• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Topicstarter
Hoe ontstaat onweer (gedonder en lichtflitsen)?

Bas

Tjielp... een vogel.

Verwijderd

Drukverschillen en ijskristallen. Maarre, zoek het op zou ik zeggen ..

• Infinithlon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-01 19:01

Infinithlon

i was there!

Ja warme lucht stijgt op en komt langs ijskristallen, en daardoor worden ze elektrisch geladen...
Als de wolk een hoge potentiaal tov de aarde krijgt wordt er een kanaal gevormd waar dan elektronen doorheen stromen (de bliksem slaat omhoog naar de wolk, niet andersom!!!)
Als die verdwijnt vult het kanaal dat nu vacuum is zich in een klap met lucht wat donder veroorzaakt...
Als iemand toevoegingen heeft aan mijn verhaal of verbeteringen, be my guest ;)

when i wake up people take up mostly all of my time!

Verwijderd

Die klap die je hoort is het exploderen van de lucht, niet het imploderen. Doordat er in zeer korte tijd behoorlijk wat(t) stroom doorheen gaat, verbrand die lucht LETTERLIJK. (ook de rede waarom er bij iedere flits ozon wordt gemaakt).

voor de droogkloten onder ons: wat(t) is een grapje...

Verwijderd

Feit:
"Als we de energie uit een bliksemschicht op zouden kunnen vangen en bewaren, zou er een grote stad een paar dagen van kunnen leven."

Waarom kunnen we een bliksem dat niet simuleren in een laboratorium? En dan opslaan in een soort van accu/batterij/condensator?

• Infinithlon

Infinithlon

i was there!

Waarom kunnen we een bliksem dat niet simuleren in een laboratorium? En dan opslaan in een soort van accu/batterij/condensator?
Duh. Omdat je die bliksem zelf genereert betekent dat je er zelf alle energie instopt, en die er niet eens allemaal meer uit kunt halen, je gooit dan gewoon energie weg...

Oh en even een nitpick: lucht verbranden is niet echt mogelijk, de zuurstof erin kan namelijk niet verbranden... per definitie. Want verbranding is een reactie *met* zuurstof, al zal de stikstof met zuurstof NOx creeren, en er een reactie plaatsvinden die O2 in O3 omzet

Verwijderd

ff meer nitpick: lucht is niet alleen zuurstof...

• Infinithlon

Infinithlon

i was there!

nog meer nitpick: daarom zei ik ook de zuurstof erin, verwijzend naar lucht. En door de stikstof te zeggen, bedoel ik natuurlijk de stikstof die zich in lucht bevindt...

no hard feelings?

Verwijderd

no hard feelings.

Maar dat zuurstof zelf niet kan verbranden wist ik niet. Ik weet dat zuurstof O2 is, en ozon O3. En een verbranding is een reactie waarbij zuurstof nodig is. Dat er meerdere reacties na elkaar nodig zijn om ozon te maken wist ik dus niet.

final nitpick (van mij): maar dan nog kan lucht verbranden... ;)

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
En als de bliksem inslaat hoor je geen klap, maar een donder. Dat komt omdat de bliksem erg hoog de wolken in schiet.

De afstand tussen de bovenkant van de bliksem en de waarnemer is groter dat de afstand tussen de inslagplaats en de waarnemer, dus hoor je eigenlijk een langgerekte klap.

a^2 + b^2 = c^2

• cire
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-10-2025

cire

Bazz: Ik ben wel geen elektrotechnicus, maar volgens kan bliksem wel nagedaan worden.

Zelfs bij Natuurkunde op school kan ik me herinneren wel eens een vonkje te hebben zien springen. Over 10cm dan wel, maar goed.
En met een beetje hogere spanning, kom je heus wel verder.

En dat opslaan een beetje moeilijk gaat, heeft er mee te maken dat onze batterijtjes niet zoveel energie in korte tijd aankunnen. En misschien ook wel niet in lange tijd.

Kunnen we eigenlijk wel zoveel energie in een batterij oid opslaan?

Dat elektrotechnicus slaat eigenlijk nergens op, behalve dat de elektro van TU in Delft een hoogspanningshal heeft, waar volgens mij ook wel eens vonkjes in rondspringen.
Pagina: 1