Toon posts:

CPU koeler: blazen of zuigen...

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wat is nu het beste voor de cpu-cooler, hem laten blazen of zuigen ???
Bij mij maakt het niet veel verschil uit (volcano7), max 1° ofzo...

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:33
Op zaterdag 16 februari 2002 20:32 schreef VanSchoor het volgende:
...
je geeft antwoord op je eigen vraag ;)

Verwijderd

blijkbaar niet zo veel zin als jij d8, je hebt het al nagekeken, dus: vragen naar de bekende weg

*no flame intended*

edit: te laat :'(

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je zoekactie naar 'zuigen blazen' leverde 594 resultaten op.

Zie m'n sig :+

I reject your reality, and substitute my own.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op zaterdag 16 februari 2002 20:32 schreef VanSchoor het volgende:
Wat is nu het beste voor de cpu-cooler, hem laten blazen of zuigen ???
Die kant op dus waar het 1 graden koeler wordt, lijkt met toch logisch??

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:53
niet zeuren dat ik een oud topic omhoog gooi, want als ik dat niet doe zeuren jullie dat ik de search moet gebruiken :P

ik heb ook een volcano 7 en loop met dezelfde vraag rond, ik zie hier wel dat het 1 graad scheelt, maar welke kant dat dat op is staat er niet bij!

nu blaast de cooler de lucht op me blok, de casefan die redelijk in de buurt zit die blaast de lucht uit mijn kast, wat is er dan beter?

trouwens, ik kwam er via mijn ouder koeler achter dat 70% van de herrie komt doordat hij aan het blok vastzit en daar alles tegenaan blaast, zonder het blok is dat ding veel stiller, als ik hem nu laat blazen ipv zuigen zal het geluid dan afnemen? of maakt dat geen verschil??

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

maverick dit is een oud topic lol nee ik zeur niet ga je gang, en ik vind zuigen ut lekkerst :+

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:16

Snijkoek

Metal up your ass

Toen ik de fan van m'n coolermastertje omdraaide scheelde het 4 graden :)

• Maverick
Op zondag 17 maart 2002 13:41 schreef Snijkoek het volgende:
Toen ik de fan van m'n coolermastertje omdraaide scheelde het 4 graden :)
was dat blazen -> zuigen of zuigen -> blazen?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

[search=\"cpu cooler fan blazen of zuigen\"]

• Maverick
Op zondag 17 maart 2002 13:43 schreef wfvn het volgende:
[search=\\\"cpu cooler fan blazen of zuigen\\\"]
ja, dat heb ik gedaan, en dit topic heb ik gevonden, gaat namelijk over dezelfde koeler, alleen de vraag is maar gedeeltelijk beantwoord!

er staat verd*mme vetgedrukt boven me post dat ik dit in de search heb gevonden! (niet letterlijk zie ik nu, maar iig duidelijk!)

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 23:17
Op zaterdag 16 februari 2002 20:36 schreef _sNaRs_ het volgende:
Je zoekactie naar 'zuigen blazen' leverde 594 resultaten op.

Zie m'n sig :+
( sig: REMEMBER: 'Eerst uittesten, dan pas mede-OCM-ers pesten!')
uittesten bestaat niet, het is of uitproberen of testen. uittesten is van beide een stukje... ( sorry old habbit... can't help it )

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 17 maart 2002 13:45 schreef Maverick het volgende:

[..]

ja, dat heb ik gedaan, en dit topic heb ik gevonden, gaat namelijk over dezelfde koeler, alleen de vraag is maar gedeeltelijk beantwoord!

er staat verd*mme vetgedrukt boven me post dat ik dit in de search heb gevonden! (niet letterlijk zie ik nu, maar iig duidelijk!)
Als je meerdere topics leest, zie je dat de ene zegt blazen en de ander zegt zuigen...

Als je dan nog verder leest, zie je ook dat je gewoon moet PROBEREN

• Marv
  • Laatst online: 19-05-2021
De meeste koelingen blazen dus dat zal wel het beste zijn :? :)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Maverick
Op zondag 17 maart 2002 13:47 schreef wfvn het volgende:

[..]

