Verwijderd

Topicstarter
De mens wil constant beter worden dan hij is. Dit gebeurt ook door bepaalde onderdelen van het lichaam die niet goed functioneren aan te passen met behulp van technologie. En dat is precies wat een cyborg is.

Eigenlijk gebeurt dit al heel lang. Ik noem bijvoorbeeld brillen, een houten been en dat soort dingen. Tegenwoordig zijn er ook aparaten als kunstharten en dergelijke, en over enkele jaren zal het zelfs mogelijk zijn om chips aan de hersenen toe te voegen om bepaalde beschadigingen te repareren.

Mijn vragen:
- hoe ver kunnen we technologisch gaan?
- hoe ver kunnen we mogen we gaan?
- wanneer zullen we ophouden met mens zijn, als we alles maar toe laten?

Jullie mening graag.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

het is technologisch nog niet mogelijk om een machine zo te laten werken (en voornamelijk denken en leren en interpreteren) als een mens. Dus Mens blijven we wel.

Wat mij betreft mag het heel ver gaan. Het zijn voornamelijk medische toepassingen om iets wat het niet goed deed te vervangen.
Zodra we prima werkende organen gaan vervangen om prestaties te verhogen zonder eigenlijk een echte reden te hebben is er denk ik wel een "grens" overschreden.

Of dat goed of fout is moet denk ik nog maar blijken.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

We kunnen heel ver, we gaan heel ver enwe gaan verder dan dat. We blijven mens zolang we ons mens blijven noemen, daarna worden we iets anders.

PS. Ik ben geevolueerd uit Zeikerd

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

En zelfdenkende (fout-lerende) machines? Kan iemand dit voorstellen? (denk aan verhaal achter Terminator films...)

Verwijderd

Topicstarter
Er was dus gister een stukje op TV over dit onderwerp. In die uitzending hadden ze het ook over een expiriment met cyber-leven. Beestjes die bestaan uit blokjes (kubusjes) die op een beeldscherm worden weergegeven. Die beesjes konden zelf leren hoe ze zich voort konden bewegen enzo.

Die persoon die dat programma had gemaakt liet die beesjes ook vechten om een bepaald groen blokje. Het beesje wat het groene blokje uiteindlijk in zijn bezit had, had gewonnen. Alles bij elkaar wel leuk, maar op een gegeven moment gebeurde er iets wat nou juist niet geprogrammeerd was: een van die beesjes viel zijn tegenstander direct aan. Het werdt dus een gevecht van beesje tot beesje.

Als je dat combineerd met robots die zichzelf kunnen nabouwen, dan krijg je idd dat terminator verhaal. Best eng eigenlijk...

P.S. clay: we zijn hard op weg om computers beter te laten denken dan ons zelf. Persoonlijk denk ik dat het nog maar een paar decennia duurt voordat we dat voor elkaar hebben...

Verwijderd

http://members.brabant.chello.nl/~h.kluytmans/ai.htm

Daar staat info over AI en andere onderwerpen die gister op Technocalyps waren.

En deze niet te vergeten: http://www.transcedo.org /

Verwijderd

Ik weet niet, ik denk dat als ik een cyborg zou zijn dat ik bepaalde menselijke pleziertjes wel zou gaan missen, maar misschien krijgt het woord cybersex dan wel een andere dimesie ;) :P :9
hoewel wat extra geheugen en cpu snelheid krijgen is ook niet verkeerd :)

Verwijderd

Ik denk dat we er op den duur toch niet aan ontkomen dat we genetisch manipuleren, onszelf tot cyborg veranderen etc.

Als je een gehoorapparaatje draagt ben je ook al een beetje een cyborg. Het is maar net waar je de grens trekt. Voor een bril geld ook al precies hetzelfde. Een device om een bepaald orgaan beter te functioneren. Dat dat bijvoorbeeld bij de hersenen iets gevoeliger ligt dan bij de ogen begrijp ik, maar is geen reden om ervan af te zien.

Er wordt al onderzoek gedaan naar het direct koppelen van mens aan computer. Dan moet je denken aan extra geheugen aan je hersenen enorme rekenkracht. Lijkt me allemaal geweldig. Eindelijk iedereen qua intelligentie beetje gelijk trekken. Wel zo eerlijk. En dat geld eigenlijk ook voor het lichamelijke geddeelte.

Het is alleen wel belangrijk dat we er goed over nadenken hoe dit allemaal het beste gerealiseerd kan worden. Technische ontwikkelingen hou je toch niet tegen. Dus kunnen we er nu beter over na gaan denken dan bij voorbaat nee te zeggen.

CLAY >>>
het is technologisch nog niet mogelijk om een machine zo te laten werken (en voornamelijk denken en leren en interpreteren) als een mens.
Dat is nog slechts een kwesite van tijd. Je kan op je klompen aanvoelen dat de werking van de hersenen van de mens op den duur volledig begrepen wordt. Dan zal het niet moeilijk meer zijn om deze op een computer te simuleren, en voila, je krijgt een pc met denkvermogen vergelijkbaar met dat van een mens.

Uiteraard moet je met deze ontwikkelingen wel oppassen voor het terminator-idee. Maar ik denk juist dat het cyborg idee onze redding is. Stel dat wij genetisch gaan manipuleren en volgende generaties superieur worden aan ons. Dan zijn wij dus inferieur, niet echt goed voor de verhoudingen in de samenleving. Alleen door onszelf "up te graden" kunnen we nog meedoen in vergelijking tot volgende generaties.

