Toon posts:

bestaat De Dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ja, de dood bestaat, komt aan het einde van je leven. Maar dat bedoelde ik niet.

Ik bedoelde: bestaat er een persoon (of hoe je zoiets wilt noemen) die beslist wanneer mensen dood gaan?

Ik heb namelijk een paar verhalen gehoord die ik niet helemaal kan verklaren.

voorbeeld: iemand werkt in een ziekenhuis, en loopt zijn ronde. De ronde is bijna klaar, maar toch slaat hij een paar zalen over om meteen naar het middelste bed in de laatste zaal te lopen. Daar was iemand net overleden (niemand wist het nog). Waarom liep hij naar dat bed?

ander voorbeeld: iemand gaat kijken in een kamer waar iemand opgebaard ligt. Op het moment dat hij de deur open doet, ziet hij een schim die over de dode lijkt te waken. even later is het weg.

ander voorbeeld: iemand zit rustig in de nachtdienst, dingen te doen die je normaal in een nachtdienst doet. Opeens ziet hij een schim over de gang lopen, zeer vaag, en bij beter kijken is het weg. Een half uur later is er iemand op een andere afdeling overleden.

Dit is trouwens geen bewijs van het bestaan van he hiernamaals, maar meer een "bewijs" van dat iemand bepaald wanneer wij dood moeten gaan.
Die voorbeelden heb ik trouwens gehoord van iemand die ze zelf mee had gemaakt, dus ik vind ze vrij betrouwbaar.

Verwijderd

Had iemand in een ander topic het er niet over, dat je nét na je dood iets lichter (gewicht) wordt?

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-01 22:01

Rashann

Zoek de hond...

Nee (tenminste dat denk ik zelf - tenzij er ook een Goa'uld is die de dood naspeelt :))

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

NEEN ik denk dat je gewoon verder gaat na de dood...Het volgende level zeg maar...

Verwijderd

Had iemand in een ander topic het er niet over, dat je nét na je dood iets lichter (gewicht) wordt?
Dat heb ik ooit eens gezegd maar ik weet niet of je mij daarmee bedoeld.

Is er de dood. Het is moeilijk. Ik geloof wel in aura's, etc. Maar echt wijs kan ik er niet uit worden. Ik geloof ook niet in leven na de dood. Maar dat de dood een bepaalde aantrekkingskracht of energie heeft is duidelijk. Ik denk niet dat DE DOOD zoals deze aan het begin van het artikel beschreven wordt bestaat. Waar ik wel heilig in geloof is dat er een soort van energie-bron zit in de mens die vertrekt of stopt met het uiststralen van die energie. Er zijn maar weinig bewijzen hier voor aan te dragen maar het is een gevoel wat ik heb... ;)

Verwijderd

Topicstarter
wolfman: dat was mijn vraag niet. Ik vroeg of er een bepaald wezen was wat bepaald of jij dood gaat of niet.

xmike: dus volgens jou zijn die schimmen te verklaren als energie van de overledene die vrij komt ofzo?

Verwijderd

Kan wel waar zijn. Alleen is het moeilijk te bewijzen. Als het waar is, betekent dat dat die 'persoon' of wat het ook is dus constant naar ons kijkt en dan bepaald of het onze beurt is om dood te gaan of niet. Net als god die ons tot leven wekt. (Zoals de gelovigen zeggen tenminste)

Als 'De Dood' bestaat, bestaat god ook.

Verwijderd

hallo?
lees ik dit goed?
iemand komt toevallig langs als iemand dood is, en dat is het bewijs voor een 'dood' als persoon?
je leest dan toch een beetje teveel pratchett denk ik.

not today laddy:
Remember,only the good die young

Verwijderd

hallo?
lees ik dit goed?
iemand komt toevallig langs als iemand dood is, en dat is het bewijs voor een 'dood' als persoon?
je leest dan toch een beetje teveel pratchett denk ik.

not today laddy:
Remember,only the good die young

Verwijderd

Ik zie ook het verband niet tussen de gegeven voorbeelden en het argument dat iemand bepaalt wanneer wij doodgaan.

Gaat echt helemaal nergens over. En iets wat mij verbaast over sit soort zaken is dat er wetenschappelijk nooit iets te bewijzen is.

