• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 23:41
N.a.v. dit artikel en de bijbehorende discussie...

Enkele wetenschappers hebben het idee gepresenteerd om zo'n 200 vrijwilligers een enkele reis ruimte te geven. Om een nieuwe woonplaats voor de mens te zoeken. De groep kan zichzelf op een gigantisch ruimte-zeil-schip voortplanten.

- Is dit technisch mogelijk?
- Op welke sociale of ethische problemen stuit je?
- Zou jij bereid zijn om mee te gaan in 2006 (fictieve datum; hele familie mag mee (?))?
- Moeten we eigenlijk wel geld uitgeven aan zo'n project ipv aan het verbeteren van omstandigheden in de wereld?

Mijn antwoorden:

= Als er eenmaal een ruimtestation is gebouwd, kunnen we denk ik met gemak zo'n schip maken. De technieken om zo'n schip voort te bewegen zijn er in principe ook al. Toch? Maar ik betwijfel of men over een periode van honderen jaren (???) planten op zo'n schip in leven kan houden. Planten die ten slotte noodzakelijk zijn als voedselbron. Ik weet niet of men een dergelijk klimaat zou kunnen scheppen. Ander punt is dat bepaalde onderdelen van het schip op een gegeven moment vervangen moeten worden. Aangezien je maar een beperkte hoeveelheid grondstoffen mee kunt nemen, zal het verval van het schip zelf IMO het einde van de reis betekenen (mits er geen nieuwe bestemming is gevonden).

= Men zal niet op meer sociale problemen stuiten als op dit moment in de wereld al het geval is. Maar één daarvan zou wel eens funest kunnen zijn: de drang naar macht. Als er op aarde oorlog oid uitbreekt, is er tot nog toe genoeg ruimte om te vluchten. Dat kan aan boord van zo'n schip niet. Wat kun je doen als één persoon op een gegeven moment doordraait en terug wil naar de aarde? De sfeer aan boord zal in ieder gevak danig verpest zijn, terwijl je elkaar met zo'n kleine gemeenschap keihard nodig hebt.

= Ik zou niet meegaan. Ik hou van de aarde.

= Ik ben ervan overtuigd dat de miljarden die nu al besteed worden aan de astronomie, veel beter besteed kunnen worden. De Nederlandse bevolking brengt af en toe een paar miljoen bijeen voor een goed doel, en daar zijn we dan blij mee. Zouden we de regeringen niet moeten dwingen om een paar milhard minder uit te geven?

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-01 20:17

4x2

lộn xộn quá

Op zaterdag 16 februari 2002 23:13 schreef MIster X het volgende:
- Zou jij bereid zijn om mee te gaan in 2006 (fictieve datum; hele familie mag mee (?))?
- Moeten we eigenlijk wel geld uitgeven aan zo'n project ipv aan het verbeteren van omstandigheden in de wereld?
-Technisch mogelijk is het wel (denk ik), maar de reis zal veel te lang duren.

-Wat nou als ze iets vinden, dan heb je een kolonie die je niet lekker in de gaten kan houden, ook niet fijn.

-Hmmm, als ik compleet aan de grond zit, waarom niet, maar anders, bekijk het maar

-Het is natuurlijk een mooi project, maar op het moment veel te duur voor wat het oplevert (een paar lijken in een conservenblik gevuld met allerlei explosief spul waarschijnlijk)

leeg

• Cryonist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Cryonist

- Something clever -

- Nu is het zeker nog niet mogelijk, het duurt veel te lang en we weten nog veelste weinig over reizen in de ruimte en de gevolgen daarvan. Of de techniek er is of niet, er moet eerst nog veel onderzoek naar gedaan worden wat precies de effecten zijn van de mens in de ruimte.

- Geen, lijkt mij toch alleen maar leuk? Zolang je een systeem houdt dat gelijk is aan die van de aarde dan zullen er volgens mij weinig problemen onstaan. En als er aarde oid uitbreekt op aarde lijkt het mij dat dat geen invloed zou moeten hebben op het ruimteschip aangezien je toch wel gezin meeneemt.

- Ikzou zeker gaan :P, de aarde is leuk, maar lang niet zo leuk als wat we op andere planeten allemaal kunnen ontdekken. En ikzou niet gaan zonder gezin, met z'n allen of niemand denk ik.

