Oude telefoonkabel gebruiken voor tcp/ip netwerkje

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:18
WEet iemand of het mogelijk is om een oude telefoonkabel te gebruiken voor een netwerkje? Tussen 2 computer zit namelijk een kleine 35 meter en als we daar een nieuwe kabel moeten neerleggen kost dat een kleine 1000 piek (guldens dus).

Dus hopen we dat het met de oude telefoonkabel kan. Deze is trouwens 3/4 jaar oud en 16 aderig. De kabel zelf is het punt niet maar de graafwerkzaamheden.. Mijn vader moet zijn bedrijf door iemand anders laten runnen een hele dag en dat kost 1000 piek

Strava | AP | IP | AW

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

????????????

[url="http:// <a href="http://www.tweakers.net/pricewatch/25331"]http://www.tweakers.net/pricewatch/25331[/url] " target="_blank"> http://www.tweakers.net/pricewatch/25331 </a>

alles is wel duurder geworden maar voor 450 euro koop je denk ik eerder gold spul....

Verwijderd

Als je de connectors goed in de goede volgorde aanknijpt aan beide kanten, dan zal dat moeten lukken.

Uhm fl 1000,- hoe kom je aan dat bedrag ? Moet er dan b.v. eerst nog een gleuf in de muur, vloer, plafond etc gefreesd worden of een kabelgoot aangelegd worden ?

Ok dacht wel dat er iets meer aan de hand was.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

1 ding weet ik wel en dat is dat 35meter utp cat5 kabel zeker geen 1000 gulden kost , Denk dat je aan € 30 ruim voldoende heb.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Ja dat kan gewoon en is goedkoop. Er zullen allicht wat meer storingen voorkomen en dat drukt de snelheid.

16-aderig? KPN kabel met blauwe buitenkant?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Webgnome
bartjuh en osama .. ooit al eens gehoord van graven? De kabel zelf is het punt niet maar de graafwerkzaamheden.. Mijn vader moet zijn bedrijf door iemand anders laten runnen een hele dag en dat kost 1000 piek.

Strava | AP | IP | AW

• Webgnome
Op zondag 17 februari 2002 12:38 schreef PipoDeClown het volgende:
Ja dat kan gewoon en is goedkoop. Er zullen allicht wat meer storingen voorkomen en dat drukt de snelheid.

16-aderig? KPN kabel met blauwe buitenkant?
16 aderig inderdaad of het een blauwe buitenkant heeft dat weet ik niet.. (nog niet gezien :D) maar volgens mij wel.

En storingen? hoe dat die kabelis toch maar 3 jaar oud (never used)

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

mag je mij vertelle waar je een kleine 35 meter UTP voor 1000 piek koopt.

die kabel ken je bij de dichtsbijzijnde electroboer voor ong 50 á 60 Eurocent kopen

maar vertel me.........

hoe ben je op het bedrag van 1000 piek gekomen ?? :?

Verwijderd

Die storingen, omdat de kabels niet gemaakt zijn om info met hoge snelheid te versturen. In de praktijk heb je daar denk ik niet zoveel last van. Twisting zal niet hetzelfde zijn etc... maar nogmaal geen probleem verwacht ik.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

aaahhhh.... Dat zei je er niet 1,2,3 bij.
Sorry dan, het leek me al vrij raar.. Dan zou ik gewoon voor die tel kabelgaan....

• Webgnome
Op zondag 17 februari 2002 12:40 schreef webkabouter het volgende:
bartjuh en osama .. ooit al eens gehoord van graven? De kabel zelf is het punt niet maar de graafwerkzaamheden.. Mijn vader moet zijn bedrijf door iemand anders laten runnen een hele dag en dat kost 1000 piek.
staat er al uitgelegd hoezo dat dat zo duur is..

