Toon posts:

Is godsdienst iets waardevols?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is godsdienst iets waardevols, ook als god (uit een of andere bijbel) niet bestaat?

Mijns inziens wel. Mensen zijn gelukkig in Nederland vrij hun eigen god te kiezen en ik denk dat 't voor sommigen erg handig is dat er al een idee is -> die uit de bijbel. Is lekker makkelijk, hoef je 'em niet zelf te definieren. Daarbij komt dat de bijbel nogal moralistisch is. Het stuurt mensen volgens mij de goede kant op, ook al is dat onder valse voorwenselen. Ik heb liever christenen dan hooligans (die Ajax o.i.d. als god hebben).

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

"The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality."

George Bernard Shaw

Since the masses of the people are inconstant, full of unruly desires, passionate, and reckless of consequences, they must be filled with fears to keep them in order. The ancients did well, therefore, to invent gods, and the belief in punishment after death.

The Roman historian Polybius

"If Atheism writes upon the blackboard of the Universe a question mark, it writes it for the purpose of stating that there is a question yet to be answered. Is it not better to place a question mark upon a problem while seeking an answer than to put the label 'God' there and consider the matter solved?"

Joseph Lewis, "The Philosophy of Atheism"

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je er steun uit kunt putten wel. Ook kan het voor een moraal zorgen in een samenleving die dan weer ten goede komt ..voor de samenleving. Het wordt pas vervelend als je 2 geloven naast elkaar zet. BV. Niet-gelovers naast wel-gelovers..dan is het juist diezelfde moraal die men elkaar naar het hoofd kan doen staan..

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Jaja:

"The virtue of using evidence is precisely that we can come to an agreement about it. But if you listen to two people who are arguing about something, and they each of them have passionate faith that they're right, but they believe different things -- they belong to different religions, different faiths, there is nothing they can do to settle their disagreement short of shooting each other, which is what they very often actually do."

Richard Dawkins

Lord Daemon

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem van wel/niet gelovers is niet het feit dat ze geloven, maar het feit dat ze elkaars verschillen niet accepteren.

Meerdere geloven zorgen mijns inziens alleen voor meer diversiteit in een samenleving.

Meer verschil leidt inderdaad enerzijds tot verdeeldheid, wat weer kan leiden tot meer geschillen (die overigens niet altijd tot bloedvergieten hoeven te leiden), maar anderzijds ook tot een rijkere samenleving die meer kan bereiken.

Verwijderd

Ik heb geen godsdienst, ik heb iets dat nog waardevoller is dan dat. Mijn verstand.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Godsdients maakt mensen bang en afhankelijk, daar leef ik bij, en ik geniet ervan *evil grin* (oops sorry) >:)

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 22:40

me1299

$ondertitel

Godsdients maakt mensen bang en afhankelijk, daar leef ik bij, en ik geniet ervan *evil grin* (oops sorry)
En bangheid lijkt mij geen geloof...

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
Give a man a fish and he will live. Give a man a religion and he will starve to death while praying for a fish.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Commander, van wie is die quote?

Verwijderd

Het houdt je ff bezig, zo'n Godsdienst, zeg.
Best balen...

Verwijderd

Topicstarter
De meeste opmerkingen zijn zeker waar voor een bepaalde groep.
Wetenschappers kunnen hun theorieën beter niet op godsdienst baseren. Net zo min als politici. Maar voor sommigen is het gewoon de beste manier van leven. Laat iedereen in zijn/haar waarde en geloven wat hij/zij wil.
Sommige mensen zullen in hun ontwikkeling misschien beperkt worden door godsdienst, maar anderen zullen er juist een waardevoller leven door krijgen. Laat iedereen kiezen wat het beste bij hem/haar past. Je bent zelf als enige verantwoordelijk voor je eigen geloof.

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op het gebied van godsdienst moet ik mij bij marx aansluiten. Van zijn theorie klopt verder niet zo heel veel, en van wat er van is gemaakt zeker niet, maar hierin had hij zeker gelijk:

Godsdienst is opium van het volk

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Topic: Is godsdienst iets waardevols?

Vooral het woordje 'waardevols' prikkelt mijn motievatie om een antwoord te geven :)

Natuurlijk is goddienst een waardevolle bijdrage aan het voortbestaan in het leven van de mensheid op aarde. Door te speuren naar de waarheid op onze aarde en wat er om haar heen speelt zal de evolutie hard voortzetten.

Er is een keerzijde van goddienst die veel problematische conflicten veroorzaakt, op wereldwijde schaal.
Veel mensen hebben geen kans om na te denken over wetenschappelijke technologie, wat er meer is op aarde. Wel een houvast in het geloven en zelfs verereen van een god.
De regels in het dagelijkese leven, de schepper van orde, het onbegrijpbare.

Gelukkig worden we steeds verstandiger en beginnen we te begrijpen om beter naar de toekomst te kijken door te leren van het verleden en er niet blijven hangen.

Je kunt niet om goddienst heen, of het nu wel of niet waardevol is voor je.
Ik ben geen gelovige, in geen enkele vorm maar het is boeiend genoeg om over na te denken Altijd doet het mij verwonderden als ik erover lees, zo ook in Tweakers :)

:7

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Dazzed:

Moet dat helemaal in bold???

Damn, we so need a moderator :(

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Ik was vergeten om de <b>bold tag uit te zetten :)</d>

Bij deze :P

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:56

Jag

Door te speuren naar de waarheid op onze aarde en wat er om haar heen speelt zal de evolutie hard voortzetten
Ik heb hier twee dingen op tegen:
- Als je speurt naar de waarheid werk je evolutie niet in de hand of zo! Het is niet zo dat als wij mensen heel veel weten, dat we daarmee gevolueerd zijn of zo! Daarvoor is een genetische verandering nodig.
- Religie is zo statisch als de pest. De katholieke christendom denkt al 2 millennia hetzelfde. Wetenschap is de enige manier om de waarheid te achterhalen.

Jag
Pagina: 1