- Vooruitgang en het ontdekken van het onbekende is een van de belangrijkste drijfveren van de mens. En in de ruimte is het meeste te ontdekken, als we dit niet zouden doen zouden we een deel van de mens ontkennen volgens mij. Tenslotte, we zouden met z'n allen in de nog in de prehestorie zitten als we dat niet hadden.

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

• jordan2k
  • Laatst online: 20-01 18:55
* Laat ze eerts maar eens ruimte schepen gaan maken die
met een grotere snelheid.
en zorg er voor dat je de mognlijk heid hebt te
verdedigen wat je hebt aangezien je niet weet wat je
kan tegen komen op zo'n reis naar andere Galaxy's

* je kan geluk heben en je komt vriendelijke wezens tegen
maar het kan ook minder pretig zijn.

* Stel men zou zover zijn zou ik het zeker een eer vinden
om mee te mogen gaan en 1 van de zoveel uitverkorenen
te zijn om onze planeet te vertegenwoordigen.

* Dus kort samengevat ja ik zou gaan asl de tijd zover is

• Cryonist

Cryonist

- Something clever -

Op zaterdag 16 februari 2002 23:50 schreef jordan2k het volgende:
* Laat ze eerts maar eens ruimte schepen gaan maken die
met een grotere snelheid.
en zorg er voor dat je de mognlijk heid hebt te
verdedigen wat je hebt aangezien je niet weet wat je
kan tegen komen op zo'n reis naar andere Galaxy's

* je kan geluk heben en je komt vriendelijke wezens tegen
maar het kan ook minder pretig zijn.

* Dus kort samengevat ja ik zou gaan asl de tijd zover is
Jij gaat er nu dus wel van uit dat er intelligent leven is in het universum en dat je het ook nog gaat tegenkomen?

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

• jordan2k
nouw kijk 1 opde zoveel miljoen cq miljard heeft leven daarvan zoveelste intiligent leven
en aangezien ik enige twijfel heb over die weer balon bij roswel geloof ik zeker wel in buiten aards leven.

maar ik geloof dat ik afdwaal van het onderwerp.

• Thijsmans
  • Laatst online: 07:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Misschien is dit heel kortzichtig, maar zullen we niet eerst wat we al hebben (aarde) een betere plek maken, voordat we onze problemen door de rest van het heelal gaan strooien?

Edit: eerder gezegd

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• jordan2k
Op zondag 17 februari 2002 00:01 schreef Prammenhanger het volgende:
Misschien is dit heel kortzichtig, maar zullen we niet eerst wat we al hebben (aarde) een betere plek maken, voordat we onze problemen door de rest van het heelal gaan strooien?

nouw kijk wat kan je er aan verbeteren
aangezien het mileu er op achtter uit gaat en over zoveel jaar het gat in de ozon laag best wel te groot is (als het zover komt)
dan lijkt het me wel handig als er een optie is om het mensenlijk ras te kunnen verhuizen naar een andere planeet

Of laat je de menshijd sterve

(tegen die tijd dat dat gebeurt zal ik er toch al niet meer zijn maar wie weet ik ben nog jong :D)

Verwijderd

Wauw :) ik vind het wel een mooi/goed idee, maar een enkele reis naar de ruimte :?

Ik zou best mee willen, maar wil wel weer terug keren om bijvoorbeeld lekker te kunnen opscheppen dat "me" in de ruimte is geweest :D en alien species heb ontmoet B-)

Maar technisch weet ik het nog niet, denk dat we best de 'primitieve' power hebben om vooruit te kunnen komen in space :+ maar 1 knal(letje) van een komeet ofzo en het project is verloren :D

Nog een keer, vind het geweldig dat die 200 mensen zich willen opofferen hiervoor, moet je wel een beetje gestoord zijn ook, want het is een vrij klein territorium en wie weet wat er dan gaat gebeuren, wie kan het zeggen :? die paar maanden big brother zal ons niks vertellen iig.

• MIster X
Op zondag 17 februari 2002 00:10 schreef Lighteye het volgende:
vind het geweldig dat die 200 mensen zich willen opofferen
Het is natuurlijk nog toekomstmuziek hè, wilde ideeen van een paar wetenschappers.
(Vraag me trouwens af wie het zijn..., mmm)

Edit: Gevonden!
Het betreft het symposium Interstellar Travel and Multi-Generational Space Ships op de jaarlijkse AAAS bijeenkomst.

