Logaritmische x-as in excel

Pagina: 1
Acties:
  • 1.078 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7260

Topicstarter
Hmmm.. ik ben nu al een tijdje aan het proberen om in excel 2002 de x-as van een grafiek een logaritmische schaalverdeling te geven, maar het lukt me niet. :(
Bij het 'Format Axis'-window van de y-as staat er bij 'Scale' wel een mooi vinkje voor Logaritmic scale, maar deze is zoek bij hetzelfde window voor de x-as :?
Is het gewoon niet mogelijk, zoek ik niet goed genoeg, of is er nog een andere mogelijkheid om die grafiek logaritmisch verdeeld te krijgen over de x-as?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19701

geen idee. De help van Excel geeft het niet aan dus?
Maar: meestal varieer je x om te kijken wat het effekt is van deze verandering in y. Als er dan een log-verband kan het handiger zijn om voor y een log schaal te kiezen. Maar waarom zou je voor x ook een log-as kiezen?
Geef eens een voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7260

Topicstarter
We zijn bezig met onderzoek naar de gehoordrempel (zie ook dit en dit draadje) en we willen dus uiteindelijk het aantal decibel waarbij we het geluid nog net horen uitzetten tegen de frequentie waarbij dat het geval is. Deze frequentie loopt dus van 20 tot 20000 en hierbij is een logaritmische schaal dus wel handig.
Ik heb het nu btw opgegeven met excel. Heb uit dit draadje de naam SigmaPlot weten te halen en de website daarvan en astalavista deden de rest O-)
SigmaPlot kan het dus wel en kan zo gigantisch veel meer met grafieken dan excel dat ik nu baal dat ik dit prog niet zes jaar geleden, toen ik begon aan m'n middelbareschool-carrière heb ontdekt (ok, toen bestond het nog niet, maar toch :) ).
Of het in excel ook kan zou ik nog steeds graag willen weten, maar ik denk dus dat het niet mogelijk is. Wel erg zonde, want excel is ook wel een mooi prog, en het is een kleine moeite om dat soort dingen voor beide assen ipv alleen voor de y-as te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19701

Op zondag 17 februari 2002 12:50 schreef 5731N het volgende:
We zijn bezig met onderzoek naar de gehoordrempel (zie ook dit en dit draadje) en we willen dus uiteindelijk het aantal decibel waarbij we het geluid nog net horen uitzetten tegen de frequentie waarbij dat het geval is. Deze frequentie loopt dus van 20 tot 20000 en hierbij is een logaritmische schaal dus wel handig.
Ik heb het nu btw opgegeven met excel. Heb uit dit draadje de naam SigmaPlot weten te halen en de website daarvan en astalavista deden de rest O-)
SigmaPlot kan het dus wel en kan zo gigantisch veel meer met grafieken dan excel dat ik nu baal dat ik dit prog niet zes jaar geleden, toen ik begon aan m'n middelbareschool-carrière heb ontdekt (ok, toen bestond het nog niet, maar toch :) ).
Of het in excel ook kan zou ik nog steeds graag willen weten, maar ik denk dus dat het niet mogelijk is. Wel erg zonde, want excel is ook wel een mooi prog, en het is een kleine moeite om dat soort dingen voor beide assen ipv alleen voor de y-as te implementeren.
het kan dus toch. heb een vb daar neer gezet.
http://www.geneweb.f2s.com/temp/geluidsresultaat.xls
het hangt af (denk ik) van het type grafiek dat je kiest.
Ik heb in de wizzard voor "spreiding' gekozen en dan kun je als de grafiek er staat via de bekende methode met de R-muis voor "as opmaken" kiezen.
Als het gelukt is schoon ik het weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110178

Heej, ben ook bezig met n x-as die niet in Logaritmische schaalverdeling te krijgen is. De y-as, das geen probleem. Ik heb engelse versie van excel, maar de hier bovengenoemde 'spreiding' zie ik hiero nergens staan in engelse variant dan, wordt hiermee een 'line' type grafiek bedoelt??

Wie kan me ff uit de brand halen? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110178

ben er al uit, grafiek met XY-scatter type...
Pagina: 1