Wat is nu het beste voor de cpu-cooler, hem laten blazen of zuigen ???
Bij mij maakt het niet veel verschil uit (volcano7), max 1° ofzo...
je geeft antwoord op je eigen vraagOp zaterdag 16 februari 2002 20:32 schreef VanSchoor het volgende:
...
Verwijderd
I reject your reality, and substitute my own.
Die kant op dus waar het 1 graden koeler wordt, lijkt met toch logisch??Op zaterdag 16 februari 2002 20:32 schreef VanSchoor het volgende:
Wat is nu het beste voor de cpu-cooler, hem laten blazen of zuigen ???
PSN: DutchTrickle PVoutput
Verwijderd
was dat blazen -> zuigen of zuigen -> blazen?Op zondag 17 maart 2002 13:41 schreef Snijkoek het volgende:
Toen ik de fan van m'n coolermastertje omdraaide scheelde het 4 graden
ja, dat heb ik gedaan, en dit topic heb ik gevonden, gaat namelijk over dezelfde koeler, alleen de vraag is maar gedeeltelijk beantwoord!Op zondag 17 maart 2002 13:43 schreef wfvn het volgende:
[search=\\\"cpu cooler fan blazen of zuigen\\\"]
uittesten bestaat niet, het is of uitproberen of testen. uittesten is van beide een stukje... ( sorry old habbit... can't help it )Op zaterdag 16 februari 2002 20:36 schreef _sNaRs_ het volgende:
Je zoekactie naar 'zuigen blazen' leverde 594 resultaten op.
Zie m'n sig
( sig: REMEMBER: 'Eerst uittesten, dan pas mede-OCM-ers pesten!')
I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*
Als je meerdere topics leest, zie je dat de ene zegt blazen en de ander zegt zuigen...Op zondag 17 maart 2002 13:45 schreef Maverick het volgende:
[..]
ja, dat heb ik gedaan, en dit topic heb ik gevonden, gaat namelijk over dezelfde koeler, alleen de vraag is maar gedeeltelijk beantwoord!
er staat verd*mme vetgedrukt boven me post dat ik dit in de search heb gevonden! (niet letterlijk zie ik nu, maar iig duidelijk!)
"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George
ik heb bepaalde omstandigheden, en die vermeld ik nu even, en vraag dan naar mensen hun meningen, niet naar mensen die geen leven hebben om hier te reageren zonder het over het onderwerp te hebben!Op zondag 17 maart 2002 13:47 schreef wfvn het volgende:
[..]
Als je meerdere topics leest, zie je dat de ene zegt blazen en de ander zegt zuigen...
Als je dan nog verder leest, zie je ook dat je gewoon moet PROBEREN
Zeker weten?Op zondag 17 maart 2002 13:52 schreef SaintNightmare het volgende:
Jongens, nogmaals: koelers moeten blazen. Vriendinnen moeten zuigen
Verwijderd
dit noemen ze een tautologie ofzoOp zondag 17 maart 2002 13:46 schreef Deacon het volgende:
[..]
uittesten bestaat niet, het is of uitproberen of testen. uittesten is van beide een stukje... ( sorry old habbit... can't help it )
lijkt me handig te vertellen of hij erst zoog of blies, want hier heb niemand iets aan!Op zondag 17 maart 2002 15:09 schreef Gman het volgende:
Ik heb een standaard coolermaster (nu nog wel) op een P3-1000@1125
(de gewone 4kante coolermaster nog)
Normaal 50~51~52
nu met omgedraaide fan (vannochtend ff gedaan) komt ie niet boven de 48 graden.
Toch 3 graden winst voor 5 minuten werk.
De eerste zuigende coolermaster (of standaard koeler) moet ik nog tegenkomen.Op zondag 17 maart 2002 15:10 schreef Maverick het volgende:
[..]
lijkt me handig te vertellen of hij erst zoog of blies, want hier heb niemand iets aan!
