[HOWTO] MXStream USB Modem onder Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 13:01

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Zoals ik gisteren had beloofd in de HuisKamer, hierbij de howto over het opzetten van mijn MXStream USB modem onder Linux. Voorbereidingen zijn: Zorg dat je kernel USB en PPP support.

Stap 1.

Installeer PPPD. In mijn Distro (Mandrake 8.1) zat deze al geinstalleerd.

Stap 2.

Download de Alcatel Linux Microcode (www.alcatel.com)
Download de Speedtouch Linux drivers.

Stap 3.

Controleer of zowel de USB als de ADSL lampjes branden op het USB modem, is dit het geval, dan kun je verder gaan, anders heb je waarschijnlijk geen USB geinstalleerd.
Rename /etc/ppp/options /etc/ppp/options.modem
Maak nu de volgende bestanden aan:

/etc/ppp/options.adsl
/etc/ppp/peers/adsl
/etc/ppp/pap.secrets

In deze bestanden moet komen te staan:
/etc/ppp/options.adsl
code:
1
2
3
4
5
noauth
usepeerdns
lock
noipdefault
user <gebruikersnaam>@xs4all.nl

/etc/ppp/peers/adsl
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#debug
#kdebug 1
noipdefault
pty "/usr/local/bin/pppoa2 -vpi 8 -vci 48"
nodetach
sync
nodetach
user <gebruikersnaam>@xs4all-basic-adsl
#kdebug 7
noaccomp
nopcomp
#nomagic
noccp
defaultroute
#passive
#lcp-echo-interval 5
#lcp-echo-failure 30
#perrsist

/etc/ppp/pap.secrets
code:
1
<gebruikersnaam>@xs4all-basic-adsl * <wachtwoord> *

Stap 4.

Installeer de speedtouch linux drivers. (Zie README in bestand)

Stap 5.
Nadat je deze bestanden hebt aangemaakt en de drivers hebt geinstalleerd kun je gaan testen.
Type het volgende:
code:
1
modem_run /bin/mgmt/mgmt.o

Hier er wel van uitgaand dat de microcode in /bin/mgmt staat.
Daarna bel je in bij je provider:
code:
1
pppd call adsl

Als alles goed is moet je nu kunnen pingen.

Dit was alle configuratie/installatie die er bij mij nodig was om het internet op te komen. Let wel: deze howto is bedoeld voor ervaren Tweakers, en newbie's zullen hier denk ik weinig aan hebben.
In dit verhaal ging ik er vanuit dat je Mandrake 8.1 gebruikt en XS4ALL als internetprovider, maar ik denk dat het met de meeste andere distro's niet anders werkt. Ik hoop dat ik iedereen met een USB modem wat verder heb kunnen helpen.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Goed, ik ben al vrij ervaren in Linux (mag ik hopen, na 3-4 jaar), en toch vraag ik me weer af, waarom moet dat op zo'n vage manier??

Ik heb geen ADSL, maar toch betwijfel ik dat dit in Windows ook op z'n vreselijke manier moet.

En dan heb ik 't over al die opties die je zelf in die configuratie bestanden moet zetten.

En ja, ik weet wel dat het ergens nut heeft, maar toch snap ik niet waarom de meeste dingen niet automatisch goed kunnen staan. Kijk eens naar de opties:

noipdefault
nodetach
sync
nodetach

In Windows hoef je dit toch ook niet handmatig in te stellen lijkt mij??

Tis leuk als je 't kan veranderen op de manier dat het nu kan (ipv een domme registry), maar als je zelf dingen in windows zou moeten kloppen in 't registry om ook maar iets aan de praat te krijgen dan wordt je ook wel gestoord na de 100e keer.

Leren is leuk, maar dingen leren die je absoluut niet boeien dat is vreselijk. Helaas wordt je vaak verplicht ALLES te leren in de Linux wereld.... ;(

Maar goed, dit is niet bedoeld als een flame, gewoon hoe ik er op dit moment effe over denk :Y)

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Op zondag 17 februari 2002 12:16 schreef Remenic het volgende:
Goed, ik ben al vrij ervaren in Linux (mag ik hopen, na 3-4 jaar), en toch vraag ik me weer af, waarom moet dat op zo'n vage manier??

Ik heb geen ADSL, maar toch betwijfel ik dat dit in Windows ook op z'n vreselijke manier moet.

En dan heb ik 't over al die opties die je zelf in die configuratie bestanden moet zetten.

En ja, ik weet wel dat het ergens nut heeft, maar toch snap ik niet waarom de meeste dingen niet automatisch goed kunnen staan. Kijk eens naar de opties:

noipdefault
nodetach
sync
nodetach

In Windows hoef je dit toch ook niet handmatig in te stellen lijkt mij??

Tis leuk als je 't kan veranderen op de manier dat het nu kan (ipv een domme registry), maar als je zelf dingen in windows zou moeten kloppen in 't registry om ook maar iets aan de praat te krijgen dan wordt je ook wel gestoord na de 100e keer.

Leren is leuk, maar dingen leren die je absoluut niet boeien dat is vreselijk. Helaas wordt je vaak verplicht ALLES te leren in de Linux wereld.... ;(

Maar goed, dit is niet bedoeld als een flame, gewoon hoe ik er op dit moment effe over denk :Y)
Origineel is Linux ook niet bedoeld om gebruikersvriendelijk te zijn. ADSL via Ethernet gaat tegenwoordig al wel automatisch (tenminste in Mandrake 8.1 dan), ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat het net zo gemakkelijk met Linux gaat als met Windows.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Als er interesse is kan ik wel een HOWTO maken voor MxStream USB Modem onder FreeBSD? Is ook vrij simpel en snel te doen.

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Ja maak die howto maar. Ik zit trouwens met een klein ander probleempje hieraan gerelateerd. Als ik ICQ ga gebruiken via GnomeICU of Everybuddy dan ontvang ik wel berichtjes, maar de gesprekspartner ontvangt mijn berichtjes niet. Weet iemand hoe dit komt?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-05 10:00

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Als je de search had gebruikt, dan had je daar wel achter gekomen. |:(
dit komt doordat er op de ICQ servers een ander protocol is geinstalleerd, wat niet volledig meer samen werkt met de oude clients. Versturen lukt nog wel, maar je krijgt niets binnen.
Ik heb tot nog toe maar 1 client geonden die het perfect doet met de ondersteuning van het nieuwe protocol, en dat ik licq v1.10, das de CVS versie die te downloaden is op LicQ

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Ok, mijn dank is groot, het kwam eigenlijk spontaan in me op om deze vraag ook nog te stellen, anders had ik zo'n korte post. UTFS!

Ik ben overigens ook overgestapt op Debian Woody. Ook hieronder werkt mijn USB modem prima.

Verwijderd

http://www.xs4all.nl/~vthart/speedtouchusb-freebsd/

Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik dat graag.
Pagina: 1