Verwijderd

Topicstarter
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Als Marx en Lenin en de rest (om het maar even algemeen aan te duiden) zouden zien wat er van het communisme terecht is gekomen, zouden ze zich omdraaien in hun graf/glazen kist in hun mausoleum.

Het communisme was origineel bedoeld als een klassenloos systeem, met iedereen geen eigen bezit, alleen een gemeenschappelijk bezit, dat ten dienst staat van iedereen.

Het is echter heel anders gesteld. Er is in Rusland, dat zich voordoet als een communistisch land, een ontzettende klassenmaatschappij, met een elite die ver boven het volk staat. Idem dito in China. De elite heeft alles, en het volk moet maar zien hoe ze alles voor elkaar krijgen.

Hmm, ik weet eigenlijk niet hoe ik hier verder over moet uitweiden, maar doe een paar suggesties, dan zal ik proberen om alles beter te formuleren.

Verwijderd

Communisme is heel mooi idee, en het zou ook werken in een groep van 200 mensen (gevoel van saamhorigheid), maar neit in een land met 200 miljoen mensen.

Verwijderd

Rusland is niet meer communistisch. Er worden nu democratische verkiezingen gehouden. Ik zeg hierbij niet dat Rusland een goede democratie heeft, maar het is niet communistisch meer.

Landen als Cuba, Noord-korea en China zijn nog communistisch.

Nog wat suggesties(formuleren lukt mij momenteel ook niet zo :()
Communisme remt de mens in zijn ontwikkeling.
De staat bepaalt wat goed en slecht is.
Alle burgers zijn gelijk.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Er zijn IMHO geen echt communistische landen, alleen Cuba komt een beetje in de buurt.
Communisme remt de mens in zijn ontwikkeling.
Waarom? omdat er geen motivatie meer is voor individuele inzet?
De staat bepaalt wat goed en slecht is.
En daar is wat mis mee? Zolang de staat het volk vertegenwoordigt lijkt me het geen probleem en zie ik geen verschil met onze regering die ook bepaalt wat wel of niet mag.
Alle burgers zijn gelijk.
Dat is een vaak fout 'vertaald' uitgangspunt van het communisme. Het moet zijn 'Alle burgers zijn gelijkwaardig'

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
Okee, een paar foute formuleringen (thnx Zer0, het moet inderdaad zijn alle mensen zijn gelijkwaardig) maar met het communistische Rusland bedoel ik dus het Rusland toen het zichzelf nog communistisch noemde.
Cuba kan zichzelf wel communistisch noemen, maar dat vind ik toch ook niet echt, wat heeft Fifeltje bijvoorbeeld wat de rest op het eiland niet heeft? Precies, geld, auto's etc.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Communisme is ook geen mooi idee. Sure, de idealen die eronder liggen (iedereen gelukkig) zijn mooi. Maar van elk systeem zijn de onderliggende idealen mooi.

Het gaat om de uitwerking daarvan, en die is bij het communisme vanaf de kern af aan bagger.

Op zich is het niet vreemd dat Marx met die theorie aan kwam zetten. Het kapitalisme is die tijd was echt een vorm van uitbuiting van de zwakkeren. Inmiddels is het kapitalisme echter ook ontwikkeld. In deze tijd is de hele communistische leer dus niet alleen niet goed doordacht (wat hij toen ook al was) maar ook nog eens overbodig.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
Lenin was ook een schoft van de bovenste plank, minder erg als stalin (alleen gesproken in hoeveelheden dan) maar ook een schoft. Overigens weet je nooit of het originele communisme van marx zal werken want het is nog nooit zo uitgeprobeerd. Marx zij dat de revolutie alleen kon in industrie landen, rusland was ten tijde van de revolutie een boerengemeenschap. Dus je weet niet of het werkt (waarschijnlijk niet, maar toch).

Verwijderd

Een positief punt is wel dat het communisme ervoor heeft gezorgd dat het nix werd met het communisme

Verwijderd

Inderdaad, we zouden toch zwaar genaaid zijn als we nu communistisch zouden zijn.

Laatste hadden we ook een discussie in de klas. Hoe democratisch is nederland eigenlijk?

Wie van jullie (de stemgerechtigden dan), heeft uberhaupt gestemd, en ten tweede, wie van jullie heeft op een kabinet gestemd zoals die nu is?

Volgens mij wil niemand Netelenbos terug hebben, maar als als die vastgeroeste aanhangers weer voor haar partij kiezen, is er een beste kans dat we die muts weer krijgen, en daar is niemand gebaat bij.

Hoeveel van alle andere overheidsbeslissingen is het volk het mee eens? De enige keer dat ik een keer de overheid iets zie doen waar ik het mee eens ben, is als ze weer es bij 1 of andere ramp (dit keer enschede) rondwaggelen en medeleven tonen, en zelfs dan vind ik ze nog vrij schijnheilig overkomen.

