MgO (?) + H2O (?) --> ???

Pagina: 1
Acties:
  • 1.753 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• milouny
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-10-2024
Ik heb begrepen dat als je brandend magnesium blust met water dat het gaat knallen. hoe kan dat? vormt er zich waterstof?
2Mg (s) + O2 (g) --> MgO (g/s)
MgO (g/s) + H2O (l/g) --> H2?(l/g) + ???
kan iemand het afmaken? zijn er mensen die er iets meer vanaf weten?

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

Verwijderd

Ik zal je de scheikundige termen besparen, ik zou dat eerst moeten opzoeken.

Wat ik wel weet is dat magnesium van nature niets bijzonders doet als het in contact komt met water.

Brandende magnesium echter is wel onderhevig aan water waardoor de reacties nog feller worden (brandend magnesium brand bijzonder helder en fel, net als tijdens het lassen)

Fosfor daarin tegen is ALTIJD gevoelig voor water. Het heeft de eigenschappen om met zuurstof te reageren.

Zwarte fosfor explodeerd al door zuurstof in de lucht zelf, witte natrium is minder gevoelig daarvoor maar toch bijzonder explosief.

Deze twee worden veelal in vaten gevuld met olie opgeslagen en in het verleden zijn er herhaaldelijk ernstige ongelukken gebeurd door onvakkundige brandweerlieden die opslagloodsen waarin fosfor lag opgeslagen probeerden te blussen met water.

Rode fosfor is het minste fel. We kennen het in ons dagelijkse huishoudelijk gebruik alszijne de rode 'strijklaag' op een luciferdoosje.

:7

Verwijderd

Dazzed >>>
Fosfor daarin tegen is ALTIJD gevoelig voor water. Het heeft de eigenschappen om met zuurstof te reageren.
Lijkt me niet! Sommige soorten fosfor ontbranden gewoon bij kamertemperatuur, reactie met zuurstof dus. Maar van reacties met water heb ik nog nooit gehoord. Als je besmeurt bent met fosfor moet je juist in het water gaan zitten zodat de fosfor niet met zuurstof kan reageren.

Dat er in een watermolecuul een zuurstofatoom zit maakt niet uit. Immers water is een heel andere stof. En daar zal fosfor ook neit mee reageren.

Wat beteft de reactie, misschien dit:

2Mg (s) + O2 (g) --> 2 MgO (g/s)

MgO (g/s) + H2O (l/g) --> Mg (s) + H2 (g) + O2 (g)

2H2 (g) + O2 (g) --> 2H20 (l/g)

H2 is in ieder geval wel in gasvorm, waterstof heeft volgens mij namelijk vrij laag kookpunt.

• milouny
Apoc2: Wat dat fosfor betreft heb je gelijk, denk ik. maar die reaktie van jou lijkt me sterk. Je hebt Mg-atomen en O2-atomen waardoor je magnesiumoxide krijgt. hier pleur je water bij en je krijgt weer magnesium en zuurstof en waterstof. dan zouden die zuurstof en magnesium weer moeten kunnen reageren, en begint het opnieuw, waardoor je dus eigenlijk H2 kunt verkrijgen uit H20, door alleen maar brandend magnesium te hebben en water te blijven toevoegen. zou goedkope energie zijn! denk het niet.

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 20:02

p@dd0

psychonaut

Mg reageert zeer heftig met water.
MgO Lost amper op in water.
Misschien knalt brandend Mg wel omdat de temperatuur gewoon "iets" hoger is => grotere reactie snelheid?
Of klets ik nu uit mijn nek???
Verbeter mij aub als ik fout zit!!!!!
;)

Amantes amentes
--
Be inspired!

Verwijderd

kijk hier maar eens... http://www2.unimaas.nl/~am/organisatie/richtlijnen/chemische_veiligheid/amum0309a.htm

of hier... http://www.libfind.unl.edu/environ/hazard/h2oreact.htm

==>lessons learned... http://www.fireworld.com/magazine/magnesium.html

brandende metalen (brandklasse D) absoluut niet met water blussen!

blijkbaar toch gebeurd,willi

Verwijderd

ik weet geen f*ck van scheikunde, alleen dat h2o water is en h2os ik :) :)

Verwijderd

Mg + H2O --> Mg(OH)2

En fosfor juist onder water of olie bewaren, denk maar aan napalm in vietnam oorlog.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11 16:42
Het zit zo:
magnesium dat brand heeft zo'n hoge vlamtemperatuur dat water ontleedt voor het kan blussen.
Dus: 2 H2O -> 2 H2 + O2
H2 is zeer brandbaar, (puur) O2 zorgt voor zeer snelle verbrandingsreacties.

