Toon posts:

auteursrechten vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben bezig een cd-rom productie voor een prof. artiest in elkaar te zetten en wil iets speciaals gaan doen met zijn 'quotes' sectie. Ik kwam een aantal cartoons tegen op www.sportcartoons.co.uk die precies aansloten bij wat ik wilde gaan maken. Die dingen zijn gemaakt door een of andere freelance cartoonist in noord-engeland.

Ik twijfel uiteraard of ik die cartoontjes moet rippen en gebruiken op die cd-rom (de kans dat die cd-rom ooit onder ogen van die cartoonist komt is bija nul natuurlijk) of dat ik dat maar moet laten, just in case.

Wat is wijsheid ?

Verwijderd

ik zou de gok gewoon wagen de kans dat betreffende kunstenaar het ziet is gelijk aan nul of het moet al een presentatie voor lee towers of rene frogers zijn. ik zou de plaatjes een heel klein beetje bewerken zodat het niet meer precies het origineel is en dus de copyrights bij jouw liggen

• Duff
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 16:06
Ik zou nagaan óf je de plaatjes uberhaupt kan/mag gebruiken, zoniet stuur m een email, met je vraag en zet op de cd-rom en link en de tekst 'Alle rechten voorbehouden' oid..
Lijkt mij het beste...
Krijg je geen toestemming, teken dan evt zelf wat of betaall er gewoon voor en stuur de rekening naar de opdrachtgever...

Verwijderd

als je het vraagt heeft de artiest je wel in de peiling dan houdt ie je wel in de gaten en dus denk ie wel dat je het misschien wel gebruikt... lijkt me persoonlijk niet zo'n goed plan (no offense)

Verwijderd

Op zondag 17 februari 2002 01:57 schreef samlem het volgende:
Ben bezig een cd-rom productie voor een prof. artiest in elkaar te zetten en wil iets speciaals gaan doen met zijn 'quotes' sectie. Ik kwam een aantal cartoons tegen op www.sportcartoons.co.uk die precies aansloten bij wat ik wilde gaan maken. Die dingen zijn gemaakt door een of andere freelance cartoonist in noord-engeland.

Ik twijfel uiteraard of ik die cartoontjes moet rippen en gebruiken op die cd-rom (de kans dat die cd-rom ooit onder ogen van die cartoonist komt is bija nul natuurlijk) of dat ik dat maar moet laten, just in case.

Wat is wijsheid ?
ik heb ergens gelezen dat wanneer je de naam van een plaatje veranderd de rechtmatige eigenaar geen copyright meer op het plaatje heeft.
dus ik zou als ik jou was gewoon de plaatjes.jpg renamen in plaatjes.gif dan ben je meteen van al het gezanik af

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

doe het niet

a) besef hoe ergerlijk het voor jezelf is als iemand zonder scrupules jouw werk ript
B) je doet dit in opdracht, als de opdrachtgever hierop aangesproken wordt kan dit hem ook aangerekend worden (sowieso nooit beslissingen nemen buiten de opdrachtgever om, stel hem op de hoogte)
C) het kan je kosten achteraf opleveren heb je dan zelf te betalen
D) als de cartoonist een freelancer is, is hij afhankelijk van zijn inkomen van zijn werk... da's wel wat anders dan zwart bijklussen naast de studiefinanciering en leuk maandelijks kleedgeld van je ouders

mn advies; neem contact op met je opdrachtgever, vraag hem hoeveel geld beschikbaar is voor vergoeding van de cartoonist, en neem daarna contact op met de cartoonist en stel hem jouw aanbod voor (althans misschien kun je ook eerst toestemming vragen, als het geen commercieel project is wil dat ook wel eens lukken)

als je niet tot overeenstemming komt, gebruik de tekeningen dan niet.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 februari 2002 02:59 schreef RM-rf het volgende:
doe het niet

a) besef hoe ergerlijk het voor jezelf is als iemand zonder scrupules jouw werk ript
B) je doet dit in opdracht, als de opdrachtgever hierop aangesproken wordt kan dit hem ook aangerekend worden (sowieso nooit beslissingen nemen buiten de opdrachtgever om, stel hem op de hoogte)
C) het kan je kosten achteraf opleveren heb je dan zelf te betalen
D) als de cartoonist een freelancer is, is hij afhankelijk van zijn inkomen van zijn werk... da's wel wat anders dan zwart bijklussen naast de studiefinanciering en leuk maandelijks kleedgeld van je ouders

mn advies; neem contact op met je opdrachtgever, vraag hem hoeveel geld beschikbaar is voor vergoeding van de cartoonist, en neem daarna contact op met de cartoonist en stel hem jouw aanbod voor (althans misschien kun je ook eerst toestemming vragen, als het geen commercieel project is wil dat ook wel eens lukken)

als je niet tot overeenstemming komt, gebruik de tekeningen dan niet.
ja je hebt natuurlijk ook gewoon gelijk. Ik zat ook erg te twijfelen, het past er per slot van rekening precies in en maakt het meteen wat speelser, maar je geeft me het zetje in de juiste richting.

Ik zet wat in elkaar dat de opdrachtgever kan bekijken, dan kan hij bepalen wat hem dat waard is enzovoorts ..

Toch vind ik het persoonlijk als mede-freelancer geen bezwaar als mensen spul van mij kopieren en al dan niet aangepast hergebruiken in hun design. Vind ik eigenlijk wel grappig, maar goed, niet iedereen denkt daar zo over.

thnx so far

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

* Yellow|A als yellow ergens een artikel schrijft en iemand neemt het 1 op 1 over en Yellow komt erachter heeft Yellow er wel een probleem mee

Ik ga toch ook niet 3/4 van iemands boek "quoten"

Je kan best een of twee plaatjes gebruiken en dat dan in je credits vermelden denk ik zo, maar anders nu huh

|{ brrr }] |

Verwijderd

Op zondag 17 februari 2002 02:54 schreef tweak-ed het volgende:

[..]

ik heb ergens gelezen dat wanneer je de naam van een plaatje veranderd de rechtmatige eigenaar geen copyright meer op het plaatje heeft.
dus ik zou als ik jou was gewoon de plaatjes.jpg renamen in plaatjes.gif dan ben je meteen van al het gezanik af
Dat is onzin. Dus als ik een Picasso van een museum steel, en ik verander de titel van '3 gekke vrouwen' naar 'mijn gekke vrouwen', ligt de copyright dan bij mij?
Nee, plaatjes naam veranderen veranderd niet bij wie de copyright ligt. |:( (no offence hoor)

Ik denk dat het beste is gewoon aan hem te vragen, zo heb je er allebei wat aan. Jij hebt dan geen schuldgevoel meer, en de artiest krijgt naambekendsheid.

• T. van Beek
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10-2024

T. van Beek

flickritus

Ik zou het vragen, auteursrechten kunnen zwaar vallen, en zou de opdrachtgever voor de rechtbank worden gesleept...

http://flickr.com/photos/itommy/

Pagina: 1