Hoeveel invloed heeft het volk nu echt op wat de politiek hier uitvoert, volgens mij is dat echt verdomde weinig.

• Morgoth
Als wij het nu het originele communisme van marx zouden hebben (niet wat lenin en stalin er van gemaakt hebben) en het zou werken zouden jullie maar al te blij zijn dat we nu het communisme hadden.
Wie van jullie (de stemgerechtigden dan), heeft uberhaupt gestemd, en ten tweede, wie van jullie heeft op een kabinet gestemd zoals die nu is?
Als er mensen niet stemmen dan is dat niet een fout van ons democratisch stelsel maar van de mensen zelf. En de meeste mensen hebben pvda en vvd gekozen, en die zitten toch in de regering?
Hoeveel van alle andere overheidsbeslissingen is het volk het mee eens? De enige keer dat ik een keer de overheid iets zie doen waar ik het mee eens ben, is als ze weer es bij 1 of andere ramp (dit keer enschede) rondwaggelen en medeleven tonen, en zelfs dan vind ik ze nog vrij schijnheilig overkomen.
HALLO???????????? Weet je hoe verdomd goed het met nederland gaat? Dacht je dat dat vanzelf is gekomen? Dach het niet, puur door het beleid wat de regeringen de afgelopen 20 jaar hebben gevoerd. En 1 van de 20 andere miljoen beslissingen die de overheid maakt hoor jij maar, van de overe miljoenen beslissingen hoor jij helemaal nix.
Hoeveel invloed heeft het volk nu echt op wat de politiek hier uitvoert, volgens mij is dat echt verdomde weinig.
Het volk moet ook helemaal niet teveel invloed hebben, het volk weet over het algemeen niet wat goed voor hun is op lange termijn. Het volk is kortzichtig. (hier is Lord Daemon het helemaal met me eens ;) )

Verwijderd

Het volk is inderdaad kortzichtig, maar onze overheid is nog veel erger. Dat zooitje halve zolen dat er nu zit is echt hopeloos. De regeringen hiervoor hebben misschien goed hun best gedaan en gezorgd voor die "zogenaamde" welvaart. Want zo goed gaat het helemaal niet, er is dan wel geld (zeggen ze), alleen dat wordt voor de verkeerde dingen gebruikt. Allemaal problemen in de gezondheidszorg, over de auto zal ik het maar niet eens hebben.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Nu veel van de communistische landen op een "democratisch" stelsel draaien komt het lijk van het communisme pas echt bovendrijven.

Het mag dan waar zijn dat je als burger niet al te rijk was, maar je hoefde je niet echt zorgen te maken. Alles werd zo'n beetje voor je geregeld, of je nou hard werkte of niet, je sallaris kreeg je toch wel.
Nou moeten al die mensen in ons democratisch-economische marktsyssteem meedraaien, en ze snappen er geen hol meer van.
Half Duitsland zou die muur wel liever terug zien, je werd lekker in de watten gelegd en hoefde niet al te veel na te denken. Nu is iedereen werkloos, en ze kunnen nix zelf.

Blijkbaar werkte dat wel een communistische gemeenschap, maar ik denk eerder dat de democratie het daar verziekt heeft.

:) :)

Laterzz!

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

in de watten gelegd is wel erg optimistisch uitgedrukt.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

vergelijk het eens met hier. Je moet je eigen pensioe regelen, je belastingopgaven, je versekringen, je baan, je geld, je eten, je kleren, je school, je hele leven en alles wat daarbij komt kijken.

De communistische burger had heel wat minder zorgen aan zijn hoofd. Die hoefde over de meeste dingen hierboven niet na te denken.
En ze waren daar ook nog redelijk gelukkig mee.

Sommige mensen zoeken naar leiderschap, en dat was er met het commuisme wel, andere spelen liever zelf de leider. Maar het is toch supersimpel als alles voor je geregeld wordt?

:) :)

Laterzz!

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• technopeuter
  • Laatst online: 29-01 12:59
Een vriend van me is 99% communist. Zijn motto is: ALLES IS VAN IEDEREEN (behalve z'n muziek en eten)

jaja

Toch vindt ik het een mooie gedachte, is ons systeem ook niet aardig communistisch? De welvaart wordt toch aardig gespreid dacht ik.

diskeltische lurker

• The Slicer
  • Laatst online: 03-01 12:33
Leuk hoor al die goede idealen bij het communisme. Maar economisch gezien werkt dat systeem gewoon niet, kijk maar naar Noord-korea, Cuba en de voormalige SU.

