PC Of apple voor DTP'en?

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Eej,

ik wil gaan DTP'en. Voor m'n pa moet ik binnenkort aardig vaak folders maken, in offsetkwaliteit, en me AMD Duron 700 trekt dit niet helemaal :+ (384 mb ram PC100, 80 gig HD). Nu wil ik graag weten of ik beter een Apple hiervoor kan kopen... Het grootste werk erop zal dus Adobe zooi zijn (illustrator, photoshop, en een paar ton plugins), maar ook voor andere dingen lijkt 't me leuk om te hebben >:) .

Nu heb ik een aantal vragen:

1) Wat kan ik beter kopen (ik ga voor kracht, maar wel betaalbaar)
2) Als ik een apple koop, moet ik dan een g3 of een g4 hebben?
3) Kan mijn (vrij dure) Sony Multiscan E200 (17 inch Trinitron met platte beeldbuis) gewoon op die mac? Of moet ik dan aan zo'n mac scherm? (ja dan heb ik een excuus voor zo'n vet breedbeeld Studio beeldscherm :P)

I thank you for your time :)

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ik doe het gewoon op een PC, en daar gaat het perfect mee. Behoorlijk betaalbaar en (dus) toch snel. Een goeie (grote) monitor is wel erg fijn, dus houd daar rekening meer.

• Cableboy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Alhoewel ik helemaal niet zo Mac-minded ben, adviseer ik je toch een Mac :)

Bij ons op het werk zitten ook een aantal DTP-ers, maar als ik daar eens langs ga (tevens goed voor heftige Mac-Windows discussies) valt me toch altijd weer op met wat voor een souplesse die Adobe applicaties draaien op zo'n Mac.

Voor mij is voor het betere DTP-werk een Mac toch een pré.

Als je dan toch een nieuwe moet kopen, koop een G4. Als er nu een PII en een P4 naast elkaar in de winkel liggen, koop je toch ook de P4??

Die Sony beeldbuis kan overigens gewoon op die Mac, maar je moet wel ff opletten dat bij die Mac dan ook een covertertje van Mac naar VGA bijgeleverd wordt.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 23:06
Ik heb heel erg het idee dat PC <-> Mac tegenwoordig meer een emotionele keuze is; op een stevige PC/werkstation kun je enorm snel en soepel Adobe software draaien (ik vraag me af wat voor config een Mac moet hebben om mijn bak met Photoshop er uit te draaien, een nagenoeg onbetaalbare ben ik bang). En heb je al van die dure Adobe programma's voor de PC, koop dan een PC, anders moet je de software wéér aanschaffen (en da's stervensduur).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 20:13 schreef |HunterPro| het volgende:
Eej,

ik wil gaan DTP'en. Voor m'n pa moet ik binnenkort aardig vaak folders maken, in offsetkwaliteit, en me AMD Duron 700 trekt dit niet helemaal :+ (384 mb ram PC100, 80 gig HD). Nu wil ik graag weten of ik beter een Apple hiervoor kan kopen... Het grootste werk erop zal dus Adobe zooi zijn (illustrator, photoshop, en een paar ton plugins), maar ook voor andere dingen lijkt 't me leuk om te hebben >:) .

Nu heb ik een aantal vragen:

1) Wat kan ik beter kopen (ik ga voor kracht, maar wel betaalbaar)
2) Als ik een apple koop, moet ik dan een g3 of een g4 hebben?
3) Kan mijn (vrij dure) Sony Multiscan E200 (17 inch Trinitron met platte beeldbuis) gewoon op die mac? Of moet ik dan aan zo'n mac scherm? (ja dan heb ik een excuus voor zo'n vet breedbeeld Studio beeldscherm :P)