Zodra wetenschappelijk is aangetoond dat je na je dood opeens lichter bent dan ervoor begin ik dat aspect interessant te vinden. Voor de rest zijn dit voor mij allemaal niet na te trekken verhalen. Allemaal heel leuk voor mensen die daar voor openstaan. Maar als je er serieus iets wetenschappelijks over wil zeggen dan heb je er allemaal helemaal niets aan.

Verwijderd

nee.. niet die toevallig langs komt.. Denk dat je het verkeerd begrijpt..

Hmm... ik weet niet of zoiets wel bestaat.. maar wat er boven ook genoemt wordt.. als er een 'God' bestaat dat leven 'creeert' moet er ook iets bestaan wat het weg neemt.. maar of er een god bestaat tsjah.. kweet het niet.. dit doet met wel denken aan zo'n persoon die scrooge meeneemt.. in dat verhaal..

Verwijderd

Xenic:
Hee, da's alleen met de kerst.. gaan er meer mensen dood met kerst? ;) Zit je nou thuis trouwens ook al te tweaken!? :D

Maareeh, ik kan hier niet veel aan toevoegen, benk bang. Een 'entiteit' die iets met de dood te maken heeft kan je beter zeggen denk ik. Een echt persoon.. God is ook geen persoon, ALS deze er dus al is.

Er is meer tussen hemel en aarde, daar ben ik zeker van. Meer in de zin van entiteiten/geesten dan in de gedaante van personen. Er zijn TEVEEL zaken die onverklaarbaar zijn, maar dus ook waarschijnlijk op aarde nooit verklaard zullen kunnen worden, dat is ZO moeilijk. Je kan alleen maar gissen en voor jezelf een beeld (idee) vormen van wat het zou kunnen zijn. En DAT is waarschijnlijk echt voor iedereen verschillend. Maar daar wil ik niet teveel (meer) op in gaan.

Dan nog het punt: beslist er iemand over je leven, of over je dood? Ook daar kom je niet achter, want dan moet je weten wat daar het doel van is, van het wegnemen van een leven of het juist opstarten van een nieuw leven. Misschien worden er dan meer zaken duidelijk, maar dat gaan wij denk ik niet meemaken op aarde.

Verwijderd

Volgens mij is deze vraag gewoon niet te beantwoorden.. je kan gewoon niet met feiten komen... en als dat wel zo is.. wil ik dat weleens weten...

Dumtrala: ja pc's roeleren gewoon :D

Verwijderd

Of de Magere Hein bestaat.
Als je in god gelooft is er een hoop mogelijk maar als je daar niet in gelooft dan lijkt me dat ook de Dood niet bestaat.

Waar komt de Magere Hein "mythe" eigenlijk vandaan staat ie in de Bijbel?

hebben andere geloven en culturen er een?

Nou ja, ik geloof er in ieder geval niet in.

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 14:22
apoc2> is dat niet omdat er gewoon geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan wordt??

waarom krijg ik kippenvel als ik dit soort dingen als in de eerste paar posts lees??

Greetz,
Toiletman

Only dead fish go with the flow

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geloof ik niet gezegd dat het gaat om een mens met een shotgun die ff wat andere mensen af gaat knallen. Ik bedoelde meer een schim die achter doden gezien wordt. Die voorbeelden die ik heb gegeven heb ik direct van iemand die dat meegemaakt heeft (mijn vader), dus die verhalen zijn niet echt vervormd. En toen hij dat vertelde waren we geen sterke verhalen aan het vertellen.

Maar dat soort verhalen zijn er meer. Ga maar eens naar een ziekenhuis of andere medische instelling waar geregeld mensen dood gaan, en ga maar eens wat rondvragen. Zeker weten dat je meer van dat soort verhalen tegen komt.

xenic: Je kunt inderdaad niet met feiten komen, maar dat een entiteit (dank je Dumtrala voor dat woord, ik kon er zelf even niet op komen) de mensen komt "ophalen" is wel een mogelijke verklaring. Er zijn ook andere verklaringen, maar geef die maar eens!

Bovendien zijn er volgens mij ongelovelijk veel verhalen over de dood als entiteit, dus daar kan best een kern van waarheid in zitten.

Ik bedenk me net opeens dat die schim niet hoeft te bepalen waneer wij dood gaan, maar ook de overledene kan begeleiden naar een volgend leven. Hmm... nu spreek ik mezelf tegen, want ik geloof helemaal niet in reïncarnatie.