• Morgoth
De regeringen hiervoor hebben misschien goed hun best gedaan en gezorgd voor die "zogenaamde" welvaart. Want zo goed gaat het helemaal niet, er is dan wel geld (zeggen ze), alleen dat wordt voor de verkeerde dingen gebruikt. Allemaal problemen in de gezondheidszorg, over de auto zal ik het maar niet eens hebben.
Ik heb het niet over de overheid die geld heeft, maar over JIJ EN IK die geld hebben. Het reeele inkomen (dat is dus niet in getallen uitgedrukt hoeveel je verdient want je hebt inflatie enzo maar gewoon wat je echt verdient) is de laatste 20 jaar als een gekke omhoog gegaan! Dus haal die haakjes maar weg tussen zogenaamde. NEDERLAND IS (relatief met vroeger) RIJK. En het is ook te zien dat nederland rijk is. De benzine gaat omhoog? Er word gewoon nog evenveel gereden. Vroeger was dat dus niet zo. De vraag is op dit moment ook hoger als de bedrijven kunnen produceren dus gaan de prijzen omhoog en daardoor hebben we nu een licht verhoogde inflatie.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-01 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Communisme rules

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Morgoth
Leuk hoor al die goede idealen bij het communisme. Maar economisch gezien werkt dat systeem gewoon niet, kijk maar naar Noord-korea, Cuba en de voormalige SU.
BLAAAAAAAAAAAAAAAAT
Je hebt het over idealen en dan weer ineens over het communisme in Cuba, noord-korea en de voormalige SU. DIE HEBBEN GEEN IDEALEN!!! Het originele communisme van marx die had idealen, maar niet wat lenin en stalin ervan gebakken hebben, die hadden maar 1 ideaal: als ik er maar beter van word. KNOOP DAT NOU IS IN JE OREN!!!! (niet specifiek tegen die persoon die ik quotte maar tegen iedereen)

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Cuba kan zichzelf wel communistisch noemen, maar dat vind ik toch ook niet echt, wat heeft Fifeltje bijvoorbeeld wat de rest op het eiland niet heeft? Precies, geld, auto's etc.
Gelul, hij rijdt idd in een auto, maar dat is een staats-auto, rijk is hij zeker niet.
Die man loopt tenminste niet in een apepakie als hij ergens op bezoek komt, maar loopt nog steeds in uniform.
Cuba draait economisch niet slecht, zeker niet als je het vergelijkt met andere landen in die regio, en iedereen is daar verzekert van een opleiding, gezondheidszorg etc. Het is dan wel niet op hetzelfde niveau als hier, maar iig beter dan niks.
En ja, er vluchten nog wel eens mensen uit Cuba, maar uit de Nederlandse Antillen, met onze 'mooie' vorm van kapitalisme doen ze dat ook.
Persoonlijk zou ik liever in Cuba geboren willen worden dan in de Antillen.

/me vindt dat mensen zich eerst moeten verdiepen in wat communisme precies is voor ze er over gaan klagen.

Verwijderd

Van ieder naar zijn mogelijkheden, naar ieder naar zijn behoeften

Dat is wat communisme in essentie inhoudt. En dat is precies de reden dat communisten zichzelf kunstmatig blind moeten houden voor allerlei heikele punten, zoals het feit dat behoeften niet vaststaan maar oneindig zijn, en het feit dat weinigen hun mogelijkheden zullen benutten voor de behoeften van anderen

Zij moeten zichzelf en anderen voor de gek houden om te zorgen dat de waarheid niet aan het licht komt. En de waarheid is dat dit systeem niet kan werken zonder dwang, geweld, oppressie, martelkamers en goelagarchipels

Het is daarom helemaal niet juist communisme een mooi ideaal te noemen dat nooit goed is uitgevoerd. Het is zo goed uitgevoerd als mogelijk, en heeft zo bewezen dat het ideaal al nergens op sloeg. Zoals trouwens de meeste idealen

Mensen die denken dat de maatschappij waar we nu in leven lijkt op de maatschappij die Marx voor ogen had, nodig ik uit ook eens een blik te werpen in Das Kapital. Werkt ook tegen slapeloosheid

• Zer0
  • Niet online

Zer0

...iemand die weet waar hij over praat :)
zoals het feit dat behoeften niet vaststaan maar oneindig zijn, en het feit dat weinigen hun mogelijkheden zullen benutten voor de behoeften van anderen
En dat geeft denk ik gelijk aan waarom communisme veel beter werkt in kleine groepen, met gelijk gestemde mensen.. beter zicht op de behoeften en meer animo om je mogelijkheden te benutten.

• Morgoth
Het is daarom helemaal niet juist communisme een mooi ideaal te noemen dat nooit goed is uitgevoerd. Het is zo goed uitgevoerd als mogelijk, en heeft zo bewezen dat het ideaal al nergens op sloeg. Zoals trouwens de meeste idealen
Het is nooit uitgevoerd zoals marx dat wilde. Marx zei ten eerste dat het uit zichzelf zou komen en alleen in landen die veel industrie (dus arbeiders) hadden. En dat waren in de nu en nu ex communistische landen niet het geval.

En idd in kleine groepen werkt het wel, zie kibboets in israel!

• Morgoth
Wat weinig zinnige reacties op mijn posts, had toch wel wat beters verwacht.
Pagina: 1