• Cryonist

Cryonist

- Something clever -

Op zondag 17 februari 2002 00:01 schreef Prammenhanger het volgende:

Ik denk dat om aarde een betere plek te maken er technologische vooruitgang nodig is. En dit is een uiting daarvan.

D3

• Niels_0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Een enkeltje Mars en daar een kolonie te stichten lijkt me op het moment iets realistischer.

~**~

Verwijderd

Je hoeft het niet te doen omdat de zon maar eindig lang leeft (die gaat pas over miljarden jaren kaduuk). Toch kan het volgens mij wel handig zijn om een back-up-mensheid te hebben als de oorspronkelijke zichzelf vernietigt. Zo bezien is het een redelijke investering. Alhoewel ik niet weet of die paar honderd dan wel genoeg zijn ivm genetische variatie e.d.; het hangt ook af van de verdere toestand van de technologie.
Zelf zou ik zeker niet meegaan, ben ik te saai voor.
En een kolonie op Mars is inderdaad veel realistischer en levert grotendeels dezelfde voordelen wat het backuppen van de mensheid betreft.

O ja, waarom wordt van astronomie en ruimtevaart steeds gezegd dat het geldverspilling is maar (door dezelfde personen) niet van dingen als geschiedkundig onderzoek, literatuurwetenschap, subsidie voor kunst?

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-01 23:04

johnwoo

3S-GTE

Mwah, het spreekt mij niet zo aan... Ik denk dat de kans van slagen van zo'n missie met de huidige techniek erg klein is. Als het aan mij ligt wachten ze daar nog honderd (of meer) jaar mee, totdat er technieken zijn om sneller te reizen.
Verder lijkt me dat, om te slagen, het op veel grotere schaal (dan 200 man) moet worden uitgevoerd. Ik denk dat je voor zoiets echt een heel groot ruimteschip moet hebben, en met tien- a honderdduizenden mensen moet gaan; hoe groter een biotoop, hoe langer deze zichzelf in stand kan houden.
Conclusie: ik zou niet meegaan; laten we voorlopig (zoals anderen ook al zeiden) onze eigen aarde proberen te behouden. Het lijkt me overigens wel een goed idee om de research in deze richting te stimuleren/intensiveren.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-01 10:30
We vergeten mischien wat. Onze technologie van nu gaat niet echt snel in de ruimte. Als we nu een schip lanceren dan gaan die lekker weg. Onze onwikkelingen staan echter niet stil. Krijgen ze na een tijdje als ze in de buurt van Pluto zijn ofzo dit te horen : "Ja sorry mensen jullie worden zo opgepikt door een ander schip. Deze gaat wat harder. Sorry voor het verpesten van je afgelopen 30 jaar. Jullie krijgen wel een vermelding in onze log bestanden hoor."

>:)

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Verwijderd

Theoretisch is het technisch wel mogelijk maar vind maar eens een land of organisatie die de handen in een willen slaan om zo'n groot project met relatief zo weinig slagingskans van de grond te brengen.
Ik denk dat je vooral op de "haantje-de-voorste" mentaliteit van de mens stuit. Er wil er altijd 1 de baas zijn en dat breekt je snel op in zo'n kleine groep ben ik bang.
Ik zou direct gaan, de Aarde is leuk en op zo'n reis zou je waarschijnlijk eerder het loodje leggen dan hier beneden maar de kans om naar de ruimte te gaan zou ik niet laten schieten. Wat betreft het meenemen van mensen, ik zou niet willen dat mijn familie hetzelfde risico liep als ik dus ik zou ze rustig thuis laten. Ik denk ook niet dat ik me 'gebonden' zou willen voelen daarboven.
Absoluut! Het milieu verslechtert met de dag, tegen de tijd dat we eindelijk allemaal vrede met elkaar hebben (als die dag ooit komt) is de wereld wel zo kapot geschoten dat we niet de ruimte meer in kunnen. Elke goede Tweaker weet dat je een backup moet maken voordat je HD crasht nietwaar? :P

Verwijderd

Ik denk niet dat het mogelijk is om zo lang in de ruimte te blijven, ik bedoel zuurstof: Ok zou kunnen als je planten/bomen gaat kweken
Kerosine/brandstof: Gaat op?
eten: Naja dat groeien vind ik maar niks.. mischien speciale groeilampen ofzo, maar die vreten ook stroom

ik denk dus niet dat dit technisch mogelijk is!

en ff off-topic: Johnwoo speel jij furc?

