander dier slecht is. Dolfijnen vinden het niet slecht als een groepje mannetjes een vrouwtje verkrachten.
Er zit geen enkele vorm van goed en kwaad in geen enkele natuurkundige formule.

Goed en kwaad zijn alleen maar bedacht door de mens, toen ze regeltjes moesten bedenken om hun normen en waarden te bepalen.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
klinkt logisch.... volledig mee eens

Verwijderd

jep, klinkt idd ok

het licht ook volledig aan je "point of view"

als jij aan de "slechte kant" staat ervaar je dat niet zo, dan zie je die anderen juist als de slechten.

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
In principe ook best mee eens, alleen als je het ooit in je kop haalt een vrouw te verkrachten kom ik je evengoed afslachten. >:)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• Mastermind
  • Laatst online: 17-01 10:57
Alleen mensen kennen goed en kwaad, en dieren niet, doordat zij volgens Genesis 2 van de boom van kennis van goed en kwaad gegeten hebben.

Verwijderd

Ik denk wel dat bv een hond onderscheidt maakt tussen iemand die hem altijd slaat en iemand die hem aait, en dus op zo'n manier goed en kwaad interpreteert.

Maar goed en kwaad blijft ook bij die hond een interpretatie. Niet nat/wiskundig te beschrijven.

• Ricoh
  • Laatst online: 05-03-2025
Alleen mensen kennen goed en kwaad, en dieren niet, doordat zij volgens Genesis 2 van de boom van kennis van goed en kwaad gegeten hebben.
You got Point !, dieren leven puur instinctief.

Verwijderd

Een paar dagen geleden was er op Nederland 3 een programma (Van de schoonheid en de troost ?) waarin de natuurkundige Freeman Dyson werd geinterviewd. Hij vertelde dat het gedeelte van onze hersenen dat emoties genereert veel ouder/primitiever is dan het rationele deel. Dit doet mij denken dat goed en kwaad rationalisaties zijn van basis emoties (instincten); Als mensen kunnen wij ons verplaatsen in andere wezens en weten wij dus dat we ze pijn of plezier doen. Zo relateren wij pijn en plezier niet alleen aan ons zelf (als individu), maar ook aan alles om ons heen -> Goed en kwaad.

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Voor wie echt geinteresseerd is, kan ik het volgende document aanraden:
http://www.aracnet.com/~atheism/hist/athval0.htm

Het is een boek van een Oxfordse professor over ethiek (goed & kwaad, dus), getiteld 'An Atheist's Values'. Het is lang (250 pagina's), en vrij filosofisch, maar ik persoonlijk vind het erg boeiend.

Wie de html-files graag mee naar huis neemt ofzo, omdat 'ie daar geen net-acces heeft, kan mij even mailen (V.A.Gijsbers@phys.uu.nl) voor een versie met files waar de snelkoppelingen zo herschreven zijn dat ze naar elkaar verwijzen ipv naar een internet-adres.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Pagina: 1