Verwijderd

Misschien is dit iets waar je pas ingelooft als je het ook echt meemaakt.. wat me dus ook weer een beetje spookie lijkt.. daarom zullen veel mensen niet in zulke 'entiteiten' of wat dan ook geloven.. ik weet het niet.. en het maakt mij ook niet uit.. het is gewoon raar om te denken dat je ineens weg bent na het leven.. maar ik geloof dat jij 'GHOst' dat was dat zei: dat je er ook niet was ervoor ofzoiets. tsjah.. maar verder over die schim.. kweet het niet zo.. denk dus wel eerder dat het niet iemand is die over de dood beslist maar dan een begeleider... maar waar naartoe?

Verwijderd

een leuk voorbeeld hiervan is de empiristische visie op descartes' "cogito ergo sum" (=ik denk dus ik ben)
volgens de empiristen was je je niet bewust van de gedachte voordat je de gedachte al hebt gehad , dus is het meer "ik dacht dus ik was"
maar als je nu dood gaat , of stopt met denken, (als we er van uitgaan dat de dood het einde van de persoon is) dan ben je pas NA je dood bewust van het feit dat je dood bent, en dan kan je niet dood zijn.
zo, krijg daar maar een speld tussen
(paladin denkt dat zijn filosofie lessen toch nut hadden )

Verwijderd

Ik heb geen idee of er iemand is die dat bepaald maar als die persoon al bestaat wie bepaald dan wanneert hij dood gaat (ontslagen wordt)?

PS: Als die vent ooit ontslagen wordt wil ik de baan wel lijkt me best cool!

• Heintjo
  • Laatst online: 11-05-2025

Heintjo

Definitely not Swedish

Het is mij in de loop der jaren duidelijk geworden dat de mens meer kan dan ze denkt..
Ik heb 't hier niet over het hiernamaals of god ofzo, daar geloof ik simpelweg niet in.
Het feit is er wel dat de mens slechts 'n heel klein gedeelte van z'n hersenen daadwerkelijk gebruikt.. we zijn volgens mij nog heel primitief bezig.. voorbeeld : we communiceren nog mondeling.. waarom niet met onze gedachten? dat is toch veel efficienter?
Geen last van afstanden, snelheden.. dat soort rommel.. jammer voor de telecombedrijven :)
Enige probleem is dat we nog niet weten HOE.. sommige mensen zeggen het wel te kunnen of vaagjes dat idee te krijgen dat ze af en toe 'iets' voelen.. telepathie noemen ze dat :)
Het 'paranormale' is volgens mij simpelweg een stapje die we nu nemen in onze evolutie.. we zijn volgens mij nog lang niet uit ge-evolueerd. Het feit dat we het nu over een zogenaamd paranormale hebben, is op deze manier te verklaren door te zeggen dat sommige mensen al ietsje verder zijn dan anderen..

Dat er aura's bestaan is wetenschappelijk bewezen.. met dat idee in m'n achterhoofd denk ik dus ook: 'dan zijn er dingen die een mens uitstraalt, die we niet zomaar op kunnen vangen'

Zou dat geen verklaring kunnen zijn voor de persoon die in het ziekenhuis gelijk naar de dode loopt? Omdat hij een bepaalde straling oid's voelt vrijkomen?

Wat betreft de 'schimmen' .. inderdaad volgens mij ook simpelweg mensen die nét de heftige uitspatting van energie meemaken en het ook op kunnen pikken..

Ik weet het, 't is allemaal wat vaagjes, maar het geeft in ieder geval stof tot nadenken..

(Magere) Heintjo Out :)

blah blah...

