This too shall pass
Verwijderd
In dat boek wordt wetenschappelijk bewezen (oa. dmv. wiskunde) dat het loont voor het individu om altruistisch te zijn in bepaalde gevallen.
Het heeft niets met geloven ofzo te maken.
Zeikerd uit
when i wake up people take up mostly all of my time!
Verwijderd
En ja, ik denk dat er zeker mensen zijn die zich volledig inzetten voor anderen.altruŽïsme (het ~)
1 levenshouding van iem. die zijn handelwijze laat bepalen door de belangen van anderen => onbaatzuchtigheid, onzelfzuchtigheid; <=> egoïsme
Maar meestal in beperkte mate. D.W.Z., voor (een) bepaalde (groep) mensen, of bepaalde tijden (en dan bedoel ik natuurlijk niet 9 tot 5).
Ook denk (weet) ik dat mensen die in de zorg werken dat toch zeker niet voor het geld doen. Dat is iets wat er volgens mij ook onder valt.
Verwijderd
Onvoorwaardelijk altruisme is altruisme waar geen beloning tegenover staat. Daardoor vallen bijv. moederliefde en gristelijke naastenliefde al af
Moet je dus wel een hele vette egoist zijn, aangezien je geen goed gevoel mag krijgen door het helpen van je medemens
Weer een voorbeeld van de domme paradoxen waar christenen tegenaan lopen op weg naar het zieke slavenideaal van ongebreidelde zelfhaat. Waarmee ze terloops wel bewijzen dat mensen juist heel goed in staat zijn hun overlevings-, geldings- en voortplantingsdrang te verruilen voor wat vage beloften
Dig that
Verwijderd
Alleen mijn bak hier op mijn bureau heeft zijn leven puur in het kader van mijn belangen gesteld zonder er zelf beter van te worden
Overigens moet ik zeggen dat ik mensen die altijd voor ander klaar zou staan, en alles voor andere zou willen doen, wat veel mensen als het toppunt van goed beschouwen, zie als zeer ongezond gedrag. Een beetje egoisme is goed voor de mens, zolang het niet teveel wordt dan.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
This too shall pass
Dit is foutief. Het gaat NOOIT om de overlevings kans van een soort. Zelfs niet van een individu, maar de afzonderlijke genen. Dus als het ene gen het andere kan bevorderen dan zal hij dat 'proberen'. Dus daar ontstaan altruistische genen uit.Sociaal gedrag is namelijk evolutionair in ons ingebakken, omdat dit de overlevingskans van de soort als geheel verhoogde.
Lees The Selfish Gene van Richard Dawkings.
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
En jij beweert dat je Nietzsche achter je hebt gelaten?Weer een voorbeeld van de domme paradoxen waar christenen tegenaan lopen op weg naar het zieke slavenideaal van ongebreidelde zelfhaat. Waarmee ze terloops wel bewijzen dat mensen juist heel goed in staat zijn hun overlevings-, geldings- en voortplantingsdrang te verruilen voor wat vage beloften
Lord Daemon
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Verwijderd
Je kunt je ouders wel uitschelden en vervloeken, maar altijd in de taal die zij je hebben geleerd...
Hmm.. dat doet me een beetje denken aan Taylor, maar die vondt zo'n houding dus helemaal fout...
Het ideaal van de moderne tijd is egoisme, alleen wordt het dan autenticiteit genoemt
Kees
(bron: De malaise van de Moderniteit, C. Taylor)
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
This too shall pass
Kees, het ideaal van de moderne tijd is niet egoisme, althans niet mijn ideaal van de moderne tijd. Misschien het jouwe...
Lord Daemon
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?