Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu fijn aan het rondkijken wat er voor topics zijn. De vraag van het leven de dood etc. Waarom met dingen bezig houden waar je niet eens een bentwoordbare deelvraag voor kan maken. Vraag je eens af wat een b.v. een boom is. Ik daag jullie allemaal uit: er is niemand die mij er een VOLLEDIG antwoord op kan geven.
En als iemand dat kan dan kan ie pas gaan na denken over die andere vraagstukken.

Succes

Verwijderd

En als iemand dat kan dan kan ie pas gaan na denken over die andere vraagstukken.
Ik denk ook dat het heel verstandig is om ons op bomen te gaan richten. Pas als dat topic af is kan ik weer verder met mijn leven :) Ik heb mijn studie voor onbepaalde tijd gestaakt omdat ik eerst meer inzicht wil krijgen in het hoe en waarom van de boom.
Vooral slagbomen intrigeren mij enorm ondanks het feit dat ik er maar erg weinig inzicht in heb. Om nog maar te zwijgen over stambomen. Waarschijnlijk s'werelds grootste mysterie. Check ook www.boom.nl voor meer info.
Vraag je eens af wat een b.v. een boom is.
Tja ik kan nu een hele biologische beschrijving van een boom gaan geven tot in kleinste details incusief evolutie van een boom + plantenwereld in algemeen. Vervolgens nut van bomen en hun realtie met elkaar en met andere organismen blablabla. Lijkt mee allemaal onzinnig.
Waarom met dingen bezig houden waar je niet eens een bentwoordbare deelvraag voor kan maken.
Juist omdat die vragen zo moeilijk of niet te beantwoorden zijn. Dat zorgt voor ver uiteenlopende meningen etc etc. Dat maakt een discussie interessant en kun je denkbeelden doorgeven en van anderen overnemen. Het onderwerp "boom" maakt bij de meeste hier iets minder los dan en term als transhumanisme (kijk maar naar aantal postings). Hoe had je je zo'n discussie trouwens voorgesteld?
Ik daag jullie allemaal uit: er is niemand die mij er een VOLLEDIG antwoord op kan geven. En als iemand dat kan dan kan ie pas gaan na denken over die andere vraagstukken.
Tja als niemand hier jou antwoord kan geven op je vraag, wat volgens jou ook zo is. Dan ben ik bang dat je in een impasse zit. En dat je gedoemd bent de rest van je leven over bomen na te denken. Sterkte :)

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 08:09

MicroWhale

The problem is choice

Jammer van het negatieve antwoord, Apoc2

Ik zie er wel degelijk heil in om eens op die manier naar een boom te gaan kijken. Het leert je veel over het evenwicht dat je zelf ook wil. Een ander organisme in zijn leefomgeving bestuderen leert je een heleboel over jezelf. Pak bijvoorbeeld een mieren-kolonie. Hoe die beesten samenwerken voor 1 doel.... Daar kun je wat van leren.
Een boom is in deze misschien een wat "ingezakt" onderwerp, maar het komt op hetzelfde neer, vooral als je de dieren die erin en erop leven mee gaat nemen.

Even om op de topic terug te komen: Een boom is een boom, net zoals ik een mens ben. Ik denk niet dat er een zinnig, noch volledig antwoord op deze vraag te geven is net als de vraag wie of wat wij eigelijk zijn. Daarom hebben we het boom genoemd, om het makkelijk te houden.
En dan: Je hoeft niet altijd tot een eenduidig antwoord te komen om tevreden te zijn. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat jij het antwoord op de vraag wel weet, jurpie.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

De vraag is niet of je kunt zeggen wat een boom nou eigenlijk is. Een boom is een embryophiet (lees: "groene plant die op het land groeit") met een centrale houten stam, en weinig of geen vertakkingen onderaan.

De vraag is of jij het eeuwige doorvraagspelletje kunt spelen. "Wat is hout?" "Wat is een plant?" "Wat is een vertakking?" Ja, daar kun je inderdaad tot het einde der tijden mee doorgaan. Is het nuttig? Tot op zekere hoogte misschien, maar ik ben bang dat het al snel flauw gaat worden.

Verwijderd

Wat een boom is hangt gewoon simpelweg af van hoe je een boom gedefinieerd hebt, dus is de vraag hoe definieer je een boom. Het antwoord is: op de manier die je op dat moment het beste uitkomt. Je verbindt er gewoon genoeg eigenschappen aan totdat alles wat jij een boom vindt ook als boom gedefinieerd is.
Biologen, natuurkundigen of huttenbouwers zullen daarom ook tot compleet verschillende conclusies komen op de vraag wat een boom is.

Verwijderd

Jammer van het negatieve antwoord, Apoc2
Tja was niet echt negatief bedoeld, hoewel ik me wel kan voorstellen dat het zo overkomt. Ik zie het nut van de discussie niet echt in en gebruikte idd beetje sarcame om dat duidelijk te maken.