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 23:50 schreef jordan2k het volgende:
Ze kunnen vanaf aarde en vanaf satelieten een hele hoop van het heelal bestuderen, dus ik denk dat ze binnen 70 jaar oid geen nieuwe planeet zullen vinden, aangezien de rest wel binnen 'ons bereik' ligt. je zou je dus moeten voortplanten en in vrede moeten sterven op zo'n ruimtescip. Ik denk eerder dat je kleinkinderen dan met die eer zouden kunnen strijken, of misschien een nog latere generatie.

[edit]
"Let's say you start with one language - perhaps English," she speculated. "After 500 years, English will have changed so much on Earth and so much, and completely independently, on the spaceship that they will be mutually unintelligible.

"So, you'll have space English and Earth English and they won't be able to communicate."
Da's idd knap lastig... ;(

Verwijderd

= Ik ben ervan overtuigd dat de miljarden die nu al besteed worden aan de astronomie, veel beter besteed kunnen worden. De Nederlandse bevolking brengt af en toe een paar miljoen bijeen voor een goed doel, en daar zijn we dan blij mee. Zouden we de regeringen niet moeten dwingen om een paar milhard minder uit te geven?
Ik denk dat hier een groot deel van jouw antwoord in te vinden is en ook de reden waarom je deze topic bent begonnen.
Het ziet er naar uit dat je geen nut ziet in astronomie. In elk geval niet in de kosten ervan.

• MIster X
Op zondag 17 februari 2002 22:34 schreef Silverburst het volgende:
Ik denk dat hier een groot deel van jouw antwoord in te vinden is en ook de reden waarom je deze topic bent begonnen.
Het ziet er naar uit dat je geen nut ziet in astronomie. In elk geval niet in de kosten ervan.
Astronomie heeft mij altijd al gefascineerd. Ik vond het idee en de discussievragen op de BCC-site erg interessant en ook hier het discusseren waard. Fantaseren over de technische en sociale problemen die zouden kunnen ontstaan, vind ik leuker dan een serieus topic over het geldvraagstuk. Dat laatste was niet de reden voor het starten van dit topic.
Op zondag 17 februari 2002 22:29 schreef Traxis het volgende:
Ik denk niet dat het mogelijk is om zo lang in de ruimte te blijven, ik bedoel zuurstof: Ok zou kunnen als je planten/bomen gaat kweken
Nog helemaal niet aan gedacht. Hoeveel bomen heb je per mens nodig? Volgens mij vrij veel. Lijkt me idd een belangrijk probleem.
Kerosine/brandstof: Gaat op?
Is in principe niet nodig, want het betreft hier 'solarsailing'.

Afbeeldingslocatie: http://science.nasa.gov/headlines/images/solarsails/ip_med.jpg
eten: Naja dat groeien vind ik maar niks.. mischien speciale groeilampen ofzo, maar die vreten ook stroom
Met dat zeilen kun je waarschijnlijk wel weer op een andere manier energie opwekken om genoeg stroom op te wekken.

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-01 23:04

johnwoo

3S-GTE

Op zondag 17 februari 2002 22:29 schreef Traxis het volgende:
[...]
en ff off-topic: Johnwoo speel jij furc?
Uhm, nee, wat is dat? :o

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 12:02

FCA

Het sociale aspect is zeker interessant.
Er zijn niets voor niet honderden sf-boeken hierover geschreven. Volgens mij is een groep van 200 mensen op weg naar de sterren een recept voor een ramp. Zeker als er familie meegaat. De groep is gewoon te klein voor een vitale samenleving. Zeker als je de groep gaat selecteren. Stuur je alleen de slimsten/besten mee.

Wat ik ken van geselecteerde groepen op die criterie die apart van de rest worden gezet is dat het een tijdje goed gaat, maar dat ze geen band hebben met de rest van de wereld, en dat er onderhuids veel spanningen optreden, die na een periode van 2 weken ofzo tot uiting komen.

