snelheid van fans regelen

Pagina: 1
Acties:

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik heb nog een heleboel dikke transistors en wil daar mee samen met een potmeter de snelheid van mijn fans regelen. Ik weet dat dit kan maar ben vergeten hoe ik het moet aansluiten, :( ik dacht zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jebbe/schema.bmp
wat denken julie?
alvast bedankt >:)

p.s. die transistors kunnen op 12V ongeveer 40 Ampere aan dus dat is meer dan genoeg :)

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Alleen een potmeter zal toch wel genoeg zijn? Wat heb je dan aan transistors in dit geval?

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• cold
  • Niet online
Op zaterdag 16 februari 2002 20:05 schreef Stropdas het volgende:
Alleen een potmeter zal toch wel genoeg zijn? Wat heb je dan aan transistors in dit geval?
met alleen een potmeter krijg je erg grote stromen door die potmeter. ik wil met 1 potmeter 3 fans aansturen en met een transistor kun je met een heel klein stroompje door de potmeter alle fans tegelijk regelen.

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

Verwijderd

koop je een paar enermax fans zit al een potmeter bij

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:21

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Eeeuh wat jij wil kan NIET .. sorry.

Ook je vraagstelling is nogal algemeen.
Je hebt echt heeeeeeeeeeeeeeeel erg veel verschillende transistoren, en dan heb je nog PNP of NPN transistoren, welke jaaahaa je raad het al zicht anders gedragen.

Kortom we need more info ... maar 1 troost kan ik je alvast wel geven jou schemaatje gaat zekers niet werken !

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• cold
  • Niet online
Op zaterdag 16 februari 2002 20:07 schreef T-1o0o het volgende:
koop je een paar enermax fans zit al een potmeter bij
ik heb deze fans al en ook al de transistors dus het is op deze manier een stuk goedkoper.(die potmeters heb ik ook wel ergens liggen)

• cold
  • Niet online
Op zaterdag 16 februari 2002 20:12 schreef CyCLoNe het volgende:
Eeeuh wat jij wil kan NIET .. sorry.

Ook je vraagstelling is nogal algemeen.
Je hebt echt heeeeeeeeeeeeeeeel erg veel verschillende transistoren, en dan heb je nog PNP of NPN transistoren, welke jaaahaa je raad het al zicht anders gedragen.

Kortom we need more info ... maar 1 troost kan ik je alvast wel geven jou schemaatje gaat zekers niet werken !
hoe zal het dan wel kunnen werken en met welke transistors

• cold
  • Niet online
ok ik heb nu een schema dat wel werkt en goed ook ik heb wel wat kleinere transistors genomen (deze worden nauwelijks warm) hier het schema als en een pnp transistor hebt moet je + en - omdraaien en hoe meer kilo Ohms je hebt bij de potmeter hoe langzamer je de fan kunt laten draaien.
ik raad 20K ohm aan dan blijft die gewoon draaien op de minimale stand.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jebbe/schema.gif

Verwijderd

ik kan het fout hebben
maar een Transistor is niet in geschakeld
of wel ingeschakeld.......
ik weet het niet zeker hoor maar ik meen van wel

• cold
  • Niet online
Op dinsdag 19 februari 2002 19:58 schreef DeAd_MeTaL het volgende:
ik kan het fout hebben
maar een Transistor is niet in geschakeld
of wel ingeschakeld.......
ik weet het niet zeker hoor maar ik meen van wel
hoe denk je dat je versterker dan werkt die kan toch ook hard en zacht >:) verder heb ik het getest en het werkt prima. :)

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 20:02 schreef cold het volgende:

[..]

hoe denk je dat je versterker dan werkt die kan toch ook hard en zacht >:) verder heb ik het getest en het werkt prima. :)
Volgens mij zitten jou Emitter en Collector omgekeerd.. (in dat schemaatje)

Verwijderd

Uhm je komt zo niet veel verder. De warmte wordt nu niet verstookt in je potmeter, dat klopt maar wel net zo hard in je tor! Als je het echt netjes maken wil, neem dan een PWM regeling zoals ik aan het maken ben (zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/410594/1?limit=25)

• cold
  • Niet online
die tor word nouwenlijks warm.......

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 20:17 schreef cold het volgende:
die tor word nouwenlijks warm.......
En hoeveel Amperes aan fans heb je daarachter hangen dan?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-02 21:40

mvds

Totally awesome!

Of je laat alles door de temperatuur sturen. Kijk maar even op: http://members.home.nl/obsidian/zooi/fancontrol.html
Pagina: 1