[Linux / NFS] RPC: Timeout

Pagina: 1
Acties:

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:16

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Topicstarter
Okay, ik ben bezig met een soort van filedistributie systeem, met rsync en NFS, het werkte allemaal prima, tot op een gegeven moment 1 server niet meer gemount kon worden op de client, ik krijg deze errormessage:
code:
1
2
log# mount -t nfs -o rw,soft,timeo=1 192.168.1.5:/shares /mnt/argus
mount: RPC: Timed out

Ook de simple vorm geeft errors:
code:
1
2
log# mount -t nfs 192.168.1.5:/shares /mnt/argus
mount: RPC: Timed out

Als ik argus (192.168.1.5) rpcinfo'd dan krijg ik wel gewoon de RPC services:
code:
1
2
3
4
5
log# rpcinfo -p 192.168.1.5
   program vers proto   port
...
    100003    3   udp   2049  nfs
...

Op argus zelf krijg ik dit in de logfile:
code:
1
2
Feb 16 18:35:56 argus rpc.mountd: authenticated mount request from 192.168.1.7:820 for /shares (/shares)
Feb 16 18:36:14 argus last message repeated 6 times

De host is dus bereikbaar voor RPC calls, echter hij wil hem niet mounten. Op het internet (uiteraard ;)) niet veel gevonden, maar dat kan ook wezen omdat ik niet precies weet wat deze error veroorzaakt.
Het vreemde is dat het gewerkt heeft, echter na een paar keer mounten/umounten stopte het. (was een script aan het debuggen dat het mounte/umounte)

Heeft iemand een verlichtend idee?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Hmm, niet echt een verlichtend idee, maar...

Mountd, portmap en nfsd draaien aan de server kant, en portmap draait op de clientkant?
Je zou kunnen proberen wat processen opnieuw op te starten, misschien is er iets misgegaan met de scriptjes, en is er wat dood gegaan.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:45

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Dit heb ik ook meerdere malen gehad! Het is een error die voorkomt in de nfsd (althans bij mij). Het verhelpen van dit probleem is door op de server alles te killen en opnieuw te starten. Dit is meestal voldoende

Verder kan ik ook niet echt specifieke info geven maar het komt wel eens voor (sporadisch)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• RvdH
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Die error komt voor als portmap niet draait afaik..

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Topicstarter
portmap draait wel, zie ook de rpcinfo output, nog vergeten te vermelden net, de portmap draait ook goed op de client (met rpcinfo -p te controleren)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• BlackB1rd
  • Laatst online: 11:06
Even dit topic weer aandacht geven, want ik heb exact hetzelfde probleem momenteel met mijn server. Het is een duidelijk server related probleem, want m'n andere server kan ik nu wel mounten (voorheen ook problemen, NFS doet gewoon vreemd zo nu en dan).

Ik krijg net als topicstarter een melding op de server, dat de mount authenticated is. Maar toch komt 'ie op de client na een seconde of 20 met de melding "mount: RPC: Timed out".

De server draait op Slackware 9.0 met een kerneltje 2.4.25 en nfs-utils is inmiddels geupgrade naar 1.0.6. De client is Gentoo 1.4 kernel 2.6.5 met uiteraard ook de laatste nfs-utils. Het is geen 2.4 <-> 2.6 issue, want m'n andere server draait op 2.4.21 en deze laat zich zonder problemen mounten.

Verder heb ik de rechten van /var/lib/nfs gecontroleerd, aangezien rpc.statd een melding gaf dat nfs als root werd uitgevoerd (moet ook kunnen, alhoewel het niet verstandig is), dus deze heb ik ook gechmod naar rpc.rpc. Ook dit mocht niet baten.

Waar kan ik verder nog naar kijken? Overigens dien ik nog wel te vermelden dat hij het gisteren nog zonder problemen deed en ik daarna niets aan de configuratie heb veranderd :(

[ Voor 3% gewijzigd door BlackB1rd op 06-05-2004 15:01 ]

Een hele zooooi

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Draait portmap ook op de client ?

Verwijderd

Hmz, 2 dingen. 1) Linux levert de meest brakke nfs implementatie die ik ken (echt, de nfs meuk in wsfu is nog beter). ergo, wellicht zit je tegen een nfs bug aan te staren. Draai je de allernieuwste versies van de kernel, portmap en de nfs utilities op zowel client als server? 2) Waarom heb je zo'n kleine timeout? Kun je een connectie zonder de timeo parameter opzetten? had je al gedaan, werkt niet :/

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 09:51 ]

• BlackB1rd
Nu had ik gisteravond nadat m'n client dus uren had aangestaan (zonder nfs' gemount dus) en toen deed ik een mount -a en was ineens alles gemount! Nu start ik net m'n systeem weer op en krijg ik weer 8 van die RPC timed out regels tijdens het booten...

Het lijkt wel zodra m'n client langdurig aanstaat hij ineens geen problemen meer heeft met het mounten van nfs shares op deze server (die andere server doet het dus wel meteen en kent dit probleem niet :| ).

edit:

Portmap draait op de client ja

[ Voor 8% gewijzigd door BlackB1rd op 07-05-2004 10:33 ]

Een hele zooooi

• BlackB1rd
Is het misschien aan te bevelen om geen gebruik te maken van de kernel implementatie van NFS? Welke is dan een beetje vergelijkbaar kwa performance met de kernel nfs? Nu pak ik af en toe samba als alternatief, wat een stuk trager werkt :(

Een hele zooooi

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Topicstarter
De problemen uit dit topic heb ik toendertijd 'opgelost' door een paar keer de NFS server en client te rebooten.
Het is wel geen echte oplossing, maar het was bij mij indertijd de enige die werkte..

• BlackB1rd
Het is idd niet een echte oplossing, maar ik zal het eens proberen. Maar had het bij jou indertijd niet toevallig te maken met een halfgaar gebakken kernel oid? :) Afijn, het paar keer rebooten ga ik gewoon maar proberen dan.

Een hele zooooi

• igmar

igmar

ISO20022

Welke NFS versie hebben we het hier eigenlijk over ? NFSv2, NFSv3, kernel of userspace ? NFSv3 kernelspace werkt hier al tijden (lees : jaren) zonder problemen.

• BlackB1rd
NFSv3 kernelspace. Ik gebruik ook al jaren NFS (weliswaar geen v3) en nooit echt problemen mee gehad. Maar de laatste tijd gaat het ineens fout (m'n werkstation wordt regelmatig geupdate, maar deze doet het dus wel prima op m'n andere server met NFS).

Het is nu nog steeds het geval dat als m'n werkstation vele uren aanstaat (denk meer dan 6 uur), dat ik dan ineens wel die NFS shares kan mounten... Momenteel kan ik ze niet mounten, maar vanavond weer wel :? Erg raar probleem.

edit:

Dat vele uren is natuurlijk relatief ;) Maar aangezien mijn werkstation elke dag keurig afgesloten wordt zie ik het als vele uren :)

[ Voor 19% gewijzigd door BlackB1rd op 10-05-2004 12:24 ]

Een hele zooooi

Verwijderd

/me doet al jaren nfs servers op freebsd, linux en solaris draaien met linux/freebsd/irix/solaris/windows clients, en het is altijd een linux bak (client en/of server) die aan het bokken is. Nfs onder 2.4 kernels was een stuk stabieler dan 2.5/2.6, en met de huidige 2.6.5 is het zo brak dat ik om de tig minuten m'n nfs connectie kwijt ben (I/O errors, etcetcetc). Ik blijf dan ook vermoeden dat nfs zo broken als de pest is in 2.6, en dat we daar nu naar aan het staren zijn...

• igmar

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 12:48:
Nfs onder 2.4 kernels was een stuk stabieler dan 2.5/2.6, en met de huidige 2.6.5 is het zo brak dat ik om de tig minuten m'n nfs connectie kwijt ben (I/O errors, etcetcetc). Ik blijf dan ook vermoeden dat nfs zo broken als de pest is in 2.6, en dat we daar nu naar aan het staren zijn...
Ik heb alleen 2.4 draaien, en daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad. De platformen zijn ook verschillend hier (sparc, intel), en de eerste klachten moet ik nog krijgen. Indien 2.6 problemen geeft : Je kan altijd terug naar 2.4 :)

• BlackB1rd
igmar schreef op 10 mei 2004 @ 13:06:
Ik heb alleen 2.4 draaien, en daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad. De platformen zijn ook verschillend hier (sparc, intel), en de eerste klachten moet ik nog krijgen. Indien 2.6 problemen geeft : Je kan altijd terug naar 2.4 :)
Helaas, was het maar waar. Ik sluit nu inderdaad niet meer uit dat het aan kernel 2.6 ligt. Maar op mijn werkstation heb ik bepaalde zaken draaien welke alleen met 2.6 goed werken. Dat is juist de kracht van 2.6, de grote hoeveelheid ondersteuning. Mogelijk zou ik kunnen kiezen voor een speciaal gepatchte 2.4, het is in ieder geval iets wat ik inderdaad kan gaan proberen. Maar feit blijft dat het wel belachelijk is dat het dan evt. niet goed met 2.6 werkt, laten ze daar maar hard aan gaan sleutelen dan.

Een hele zooooi

• BlackB1rd
Helaas, met een versgebakken 2.4.25 kernel exact hetzelfde probleem :( Nu heb ik de server nog niet herstart (moet toch nog een zwaardere voeding in, dus ik wacht nog even voordat ik 'm down haal), misschien dat dat dan de oplossing biedt.

Een hele zooooi

Pagina: 1