Het probleem is vooral dat dat soort mensen vaak niet helemaal stabiel zijn, en dat je wel uiterst stabiel moet zijn wil je dat blijven met het vooruitzicht dat jij het einde van de reis niet zal meemaken, je kinderen ook wellicht niet, en dat je de rest van de mensheid nooit meer zal zien.

Persoonlijke note:
Ondanks al deze bezwaren ben ik best bereid om mee te gaan. Het Grote Avontuur of iets dergelijks. Ik zou mezelf niet kunnen weerhouden om niet mee te doen met zoiets groots en onbekends.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

De bemanning zou minstens 5000 man groot moeten zijn. Als het er minder worden treedt binnen een 10-tal generaties op die andere planeet genetische erosie / inteelt op en zal de populatie uitsterven.

Zo, daar ben ik weer! Ben een weekje weggeweest!

Verwijderd

[..]

waarom kunnen ze zo'n project nou niet gewoon veel goedkoper of nog beter Gratis maken, gewoon ten behoeve van De Mensheid. ik weet dat al die mensen die er aan meewerken
geld willen vangen voor het werk. dat is natuurlijk logisch. maar ik vind het jammer dat de kosten van zo'n project altijd zo'n enorm obstakel vormen voor zo'n stap vooruit.
geld zal denk ik altijd een probleem zijn voor dat soort projecten. ;(

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Als het de bedoeling is om gedurende de trip de voortplanting in het ruimteschip plaats te laten vinden onder gewichtloze omstandigheden, dan kan dit niet. De bevruchte eicel heeft zwaartekracht nodig om zich te kunnen ontwikkelen tot een gezond mens. Zonder de zwaartekracht zullen de lichaamsdelen willekeurig verspreid over het lichaam terechtkomen. Dit is getest met voortplanting van kikkers in de ruimte. Jammer maar er zullen nog wat zwaartekrachtdevices ontwikkeld moeten worden.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 08:24 schreef c70070540 het volgende:
Als het de bedoeling is om gedurende de trip de voortplanting in het ruimteschip plaats te laten vinden onder gewichtloze omstandigheden, dan kan dit niet. De bevruchte eicel heeft zwaartekracht nodig om zich te kunnen ontwikkelen tot een gezond mens. Zonder de zwaartekracht zullen de lichaamsdelen willekeurig verspreid over het lichaam terechtkomen. Dit is getest met voortplanting van kikkers in de ruimte. Jammer maar er zullen nog wat zwaartekrachtdevices ontwikkeld moeten worden.
Nergens voor nodig. Je kunt rotatie gebruiken om een op zwaartekracht lijkend krachtveld in stand te houden. Niet practisch voor een compleet ruimteschip, maar wel bruikbaar voor enkel de zwangere vrouwen aan boord van een schip.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Op dinsdag 19 februari 2002 08:32 schreef SAPman het volgende:

[..]

Nergens voor nodig. Je kunt rotatie gebruiken om een op zwaartekracht lijkend krachtveld in stand te houden. Niet practisch voor een compleet ruimteschip, maar wel bruikbaar voor enkel de zwangere vrouwen aan boord van een schip.
En welke vrouw wil dan nog mee. Als ze gedoemd zijn tot een gedeelte van het ruimteschip terwijl de rest verder kan. Als het roteren een optie is, waarom doen ze dat dan niet in ISS? Het lijkt mij geen probleem, en er zouden toch wel wat problemen opgelost zijn. Weet iemand hier meer van?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Volgens mij heb je nog wel wat nodig om te kunnen roteren. In SF series zie je wel eens gigantische schepen waarin een deel v.h. schip om het andere heendraait. Zo krijg je zwaartekracht. Ik ben geen natuurkundige maar volgens mij als je ISS een duwtje geeft zodat het lekker om z'n as spint krijgt je alleen maar middelpuntvliedende kracht en zit je als astronaut dus de hele tijd met je snufferd tegen de muur.

Volgens mij zijn er ook expirimenten gedaan met het groeien van bomen en planten in ruimtestations (SkyLab/MIR) maar dat ging niet zo goed. Wortels moeten natuurlijk mede met zwaartekracht in de grond getrokken worden en wat is 'rechtop' voor zo'n plant. En als je dan 5000! mensen nodig hebt, heb je ook een heleboel oppervlakte nodig om die te voeden met eigen producten.

En wat gebeurt er als je verder van de zon af komt en het licht wordt zwakker...groeien je planten dan nog wel zo goed?