• Reefer
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02-2025

Reefer

madness

Een device om een bepaald orgaan beter te functioneren
Ja maar wel een die je savonds af kan zetten en die je niet uit hoeft te schroeven ofzo...
Dan zijn wij dus inferieur, niet echt goed voor de verhoudingen in de samenleving. Alleen door onszelf "up te graden" kunnen we nog meedoen in vergelijking tot volgende generaties.
hmm dit vind ik maar een eng idee, dat we allemaal "geupgrade" gaan worden en als je dat niet wilt dat je"inferieur" bent. Ik zie sowieso voor mezelf weinig in genetische upgrades of gemanipuleerde hersenen achter een plastisch bijgewerkt gezicht.....

Big Brother is Kloning you (if you are white male 25 year-old)

A Breakbeat A Day Keeps Religion Away.

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 14:22
Heeft iemand dat technocalyps opgenomen?? of wanneer wordt het herhaald, normaalgesproken ben ik altijd wel wakker als dat soort zut wordt uitgezonden, maar nu dus niet ivm examens :(
Greetz,
Toiletman

Only dead fish go with the flow

Verwijderd

Topicstarter
Volgende week woensdag komt deel 2. Het kwam vrij laat op de avond, maar omdat ik het begin gemist heb, weet ik dus niet precies hoe laat...

Verwijderd

Reefer >>>

Tuurlijk is het eng en moeten we er voorzichtig mee omspringen. Net zoals vliegmachines een eeuw gelden eng waren. (Zie ook mijn posting bij Transhumanisme).

Maar geloof me: Het zal wel wennen. (zeker als je er zaken als vergroot bewustzijn voor teugkrijgt)

• nexus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-04-2023

nexus

VV Kloetinge (768735)

apoc2

Wat jij zegt over intelligentie gelijktrekken lijkt me niet echt handig. Ik denk niet dat de mens daar op voorbereid zal zijn, het iedereen gelijk maken gaat tegen de natuur van de mens in. Mensen zijn individuen en kunnen dat verschil zien door uiterlijke en andere kenmerken. als bijvoorbeeld iedereen even slim is, heb je eigenlijk geen verschil meer tussen mensen.

"one is to the other an other only in that one recognizes the other" -Hegel

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-01 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

GHOst.=> >:)We are borg, resistance is futile >:)

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Euhrr.. nexus, misschien is niet iedereen zo slim, maar je wilt gewoon dat je de slimste blijft... Krijg je geen michiel allures?

Verwijderd

Nexus >>>

Geen verschil meer tussen mensen? Die zal er voorlopig wel blijven. Zelfs als 2 mensen identiek zijn (genetsich). Hun opvoeding is van grote invloed. Afhankelijk van hoe je opgevoed wordt krijg je andere normen en waarden mee.

Maar goed, stel dat we steed smeer o pelkaar gaan lijken? So what? Qua uiterlijk groeien we toch in steeds hoger tempo naar elkaar toe. Over pakweg 200 jaar zullen we allemaal wel ongeveer dezelfde kleur hebben.

En als we nu ook nog eens geestelijk op een lijn komen is het helemaal mooi. Zaken als nanotechnologie zullen er tegen die tijd wel voro zorgen dat, met all respect, "domme klusjes als vuilnisman ofzo op compleet andere wijze worden opgelost.

En qua interesses zullen we wel blijven verschillen denk ik. De een vindt onderwerpen als deze nou eenmaal interessant en een ander is meer geinteresseerd in de nieuste make-up lijnen ofzo.

• Rixter223
  • Laatst online: 16-11-2021
In Japan hebben ze is een test gedaan met identieke tweelingen.1 baby bij rijke slimme mensen gezet en 1 bij arme domme mensen.Bleek na 20 jaar dat die kinderen totaal verschillend waren.IQ scheelde bijvoorbeeld behoorlijk,de "rijke"had de hoogste.
Verder denk ik dat het in de toekomst mogelijk gaat worden om de hersenen van een mens in een robot te zetten,heb je geen lichaam meer nodig.

Verwijderd

Topicstarter
FrankGuthrie => daar zijn we wel naar op weg. Als alles zo door gaat, dan zijn WIJ over een paar honderd jaar de BORG ipv de federation... Niet echt een leuke gedachte. (waarschijnlijk maak ik dat niet meer mee, dus echt zorgen hoef ik me niet te maken...)

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-01 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

GHOst.=>Nou tegenwoordig hebben ze iets gevonden waardoor ze je cellen weer kunnen vernieuwen, dus als ze dit bij jou doen dan kan je dit nog mee maken.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• nexus
  • Laatst online: 06-04-2023

nexus

VV Kloetinge (768735)

apoc2==>
Ik weet niet precies waar mensen hun individualiteit vandaan halen, maar voor mijn gevoel klopt het niet helemaal als iedereen even slim is, ik kan het helaas niet precies uitleggen. En niet iedereen zal zo'n brain-enhancement kunnen betalen en misschien krijg je dan wel situaties als waar de dokter in zit van DS9

"one is to the other an other only in that one recognizes the other" -Hegel

Pagina: 1