De (het?) moraal an de bijbel.....

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
Heel veel mensen geloven niet in de bijbel maar zien de bijbel meer als een goed boek.
Verhaaltje uit de bijbel (is misschien niet helemaal correct maar de strekking wel):
Er was is een vader in een huis. Een paar opgeschoten mannen klopten aan en zeiden dat ie z'n dochter moest meegeven om mee te neuken. Hij zei neuh, m'n dochter is nog maagd neem m'n vrouw maar. Dus gaf ie z'n vrouw. Hun neuken.... volgende ochtend kwam z'n vrouw weer terug bij d'r man, helemaal verror. Man snijd haar in twaalf stukken en stuurt elk stukje naar elke stam in israel (israel had 12 stammen, provincies zeg maar) om te laten zien hoe slecht de mensen kunnen zijn.

Kewl he? NOT :( :(
PUKE! Lekkere moraal he die bijbel!

Verwijderd

:r
Ik zal niet verbaast zijn dat er zoiets ook in de Koran staat.
Maar wat wil je eigenlijk hiermee zeggen?

• Morgoth
Is ouwe testament dus zal ook wel in de koran staan, maar wat ik ermee wil zeggen dat:
Heel veel mensen geloven niet in de bijbel maar zien de bijbel meer als een goed boek.
Nou goed boek hoor.....

Verwijderd

Je hebt wel een punt, maar zolang je het niet als de waarheid ziet, vind ik het goed.

• Jag
  • Laatst online: 20:53

Jag

Nou, het enge is dat sommige mensen dit wel als waarheid zien, of in ieder geval de symboliek ervan als waar.
Moet je maar eens aan LD wat andere enge quotes vragen, hij heeft nog wel wat cole achter de hand! Die doen elke persoon de koude rillingen over de rug lopen (niet echt een goede zin). En ook diegene over homosexualitei is uhhhh, hoe zal ik het zeggen....baanbrekend. Ik wist niet dat de bijbel zo progressief was ten opzichte van homofilie :P.

Jag

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Als ik het me goed herinner was het verhaal nog erger.

De man in kwestie had iemand te gast, en dat was het doelwit van onze hitsigge kerels. Maar de heer des huizes had zoiets van, nee dit is mijn gast, hier neem m'n vrouw maar.

Vrouw was overigens wel levend thuis gekomen, maar voor de voordeur overleden. Bedenk zelf maar hoe dat gegaan is.

Tof verhaal inderdaad :(

Ik kan ook nog wel een kwoot opzoeken waarin een aantal ouders hun eigen kinderen opeten. Ook leuk.

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

"De moraal", voor de geïnteresseerden ;)

• Morgoth
De man in kwestie had iemand te gast, en dat was het doelwit van onze hitsigge kerels.
Maar de heer des huizes had zoiets van, nee dit is mijn gast, hier neem m'n vrouw maar.

Vrouw was overigens wel levend thuis gekomen, maar voor de voordeur overleden.
Bedenk zelf maar hoe dat gegaan is.
Nee dat was weer een ander verhaal. Dat was met lot.... maar die mannen wouden die vrouw niet ;)

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Hoeveel van degenen die hier nu lopen te zeiken hebben de bijbel gelezen?

Juist. Voortaan een boek eerst lezen voordat je het afzeikt, ok?

PS: ik heb het ook nooit (helemaal) gelezen, maar ik zeik het ook niet af.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Morgoth
om te laten zien hoe slecht de mensen kunnen zijn.
misschien al aan gedacht dat het daarom er in staat ???

en misschien was het wel een takkeweif :+

• Morgoth
Hoeveel van degenen die hier nu lopen te zeiken hebben de bijbel gelezen?
Juist. Voortaan een boek eerst lezen voordat je het afzeikt, ok?

PS: ik heb het ook nooit (helemaal) gelezen, maar ik zeik het ook niet af.
Ik heb de bijbel vaker gelezen (of horen lezen) dan het boek wat jij het meest gelezen hebt. Voortaan eerst even nadenken voordat je mij afzeikt, ok?
misschien al aan gedacht dat het daarom er in staat ???
Dus om te laten zien hoe slecht die mannen zijn snijd die vent een levende vrouw in 12 stukkies? Mwah neuh.