• Lord_Salo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Theoretisch is het mogelijk, maar praktisch niet, want men moet dan in de "ruimteschip" een kunstmatige zwaartekracht creeren.
Als men te lang in een ruimte zonder zwaartekracht leeft,
beginnen spierweefsels langzaam af te breken. Dus dat betekend dan ook dan je hart alsware afgebroken wordt.

Baby's die in de ruimte geboren worden kunnen dan ook niet op de aarde leven, want dan bezwijken ze door de zwaartekracht.

Ook kan men in de praktijk geen schild bouwen om alle gevaarlijke stralingen in de ruimte tegen te houden.

Astronauten die naar Mars gaan, hebben dan ook een grote kans dat ze kanker en andere rare afwijkingen. Het is wel mogelijk om dit door diverse medicijnen te verhelpen

I closed my eyes and closed myself, and closed my world and never opened, up to anything...and then it fell apart..

Verwijderd

ook de botten van het kind zullen niet groeien, astronauten moeten ook zo'n 2 uur per dag trainen om hun botten sterk te houden, botten krimpen in de ruimte, laat staan als dat kind ze moet ontwikkelen, dat kind zal in de ruimte moeten blijven omdat het niet sterk genoeg is om op aarde te kunnen leven, op ten duur zal dit kind geen botten hebben.
als ze die al wel krijgt. zal er een nieuw soort kinderen ontstaan?? botloos?

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-01 14:51
Op maandag 18 februari 2002 10:22 schreef SAPman het volgende:
De bemanning zou minstens 5000 man groot moeten zijn. Als het er minder worden treedt binnen een 10-tal generaties op die andere planeet genetische erosie / inteelt op en zal de populatie uitsterven.

Zo, daar ben ik weer! Ben een weekje weggeweest!
5000 man is veel te WEINIG, ik zou met 200 man(en vrouw) gaan en een paar honderdduizend bevroren embrio's en eicellen van alle verschillende etnishe groepen op aarde en van vele zoogdieren, en tevens een groote hoevelheid eencellige organisme, bevroren insecten en de dat soort dingen, dit is de enige manier om echt een planet te koloniseren.

edit:

En over dat voorplanten in de ruimte, ja je krijgd inderdaat een soort van mens die alleen geschikt is om in de ruimte te leven, deze mensen moeten dan dus de embrio's en de rest van de biotoop naar de betrffende planet sturen samen met couveuse robot's en opvoeding robot's die de kinderen opleiden in hun levenstaak.
Kortom het is een stuk ingewikkelder dan het lijkt en nu dus nog niet technish haalbaar (zeker het gedeelte over de couveuse robot)

[edit2]
Enkele van de veele typo's :r verwijderd
[/edit2]

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Ik zie het al voor me dat er een 1-richtingsverkeerufo naar de aarde komt met een aantal botloze aliens op zoek naar een nieuwe planeet. Landen ze natuurlijk weer net midden in een ontwikkelingsland,.. beetje zonde van de lange reis.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 12:02

FCA

Het probleem van zwaartekracht is trouwens oplosbaar door het ruimteschip rond te laten draaien.
Is technisch zeker mogelijk, en hoeft niet eens zo hard, je hoeft geen Aardse zwaartekracht op te wekken, ik denk dat zwaartekracht vergelijkbaar met die van Mars al voldoende is.
Straling e.d. kan een probleem zijn wel.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

van duizeligheid heb je toch niet echt veel last denk ik in de ruimte.. (daar had je toch ook zwaartekracht voor nodig :? )