Verwijderd
Ik vind dit eigenlijk best een ineteressante vraag....nu het topic toch geopend isOp zondag 17 maart 2002 13:35 schreef Maverick het volgende:
niet zeuren dat ik een oud topic omhoog gooi, want als ik dat niet doe zeuren jullie dat ik de search moet gebruiken![]()
ik heb ook een volcano 7 en loop met dezelfde vraag rond, ik zie hier wel dat het 1 graad scheelt, maar welke kant dat dat op is staat er niet bij!
nu blaast de cooler de lucht op me blok, de casefan die redelijk in de buurt zit die blaast de lucht uit mijn kast, wat is er dan beter?
trouwens, ik kwam er via mijn ouder koeler achter dat 70% van de herrie komt doordat hij aan het blok vastzit en daar alles tegenaan blaast, zonder het blok is dat ding veel stiller, als ik hem nu laat blazen ipv zuigen zal het geluid dan afnemen? of maakt dat geen verschil??
dacht het ook, ik zie alleen dat veel mensen zuigen blazen door elkaar halen, (te merken door het commentaar)Op zondag 17 maart 2002 16:48 schreef Dickster het volgende:
[..]
Ik vind dit eigenlijk best een ineteressante vraag....nu het topic toch geopend is
Verwijderd
Door je toerental te bekijken met een progje bijvoorbeeld sisoft of MBM.............
btw hoe weet ik of mijn temp control op me volcano 7 kapot is?? volgens mij draait hij stabiel, ook als ik met me klouw aan de ptc pak!)
dat veranderd nauwlijks!Op zondag 17 maart 2002 20:23 schreef Dickster het volgende:
[..]
Door je toerental te bekijken met een progje bijvoorbeeld sisoft of MBM
Op zondag 17 maart 2002 21:55 schreef REDFISH het volgende:
Nou volgens mij blaast een fan altijd hoor. Maar je zou ook kunnen zeggen hij zuigt altijdKweenie.
Ik heb ook gezocht naar deze topics, en de ene keer lees je weer zuigen en blazen, maar ik heb zelf een redenatie erover verzonnen:
Blazen = Naar de cpu toe = Direct/Actief koelen = Effectiefste
Zuigen = Van de Cpu af = Indirect/Passief koelen = Minder effectief
(vergeef me de terminologie want je kunt het altijd wel weer zo draaien dat het niet klopt met andere definities, maar goed)
Waarom is blazen effectiever dan zuigen? Het indirect/direct verhaal. Wanneer je blaast wordt de lucht continue afgevoerd, dus op het moment dat er warmte ontstaat zal de lucht direct de warmte meenemen.
Blazen, hierbij is het indirect omdat de warmte afgevoerd wordt maar met een kleine vertraging ofzoiets. Ik snap het zelf niet meer. Dit slaat ook nergens op. Geez.
Nou ja mijn ervaring is blazen is koeler. Misschien denk je zuigen is effectiever want dan is alle warme lucht meteen weg, maar in de praktijk klopt dit niet altijd. Bleh ik houd op.
Verwijderd
Verwijderd
dat moet dus zuigt zijn...Op zondag 17 maart 2002 22:19 schreef schaapie het volgende:
als ie blaast maakt ie waarschijnlijk veel minder lawaai, en bij de een is ie dan nog cooler ook.... waarom zet coolermaster de fan dan op blazen?
ik ga ook eens mijn fan omdraaien en kijken wat het cool/geluidseffect is....
Dan denk ik inderdaad dat die kapot is....als ik die sensor vastpak dan schiet het toerental omhoog.Op zondag 17 maart 2002 20:25 schreef Maverick het volgende:
[..]
dat veranderd nauwlijks!
Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip
_██_
(ಠ_ృ)
Jongens...een ventilator verplaatst lucht, hij zuigt en blaast dus tegelijk.Op zondag 17 maart 2002 21:55 schreef REDFISH het volgende:
Nou volgens mij blaast een fan altijd hoor. Maar je zou ook kunnen zeggen hij zuigt altijdKweenie.
Ik heb ook gezocht naar deze topics, en de ene keer lees je weer zuigen en blazen, maar ik heb zelf een redenatie erover verzonnen:
Blazen = Naar de cpu toe = Direct/Actief koelen = Effectiefste
Zuigen = Van de Cpu af = Indirect/Passief koelen = Minder effectief
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq