mpg123 CPU usage

Pagina: 1
Acties:

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 10:22

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Topicstarter
Ik ben bezig met het bouwen van een mp3 spelertje, linux based uiteraard. heb vanmiddag de machine in elkaar gezet en debian testing geinstalleerd (over een kabelmodem :O ) en alles lijkt 't te doen :)

maar het probleem is het volgende: de machine is een 133 Mhz pentium classic, (IBM Aptiva), en mpg123 trekt op deze machine +/- 80% CPU , dit lijkt me zelfs voor een p133 een beetje veel. op zich niet zo'n probleem maar hier komt de overhead van de nog te schrijven custom software nog bij.

iemand een idee hoe dit omlaag te brengen (andere player ?, moet wel makkelijk vanuit een ander programma of een perl script oid aan te sturen zijn). downsamplen naar 22khz scheelt wel drastisch, maar dat gaat dus weer ten koste van de kwaliteit :{

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 16 februari 2002 20:42 schreef Aaargh! het volgende:
maar het probleem is het volgende: de machine is een 133 Mhz pentium classic, (IBM Aptiva), en mpg123 trekt op deze machine +/- 80% CPU , dit lijkt me zelfs voor een p133 een beetje veel. op zich niet zo'n probleem maar hier komt de overhead van de nog te schrijven custom software nog bij.
Mijn oude Cyrix P166+, wat eigenlijk een 150Mhz chip was, had daar +/- 30 a 40 % voor nodig met mpg123. Dus 80 % lijkt mij wel erg veel. Zit er weinig ram in en swapped hij voordurend ofzo ?
iemand een idee hoe dit omlaag te brengen (andere player ?, moet wel makkelijk vanuit een ander programma of een perl script oid aan te sturen zijn).
mpg123 is wel een van de meest gerenomeerde programma's volgens mij. En was ook een van de besten qua optimalisatie volgens mij..

hmm.. Optimalisatie.. Heb je al geprobeerd mpg123 opnieuw te compileren met Pentium-optimalisatie :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Op zaterdag 16 februari 2002 20:49 schreef moto-moi het volgende:
Mijn oude Cyrix P166+, wat eigenlijk een 150Mhz chip was, had daar +/- 30 a 40 % voor nodig met mpg123. Dus 80 % lijkt mij wel erg veel. Zit er weinig ram in en swapped hij voordurend ofzo ?
32MB, erg veel swappen doet ie niet geloof ik.
mpg123 is wel een van de meest gerenomeerde programma's volgens mij. En was ook een van de besten qua optimalisatie volgens mij..

hmm.. Optimalisatie.. Heb je al geprobeerd mpg123 opnieuw te compileren met Pentium-optimalisatie :?
nope, heb gewoon de .deb ge-apt'd.

machine staat nu uit, kan er morgen pas weer bij (zit bij m'n ouders nu en pa had de monitor/keyboard nodig) morgen neem ik 'm mee naar huis en zal ik 't eens proberen.

Verwijderd

Ik ben lid van een lokaal clubje nerds dat elke zaterdag ochtend bij elkaar komt. Om te voorkomen dat iedereen elkaars muziek door elkaar speelt heb ik een Pentium I (66 MHz 16MB geheugen) omgetoverd tot mp3-jukebox. Hij is te bedienen met je webbrowser (Perl + Apache) via het lokale netwerk.
Er staat FreeBSD 4.1 op geinstalleerd en mpg123 gebruikt maximaal 60% procent cpu kracht (bron: top). De mp3tjes zijn met lame gecodeerd (VBR, 192 Kbit gemiddeld, 320 Kbit max).
mpg123 draait met een nice van -20 zodat het afspelen niet stottert tijdens het aanvragen of uploaden (dus nice --20 mpg123 bestandsnaam.mp3 als root)

Dus waarom het bij jou zoveel cpu kracht gebruikt? Misschien toch maar FreeBSD gebruiken >:) (FreeBSD rouleert echt; snel, stabiel en netjes georganiseerd)

In de aankomende vakantie ga ik de custom software herschrijven (als ik genoeg tijd heb), zodat het sneller en mooier is en verschillende formaten ondersteund. Uiteraard release ik het dan, maar in VWO 4 heb je nou niet bepaald tijd teveel om te programmeren :(

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
bij mij is het de bedoeling dat er geen mp3's lokaal staan maar alles vanaf een SMB netwerk komt (hooguit ff downloaden voor 't afspelen) , daar ga ik dus wel custom software voor nodig hebben.

