Zoals ik gisteren had beloofd in de HuisKamer, hierbij de howto over het opzetten van mijn MXStream USB modem onder Linux. Voorbereidingen zijn: Zorg dat je kernel USB en PPP support.
Stap 1.
Installeer PPPD. In mijn Distro (Mandrake 8.1) zat deze al geinstalleerd.
Stap 2.
Download de Alcatel Linux Microcode (www.alcatel.com)
Download de Speedtouch Linux drivers.
Stap 3.
Controleer of zowel de USB als de ADSL lampjes branden op het USB modem, is dit het geval, dan kun je verder gaan, anders heb je waarschijnlijk geen USB geinstalleerd.
Rename /etc/ppp/options /etc/ppp/options.modem
Maak nu de volgende bestanden aan:
/etc/ppp/options.adsl
/etc/ppp/peers/adsl
/etc/ppp/pap.secrets
In deze bestanden moet komen te staan:
/etc/ppp/options.adsl
/etc/ppp/peers/adsl
/etc/ppp/pap.secrets
Stap 4.
Installeer de speedtouch linux drivers. (Zie README in bestand)
Stap 5.
Nadat je deze bestanden hebt aangemaakt en de drivers hebt geinstalleerd kun je gaan testen.
Type het volgende:
Hier er wel van uitgaand dat de microcode in /bin/mgmt staat.
Daarna bel je in bij je provider:
Als alles goed is moet je nu kunnen pingen.
Dit was alle configuratie/installatie die er bij mij nodig was om het internet op te komen. Let wel: deze howto is bedoeld voor ervaren Tweakers, en newbie's zullen hier denk ik weinig aan hebben.
In dit verhaal ging ik er vanuit dat je Mandrake 8.1 gebruikt en XS4ALL als internetprovider, maar ik denk dat het met de meeste andere distro's niet anders werkt. Ik hoop dat ik iedereen met een USB modem wat verder heb kunnen helpen.
Stap 1.
Installeer PPPD. In mijn Distro (Mandrake 8.1) zat deze al geinstalleerd.
Stap 2.
Download de Alcatel Linux Microcode (www.alcatel.com)
Download de Speedtouch Linux drivers.
Stap 3.
Controleer of zowel de USB als de ADSL lampjes branden op het USB modem, is dit het geval, dan kun je verder gaan, anders heb je waarschijnlijk geen USB geinstalleerd.
Rename /etc/ppp/options /etc/ppp/options.modem
Maak nu de volgende bestanden aan:
/etc/ppp/options.adsl
/etc/ppp/peers/adsl
/etc/ppp/pap.secrets
In deze bestanden moet komen te staan:
/etc/ppp/options.adsl
code:
1
2
3
4
5
| noauth usepeerdns lock noipdefault user <gebruikersnaam>@xs4all.nl |
/etc/ppp/peers/adsl
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| #debug #kdebug 1 noipdefault pty "/usr/local/bin/pppoa2 -vpi 8 -vci 48" nodetach sync nodetach user <gebruikersnaam>@xs4all-basic-adsl #kdebug 7 noaccomp nopcomp #nomagic noccp defaultroute #passive #lcp-echo-interval 5 #lcp-echo-failure 30 #perrsist |
/etc/ppp/pap.secrets
code:
1
| <gebruikersnaam>@xs4all-basic-adsl * <wachtwoord> * |
Stap 4.
Installeer de speedtouch linux drivers. (Zie README in bestand)
Stap 5.
Nadat je deze bestanden hebt aangemaakt en de drivers hebt geinstalleerd kun je gaan testen.
Type het volgende:
code:
1
| modem_run /bin/mgmt/mgmt.o |
Hier er wel van uitgaand dat de microcode in /bin/mgmt staat.
Daarna bel je in bij je provider:
code:
1
| pppd call adsl |
Als alles goed is moet je nu kunnen pingen.
Dit was alle configuratie/installatie die er bij mij nodig was om het internet op te komen. Let wel: deze howto is bedoeld voor ervaren Tweakers, en newbie's zullen hier denk ik weinig aan hebben.
In dit verhaal ging ik er vanuit dat je Mandrake 8.1 gebruikt en XS4ALL als internetprovider, maar ik denk dat het met de meeste andere distro's niet anders werkt. Ik hoop dat ik iedereen met een USB modem wat verder heb kunnen helpen.
Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage