wie gelooft er in onvoorwaardelijk altruisme?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-09 14:57

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
ik niet, ik ben er van overtuigd dat iedere handeling gedreven wordt door onze overlevingsdrang. en voordat iedereen met tegen-voorbeelden komt. denk eerst diep na voordat je post ajb!

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een tijdje geleden een HEEL interesant boek gelezen over evolutie.
In dat boek wordt wetenschappelijk bewezen (oa. dmv. wiskunde) dat het loont voor het individu om altruistisch te zijn in bepaalde gevallen.
Het heeft niets met geloven ofzo te maken.

Zeikerd uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinithlon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-08 03:36

Infinithlon

i was there!

altruisme onder mensen? komt wel voor hoor, van die mensen die vrijwilligerswerk doen, die worden er niet veel beter van, en ook al zijn er mensen die dat wel doen, er zijn echt mensen tussen die het oprecht doen...

when i wake up people take up mostly all of my time!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:35
Ben ik heel erg dom als ik vraag wat altruisme inhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de vandale site:
altruŽïsme (het ~)

1 levenshouding van iem. die zijn handelwijze laat bepalen door de belangen van anderen => onbaatzuchtigheid, onzelfzuchtigheid; <=> egoïsme
En ja, ik denk dat er zeker mensen zijn die zich volledig inzetten voor anderen.
Maar meestal in beperkte mate. D.W.Z., voor (een) bepaalde (groep) mensen, of bepaalde tijden (en dan bedoel ik natuurlijk niet 9 tot 5).
Ook denk (weet) ik dat mensen die in de zorg werken dat toch zeker niet voor het geld doen. Dat is iets wat er volgens mij ook onder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

altruisme = de belangen van een ander nastreven
Onvoorwaardelijk altruisme is altruisme waar geen beloning tegenover staat. Daardoor vallen bijv. moederliefde en gristelijke naastenliefde al af

Moet je dus wel een hele vette egoist zijn, aangezien je geen goed gevoel mag krijgen door het helpen van je medemens ;)

Weer een voorbeeld van de domme paradoxen waar christenen tegenaan lopen op weg naar het zieke slavenideaal van ongebreidelde zelfhaat. Waarmee ze terloops wel bewijzen dat mensen juist heel goed in staat zijn hun overlevings-, geldings- en voortplantingsdrang te verruilen voor wat vage beloften

Dig that

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me niet waar, mensen doen ook vrijwlillgerswerk, et, moeders zijn lief etc, en dat geeft die mensen een goed gevoel. Kortom ze worden er zelf wel beter van.

Alleen mijn bak hier op mijn bureau heeft zijn leven puur in het kader van mijn belangen gesteld zonder er zelf beter van te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Toch bestaat altruistisch gedrag wel degelijk. Sociaal gedrag is namelijk evolutionair in ons ingebakken, omdat dit de overlevingskans van de soort als geheel verhoogde.

Overigens moet ik zeggen dat ik mensen die altijd voor ander klaar zou staan, en alles voor andere zou willen doen, wat veel mensen als het toppunt van goed beschouwen, zie als zeer ongezond gedrag. Een beetje egoisme is goed voor de mens, zolang het niet teveel wordt dan.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
moederliefde is gewoon gebaseerd op de drang om onze genen door te geven en een goed pensioen. vrijwilligerswerk lijkt me iets als onbewust verwachten dat je er iets voor terug krijgt of in ieder geval beter in de smaak te vallen bij je medemensen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Sociaal gedrag is namelijk evolutionair in ons ingebakken, omdat dit de overlevingskans van de soort als geheel verhoogde.
Dit is foutief. Het gaat NOOIT om de overlevings kans van een soort. Zelfs niet van een individu, maar de afzonderlijke genen. Dus als het ene gen het andere kan bevorderen dan zal hij dat 'proberen'. Dus daar ontstaan altruistische genen uit.
Lees The Selfish Gene van Richard Dawkings.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Enige mate van altruisme is wat mensen scheidt van VVD-ers ( ;) ). Bij de weg, Dr. Strange:
Weer een voorbeeld van de domme paradoxen waar christenen tegenaan lopen op weg naar het zieke slavenideaal van ongebreidelde zelfhaat. Waarmee ze terloops wel bewijzen dat mensen juist heel goed in staat zijn hun overlevings-, geldings- en voortplantingsdrang te verruilen voor wat vage beloften
En jij beweert dat je Nietzsche achter je hebt gelaten? :)

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:) Shit betrapt! Ik had gehoopt dat het niemand zou opvallen :)

Je kunt je ouders wel uitschelden en vervloeken, maar altijd in de taal die zij je hebben geleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-09 13:58

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
DrStrange..

Hmm.. dat doet me een beetje denken aan Taylor, maar die vondt zo'n houding dus helemaal fout...

Het ideaal van de moderne tijd is egoisme, alleen wordt het dan autenticiteit genoemt ;)

Kees
(bron: De malaise van de Moderniteit, C. Taylor)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Topicstarter
hmm Macros dat boel schijnt nogal wat ophef over te zijn. ik heb hem nog niet gelezen maar als ik hoor hoeveel mensen het er niet mee eens doet dat bij mij afbreuk aan de geloofwaardigheid. maar is het een interessant boek?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

De hoeveelheid mensen die het ergens niet mee eens is is nauwelijks van belang. Het gaat om hun argumenten.

Kees, het ideaal van de moderne tijd is niet egoisme, althans niet mijn ideaal van de moderne tijd. Misschien het jouwe...

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Pagina: 1