Het is niet mijn bedoeling geweest mensen af te zeiken of belachelijk te maken en al helemaal niet om het beginngen van nieuwe topics te ontmoedigen. Als dat wel zo is mijn excuses daarvoor.

Verwijderd

Een (wetenschappelijke) beschrijving van een voorwerp geeft bepaalde eigenschappen weer. Het kan niet vertellen wat het is.
Zo brengt ook de bewering dat een boom een embryophiet is ons net zo ver als beweren dat het een pispaal is, of een zuurstoffabriek, of een longblaasje in het ecosysteem, of zelfs een plant.
Het is hetzelfde als zeggen dat 4 2*2 is, of een getal. Niet onwaar, maar zeker geen sluitende beschrijving.

Zeggen wat een boom is, moet een volledige beschrijving inhouden van alle bestaande en mogelijke connecties. Omdat die oneindig zijn, net als het aantal sommen met 4 als uitkomst, is dit dus theoretisch onmogelijk.

Het is gelukkig ook niet nodig. Uiteindelijk is het een klank die een klasse voorwerpen uitbeeldt. Heel handig voor het communiceren, dat vnl bestaat uit dit soort abstracties. Dat is dan ook het meest zinnige antwoord op deze vraag: De betekenis van het woord 'boom' is de manier waarop dat woord gebruikt wordt.

Dat dit antwoord niet bevredigt komt doordat de vraag eigenlijk zinloos is. Alle voorwerpen waar hij voor beantwoord kan worden zijn menselijke abstracties die niet bestaan, en alles wat bestaat is niet abstract genoeg.
Simpel...

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

DrStrange, zo hoort 't. Inderdaad. Laat ons niet de fout begaan die Plato tot zijn onzinnige ideeenwereld bracht! De menselijke geest heeft de capaciteit om overeenkomsten te zien tussen voorwerpen. De menselijke geest vormt zich een algemeen idee bij een boom. Vervolgens noemt de menselijke geest alles wat een redelijke overeenkomst vertoont met wat hij in zijn hoofd heeft als boom 'boom'. Hier hebben wij nadrukkelijk geen voorgeprogammeerde ideeen voor nodig, die wij hebben gezien in de ideeenwereld en waar wij nu alleen maar schaduwen van zien, die geworpen worden door de idee van het goede blablabla.... Sorry, maar ik mag Plato echt niet.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• MicroWhale
  • Laatst online: 28-01 08:09

MicroWhale

The problem is choice

Apoc2, ik heb dat stukje nog eens overgelezen en er zit inderdaad een dosis (heel gezond! :)) sarcasme in. Het probleem dat ik altijd bij internet ondervindt is dat je aan het getyp van iemand niet meteen duidelijk kan zien wat die persoon op doelt. Smileys maken misschien een beetje duidelijk. Helaas ook lang niet alles.

Volgens mij heeft iedereen die gereageerd heeft, in essentie, hetzelfde antwoord op deze post gegeven... op zijn eigen manier.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
Apoc2 : Lijkt mee allemaal onzinnig.
Misschien heb je het zelf niet helemaal door maar volgens mij sla je spijker op zijn kop.
Ik wilde alleen maar aangeven dat al die andere vragen: "als wat is het doel leven?" en "bestaat de dood?" van het zelfd genre vind als: "wat is een boom?"

Lord Daemon .... Sorry, maar ik mag Plato echt niet.
Jij weet er duidelijk meer van af. Heb je ook 'zen en de kunst van het motor onderhoud'van Robbert Pirsig
gelezen zo nee dan raad ik je die aan.

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 09:52

Theeboon

theebonen bestaan!

Even tussendoor:
Onder de paraplu van het informatie- en communicatiebedijf
Koninklijke Boom Pers resorteren
uitgeverijen van boeken, tijdschriften en regionale kranten,
20 edities van NieuwsTV, diverse radioprogramma's
alsmede een audio- en videoproductiebedrijf
Dat is www.boom.nl maar dat heeft er toch niets mee te maken?

"I sit in my room and imagine the future."

• Mastermind
  • Laatst online: 17-01 10:57
Een boom is een graaf zonder cykels! Hahahaha...

Verwijderd

Ik vind de vraag wat een boom is niet echt interessant.
Een meer interessante vraag lijkt me wat je van een boom kunt leren, dus wat je er aan hebt.

Feit is dat een boom staat, en blijft staan op de plek waar die staat, en dat 100 jaar lang of nog langer.
En wij mensen maar denken dat we altijd in beweging moeten zijn, overal naar toe moeten, van alles moeten doen en allerlei doelen moeten bereiken.
Een boom zit daar niet mee en is misschien wel tevreden met wie/wat die is.

Lijkt me eigenlijk ook wel eens prettig om zo in het leven te staan.
Voor 5 minuten dan. Van langer krijg ik de zenuwen.

Marcel
Pagina: 1