I thank you for your time :)
ga voor de mac je kan de nieuwe i mac kopen zeer krachtig toch betaalbaar daar zit wel een geforce 2mx in scherm niet nodig
g4 800mhz kan je nemen zit automatisch een ati7500 in is snel zat, ja en je kan je sony beeldscherm er aan hangen

of je kan duurdere modellen pakken 933mhz bijvoorbeeld met ee geforce 4 mx

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 23:23 schreef Abbadon het volgende:
Ik heb heel erg het idee dat PC <-> Mac tegenwoordig meer een emotionele keuze is; op een stevige PC/werkstation kun je enorm snel en soepel Adobe software draaien (ik vraag me af wat voor config een Mac moet hebben om mijn bak met Photoshop er uit te draaien, een nagenoeg onbetaalbare ben ik bang). En heb je al van die dure Adobe programma's voor de PC, koop dan een PC, anders moet je de software wéér aanschaffen (en da's stervensduur).
Dual g4 800 :)

• XwiZ
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-03-2023

XwiZ

Ik zou gaan voor een pc. Waarom?
De snelste pc's op dit moment dus de Athlon 2000+ en de P4-2200 zijn een stuk sneller dan de snelste Powermac G4 op dit moment(dual G4 1 gHz). Al zullen ze dat bij Apple natuurlijk met kracht tegen spreken. Ik kan me voorstellen dat de snelste mac met photoshop ongeveer even snel is maar voor overige programma's absoluut niet. Dit zou dan moeten komen omdat Photoshop erg goeie optimalisaties heeft voor de G4 processor met zijn velocity engine(altivec).
En als je dan even naar de prijs kijkt....
De snelste mac van nu kost €5425,-....dat is dus zonder monitor! (Die nieuwe i-mac valt wat mij betreft echt af voor serieus dtp-werk. Het scherm is te klein en bovendien is dat geen 'echte' G4 maar een soort celeron versie van de G4).
Kijk voor datzelfde geld koop je een Athlon 2000+ met een mooie kast, goed moederbord, veel geheugen, etc. etc. en dan heb je nog een heleboel geld over voor een leuke monitor....
deze bijvoorbeeld: http://www.sonystyle.com/vaio/displays/gdm_fw900.shtml
een grote monitor is een must-have voor serieus dtp-werk.

Think about it...

[edit]
ik lees naderhand nog effe die meuk onder jouw usericon....er staat Geen fratsen...dat scheelt! Zo moet je het ook zien met Mac/PC...die mac is natuurlijk een beauty van een beest(what's in a name?), al zeg ik het zelf. Over smaak valt niet te twisten maar persoonlijk vind ik die Mac's echt heel mooi. Maar met een PC kun je nu eenmaal meer en ze zijn sneller en goedkoper. Dus heb je geld teveel en wil je fratsen(zoals een superdrive met dvd-r die je niet in dvd-spelers kunt afspelen) ...neem dan die mac maar, of allebei. En als je geen fratsen wilt en niet teveel wilt betalen...neem dan een pc en eventueel een grotere monitor of een 2e monitor en een dualhead videokaart. Daar heb je echt meer aan dan met een supermooie mac met een kleine monitor.

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 23:23 schreef Abbadon het volgende:
Elke pc kan tegenwoordig worden geëvenaard of overtroffen door een Mac. Maar dat zal waarschijnlijk inderdaad duurder zijn. (Maar die bak van jou is inderdaad niet meer normaal. :9~ )

• HunterPro
  • Niet online
Ik heb ook al over een Tyan Tiger dual XP 1ghz zitten denken met een gig ram of zoow, maar kan photoshop van 2 cpu's gebruikmaken dan?

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-08 12:15

ReseTTim

Chocolate addicted

Apple offcourse... want probeer es met je pc, tegelijk de volgende programma;s te openen zonder dat het trager gaat lopen je pc:

* illustrator
* photoshop
* Quark Xpress

dit zijn zware programma;s die je pc zwaar zullen belasten.. ik heb zelf een half jaar stage gelopen op een bedrijf waar ze de HEMA blaadje opmaken, reisgidsen e.d. daar hadden ze voor 95% mac's die overige 5% aan pc's waren voor servers, oid...

ik merk echt wel verschil als ik thuis achter me P3-700@805 met 512Mb dat me pc al trager gaat lopen als ik alleen al photosoep open heb staan zonder dat ik iets doe...

kortom neem de mac, zow heb je al voor weinig de nieuw I-mac die relatief goekoop is en toch zeer snel :) :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• HunterPro
  • Niet online
Op zondag 17 februari 2002 02:18 schreef ReseTTim het volgende:
[..]
maar trekt een 1 (of 1,5) Ghz MP systeem dit niet er uit?

• Abbadon
Op zondag 17 februari 2002 02:18 schreef ReseTTim het volgende:
Apple offcourse... want probeer es met je pc, tegelijk de volgende programma;s te openen zonder dat het trager gaat lopen je pc:

* illustrator
* photoshop
* Quark Xpress

dit zijn zware programma;s die je pc zwaar zullen belasten.. ik heb zelf een half jaar stage gelopen op een bedrijf waar ze de HEMA blaadje opmaken, reisgidsen e.d. daar hadden ze voor 95% mac's die overige 5% aan pc's waren voor servers, oid...

ik merk echt wel verschil als ik thuis achter me P3-700@805 met 512Mb dat me pc al trager gaat lopen als ik alleen al photosoep open heb staan zonder dat ik iets doe...

kortom neem de mac, zow heb je al voor weinig de nieuw I-mac die relatief goekoop is en toch zeer snel :) :)
Een stevige en goed afgesteld en ingerichte PC heeft daar echt geen moeite mee; ik heb de mijne nog niet door z'n knieën kunnen krijgen, alleen wanneer ik meer dan 1GB ram gebruik (dan gaat 't traag worden ondanks dat ik de page en scratchfile's goed over de disken verdeeld heb). Overigens heb ik ook nooit last van traagheid op m'n andere bak, een 'schamele' P!!!866 met 1GB ram, als ik PS opstart en flink gebruik. (goed instellen en veel ram is naar mijn ervaring de sleutel tot goede PS performance)

Maar ik moet stellen dat ik nul komma nul ervaring heb met Mac's (vandaar dat ik me d'r ook niet negatief over uit laat) en ben reuze benieuwd hoe zo'n ding in de praktijk werkt :) Misschien eens een leuk 2e hands G4'tje op de kop tikken, wie weet wordt ik er door gegrepen ;) Alleen verwacht ik er wel een heleboel van, zeker als ik kijk wat ik nu gewend ben (ik kan me afgezien van een paar Altivec optimized filters bijna niet voorstellen dat een Mac echt merkbaar sneller&soepeler is dan wat ik hier heb staan)

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
kijk de vraag is imho meer hoeveel je bij wil betalen voorelke seconde snelheid? een snelle pc of een medium spec g4 zullen allebei snel genoeg gaan.

Met de mac heb je een scherper beeld (beeldpuntjes zitten dichter op elkaar) dus dan is je monitor de beperkende factor. Als je een snelle pc hebt en grote plaatjes dan is het hetzelfde verhaal. (alleen is het dan een keuze of je een nieuwe monitor koopt, maar ja bij die mac ook natuurlijk).

Als laatste is de mac natuurlijk wel standaard in DTP, kijk dus eens wat voor machine je afnemers/drukkerijen hebben, en vraag als het kan waarom dat zo is.

Human Bobby

• themaxter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-04 22:18

themaxter

Bugged..

Ik heb hier zowel een PC als een mac met Photshop e.d. staan en ik moet zeggen dat ik liever op die mac werk, deze G4 (350 mhz) trekt mijn PIII (800 mhz) er met veel bewerkingen er uit.

Die monitor kan je trouwens gewoon aansluiten, misschien moet je een verloopje hebben, maar dat kost niet veel.

Als ik jouw was, zou ik gewoon een beetje het instapmodel nemen van de G4's is snel en de prijs/kwaliteit verhouding is heel goed...

• big_clarence
  • Laatst online: 02-08 21:48

big_clarence

wat kan het schele

als je voor de pc besluit, zou ik voor de Radeon als grafische kaart kiezen. die zijn een stuk beter in de 2d bewerkingen dan de geforce.
Mijn eigen pc wil prima DTP-en

Verwijderd

Ik zou voor de mac gaan, zijn grafisch veel sterken, ik heb hier nog een Macintosh II staan, en daarop draait Adobe Illustrator 3 en Quark Express 3,11 op zich niet zo bijzonder, maar die mac komt wel uit het tijdperk van de 386, en dat zie je een 386 nog niet na doen. Op het werk van m'n vader hebben ze nou een G3 en een G4. De G3 heeft kracht genoeg om met deze programma's te kunnen werken die jij wilt gebruiken. Je monitor kun je er gewoon op aan sluiten, aangezien het een multisync is, en de apple tegenwoordig gewoon HD15 pluggen gebruikt. Ik hoop dat ik je hier voldoende mee geinformeerd heb.

• HunterPro
  • Niet online
en als ik besluit een mac te kopen, waar kan ik dan het beste terecht? Direct bij Apple op de website? Of gewoon een verkopertje (ik dacht zelf aan McWillem)?

Verwijderd

misschien best de website, zal volgens mij wel goedkoper zijn dan in een winkel want dan moet je hun winst ook nog betalen

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ligt eraan waar je woont. Woon je dicht bij de Belgische grens dan raad ik je aan om naar A'pen te gaan. Goedkoop en de beste service die je je kan voorstellen.
Had een keer een HD crash. Ikke zwaar over de zeik natuurlijk en om 12u 's nachts toch nog opgebeld. Kon meteen langskomen. Toen ze het om 3u nog niet op hadden gelost kreeg ik zo'n G4 Titanium mee ter vervanging. Maandagmiddag was ie alweer klaar. 98% van de data op de HD hadden ze terug kunnen zetten.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 06:58
maaruh, ga je die pc puur en alleen gebruiken voor dtp? Zonee, PC, zoja, tja dan zou ik nog een PC doen denk ik ;)

• The Dolf
  • Niet online
Op zondag 17 februari 2002 13:02 schreef Scalle-- het volgende:
misschien best de website, zal volgens mij wel goedkoper zijn dan in een winkel want dan moet je hun winst ook nog betalen
Vaak zijn ze even duur. En ik raad je ten strengste af om bij pple zelf te kopen of bij een vage winkel. Kies een winkel die door Apple geauthoriseerd is om zelf reparaties uit te voeren. Stel dat er wat fout gaat dan ben je je mac maar een dag of 2 kwijt ipv 4 weken.

Gezocht!
Router

• The Dolf
  • Niet online
Op zondag 17 februari 2002 13:09 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
maaruh, ga je die pc puur en alleen gebruiken voor dtp? Zonee, PC, zoja, tja dan zou ik nog een PC doen denk ik ;)
Heb je wel eens serieus met een mac gewerkt?

Gezocht!
Router

• Justice
Op zondag 17 februari 2002 13:09 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
http://www.apple.com/myths/

en ik heb zelfs niet eens een mac (sniff)

Human Bobby

• HunterPro
  • Niet online
Subtotal Please note that your subtotal does not include sales tax or rebates. $1,870.00
vind ik best netjes voor een bak met 1 gb ram en 40 gig hd (ik koop er zelf wel wat leuks bij, maak je geen zorgen over die 40 gig ;)).

Maaruh, hoeveel is dit precies in hollands geld?

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
Op zondag 17 februari 2002 02:13 schreef |HunterPro| het volgende:
Ik heb ook al over een Tyan Tiger dual XP 1ghz zitten denken met een gig ram of zoow, maar kan photoshop van 2 cpu's gebruikmaken dan?
Photoshop is speciaal multithreaded gemaakt om van meerdere CPU's te kunnen profiteren.
Al moet je wel verduiveld grote image files hebben dat het
iets uitmaakt, heb op me 1.4G nog nooit langer dan 10sec moeten wachten op een renderoperatie.

Als je natuurlijk ECHT met droplets gaat werken zijn2 XP2000+ allebei 100% belast natuurlijk onverslaanbaar.

Ik zou ook voor de PC gaan, al is het maar omdat warez paketten voor PC makkelijker te vinden zijn.

• HunterPro
  • Niet online
Op zondag 17 februari 2002 14:05 schreef XTerm89D het volgende:

[..]

Ik zou ook voor de PC gaan, al is het maar omdat warez paketten voor PC makkelijker te vinden zijn.
vind ik een goeie... zijn photoshop en Illustrator voor de mac wel op Morpheus te vinden? :P

• Justice
als je iemand weet die hbo/uni doet dan valt dat laatste argument vast weg heb ik horen zeggen :P

Human Bobby

• Abbadon
Op zondag 17 februari 2002 13:57 schreef |HunterPro| het volgende:

[..]

vind ik best netjes voor een bak met 1 gb ram en 40 gig hd (ik koop er zelf wel wat leuks bij, maak je geen zorgen over die 40 gig ;)).

Maaruh, hoeveel is dit precies in hollands geld?
Kijk hier dan zou ik zeggen, zelf samenstellen en bedrag in €'s :)

• The Dolf
  • Niet online
Op zondag 17 februari 2002 14:07 schreef |HunterPro| het volgende:

[..]

vind ik een goeie... zijn photoshop en Illustrator voor de mac wel op Morpheus te vinden? :P
Als je er professionneel gebruik van maakt moet je die paketten gewoon kopen. Iemand's product jatten om er zelf geld mee te verdienen is gewoon lame en verdient het gewoon om daar gepakt voor te worden en er zwaar voor betalen. Maar dat is mijn mening :).

Maar de software is wel makkelijk te vinden als je weet waar je moet zijn. Maar dat is met pc warez ook zo.

Gezocht!
Router

• The Dolf
  • Niet online
Dat komt omdat jij geen mac hebt. Als ej die wel zou hebben dan zou je weten dat je Hotline kan downen. Das net zoiets als morpheus maar dan voor de mac. En mac gebruikers delen niet alleen mp3'tjes

Gezocht!
Router

Verwijderd

Bij mijn vader op het werk bestellen ze alles bij macwarehouse, http://www.macwarehouse.nl kijk daar eens zou ik zegge :)

• HunterPro
  • Niet online
Op zondag 17 februari 2002 14:13 schreef thedolf het volgende:

[..]

Als je er professionneel gebruik van maakt moet je die paketten gewoon kopen. Iemand's product jatten om er zelf geld mee te verdienen is gewoon lame en verdient het gewoon om daar gepakt voor te worden en er zwaar voor betalen. Maar dat is mijn mening :).

Maar de software is wel makkelijk te vinden als je weet waar je moet zijn. Maar dat is met pc warez ook zo.
mee eens, maar eerst kijken wat het beestje kan. Op het moment dat ik dan het geld bij elkaar heb koop ik die meuk ook echt wel.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het lijkt me dat 1 belangrijk punt in deze hele discussie vergeten wordt. Het is namelijk wel belangrijk om te weten of jouw drukker documenten in Apple-formaat aangeleverd wil krijgen of in PC-formaat.

Sommige drukkers werken namelijk alleen met Apple en als jij je documenten in PC-formaat aanlevert is de kans op conversieproblemen vrij groot. In dat geval is het dus veel handiger om zelf ook met een Mac te werken. Zo kun je heel wat problemen voorkomen.

Zelf denk ik dat een Mac of een PC elkaar qua performance niet veel schelen. De keuze van veel DTP-toko's voor Apple's komt doordat ze nou eenmaal van oudsher Apple gewend zijn en vaak een boel expertise al in huis hebben.
Op een PC moet je natuurlijk wel zorgen dat je die zware apps onder NT of Win2000/XP draait. Win 95/98/ME is totaal ongeschikt voor dit werk.

• HunterPro
  • Niet online
Op zondag 17 februari 2002 14:47 schreef /downtime/ het volgende:
Het lijkt me dat 1 belangrijk punt in deze hele discussie vergeten wordt. Het is namelijk wel belangrijk om te weten of jouw drukker documenten in Apple-formaat aangeleverd wil krijgen of in PC-formaat.

Sommige drukkers werken namelijk alleen met Apple en als jij je documenten in PC-formaat aanlevert is de kans op conversieproblemen vrij groot. In dat geval is het dus veel handiger om zelf ook met een Mac te werken. Zo kun je heel wat problemen voorkomen.

Zelf denk ik dat een Mac of een PC elkaar qua performance niet veel schelen. De keuze van veel DTP-toko's voor Apple's komt doordat ze nou eenmaal van oudsher Apple gewend zijn en vaak een boel expertise al in huis hebben.
Op een PC moet je natuurlijk wel zorgen dat je die zware apps onder NT of Win2000/XP draait. Win 95/98/ME is totaal ongeschikt voor dit werk.
Dit is onzin, er bestaat namelijk niet iets als een 'apple' bestandsformaat. Alles wat ik tot nu toe heb afgeleverd was in Illustrator, samen met de truetypes (die wel in mac-formaat) er bij. Dit ging perfect. Ook photoshop's bestandssysteem is volledig uitwisselbaar met de Mac-versie. Hier hoef je je dus geen zorgen over te maken.

En ja, ze gebruiken daar dus Mac's.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Precies, alleen al voor de universaliteit moet je bij DTPen gewoon aan mac denken.....

• The Dolf
  • Niet online
Op zondag 17 februari 2002 14:49 schreef |HunterPro| het volgende:
En ja, ze gebruiken daar dus Mac's.
Heb je er wel eens over nagedacht waarom ze daar macs gebruiken ipv een pc?

Gezocht!
Router

• HunterPro
  • Niet online
Op zondag 17 februari 2002 16:09 schreef thedolf het volgende:

[..]

Heb je er wel eens over nagedacht waarom ze daar macs gebruiken ipv een pc?
dûh, omdat macs gemaakt zijn voor beeldbewerking en zware dingen :Y)

maar het gaat mij er om: ik ben bekend met PC's, heb hier een 100 mbit netwerk draaien met windows bakken, heb een PC monitor, is het dan misschien even duur als ik een krachtige PC koop? En haal ik daar genoeg performance uit (en vooral stabiliteit) om goed te kunnen offset-DTP'en? Denk wel, dat zijn soms bestanden van a4 of a3 in 300 of 600 dpi!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:32

TeeDee

CQB 241

even voor de duidelijkheid. Ik ben zelf pro-mac (maar werk net zo lief met pc hoor :))

ik adviseer jou het volgende:
Met het geld wat je voor de mac weg wilde zetten, kan je een "echt" race monster kopen (in de vorm van een pc)

Als je gewoon met de normale zooi werkt (photoshop, illustrator en xpress) dan is het aanleveren bij je drukker no problemo. Het enige waar je last mee zou kunnen krijgen zijn de lettertypes. Maar een goeie drukkerij heeft ook wel mac varianten van jou pc lettertypes.

Ik open op de pc ook wel eens a4 tif @ 300 dpi (+/- 35 mb) 1 of 2 gaat soepel, niks aan de hand. Alleen mijn macje doet er met gemak een stuk of 20. En dat heeft een pc niet altijd.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• themaxter

themaxter

Bugged..

Als je besluit toch voor een mac te gaan, kijk is op www.mailamac.nl heb ik regelmatig wat besteld en zijn zijn goedkoper dan de applestore...

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:37

dijkmane

biertje ?

maar een antwoord mogelijk :

G4 !

specs : wil je niet weten

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
1 ding, als je een mac koopt, gooi er dan veel geheugen in.

Maar dat was je denk ik ook wel van plan :z

kleurbleur.nl

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 10:00
Ik ben een Mac-Gek, met een G4 *D en 1GB intern geheugen, maar als je niet zo gek ben als ik blijft de keuze moeilijk:
Apple loopt er te koop mee dat ze alle bestandsformaten aan kunnen, dat komt omdat de PC wereld zo groot is, dus de meeste mensen kiezen toch een PC.
Ik ken al drukkers die alles via PDF documenten doen. (de P staat voor "Portable" :)
Ik verdenk Apple en Adobe ervan dat ze het operating system en de pakketten zo erg op elkaar afstemmen dat ze altijd beter en sneller draaien op een Mac, maar wat is snel: Ik draaide heel lang PhotoShop op een Mac Performa, die is echt niet zo snel als de PC configuraties die hiervoor genoemd zijn.
Dat de DTP wereld zo met Mac's te koop lopen komt o.a. door het kleurbeheer systeem, wat standaard bij Mac geleverd wordt. Hoewel ik begrepen heb dat als je serieus aan de slag gaat, je toch een ander systeem moet gebruiken.
Er zijn maar twee redenen om een Mac te nemen:
Je hoeft er niet zo mee te knoeien, een PC nodigt uit om uit te breiden, om aan te passen, bij een mac doe je dat niet zo snel. Ik weet niet waarom eigenlijk, het gebeurt wel, maar niet iedere maand.
De emotionele reden: Ze zijn zo mooi en ze werken zo lekker.
Als je voor een Mac gaat, zou ik geen iMac nemen. Als je serieus ermee gaat werken, dan is het een gemis dat je niets anders dan het geheugen en de harddisk kunt uitbreiden.

Verwijderd

Is een Mac sneller :?

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 22:27 schreef ChicaneBT het volgende:
Is een Mac sneller :?
ja ;) !!!
Op woensdag 20 februari 2002 21:41 schreef furean het volgende:
1 ding, als je een mac koopt, gooi er dan veel geheugen in.
Wat noem jij veel, en waarom ?

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

tegenwoordig kun je met een fatsoenlijke pc hetzelfde als met een Mac.
het probleem ligt alleen hoe je je folders wilt publiceren, wil je ze laten drukken zul je ze in (bijna) alle gevallen op Mac-formaat moeten aanleveren bij de drukker.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Op woensdag 20 februari 2002 23:32 schreef Amin het volgende:ja ;) !!!
onzin, gaat redelijk gelijk op.
Wat noem jij veel, en waarom ?
MINIMAAl 256

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 14:02 schreef Waarom het volgende:

[..]

onzin, gaat redelijk gelijk op.
hangt er natuurlijk vanaf, een imac g3 233mhz verliest van een amd athlon xp maar dat zeg ik natuurlijk niet ;) !

maar een 800mhz g4 wint ook van een p4 2ghz...
edit: in photoshop/illustrator/flash etc etc.. niet in games..

• HunterPro
  • Niet online
Op donderdag 21 februari 2002 14:00 schreef Waarom het volgende:
tegenwoordig kun je met een fatsoenlijke pc hetzelfde als met een Mac.
het probleem ligt alleen hoe je je folders wilt publiceren, wil je ze laten drukken zul je ze in (bijna) alle gevallen op Mac-formaat moeten aanleveren bij de drukker.
zoals ik hierboven al stelde, bestaat er niet iets als een mac-formaat!!!. Het is óf PDF, óf Photoshop, maar vooral Illustrator!

• Sage
Hey, tobiworst! Wist helemaal niet at jij gaat DTP-en!?!
Je kan het natuurlijk ook gewoon aan mij op school vragen ;)

Maar wat ik veel noem is wel 512, dan gaat het toch wel snel, en als je toch bezig bent gelijk 1 gig, staat wel zo mooi :P

kleurbleur.nl

• HunterPro
  • Niet online
Op donderdag 21 februari 2002 23:31 schreef furean het volgende:
Hey, tobiworst! Wist helemaal niet at jij gaat DTP-en!?!
Je kan het natuurlijk ook gewoon aan mij op school vragen ;)

Maar wat ik veel noem is wel 512, dan gaat het toch wel snel, en als je toch bezig bent gelijk 1 gig, staat wel zo mooi :P
daar gaat dus 1 gig in ;)

• themaxter

themaxter

Bugged..