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Morgoth:
Nee dat was weer een ander verhaal.
Nee dat was hetzelfde verhaal. Rechters 19:22-29.

Dat verhaal met Lot staat in Genesis 19. Lijkt er heel veel op, trouwens! Alleen zijn de gasten daar twee engelen, en biedt Lot in plaats van de engelen zijn twee maagdelijke (maar al wel reeds uitgehuwelijkte :( ) dochters aan.

Tsja, met een boek zo vol dood en verderf en oorlog en verkrachting en verwerpelijke moraal raak je snel in de war :).

Voor wie maar niet genoeg van de bovengenoemde onderwerpen kan krijgen, "A List of Biblical Atrocities": http://www.infidels.org/library/modern/donald_morgan/atrocity.html
Dus om te laten zien hoe slecht die mannen zijn snijd die vent een levende vrouw in 12 stukkies?
Nee, dat zou onmenselijk zijn. Hij had haar ook daarom eerst netjes halfdood laten verkrachten om haar vervolgens voor de voordeur te laten sterven.

Diadem:
Hoeveel van degenen die hier nu lopen te zeiken hebben de bijbel gelezen? Juist.
De meerderheid?

• Diadem

Diadem

fossiel

Mijn opmerking was vanzelfsprekend alleen bedoeld voor diegenen die de bijbel lopen af te zeiken zonder hem gelezen te hebben. Ik weet niet of er in deze draad mensen waren die dat doen, maar meestal zijn die er wel, vandaar mijn reactie.

Als je de bijbel wel hebt gelezen hoef je je vanzelfsprekend niet aangesproken te voelen.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Rixter223
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-11-2021
Wel gelezen en ik vond het erg saai!
Maar goed,wat verwacht je van een boek dat geschreven is door een paar monniken in de late middeleeuwen.
Geef mij maar Clive Barker!!!!

Verwijderd

Is ouwe testament dus zal ook wel in de koran staan, maar wat ik ermee wil zeggen dat:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Nou goed boek hoor.....
Met goed boek wordt niet bedoelt goed kwa inhoud/moraal, maar goed gestructureerd. Er staan verwijzingen in naar echt gebeurde dingen en echte steden en plaatsten. Het zou, zeg maar, echt gebeurt kunnen zijn.

Verwijderd

Ach gossie... hij is al bij Rechters ;)

Verwijderd

Ach gossie... hij is al bij Rechters... ;)

Verhaal klopt inderdaad niet:

Oude man ziet andere man op openbare plein die daar wil gaan overnachten. Oude man biedt de andere man een slaapplaats aan. Man gaat mee naar het huis om daar te overnachten.
Een paar aangeschoten, hitsige mannen kloppen bij de oude man aan en de oude man doet open. Aangeschoten mannen zeggen: "Stuur uw gast naar buiten zodat wij betrekkingen met hem hebben". Oude man zegt: "Neen, deze man is een gast in mijn huis. Hier heb je mijn maagdelijke dochter en mijn vrouw. Doe met hun wat u goedlijkt". Inderdaad: dochter en vrouw worden verkracht, vrouw volgende dag dood, man snijdt haar in 12 stukken en stuurt iedere stam een stukje.

Les: gastvrijheid.

Het is niet een van de smakelijkste verhalen, maar er zit wel een les in.

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Angel-Eyes:
Er staan verwijzingen in naar echt gebeurde dingen en echte steden en plaatsten.
Lang niet zoveel als in de Discworld verhalen. :)

Miss Tabby:
Les: gastvrijheid.
Les: vrouwen hebben geen intrinsieke waarde, of het recht tot zelfbeschikking. Deze regel staat boven andere zoals, draag zorg voor je echtgenoot/ote, bescherm je kinderen, etc.

Als je de Bijbel van kaft tot kaft doorleest moet je nu toch wel doorhebben wat de sociale status van vrouwen is. (Weet je nog wat er gebeurde toen Mirjam en Aäron stout waren geweest?) In die context moet je het verhaal ook plaatsen.
Overigens: later mocht de oude man wraak nemen en God stond voor 100% achter hem.
Wraak nemen voor wat? Hij neemt het die dronkelappen kwalijk dat ze iets fouts deden met de vrouw die hij hen heeft aangeboden met de woorden "doe hiermee wat jullie willen"?! Vergeet ook niet dat ze uiteindelijk door z'n eigen nalatigheid is overleden (had-ie haar maar niet de hele nacht zwaargewond op de stoep moeten laten liggen).