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Ik heb het even opgezocht voor je en 30meter kost ongeveer 20 euro... ik kan ook 1000meter krijgen maar dan zit je ongeveer op 470 euro wat ongeveer 1000 gulden is :)

[EDIT] Graven kun je ook door je 15 jarige buur jongen laten doen >:) voor nix natuurlijk :P

• Webgnome
het kan dus gewoon :) ok .. dan weten we dat ook weer maar werkt zo'n kabel gewoon met een 100mbit netwerkje? of moeten we dat eerst testen :)

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Op zondag 17 februari 2002 12:46 schreef webkabouter het volgende:
het kan dus gewoon :) ok .. dan weten we dat ook weer maar werkt zo'n kabel gewoon met een 100mbit netwerkje? of moeten we dat eerst testen :)
Eerst testen... maar ik zou het echt niet doen als ik jou was... vooral op 100mbit kon dat wel eens fout gaan en daar krijg je echt spijt van. Als je toch laat graven koop dan een goede UTP / FTP kabel.

Verwijderd

Hoe hoger je snelheid, hoe meer kans op storingen, maar probeer het gewoon. 2 connectors kosten bijna niks. Bovendien denk ik dat het wel allemaal mee zal vallen.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Ik zou zeggen probeer het eens :)
Zet er 2 RJ45 stekkertjes op. Je hebt er toch maar 4 aders (effectief) voor nodig en probeer eens.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

't Lijkt me dan slimmer om iemand in te huren die een kabeltje voor je graaft; dat kost veel minder dan een dag en ook veel minder dan € 453,78

Daarnaast, als je 't netwerk via een ranzige kabel laat lopen en je vader à € 56,72 per uur, een uurtje per week zit te vloeken en te tieren tegen z'n computer in plaats van geld te verdienen, ben je op jaarbasis nog veel meer geld kwijt. Lamerade: je vader hep een kruidenierszaak ;)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Is het verstandig om een koperen kabel voor buiten te gebruiken?? ik denk het niet ivm, storingen denk aan onweer :D

Daarom wordt er inderdaad vaak het dure glas gebruikt buiten simelweg omdat dit niet electrisch geleid.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 17 februari 2002 13:00 schreef Brahiewahiewa het volgende:

[..]

't Lijkt me dan slimmer om iemand in te huren die een kabeltje voor je graaft; dat kost veel minder dan een dag en ook veel minder dan € 453,78
webkabouter, Brahiewahiewa heeft zich juist opgegeven als vrijwilliger voor het graafweerk denk ik zo :+

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op zondag 17 februari 2002 13:05 schreef Predator het volgende:

[..]

webkabouter, Brahiewahiewa heeft zich juist opgegeven als vrijwilliger voor het graafweerk denk ik zo :+
Sorry, ik kost meer dan € 453,78 per dag >:)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 17 februari 2002 13:07 schreef Brahiewahiewa het volgende:

[..]

Sorry, ik kost meer dan € 453,78 per dag >:)
Moest ik niet zo ver wonen, kwam ik voor die prijs wel een dagje graven hoor :Y)

webkabouter, wat voor graafwerken zijn het ?
Moest je door beton of zo ? Vloeren openbreken ?

• Webgnome
jullie hoeven niet te komen graven hoor :) maar het is een kpn kabel dus met zo;n blauw omhulsel erom heen.. Zijn die wel storingsvrij>?

Strava | AP | IP | AW

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op zondag 17 februari 2002 13:26 schreef webkabouter het volgende:
jullie hoeven niet te komen graven hoor :) maar het is een kpn kabel dus met zo;n blauw omhulsel erom heen.. Zijn die wel storingsvrij>?
ligt eraan...
bij utp is het juyist van belang dat de kabel goed getwist is.

als dat in orde is, is er nix aan de hand.
en dan kun je er 4 utp kabeltjes van maken!

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Twisted Pair is ter voorkoming van kleine onderlinge ader storingen en bijvoorbeeld TL buizen en andere kleine invloeden van buitenaf. Volgens mij nog steeds niet geschikt voor buiten gebruik..