Als je meerdere topics leest, zie je dat de ene zegt blazen en de ander zegt zuigen...

Als je dan nog verder leest, zie je ook dat je gewoon moet PROBEREN
ik heb bepaalde omstandigheden, en die vermeld ik nu even, en vraag dan naar mensen hun meningen, niet naar mensen die geen leven hebben om hier te reageren zonder het over het onderwerp te hebben!

Verwijderd

Niveau daalt...

Verwijderd

Jongens, nogmaals: koelers moeten blazen. Vriendinnen moeten zuigen ;)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 17 maart 2002 13:52 schreef SaintNightmare het volgende:
Jongens, nogmaals: koelers moeten blazen. Vriendinnen moeten zuigen ;)
Zeker weten?

Ik vraag me dan toch af waarom (als het gaat om 'vriendinnen') ze het in het engels hebben over BLOW-job :?

maar even serieus:

1 ding is wel vrij duidelijk: zorg ervoor dat verschillende fan's niet tegen elkaar in gaan werken; probeer een zo groot mogelijke luchtstroom te creëren. Dit scheelt ook herrie.

Houdt voor de grap maar eens 2 draaiende coolers tegen elkaar dat ze tegen elkaar aan blazen of juist van elkaar afzuigen.... en vergelijk dat als je ze in dezelfde richting laat blazen/zuigen.....

Maar nogmaals: PROBEREN

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 13:46 schreef Deacon het volgende:

[..]

uittesten bestaat niet, het is of uitproberen of testen. uittesten is van beide een stukje... ( sorry old habbit... can't help it )
dit noemen ze een tautologie ofzo :)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Ik heb een standaard coolermaster (nu nog wel) op een P3-1000@1125
(de gewone 4kante coolermaster nog)
Normaal 50~51~52

nu met omgedraaide fan (zuigen dus) komt ie niet boven de 48 graden.

Toch 3 graden winst voor 5 minuten werk.

• Maverick
Op zondag 17 maart 2002 15:09 schreef Gman het volgende:
Ik heb een standaard coolermaster (nu nog wel) op een P3-1000@1125
(de gewone 4kante coolermaster nog)
Normaal 50~51~52

nu met omgedraaide fan (vannochtend ff gedaan) komt ie niet boven de 48 graden.

Toch 3 graden winst voor 5 minuten werk.
lijkt me handig te vertellen of hij erst zoog of blies, want hier heb niemand iets aan!

• Gman
Op zondag 17 maart 2002 15:10 schreef Maverick het volgende:

[..]

lijkt me handig te vertellen of hij erst zoog of blies, want hier heb niemand iets aan!
De eerste zuigende coolermaster (of standaard koeler) moet ik nog tegenkomen.
Maar ik heb het er maar bijgezet.

Verwijderd

Ligt er denk ik aan of er een case-fan bij zit, als je hem (de cpu fan) laat zuigen komt de lucht direct voor de case-fan en zuigt deze het meteen naar buiten. Maar als je hem laat blazen met case-fan wordt de lucht wel snel overal heen geblazen maar komt dan minder goed bij de case-fan. Dit d8 ik dus met wat nadenken, al weet ik niet of het klopt... :)

• Sa1
  • Laatst online: 23-02 12:34

Sa1

Das echt (naar mijn ervaring) zelf proberen. Mijn oude alpha & delta combo had ik op zuigen, dit scheelde ongeveer 5 of 6 graad. Deze zelfde delta fan op mijn (crappy)coolmaster blok op me nieuwe proc heb ik nu op blaazen dit scheelt met zuigen hier ongeveer 2 tot 3 graad.

Er is dus waarschijnlijk niet echt een regeling voor ofzo denk.

• Dickster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11-2025
Op zondag 17 maart 2002 13:35 schreef Maverick het volgende:
niet zeuren dat ik een oud topic omhoog gooi, want als ik dat niet doe zeuren jullie dat ik de search moet gebruiken :P

ik heb ook een volcano 7 en loop met dezelfde vraag rond, ik zie hier wel dat het 1 graad scheelt, maar welke kant dat dat op is staat er niet bij!

nu blaast de cooler de lucht op me blok, de casefan die redelijk in de buurt zit die blaast de lucht uit mijn kast, wat is er dan beter?

trouwens, ik kwam er via mijn ouder koeler achter dat 70% van de herrie komt doordat hij aan het blok vastzit en daar alles tegenaan blaast, zonder het blok is dat ding veel stiller, als ik hem nu laat blazen ipv zuigen zal het geluid dan afnemen? of maakt dat geen verschil??
Ik vind dit eigenlijk best een ineteressante vraag....nu het topic toch geopend is >:)

• Maverick
Op zondag 17 maart 2002 16:48 schreef Dickster het volgende:

[..]

Ik vind dit eigenlijk best een ineteressante vraag....nu het topic toch geopend is >:)
dacht het ook, ik zie alleen dat veel mensen zuigen blazen door elkaar halen, (te merken door het commentaar)

met zuigen bedoel ik de lucht naar de cpu toe
en met blazen bedoel ik van de cpu af!

misschien heb ik het wel fout, maar dan snapt iedereen het iig!

• Maverick
hij staat nu ff op blazen ipv zuigen, en het scheelt één graad !

1 graad koeler welteverstaan!

dat scheelt dus ook geen fuck!(btw hoe weet ik of mijn temp control op me volcano 7 kapot is?? volgens mij draait hij stabiel, ook als ik met me klouw aan de ptc pak!)

Verwijderd

ik heb mijn volocano nu omgedraaid;
resultaat: 1) hij is een pak stiller!
2) hij koelt beter en dit omdat de warme lucht nu in één richitng uit koeler wordt geblazen en niet in alle richtingen. als je dan een goede airflow creëert heb je een beter gekoelde stillere case&CPU

• RedruM
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 15:44
Hmm ik heb een PEP66T.
Dat ding zit dus zo op m'n slotket dat de fan wijst naar de zijkant van m'n kast.
Toen m'n fan door het koelblok heen blies, werd ie stressed zo'n 39C (900 @ 1116 celeron).
Nu heb ik em omgedraaid zodat ie de lucht eruit zuigt.. wordt nu alleen stressed 46C. Hoe kan dit? Je zou denken dat de lucht nu beter afgevoerd kan worden.. (2 casefans voor, 2 8er)

• Dickster
.............
btw hoe weet ik of mijn temp control op me volcano 7 kapot is?? volgens mij draait hij stabiel, ook als ik met me klouw aan de ptc pak!)
Door je toerental te bekijken met een progje bijvoorbeeld sisoft of MBM

• Maverick
Op zondag 17 maart 2002 20:23 schreef Dickster het volgende:

[..]

Door je toerental te bekijken met een progje bijvoorbeeld sisoft of MBM
dat veranderd nauwlijks!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
* Skaah vindt zuigen wel lekker :9

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:24
ik ga het niet proberen.Dan fik strax m`n duron nog door :P

Mijn cou cooler Blaast nu coole lucht op de headsink.Dus zuigt ie lucht van buiten weg en blaast dat over de CPU .

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Nou volgens mij blaast een fan altijd hoor. Maar je zou ook kunnen zeggen hij zuigt altijd :) Kweenie.

Ik heb ook gezocht naar deze topics, en de ene keer lees je weer zuigen en blazen, maar ik heb zelf een redenatie erover verzonnen:

Blazen = Naar de cpu toe = Direct/Actief koelen = Effectiefste
Zuigen = Van de Cpu af = Indirect/Passief koelen = Minder effectief

(vergeef me de terminologie want je kunt het altijd wel weer zo draaien dat het niet klopt met andere definities, maar goed)

Waarom is blazen effectiever dan zuigen? Het indirect/direct verhaal. Wanneer je blaast wordt de lucht continue afgevoerd, dus op het moment dat er warmte ontstaat zal de lucht direct de warmte meenemen.
Blazen, hierbij is het indirect omdat de warmte afgevoerd wordt maar met een kleine vertraging ofzoiets. Ik snap het zelf niet meer. Dit slaat ook nergens op. Geez.
Nou ja mijn ervaring is blazen is koeler. Misschien denk je zuigen is effectiever want dan is alle warme lucht meteen weg, maar in de praktijk klopt dit niet altijd. Bleh ik houd op.

• Maverick
Op zondag 17 maart 2002 21:55 schreef REDFISH het volgende:
Nou volgens mij blaast een fan altijd hoor. Maar je zou ook kunnen zeggen hij zuigt altijd :) Kweenie.

Ik heb ook gezocht naar deze topics, en de ene keer lees je weer zuigen en blazen, maar ik heb zelf een redenatie erover verzonnen:

(vergeef me de terminologie want je kunt het altijd wel weer zo draaien dat het niet klopt met andere definities, maar goed)

Waarom is blazen effectiever dan zuigen? Het indirect/direct verhaal. Wanneer je blaast wordt de lucht continue afgevoerd, dus op het moment dat er warmte ontstaat zal de lucht direct de warmte meenemen.
Blazen, hierbij is het indirect omdat de warmte afgevoerd wordt maar met een kleine vertraging ofzoiets. Ik snap het zelf niet meer. Dit slaat ook nergens op. Geez.
Nou ja mijn ervaring is blazen is koeler. Misschien denk je zuigen is effectiever want dan is alle warme lucht meteen weg, maar in de praktijk klopt dit niet altijd. Bleh ik houd op.
:? :? :?

nu snap ik er nix meer van |:(

Verwijderd

als ie blaast maakt ie waarschijnlijk veel minder lawaai, en bij de een is ie dan nog cooler ook.... waarom zet coolermaster de fan dan op blazen?

ik ga ook eens mijn fan omdraaien en kijken wat het cool/geluidseffect is....

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 22:19 schreef schaapie het volgende:
als ie blaast maakt ie waarschijnlijk veel minder lawaai, en bij de een is ie dan nog cooler ook.... waarom zet coolermaster de fan dan op blazen?

ik ga ook eens mijn fan omdraaien en kijken wat het cool/geluidseffect is....
dat moet dus zuigt zijn...
zuigen: lucht van CPU af zuigen
blazen: lucht naar CPU (in coolblok dus) blazen

• Dickster
Op zondag 17 maart 2002 20:25 schreef Maverick het volgende:

[..]

dat veranderd nauwlijks!
Dan denk ik inderdaad dat die kapot is....als ik die sensor vastpak dan schiet het toerental omhoog.

Ik heb nu mijn schijven vlak langs deze koeler staan en na een half uur draaien met dichte kast lijkt de volcano 7 net een straaljager.

(schijven gaan dus snel naar boven in de case)

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 16:12

Jan Laros

Aerschtuner

Mijn Papst NGM zuigt de lucht weg bij de Alpha die op de proc zit. Eerst blies hij op de sink, maar zuigen scheelt toch wel een graadje of 3 a 4 bij mij hoor....koeler dus.

• maontje
  • Laatst online: 18-02 00:34

maontje

better off Playing

Volgens mij moet je de lucht afzuigen

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Het hangt gewoon van het design van je cooler af. M'n Zalman cnps5005cu is ontworpen voor zuigen. Als ik de fan omdraai presteert deze dan ook een stuk slechter.

_██_
(ಠ_ృ)

• Gman
Op zondag 17 maart 2002 21:55 schreef REDFISH het volgende:

Jongens...een ventilator verplaatst lucht, hij zuigt en blaast dus tegelijk.

"Blazen = Naar de cpu toe" klopt, dat is de standaard "setting", maar bij speciale OC koelers is dit nog wel eens anders dus daarom kan je niet zeggen dat dat de standaard setting is voor alle koelers.

Er staat ook een pijltje op een pc ventilator waar ie heen blaast.

Maverick gooit het juist om en heeft het fout.

Wat het beste is ligt (denk ik) niet alleen aan je heatsink maar ook aan je airflow.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Search vraag.. is al vaak over gediscussieerd.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.