Op donderdag 21 februari 2002 20:40 schreef |HunterPro| het volgende:

[..]

zoals ik hierboven al stelde, bestaat er niet iets als een mac-formaat!!!. Het is óf PDF, óf Photoshop, maar vooral Illustrator!
Je hebt geen Mac bestandsformaat, maar je kan niet altijd 'zomaar' een bestand overzetten (heb hier ervaring mee, heb hier een mac en een pc naast elkaar...).
Je moet vaak rekening houden met lettertypes enzo....

• HunterPro
  • Niet online
Op vrijdag 22 februari 2002 12:14 schreef themaxter het volgende:

[..]

Je hebt geen Mac bestandsformaat, maar je kan niet altijd 'zomaar' een bestand overzetten (heb hier ervaring mee, heb hier een mac en een pc naast elkaar...).
Je moet vaak rekening houden met lettertypes enzo....
ja, maar als je veel 'aparte' lettertypes gebruikt, moet je ze ook óf omzetten naar volledig vector, óf het lettertype (in apple of windows) formaat bijvoegen. Maar dat is altijd zo, ook als je drukker windows PC's gebruikt.

• Sage
Ik heb ff eentje voor je samengesteld:
Samenvatting
? Twee 1-GHz PowerPC G4
? 512 MB SDRAM - 1 DIMM
? 80 GB Ultra ATA
? Dvd-r/cd-rw
? NVIDIA GeForce4 Titanium
? Interne 56K-modem
? Apple Pro Keyboard
? Mac OS
? Gigabit Ethernet
? Twee FireWire-poorten
? Apple Pro Mouse
Subtotaal: €3.799,00

Dit is het duurste model maar dan zonder al het geheugen en maar 1 80gig schijf. Als je de GF4Ti maar onzin vind ben je al €410 goedkoper uit.

kleurbleur.nl

Verwijderd

edit: voor DTP (2D) heb je echt geen geforce 4 ti nodig, ook geen dvdr hoor.
Ik denk niet echt dat je een 2ghz g4 nodig hebt om een te dtp'en. en een 80gb is overdreven vind ik :P. deze zou ik nemen:

800 Mhz G4 Processor
1GB SDRAM - 2 DIMMS
40GB Ultra ATA HD
CDRW
ATI Radeon 7500 (dualscherm)
Apple Pro Keyboard
MacOS X + MacOS 9.2: allebei English

2.640 inc. BTW
geen scherm..

Verwijderd

Vraag maar eens aan drukkerijen en DTP en reclame bureau waarom die vrijwel allemaal unaniem voor Apple kiezen.
Vraag het mensen uit de professionelehoek!

Succes

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

Er is maar 1 antwoord op deze vraag:

Apple! en waarom? ColorManagement!

• wiewatwaar
  • Laatst online: 15-08 06:44

wiewatwaar

whatever

Ga eens met beroeps praten over de problemen die conversie naar het MAC platform met een bestand kan opleveren. Tot voor kort was het zo dat alleen al het probleem van niet compleet gelijke lettertypen je hele opmaak naar de kloten kon helpen. En zo zijn er nog veel meer problemen die je beetje snelheidswinst van de proc compleet onbelangrijk maken.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

• Croccifixio
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Je vroeg om een goed adres voor Mac spullen:

HTR Mailing

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Je moest eens weten hoe enorm groot en fanatiek de warez scene rondom de Mac is.

Kun je je Oscar herinneren? Dat Windows proggie van Frozen Crew met die serials. Eind 1999 kapten ze er mee. Voor de Mac heb je een soort gelijk programma: Surfer's Serials. Bestaat al jaren en nog steeds komt er elke maand een nieuwe versie.

Verder is de ruil-handel heel fanatiek en zijn er een aantal plekken waar je werkelijk alles kan krijgen. Ik vertel geen details, want dat past hier niet op GoT, maar neem maar van mij aan dat als je er wat in zit dat het net zo gemakkelijk is als bij een PC om aan je zooi te komen.

Bovendien: Een echte beroepsmatige DTP-er koopt het spul gewoon.
Pagina: 1