• Diadem

Diadem

fossiel

De les uit dat verhaal is idd dat gastvrijheid heel belangrijk is. En natuurlijk is het verhaal nogal bloederig, en worden vrouwen in de bijbel niet erg netjes behandeld, maar dat moet je tegen de juiste historische achtergrond zien.

De bijbel (het oude testament dan) is al vele duizenden jaren oud, vind je het gek dat de verhalen erin niet zo modern zijn.

Toch kun je wel degelijk uit veel verhalen een moraal halen. Zoals uit deze, zolang je het vanuit het juiste perspectief bekijkt

Verwijderd

Als het verhaal letterlijk vandaag zou gebeuren, kijken wie er dan goed uit de verf komt. En wat wil God nou eigenlijk: ja, pik neem maar wraak ik sta 100% achter je... tja, waarom laat ie dit allemaal gebeuren? Dat vat ik nou maar steeds niet, he, dat hele gekloot er gedraai van die hele bijbel. En vroeger ging ik ook naar de kerk elke week bijna, maar omdat ik te weinig vertrouwen heb gekregen in al die verhalen, ga ik me er ook niet meer in verdiepen ook. En het ergste is dat je je dan nog schuldig gaat voelen ook, omdat je niet goed gelooft! Voor je eigen gemoedsrust dan he, ken je dat? Nou, ik woorniegoeee...

Verwijderd

Wie zegt dat dit echt gebeurd is.

De bijbel staat vol met verhalen die alleen maar bedoelt zijn om een les duidelijker te maken. hierdoor blijft de les beter hangen bij de mensen.

Verwijderd

Ja, zit wat in. Alleen een beetje harde manier van brengen.. En het ruikt naar iets 'opleggen' i.p.v. zelf te mogen beslissen wat ik denk.. ik hoef niet met geweld opgezadeld te worden en ik beslis liever zelf wat ik lees en geloof. Als de bijbel gewoon een normaal geschreven boek was, dan was alles meteen een stuk duidelijker lijkt mij.

Verwijderd

En dan had ik oprecht en eerlijk een ECHT oordeel kunnen vellen over geloven in.. Als er geweld om de hoek komt kijken, geweld gebruikt wordt om iets over te brengen... nee, zal bij mij niet vaak aanslaan. Beetje dwangmatig, niet?

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Voor de geinteresseerde leek, hij is echt koel:
http://www.aracnet.com/~atheism/crt/nbw.htm

't is een pdf-file. Uitprinten leest het gemakkelijkst. Er staan een aantal van de minst moreel verantwoorde uitspraken uit de bijbel in.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Morgoth
Nee dat was hetzelfde verhaal. Rechters 19:22-29.
Ik neem aan dat je richteren bedoelt ;) Een richter is toch wat anders als een rechter....

Heej lord daemon, tijd niet gezien ;)
Meteen maar ff gedownload thanx ;)

Verwijderd

Dat is zo. Maar als ze die verhalen heel erg soft maken onthouden de mensen het niet en daarbij de achterliggende gedachte ook niet. Daarom gebruiken ze van die wrede voorbeelden om de les in het geheugen te griffen. Aangezien jij dit zo wreed vond zal jij dit ook niet makkelijk vergeten Dumtralalala. Jullie moeten goed onthouden dat de bijbel voor het grootste gedeelte uit symbolen bestaat. Je moet dus niet alles letterlijk nemen als je al gelooft wat erin staat!

Lord daemon,

Wat er in die link staat klopt ook niet helemaal. Ze laten alleen de uitspraken zien en niet waarom die uitspraak gedaan is of hoe het afgelopen is. Net zoals dat verhaal met abraham die z'n zoon moest offeren.
Er wordt alleen verteld dat hij z'n zoon moest offeren. er wordt niet verteld dat hij z'n zoon niet geofferd heeft. Op het laatste moment hielt God Abraham tegen. Het was nml. alleen maar een test om zijn geloof in God te testen. Hij is dus ook geslaagd. Abraham was er van overtuigd dat God zijn zoon weer kon laten opstaan uit de dood.

• Morgoth
Ik heb dat ding ook gedownload en ik zal de echte er wel even uit filteren...... en post ik ze vanavond wel ff ofzo.

Verwijderd

Hey Masterplay,

Ik sla jouw toch ook niet op je bek omdat ik eigenlijk iets ANDERS wil vertellen? Ik zeg gewoon wat ik wil overbrengen en dat kan jij geloven of niet, ik leg het jouw ook niet op. Ik verwacht dat ook niet. Iedereen zou geheel vrij moeten zijn in doen en laten en eigen meningen nastreven. En natuurlijk begrijp ik wel wat je bedoeld, da's niet zo moeilijk.

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Morgoth:
Ik neem aan dat je richteren bedoelt
Hmm, even kijken... King James zegt "Judges"... Nederlandse vertaling zegt "Rechters"... Nee ik hou het lekker op Rechters :)

(Ik weet dat de Statenvertaling het Richteren noemt, maar als ik echt de behoefte had om de 31337 b!B73 h4Xx0r uit te hangen had ik het wel in het Hebreeuws gedaan ;).)

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Masterplay:
Maar als ze die verhalen heel erg soft maken onthouden de mensen het niet en daarbij de achterliggende gedachte ook niet.
Met al die Schmuck eromheen is het niet eens meer duidelijk wat nou eigenlijk de les is. Wie zegt dat ze hier niet duidelijk proberen te maken dat vrouwen geen eigenlijke waarde hebben, dit door middel van een mooi verhaaltje waarbij de gastvrijheid alleen een onderdeel van de situatieschets is?
Het was nml. alleen maar een test om zijn geloof in God te testen.
Testen? Onzin, God is alwetend. Hij zat 'm dus gewoon een portie te jennen.

• Morgoth
Mailtje wat ik naar positive atheism heb gestuurd (let niet op het soms ietwat kromme engels):
Dear sir/madam,

I've just read a poster with (I think) the title Many become atheis after reading the bible. First some history of myself. Both my parents are christian (protestant) and I'm raised as a christian and they still raising me like a christian. But I'm not a christian anymore. I go twice a week to the church so I know a lot about the bible. Now I read your poster but some of the examples you gave are totally wrong and misused.

1 - Christian women:be silent (1 corinthians 14:34-35)
Which says that women have to be silent and are not allowed to say anything, for questions the may ask there husbands.

I know that this is not a very good argument against it but I'm going to say what may father says about this. My father thinks that this was the opinion of the writer (I forgot who the writer was, paul or petrus?). But ofcourse you can say of more things than that they are the opinion of the writer but that is also a part of your believe in the bible.

2 - Gods order child sacrifice Genesis 22:1-2
Which says that abraham had to sacrifice his son. But you don't tell that after abraham went with his son to the mountain that god says to abraham he has to stop and may not sacrifice his son. And that god give a goat (or something) to sacrifice.
Please don't just throw with bible quotes and don't tell the whole story.

3 - How to mark your property Deuterenomy 15:17
Again you don't tell the whole story (but that doesn't make the story less cruel). It says that if your slave wish to stay after the seven years he had to be releashed (the law says that slaves had to be set free after 7 years) than his awl have to nailed to the door.... how cruel :(

And than about the abimelech society. I don't think it is a good thing to just bury bibles. The 10 commands are good but a lot of things are wrong in the bible but that doesn't make the bible a book to bury. It isn't 'Mein Kampf' of adolf hitler.
You can actually learn something from the bible.

This is my point of view.....

Yours faitfully,

Dirk-Jan van Vliet
Holland

Verwijderd

Morgoth,

Bedankt, jij weet tenminste waar je het over hebt.

