[ext3] undelete?

Pagina: 1
Acties:

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:03
leuk joh.. hersendood zijn .. echt grappig..

ik had dus een soft link gemaakt naar een directory. allebij staan ze op dezelfde ext3 partitie. nou ging ik die link weer weghalen, maar toen kreeg ik een melding dat het een directory was .. ja doh, een link naar een directory, dus ik typ met me botte hersens `rm -rf link` in. begint me hdd flink te rammelen, kickt er gelijk een trauma in (sourcecode van stage +/- op dezelfde manier bijna verneukt >:)) waardoor ik op ctrl-c druk en het ergste nog wel voorkom.
nou heeft die dus maar 1 subdir met lq filmpjes weggeflikkert die ik niet op cd had... mja.. had altijd erger gekunt.

1) is dit nog een ext3 bug? ik moet die link toch fijn weg kunnen halen? krijg het nu alleen voormekaar door die directory te renamen dat die link niet meer ergens heen wijst, en dan kan ie weg.

2) nou ik een leuke journal heb moet het al wat makkelijker zijn om files weer terug te halen, maar kon niet echt iets nuttigs vinden, behalve dat ik iets met debugfs moest doen maar dat zag er nogal omslagtig/gigantisch handmatig uit, dus dat schuif ik ff aan de kant..

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

1) Ik heb geprobeerd het te reproduceren, maar hier verwijdert hij met 'rm -f link' of met 'rm -rf link' gewoon de link. Misschien een bug in rm (dat hij de symlink volgt, wat niet de bedoeling is)?
Ik gebruik kernel 2.4.16 met preempt patch, en fileutils 4.1-9.
O ja, was het toevallig geen hardlink ipv een symlink (Zou wel vreemd zijn dat je de link wel kon verwijderen nadat je de dir gemoved had dan, magoed) ?

2)
Ik weet niet of het journal je hierbij kan helpen. Ik weet wel dat er 'recover' is, een ext2 undeletion utility. Maar recover is ook tamelijk handmatig; Je moet bij mijn weten daarna de verkregen blocks nog zelf aan elkaar puzzelen.

• Sjonny
mja .. hoeft idd ook niet een ext3 bug tewezen ... staat mdk8.2beta op, dus het kan ook nog aan al die andere meuk liggen. een hard link was het niet, dat weet ik wel.
ik ga dan wel een paar utils meenemen en proberen.. zal me verder ook niet uitmaken of ik die files wel of niet meer terug krijg..

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Erg vreemd verhaal, want het rm (zonder switches) moet je een symlink naar een dir gewoon kunnen weghalen..
Zo is het iig op elk linux systeem waar ik mee heb gewerkt.

Conclusie: het ligt aan rm (misschien heeft mdk een aangepaste versie hiervan?) of het ligt idd aan ext3.
Ga eens zoeken naar een ext3 mailinglist.

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:30
Of het was toch geen link... En heb je de directory verplaatst ooit bijv.

• Sjonny
die mailing list was hosted door redhat (logisch), maar die link die ik gistere vond was zo dood als een pier... nog maar es zoeken... moet zelf anders ook maar es testen met me andere partities enzo..

• Sjonny
Op zondag 17 februari 2002 15:12 schreef Steven het volgende:
Of het was toch geen link... En heb je de directory verplaatst ooit bijv.
moet ik de volgende keer screenshots posten om te bewijzen dat het een link was? :?

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:30
Op zondag 17 februari 2002 15:13 schreef Sjonny het volgende:

[..]

moet ik de volgende keer screenshots posten om te bewijzen dat het een link was? :?
Nee hoor, ik bedoel alleen dat je dat ook in je opties mee moet nemen, misschien ging er ineens een lampje branden. Het was echt als advies bedoeld.
Pagina: 1