• Ed_Capone
  • Laatst online: 06-07-2025

Ed_Capone

Het leven is geen bitterbal

Er is ook al eerder zo'n artikel geweest:
http://news.bbc.co.uk/hi/english/sci/tech/newsid_746000/746226.stm
Hier hebben ze het over het zelfde princiepe, maar dan over rond het jaar 2010. Nu zeggen ze 2006, maar dat zal toch wel weer verschoven worden naar het eerder genoemde 2010. Dat zou betekenen dat ze nog zo'n 8 jaar de tijd hebben om een schild te maken tegen de straling. En om een goed werkend zwaartekrachtveld te maken. Ik zou wel net als al eerder genoemd is door The_Woesh Een hele boel embrio's van dieren meenemen, zodat bij aankomst ze deze dieren op die planeet kunnen zetten zodat deze zich ook flink gaan vermenigvuldigen, zodat er gelijk een bron van voedsel zich begint te ontwikkelen. Met die 200 man is het op zich wel mogelijk. Maar dan zouden ze in het begin al niet meer dan 1 persoon van dezelfde familie mee moeten laten gaan. En op het schip goed bijhouden wie met wie een kind heeft gekregen. En op deze manier weer nieuwe paren kiezen (uithuwlijken). Ook zou er natuurlijk een enorme hoeveelheid kennis meegestuurd moeten worden. Flink wat Laptops elk met alle belangrijke data. Ingepakt in kisten waar geen elektrostatische en andere energie in kan komen. Plus dat alle data ook op papier meemoet voor het geval dat alle laptops sterven. En nu heb ik nog LANGGGGGG niet alle dingen opgenoemd waaraan gedacht moet worden. Maar ik denk dat 2010 wel een realistisch jaar moet zijn voor de liftoff.
Het enige wat me nog wel doet nadenken is hoe ze aan al dat water en zuurstof willen komen.

Mij zou het in ieder geval wel fantastisch lijken om mee te mogen.

Voor 90% juist zijn is nog niet zo goed als stilte.

• barkey
  • Laatst online: 09-08-2022

barkey

runtime error, goed he....

lijkt me lullig, in 2010 sturen ze mensen dus de ruimte in om een kolonie te stichten into space. hebben ze na 10 jaar cuisen eindelijk een fatsoenlijk planeetje ontdekt, blijken er al mensen te zitten op de betreffende planeet. tja, de mens vond in 2019 hypperspeed propulsion uit en de apollo32 uitgerust met hyperspeedpropulsion zoefde de oude roestbak uit 2010 voorbij......zonde van het geld..... :Z

trouwens ed, hoe gaat ie met nicole ? :D

did not reach the following recipient(s):

Verwijderd

We moeten de eerste planeet met enigzins met de aarde vergelijkbare omstandigheden nog vinden... Dus waar stuur je het schip heen? En vergeet niet dat de dichtstbijzijnde planeet op honderden lichtjaren van de aarde staat. En dat is dan een gasreus...

honderden lichtjaren weg betekent dat het ook minstens honderden jaren duurt voor je er bent. En aangezien zo'n schip niet eens in de buurt komt van de lichtsnelheid, mag je daar duizenden jaren van maken. Ofwel, tientallen tot honderden generaties... Al met al een vrij kansloze missie. De ruimte verkennen klinkt leuk, maar als jij en de honderd generaties na jou niets anders tegenkomen dan wat ruimtestof, wordt het al wat minder. Vooral omdat er geen enkele machine te bedenken is die duizenden jaren zal werken, en omdat je erg afhankelijk bent van machines. Ik heb het nog niet eens over genetische problemen, die nauwelijks te vermijden zijn - tenzij je echt een enorm schip bouwt met duizenden mensen erop, maar dat kunnen we nog lang niet. Bovendien vraag ik me af waar je je energie vandaan haalt (zonne-energie klinkt leuk, maar als je buiten het zonnestelsel bent werkt het niet zo mooi meer, en elke vorm van energiewinning waarvoor brandstof nodig is (in welke vorm dan ook) vereist zulke enorme hoeveelheden dat het meenemen meer energie gaat kosten dan het oplevert, en bovendien uiterst onpraktisch is. Voeg daar nog het probleem bij van het onderhouden van een ecosysteem op het schip en het feit dat kringlopen nooit 100% perfect zijn (en dat wel nodig is op een schip dat het duizenden jaren moet doen met de materialen die aanwezig zijn)...

Dit schip zal ver voordat het aankomt in een diepgevroren conservenblik veranderd zijn.

Verwijderd

Er is de afgelopen jaren al enorm gesneden in het budget voor ruimteonderzoek, daarom gaat het ook zo langzaam met ontwikkelingen in de ruimtevaart de laatste 15-20 jaar.
Na de maanlandingen en de shuttle zijn er geen echte doorbraken meer geweest.

Verder kan de mensheid best de ruimte onderzoeken en tegelijk de problemen op de aarde oplossen, 6 miljard mensen zijn multi-taskend genoeg om meerdere dingen tegelijk te doen lijkt me :)
Pagina: 1