Toon posts:

Wat is het ware geloof

Pagina: 1
Acties:
  • 910 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als er een god is, Wat is dan het ware geloof. Ik vraag het me af. Er zijn zo verschikkelijk veel verschillende geloven. En een heleboel doen het in mijn ogen ook gigantisch verkeerd. Graag jullie mening.

Verwijderd

Het geloof in jezelf.....we zijn tenslotte allemaal een beetje God!

• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het geloof in jezelf
Da's weer een humanistische opvatting.

Ik denk dat het ware geloof hetgeen is waar je dus gewoon in gelooft.

Dat kan God zijn, maar ook jijzelf, of een ander inspirerend persoon.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 13:38

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Van ieder 'geloof' is per definitie niet te bweijzen dat het waar is. Een 'geloof' houdt namelijk in dat je op grond van onvoldoende aanwijzingen toch iets voor waar aanneemt. Als je iets het ware geloof zou willen noemen is dat denk ik agnosticisme, omdat dat dat element van onbewijsbaarheid al in zich heeft. Maar hou het voor mij toch maar op atheisme, de enige 'levensbeschouwing' die echt anders is dan alle andere.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn eigenlijke bedoeling met deze vraag is, dat er veel verschillende religies zijn. Al die religies gaan er van uit dat je in iets gelooft (god of whatever). Welk geloof vinden jullie nou dat het het beste doet gekeken naar wat er in de bijbel staat.

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Da's weer een humanistische opvatting.
Humanisme is eerder een geloof in de mensheid. De mens (in 't algemeen en als individu) en de samenleving dienen als basis voor het humanistisch denkraam.
Welk geloof vinden jullie nou dat het het beste doet gekeken naar wat er in de bijbel staat.
Dat zou dan het fundamentalistisch Christendom zijn. Of, indien je alleen de Tenach (OT) als Bijbel neemt, het orthodox Joods geloof. (Natuurlijk kun je ook andere Bijbel-varianten nemen, met de bijbehorende "meest getrouwe" groepering.)

Maar waarom zou je je tot de Bijbel beperken? We hebben ook nog de Koran, de Vedas, de vele *gitas, de leer van Buddha, de leer van Confuscius, de I-ching, de Popul Vuh, het Gilgalad Epos, de werken van Zoroaster, de werken van de Grieken, van de Romeinen,... Afijn zo kunnen we wel even doorgaan :).

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik las laatst een briljant argument waarom iedereen naar de hel gaat:

"There are several religions on earth stating that those who are not a member of that religion, go to hell. Since there is more than one religion like this, and no-one belongs to more than one religion, everybody goes to hell."

Maar masterplay, ik denk dat geen enkele religie de bijbel goed volgt. Er staan allerlei erg leuke geboden in de bijbel, bijvoorbeeld dat iedereen een hekje om zijn dak heen moet bouwen zodat niemand er af valt, en "gij zult u gedraaide snoeren maken aan de vier hoeken van het kleed waarmee u zich bedekt" (?) Geen enkele religie houdt zich aan de bijbel. En dat is maar goed ook.

Lord Daemon

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-11 14:27
[flamebate]
Elke religie is niet de ware, er is geen waar geloof. Elk geloof is bijgeloof. Religie is leugens. Geen geloof is het dichtste bij de waarheid.
[/flamebate]

Verwijderd

Topicstarter
OK, Als ieder geloof verkeerd is. Kan iemand mij dan de reden van het bestaan uitleggen?

Ik kan mij niet voorstellen dat wij hier alleen maar leven om kinderen te baren en na een korte 80 jaar weer dood gaan.

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-12 11:31

Theeboon

theebonen bestaan!

Masterplay: als we echt gewoon een ongelukje waren, nou, maak dan wat van je leven... Je kunt nog steeds even veel plezier hebben, of je nou wel of geen doel hebt in je leven.

"I sit in my room and imagine the future."

Verwijderd

TheeBoon heeft gelijk, als we ongelukje zijn, dan moet je er zelf wat aan doen.

Dus FEESTEN!!!!

Verwijderd

masterplay >>>

De reden van geloof is dat we onszelf voorhouden dat we hier niet voor niets zijn. Veel mensen vinden het een vrij troosteloze gedeachte dat we zonder enige diepere bedoeling op deze aardkloot rondlopen. Daarom verzinnen ze zaken als godsdienst die het leven wel een hoger doel geeft.

En mocht er iets als een god bestaan, die invleod heeft op het wereldgebeuren, dan is het in mijn ogen wel een enorme kl**tzak dat ie zoveel mensen zoveel onrecht en ellende aandoet. Moge die gast dan branden in de hel zegmaar.

En zoals de Romeinen vroeger dachten dat Jupiter bliksems vanaf de wolken gooide, zo zal ook ooit het sprookje van de Bijbel en dergelijke overgaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind niet dat god alle ellende op deze aarde heeft veroorzaakt. Dat doen toch echt de mensen zelf. Ze doen het vaak dan wel in de naam van God maar ik denk niet dat God dit echt van ze heeft gevraagd. Mensen zoeken gewoon een excuus om rotzooi te trappen.

Verwijderd

Als een klein kind in Afrika met Aids geboren wordt, dan kan ik dat die kleine dreumes moeilijk kwalijk nemen. En als God dat had kunnen voorkomen maar heeft dat niet gedaan dan is zijn persoonlijkheid zo kwaadaardig dat je er misselijk van wordt.

God is een eikel!