Verwijderd

Mijn theorie is dat wanneer die mensen een dode hebben, dat ze de rest erbij denken als gevolg van de shock die ze opliepen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:56

Jag

Dat er aura's bestaan is wetenschappelijk bewezen.
Toch gek dat je dat nooit leest in de wetenschappelijke tijdschriften......
Wat betreft de 'schimmen' .. inderdaad volgens mij ook simpelweg mensen die nét de heftige uitspatting van energie meemaken en het ook op kunnen pikken..
Een uitspatting van energie?? Dat zal dan wel "kosmische energie" zijn.
Misschien laten ze wel hun urine gewoon lopen. De ziel kan het in ieder geval niet zijn (niet dat ik daarin geloof), want die is niet van materie gemaakt hadden we al geconcludeerd.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
kweet het niet zo.. denk dus wel eerder dat het niet iemand is die over de dood beslist maar dan een begeleider... maar waar naartoe?
hoeft niet per se ergens naartoe. Kan ook "opruimwerk" zijn. (klinkt eigenlijk best grof). Ik bedoel: je lichaam is overleden, maar de geest (als die bestaan) kan nog even doorgaan met leven. Dan komt meneer Dood even langs. Even ervoor zorgen dat er geen restanten van de ex-levende meer over blijven. Zoiets als de garbage-collector in Java (voor degene die weten hoe dat ding werkt...)
dan ben je pas NA je dood bewust van het feit dat je dood bent, en dan kan je niet dood zijn.
Als je dood bent, dan realiseer je je dus niks meer, dus kun je je ook niet realiseren dat je dood bent. Je kunt toch ook geen appel die er niet is opeten?
Zou dat geen verklaring kunnen zijn voor de persoon die in het ziekenhuis gelijk naar de dode loopt? Omdat hij een bepaalde straling oid's voelt vrijkomen?
Daar heb ik ook al aan lopen denken. Zou inderdaad kunnen
Bij een heftige uitbarsting toch rustig over een gang lopen? lijkt me sterk, maar kan...
Mijn theorie is dat wanneer die mensen een dode hebben, dat ze de rest erbij denken als gevolg van de shock die ze opliepen.
Als je in een medische instelling werkt waar geregeld mensen dood gaan, raak je niet in shock als er weer iemand overleden is. Stel je theorie dus maar een heel eind bij.
...want die is niet van materie gemaakt hadden we al geconcludeerd.
wie zegt dat energie geen gewicht kan hebben? ok. het is erg onlogisch, maar volgens mij niet onmogelijk.

"when you've ruled out the impossible, it's time to look at the improbable"

Verwijderd

Waarom is het zo moeilijk aan te nemen dat er helemaal niets meer is na de dood?
Gewoon net zoiets als voordat je geboren was.
Lijkt me aannemelijker dan vage, niet te bewijzen, theorieen over zieligheid en zo.

• sjaak
  • Laatst online: 19:27

sjaak

un giorno credi

Als je erin gelooft is het zo, wetenschappelijk gezien is het denk ik niet of nauwelijks te bewijzen.
Als je een geloof hebt geloof je ook in bepaalde dingen, dus het is bij iedereen verschillend. Ik zelf weet (nog) niet wat ik ervan denk, maar dat komt met de loop der jaren.

• Heintjo
  • Laatst online: 11-05-2025

Heintjo

Definitely not Swedish

Sandalf> precies mijn denken.. na de dood is er NIETS meer..
ik zeg met mijn vorige post enkel dat ik geloof in het feit dat het menselijke lichaam meer kan dan we weten.. zoals ik al zei, volgens mij zijn we nog niet uit ge-evolueerd..
dat wil niet zeggen dat ik geloof in een "leven-na-dood".. ik probeer puur mijn mening te geven over het hoe en wat over de mensen die net dood gegaan zijn..

Ik begrijp geen kont van tot wat een mens allemaal in staat is (zal zijn).. en zoek nog steeds naar verklaringen voor het para-normale..

Die verklaringen zullen naar mijn idee komen uit de wetenschap, een heleboel van de dingen die je hoort zijn verzonnen, lulkoek.. sommige dingen kunnen volgens mij zeker wel, telepathie bijvoorbeeld.. hoe daarentegen? don't ask me, komt de mens nog wel een keertje achter :)

Jag>
Ik heb even rondgekeken of ik iets boeiends over aura's kon vinden.. enige resultaten die ik vond waren massa's aan sites die aura-lees apparatuur verkopen.. én een hoop sites met allerlei uitleg over wat aura's zijn en hoe ze werken.. http://www.thiaoouba.com/kir.htm
is een van de vele sites die ik tegenkwam.. nou wil ik niet gelijk al m'n hoop vestigen op wat een of andere jan doedel ergens op internet zet.. maar dit zijn precies dezelfde dingen die ik al 'n aardig tijdje rond hoor gaan..

blah blah...

Pagina: 1