Ik zit met een probleem. Ik heb voor een zelfstandig onderzoek een Lemon Battery gemaakt. Dit met vele verschillen de materialen. Waaronder, met volts:
Cu|Pb 0.45
Cu|Zn 0.80
Cu|Mg 1.80
C(koolstof)|Pb 0.60
C|Zn 0.95
C|mg 2.00
Pt|Pb 0.60
Pt|Zn 0.95
Pt|Mg 2.00
Ik werd verteld dat de volgende reacties optreden:
red: M+ > M+ + e- M = metaal (algemene formule) 2*
ox: 2H+ + 2e- > H2 (g)
Nu is het merkwaardige dat de voltages hoger liggen dan die van het verschil tussen de 2 elektrodepotentialen.
Het zou kunnen zijn dat de spanning hoger is door contactpotentiaal tussen de metalen in de citroen. Waarschijnlijk.
Maar nu komt het echte merkwaardige:
Pt|C (koolstof) 0.02 V en een stroom van 2 microampere die minstens een minuut op 2 microampere blijft lopen.
Pt|Cu 0.18V en 20 micro ampere
Cu|C 0.20V en 18 micro ampere.
Ter vergelijking :
de andere cellen geven een stroom van ongeveer 50 micro ampere tot 200 micro ampere
Kan iemand mij met zekerheid vaststellen of er hier een redoxreactie plaatsvind en welke dat dan wel niet is. Of kan iemand mij een andere verklaring geven
Cu|Pb 0.45
Cu|Zn 0.80
Cu|Mg 1.80
C(koolstof)|Pb 0.60
C|Zn 0.95
C|mg 2.00
Pt|Pb 0.60
Pt|Zn 0.95
Pt|Mg 2.00
Ik werd verteld dat de volgende reacties optreden:
red: M+ > M+ + e- M = metaal (algemene formule) 2*
ox: 2H+ + 2e- > H2 (g)
Nu is het merkwaardige dat de voltages hoger liggen dan die van het verschil tussen de 2 elektrodepotentialen.
Het zou kunnen zijn dat de spanning hoger is door contactpotentiaal tussen de metalen in de citroen. Waarschijnlijk.
Maar nu komt het echte merkwaardige:
Pt|C (koolstof) 0.02 V en een stroom van 2 microampere die minstens een minuut op 2 microampere blijft lopen.
Pt|Cu 0.18V en 20 micro ampere
Cu|C 0.20V en 18 micro ampere.
Ter vergelijking :
de andere cellen geven een stroom van ongeveer 50 micro ampere tot 200 micro ampere
Kan iemand mij met zekerheid vaststellen of er hier een redoxreactie plaatsvind en welke dat dan wel niet is. Of kan iemand mij een andere verklaring geven
Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.