Je hebt inderdaad gelijk Unicorn, baby's vallen niet onder de definitie...
Buitenaardse wezens die ook gelukkig kunnen zijn vallen er trouwens ook nog steeds onder.
Aangepaste definitie:
Een mens is een wezen dat tijdens zijn leven op hetzelfde niveau geluk kan ervaren als ik en dat een nageslacht is van de homo sapiens.
wezen : kan alles zijn
leven : 't is al geboren en nog niet dood
nageslacht : volgens een bepaalde manier van voortplanten -> gewoon, klonen, uploaden, enz.
Homo sapiens : die luitjes die hier duizenden jaren geleden rond liepen (ik mag aannemen dat we daar allemaal van afstammen).
OK ik hoop dat ik zo wel een sluitende definitie gegeven heb.
Baby's zijn trouwens mensen zodra ze geboren zijn. Dat vind ik vroeg zat.
ff uitleggen wat digitale mensen zijn:
Volgens een aantal mensen gaan sommigen in de toekomst hun hersenen in flinterdunne plakjes laten scannen, waarna die door een computer worden ingescand. Daarna word in een computerprogramma hetzelfde neurale netwerk als in je hersenen nagebootst. Als 't goed is gaat 't computerprogramma dan net zo denken als jij en heb je een digitale kloon.
Stel nou dat 't inderdaad zo gebeurd, dan is het handig te weten of dit soort digitale mensen ook mensen zijn. Volgens mij wel, zolang ze maar complex genoeg zijn om op eenzelfde manier als ik geluk te kunnen ervaren.
Goed ff kijken wat er nu onder valt en wat niet (het gaat nutuurlijk om de gensgevallen):
Data uit startrek : wel
Baby : wel mits al geboren
Onvruchtbaren : wel
Kasplantje : niet
Alien : niet
Digitale mens : wel, mits gemaakt door een mens met de bedoeling zich voort te planten, wat dan ook gelukt moet zijn.
Sommige extreem gehandicapten : niet
Doden : niet
Klonen : wel
Dieren : niet
Mensen die in de toekomst in de ruimte gaan leven, zonder band met de aarde : wel