Je hebt dus een stukje magnesium wat brand, je gooit er water op, hierdoor onstaat puur zuurstof en een zeer brandbaar gas, hierdoor onstaat een nog veel hetere en snellere verbranding waardoor nog meer water word ontleed , waardoor ....... *BOEM*

ECHTER: magnesium moet eerst branden voor het explosief met water reageert.
Daar is echter niet veel voor nodig omdat zeer fijn magnesiumpoeder (zoals gebruikt word in vuurwerk) pyrofoor is ofwel met zuurstof uit de lucht spontaan kan ontbranden.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Chemist:

Wat jij zegt klopt dus niet. Dat zou namelijk betekenen dat er een kettingreactie zou ontstaan. Oftewel als je een blokje brandend magnesium in de oceaan zou gooien, zou de gehele oceaan detoneren. Lijkt me onwaarschijnlijk.

Het is energetisch ook onjuist, omdat het splitsen van water net zoveel energie kost als het weer maken van water uit O2 een H2 oplevert. Oftewel, er kan nooit een explosie optreden als tegelijkertijd water splitst en H2 verbrandt.

Het H2O reageert wel degelijk met de water molekulen. Deze reactie op zich is exotherm, maar de activeringsenthalpie voor deze reactie is echter heel hoog, vandaar dat deze reactie alleen kanplaatsvinden als je er heel veel energie instopt. En laat er nou heel veel energie vrijkomen als magnesium verbrandt.

Dus Magnesium reageert met O2, hierbij komt heel veel energie vrij. Hierdoor kan magnesium gaan reageren met water. Dan stop je er water bij, dit reageert dan dus met magnesium en... BOEM!

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Wat de exacte reactie tussen magnesium en water is weet ik niet precies.

Volgens http://www.libfind.unl.edu/environ/hazard/h2oreact.htm is het:

Mg + H2O --> Mg(OH)2 + energie

dan namelijk nog 2H+ en 2e- over. En ik zie niet in waar die heen zouden moeten. Ze zullen wel ergens blijven, maar waar weet ik niet precies.

Iemand enig idee?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Flotter
  • Laatst online: 08:44

Flotter

Pelipper!

H2(g) Misschien?

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:37
Volgens mij en binas tabel 48 zit het zo:

Er komt een redoxreactie, waarbij magnesium als reductor (staat dus electronen af)werkt, en water als oxidator (neemt dus electronen op) volgens deze reactie:

Mg -> Mg(2+) + 2e-
2H20 + 2e- -> H2 + 2OH-

de H2 zorgt, samen met O2 uit de lucht, voor de explosie (zg. knalgas) waarbij water onstaat uit H2 en O2.

Oh ja, de Mg(2+) vormt samen met 2OH- magnesiumhydroxide: Mg(OH)2.

Verwijderd

Volgens mij was het zo dat magnesiumhydroxide reageert met water, waaruit magnesiumoxide en waterstofgas vrijkomen... Magnesiumoxide wordt gebruikt door turners, bijvoorbeeld op ringenstelsels. Waterstof is een gas dat best aardig fikt (Hindenburg)......

Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten !

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11 16:42
Diadem> denk nou eens even na! Als alle magnesium naar magnesiumoxide is omgezet stopt de reactie natuurlijk. Verder komt de kracht van de reactie ook niet uit de verbranding van H2 maar uit de zeer snelle vorming van MgO. Dit is een exotherme reactie en ook een 'thermodynamische put'.

BBW> Magnesiumhydroxide reageert niet met water tot magnesiumoxide en H2. MgO reageert met water tot Mg(OH)2 en daarbij komt dus ook geen H2 vrij.

Dr_Frickin_evil> redox reacties geven niet altijd de werkelijkheid aan, zeker niet bij verbrandingsreacties. Als je het trouwens even 'narekent' dan zul je zien dat de netto reactie hetzelfde is al wat ik al heb gezegd.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• milouny
ik heb het nagevraagd bij m'n scheikundeleraar en die zegt dat Mg + H2O --> MgO + H2 omdat de magnesium "poep-en-poep-heet" wordt en daardoor reageert met water; De verbrandingsenergie is de activeringsenergie van de reaktie tussen water en magnesium.
Volgens mij klopt het. Wat vind je, chemist?

Pagina: 1