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 02:51

DinX

Motormuis

Zeker geen telefoonkabel gebruiken. De weerstand van eentelefoonkabel is vele malen hoger dan die van een UTP-kabel. Dus de bandrbeedte zal veel lager zijn, je zal nog niet de helft van de snelheid halen die een UTP-kabel haalt

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 08:18
Op zondag 17 februari 2002 16:20 schreef DinX het volgende:
Zeker geen telefoonkabel gebruiken. De weerstand van eentelefoonkabel is vele malen hoger dan die van een UTP-kabel. Dus de bandrbeedte zal veel lager zijn, je zal nog niet de helft van de snelheid halen die een UTP-kabel haalt
Dus hangt het er helemaal vanaf waarvoor hij gebruikt moet worden. Delen van internet zal geen enkel probleem opleveren. Grote bestanden overpompen echter zal wat langer duren.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 02:51

DinX

Motormuis

Delen van bestanden zal uiteindelijk toch eens gebeuren.
Is het handig als het wat sneller gaat. Of als je een divx'je wil bekijken die op de server staat. Maar met telefoonkabel wordt de snelheid dus echt wel heel traag.
Zeker over een afstand van 35 meter, wat toch al een stuk is.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Webgnome
is dit echt? mm sjit dat wordt gravuh

Strava | AP | IP | AW

• Joeroenho
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
35 meter? Misschien kan je dat nog wel met een draadloos netwerkje doen. Das wel supervet natuurlijk.

Amateurcoureur en fervent banktukker

• basmatt
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 13:15
Als het graven in de grond van de gemeente gebeurt, dan moet daar ook een vergunning voor worden aangevraagd.
Op zondag 17 februari 2002 12:50 schreef mgfun het volgende:

[..]

Eerst testen... maar ik zou het echt niet doen als ik jou was... vooral op 100mbit kon dat wel eens fout gaan en daar krijg je echt spijt van. Als je toch laat graven koop dan een goede UTP / FTP kabel.
Je moet me eens uitleggen waar je FTP kabel kan kopen. Bij de TCP/IP winkel? Dag meneer de verkoper. Heeft u voor mij 35 meter File Twisted Pair kabel? :) :) :)

[on-toppic]
De makkelijkste oplossing is volgens mij een draadloos netwerk.

Dat er intelligente buitenaardse wezens bestaan wordt feilloos bewezen
door het feit dat ze nog geen contact met ons hebben opgenomen.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op zondag 17 februari 2002 19:05 schreef basmatt het volgende:

Je moet me eens uitleggen waar je FTP kabel kan kopen. Bij de TCP/IP winkel? Dag meneer de verkoper. Heeft u voor mij 35 meter File Twisted Pair kabel? :) :) :)

[on-toppic]
De makkelijkste oplossing is volgens mij een draadloos netwerk.
Ooit iets vernomen van Foiled twisted pair?

de plastic variant van STP?
hhmmzz....

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Webgnome
Vergunning? wie zegt dat >:) maar ff zonder dollen kan het nou of is het de moeite niet. Een draadloos netwerk zitten we ook aan te denken maar ja ik heb zoiets van

4 computers 1 daarvan staat iets verder weg dus maar meteen een draadloos netwerk?? Dat is namelijk ook niet echt goedkoop volgens mij. En daar heb ik niet zo'n ervaring mee (eigenlijk niet) lijkt me moeilijker toch?

Strava | AP | IP | AW

• basmatt
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 13:15
Op zondag 17 februari 2002 19:10 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

Ooit iets vernomen van Foiled twisted pair?

de plastic variant van STP?
hhmmzz....
Nee, had ik nog nooit van gehoord. Point taken ;)

Dat er intelligente buitenaardse wezens bestaan wordt feilloos bewezen
door het feit dat ze nog geen contact met ons hebben opgenomen.

Verwijderd

Ooit was er eens de noodzaak om in grote kantoorgebouwen netwerken aan te leggen voor computers. Dit was natuurlijk behoorlijk kostbaar.
Toen was er iemand die zich realiseerde dat er door kantoorgebouwen kabels voor de telefooncentrale, een telefoon netwerk, liepen.
En zie UTP was geboren..... ut lijkt wel een sprookje.

Met ander woorden: als men ooit begonnen is met telefoonkabel voor netwerken moet het nu ook nog werken lijkt mij toe.....

Je kan ook telefoneren via UTP kabel. Het is zels mogelijk om te netwerken en te telefoneren via dezelfde kabel. Je moet wel inventief zijn met de aan sluiting op de draden in de kabel natuurlijk!

'k zou maar eens verder zoeken op het WEB. Niets nieuws onder de zon!
Pagina: 1