Verwijderd

Oh, dat zou als het goed is ook moeten kunnen met mijn nieuwe versie, gewoon de database laten updaten met inhoud uit gedeelde mappen. Moet je wel zoiets als smbclient op je systeem zetten, maar het zou in theorie moeten kunnen.
Ik zou ook nog de functie in kunnen bouwen dat het bestand eerst wordt opgehaald, voordat het wordt afgespeeld (zodat je niet *poef* hoort als iemand zijn computer reset >:))
Het updaten van de DB zal wel netwerk-intensief worden, als het de informatie over de mp3tjes uit ID3 tags moet lezen. Deze tags staan immers aan het eind van het bestand (heb ik begrepen uit de documentatie van een Perl module)

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Op zaterdag 16 februari 2002 21:46 schreef d0g1e het volgende:
Oh, dat zou als het goed is ook moeten kunnen met mijn nieuwe versie, gewoon de database laten updaten met inhoud uit gedeelde mappen. Moet je wel zoiets als smbclient op je systeem zetten, maar het zou in theorie moeten kunnen.
ŽffŽ databaseje updaten met file listing gaat niet, het netwerk waar hij aanhangt bestaat uit +/- 1500 PCŽs (campusnet)
er is wel een searchengine voor dit LAN en de bedoeling is dus dat ik in mijn progje een naam kan intikken van een nummer, er dan een query gedaan word op het LAN en hij dan alle verschillende versies v/h nummer die hij gevonden heeft laat zien, daarvan moet je er een kunnen kiezen die hij dan in zijn playlist zet. (ja, dit word nog wel ff werk :P)
Ik zou ook nog de functie in kunnen bouwen dat het bestand eerst wordt opgehaald, voordat het wordt afgespeeld (zodat je niet *poef* hoort als iemand zijn computer reset >:))
dit was zowieso mijn bedoeling, en dan de laatste X nummer cachen en vast X nummers vooruit de playlist cachen
Het updaten van de DB zal wel netwerk-intensief worden, als het de informatie over de mp3tjes uit ID3 tags moet lezen. Deze tags staan immers aan het eind van het bestand (heb ik begrepen uit de documentatie van een Perl module)
ID3's doe ik wel uitlezen als het op HD staat.

Verwijderd

op mijn 166 (zonder mmx) nam ie 20%

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Op zaterdag 16 februari 2002 21:58 schreef RoadRunner84 het volgende:
op mijn 166 (zonder mmx) nam ie 20%
Heb Oolon (zo heet die PC) net ff in het netwerk gehangen en hij is nu mpg123 aan het compilen, ben erg benieuwd wat ie dan gaat doen.

Verwijderd

De situatie bij ons is wel heel anders dan op een universiteit. Wij hebben een stuk of 10 werkende computers (gemiddeld 120 MHZ :'( 16MB) aan elkaar geknoopt met een 10Mbit netwerkje.

Veel success

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Op zaterdag 16 februari 2002 22:01 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Heb Oolon (zo heet die PC) net ff in het netwerk gehangen en hij is nu mpg123 aan het compilen, ben erg benieuwd wat ie dan gaat doen.
zelfde :(

Verwijderd

Probeer FreeBSD even, is echt niet moeilijk. Gewoon de cd bestellen bij zo'n online copy-shop voor E 3,75 (mag waarschijnlijk geen naam noemen)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Heb je wel de non-free entries in je sources.list staan?

Verwijderd

Als iemand hier tijd heeft om een mooie GUI te maken voor mpg123 voor op MacOS X... Wil er best voor betalen :)

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Op zaterdag 16 februari 2002 22:54 schreef deadinspace het volgende:
Heb je wel de non-free entries in je sources.list staan?
yep

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Ik zie dat er geen cache module op dit bordje zit, hij draait dus met 0kb cache. (ook volgens bios)

zou dit de oorzaak van het performance probleem kunnen zijn :?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 16 februari 2002 23:03 schreef Aaargh! het volgende:
yep
Ik vroeg dat omdat apt mpg321 downloadt en installed als je geen non-free sources in je sources.list hebt staan ('Note, selecting mpg321 instead of mpg123'). mpg321 is een drop-in replacement, maar met helaas ongeveer twee keer de CPU usage. mpg321 is in tegenstelling tot mpg123 Free Software (mpg123 heeft patent bla).

Maar goed, dat was het dus niet. Een mp3 (192 kbit, 44khz, Jstereo) afspelen kost op mijn p133 (Debian Potato, geen mmx) vrij precies 25% CPU.
Weet je zeker dat het een Pentium classic is? (/proc/cpuinfo)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 16 februari 2002 23:29 schreef Aaargh! het volgende:
Ik zie dat er geen cache module op dit bordje zit, hij draait dus met 0kb cache. (ook volgens bios)

zou dit de oorzaak van het performance probleem kunnen zijn :?
Dat zou goed kunnen. Pentium classics hebben meen ik alleen de L1 cache on-die, de L2 is afaik extern. En geen L2 cache... auw.
Ik heb op mijn Pentium II (toentertijd nog 400 MHz) voor de gein ooit mijn L2 cache uitgezet... Het ding voelde voor een hoop dingen ECHT traag aan toen.

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 22:28 schreef d0g1e het volgende:
Probeer FreeBSD even, is echt niet moeilijk. Gewoon de cd bestellen bij zo'n online copy-shop voor E 3,75 (mag waarschijnlijk geen naam noemen)
Mijn p166 was FreeBSD/Win98 dualboot, nu issie win98 only en heb ik een p60 routertje, als er een soundblaster in gezeten had dan had ik gekeken hoeveel mpg123 daar trekt >:)

Verwijderd

hmmm, geen cache, volgens mij is het niet eenvoudig om aan losse cache modules te komen... success

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Op zaterdag 16 februari 2002 23:40 schreef d0g1e het volgende:
hmmm, geen cache, volgens mij is het niet eenvoudig om aan losse cache modules te komen... success
Heb er waarsch. eentje gevonden, moet nog ff uitproberen of ie past.

Verwijderd

Op zondag 17 februari 2002 01:52 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Heb er waarsch. eentje gevonden, moet nog ff uitproberen of ie past.
Alleen passen is niet voldoende. Je hebt verschillende revisies en types van cache modules en niet ieder moederbord ondersteund elke revisie. Let dus goed op voordat je zo'n module erin steekt, want je zou er je moederbord wel eens mee om zeep kunnen helpen.

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Op zondag 17 februari 2002 03:11 schreef balou het volgende:

[..]

Alleen passen is niet voldoende. Je hebt verschillende revisies en types van cache modules en niet ieder moederbord ondersteund elke revisie. Let dus goed op voordat je zo'n module erin steekt, want je zou er je moederbord wel eens mee om zeep kunnen helpen.
De indeling van de module is iig zoals mijn mobo het verwacht (64x64kbit).

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Cache module erin 80 -> 40% cpu usage

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op maandag 18 februari 2002 21:45 schreef Aaargh! het volgende:
Cache module erin 80 -> 40% cpu usage
* moto-moi verwacht binnenkort in de onderregel van Aaargh! 'Prutser' te zien :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 21:50 schreef moto-moi het volgende:

[..]

* moto-moi verwacht binnenkort in de onderregel van Aaargh! 'Prutser' te zien :P
<--- Zo ? :P

't ding staat nu perl te compilen :O (perl met threads support is blijkbaar niet apt-gettable :?)

Verwijderd

hmm op mijn athlon 1,33ghz met sbLive! trekt ie maar 0,5% (gege >:))

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 22:22 schreef DJ_PP het volgende:
hmm op mijn athlon 1,33ghz met sbLive! trekt ie maar 0,5% (gege >:))
Op m'n Duron 700 is het CPU usage ook wel minder :) , maar deze bak gaat alleen dedicated mp3 player worden (ben bezig met schrijven van een simpele maar effectieve player in Perl)

Pagina: 1