En Dumtrala, niemand verplicht jou om de bijbel te lezen. Daar kies je zelf voor. Als je daar voor kiest, moet er niet gezeurd gaan worden dat de verhalen te hard zijn. Je accepteert de bijbel zoals hij is of je leest hem gewoon niet. Ieder zijn keus.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het volgende verhaal staat ook op Positive Atheism. Het is geschreven door Mark Twain, die beroemd is geworden door zijn 2 boeken over Tom Sawyer en Huckleberry Finn. Dit verhaal zal misschien sommige gelovigen shockeren, maar er staan zeer veel goede punten in. Ik denk dat de meeste atheisten er sowieso wel om kunnen lachen; bij de dinosauriers en bij het motto van God lag ik echt volledig dubbel. Het is vrij lang, maar ik kan het iedereen aanraden. (Bovendien staat het op 1 pagina zodat je het offline kunt lezen.)

Letters from the Earth

Groeten,
Lord Daemon

P.S. Morgoth, ik heb de editor van PA een handje geholpen met de html-conversie van de brieven-files. Indien ik jouw brief ooit nog eens ga converten, mag ik dan de fouten eruit halen?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Masterplay:
Dat slaat weer helemaal nergens op. Ik ben het wel met je EENS: 'ieder voor zich'; jij gelooft dit en ik geloof dat. Maar dat is wel een heeel makkelijk einde van de discussie! Maar als jij vindt dat die symboliek helemaal NIET hard wordt voorgesteld, dan wens ik je veel plezier met je geloof, ik vindt het allemaal maar een beetje overdreven... En dat is dus ieder voor zich. maar ben je het niet met me eens dat je met dergelijke agressieve symboliek dingen opgelegd worden? Je wordt GESHOCKEERD om maar overtuigt te worden!! Dat vindt ik niet goed, en als jij dat wel goed vindt, weet ik in het vervolg hoe ik jouw kan overtuigen. :)

• Morgoth
P.S. Morgoth, ik heb de editor van PA een handje geholpen met de html-conversie van de brieven-files. Indien ik jouw brief ooit nog eens ga converten, mag ik dan de fouten eruit halen?
Ja hoor natuurlijk.... maar nix veranderen he? ;)
Krijg je eik een mailtje terug ofzoiets?

By the way, die letters from earth (zeker parodie op letters from hell van ik dacht c.s lewis) ruleert echt! Ik heb alleen nog maar de eerste 2 alinea's gelezen en ik vind het nou al schitterend......
When the Creator had finished thinking, He said, "I have thought. Behold
Heheh....

Verwijderd

Dumtrala:

De bijbel is de bijbel. Daar kan niemand iets aan veranderen. Dus je accepteerd gewoon zoals hij is of je leest hem niet.(ik weet het, ik val in herhaling.)

De bijbel heeft idd hele harde verhalen. Maar het is gewwon een feit. Nu ook, men blijft de serie moordenaar langer herinneren dan iemand die zijn hele leven heeft gewijd aan het goeddoen.

• Morgoth
Maar soms staat god er wel achter, en ik dacht dat god liefde was....

Ennuh nog iets.... waarom roeide hij alle mensen uit (dmv zondvloed) en liet noach overleven? Opnieuw beginnen?

Verwijderd

Masterplay:

Daar concludeer ik uit dat jij dat accepteert, de hardheid van het overtuigen. Is dat 'omdat het de bijbel is'?

En JA ik geloof (denk ik) wel in een God, maar ik vindt nog steeds niet dat dit met harde verhalen verteld moet worden. Het is ook de vraag of God dit zo bedoeld heeft of op deze harde manier wil overbrengen. De schrijvers hebben deze verhalen misschien zelf verzonnen... Ik krijg persoonlijk steeds meer afkeer van dergelijke verhalen.

Verwijderd

He Morgoth,

Ik d8 dat jij wel wat van de bijbel af wist. Dan moet jij ook weten waarom alleen noach met familie de ark in mocht.

Dumtrala:

Ik zeg ook niet dat ik het leuke verhalen vind. Natuurlijk zijn ze niet prettig, dat vind ik ook. Maar je kan er nou eenmaal niks aan veranderen, de verhalen staan er voorgoed. En bepaalde verhalen onthoud je gewoon voor een lange tijd doordat die verhalen wreed zijn. Dat is het doel (weer in herhaling). Dit is verder geen discussie of je in god gelooft of niet. Dat is weer een andere discussie in een andere topic.

• Morgoth
Ja omdat noach een oprecht christenmens was.....
Pagina: 1