• Toiletman
  • Laatst online: 20-12 13:02
Er staat een mooi stuk over dit dilemma in het Latijn boek met de examenstof van dit jaar, misschien tiep ik het na de examens wel ff over.
De enige reden dat wij op deze aarde rondlopen is omdat evolutie ons die mogelijkheid gaf, en verder moet je dus fijn zelf inhoud aan je leven geven, FEESTEN! lijkt dat een logische reactie, maar als iedereen dat zou doen komt er ook verder niks van de wereld terecht, dus kan je je beter iets anders opstellen (naar mijn mening). Dit is eigenlijk precies het examenonderwerp latijn dit jaar... epicureisten en stoicijnen enzo :)
Verder denk ik dat het gevoel dat je hier niet zonder doel kan zijn, en dat de dood ook niet het einde kan zijn, gewoon het gevolg zijn van zelfbewustzijn.
Nog ff een beetje offtopic:
Het geloof gaat er van uit dat ze altijd gelijk hebben, en dat gelijk baseren ze dan op oude boeken, de wetenschap gaat juist ervan uit dat ze het ook fout kunnen hebben, en proberen het juiste antwoord te vinden door experimenten, daarom denk ik dat het geloof geen toekomst heeft, maar de wetenschap wel.

Only dead fish go with the flow

Verwijderd

Gelovigen proberen altijd alles met 'de ondoorgrondelijke wijsheid' van god te verklaren. Als hun zoontje overreden word, heeft god het gewild, gaat opa dood, heeft de Heere hem tot zich geroepen, krijgt een vrouw een miskraam, vond god het blijkbaar ook nodig.

GOD IS EEN DIKKE MOORDENAAR!

• MicroWhale
  • Laatst online: 20-12 14:25

MicroWhale

The problem is choice

Het ware geloof is Onbedorven door menselijke invloeden/impulsen en komt 100% uit jezelf. Het ware geloof heeft zo weinig aards dat weinig mensen (door de aardse en naieve opstelling) het kunnen bereiken.

Geloof in aardse termen is niet meer dan de overtuiging voor een persoonlijk plausibel gemaakt en/of overgedragen fenomeen.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het valt op dat gelovigen altijd alle goede dingen aan god toe dichten, terwijl al het slechte de schuld van de mens is; en ze moeten ook wel, want anders is hun god niet meer iemand bij wie ze gelukkig kunnen zijn. En dat is natuurlijk het ultieme doel van religie: 'It makes you feel good!' Omdat veel mensen niet kunnen leven zonder doel in hun leven, verzinnen ze maar een doel: veel geld verdienen, feesten, of een goed leven leiden zodat ze later naar de hemel gaan. Het komt allemaal weer neer op de eeuwige vraag: "Wat is de zin van het leven?"
Maar misschien is de moraal van dit verhaal wel dat er geen zin is, behalve als je die zelf verzint (wat een slechte woordgrap, nu ja).
Zoals Monty Python het zo kernachtig uitdruktten in hun nummer 'Galaxy song', nadat ze de grootte van het universum breed hadden uitgemeten:
"So remember, when you're feeling very small and insecure,
How amazingly unlikely is your birth,
And pray that there's intelligent life somewhere up in space,
'Cause there's bugger all down here on Earth."

En dat vat het allemaal toch wel mooi samen, denk ik.

Lord Daemon

Verwijderd

De term geloof vind ik zoviezo vaag.

Mijn beschrijving van de werkelijkheid zou ik hooguit een waarschijnlijkheidsfactor mee kunnen geven.

Maar gezien het feit dat ik mijn eigen fysieke bestaan niet eens met 100% zekerheid vast kan stellen, is die waarschijnlijkheidsfactor dus geen 100%.

Vaak zie je bij godsdiensten dat ze amper of niet openstaan voor nieuwe wereldbeelden, ze gaan ervan uit dat zij de waarheid kennen zoals ie is en niet anders, heel dom dus.

• Mastermind
  • Laatst online: 18-12 19:59
Christelijk geloof is de enige ware.
De rest zijn gebaseerd op neerdalingen van buitenaardse wezens.

Verwijderd

Goed gesproken Mastermind, mijn Zoon.
Ik ben God van het roze olifantjes ras en niemand geloofd in ons :(

• Mastermind
  • Laatst online: 18-12 19:59
Nou! :(

• Jag
  • Laatst online: 11:05

Jag

De roze olifantjes doen het wel goed onder de wetenschap aanhangers ;)

Jag

Verwijderd

Er is geen God.

De mens is gewoon zo arrogant omdat te denken. De mensen kan in z'n onmetelelijke arrogantie gewoon niet leven met het feit dat ze hier zonder reden zijn, dat hun enige constante in hun leven hun eigen dood is.

Dus maken ze maar een God, iets zo mogelijk nog arroganters met zogenaamde onmetelijke krachten. En zelfs al zo er een god zijn, wat zou zijn/haar doel dan zijn? Ons in de gaten houden? Goh lekker doel zeg.

Wij zijn hier zonder reden, en zo zullen we hier ook sterven.

• The Slicer
  • Laatst online: 21-12 16:56
Mijn lijfspreuk:

God bestaat alleen in je kop.

Verwijderd

effe terug naar de originele vraag...

er zijn een hoop religies die heel veel overeenkomsten vertonen... zowel de Bijbel, de Torah en de Koran hebben het over mozes etc.. dit zou aantonen dat zij in principe dezelfde 'bron' hebben..

en er zijn meer religies die veel overeenkomsten tonen..

maar volgens een vriend van mij hebben de apostelen de katholieke kerk gesticht..
volgens hem zou dit daarom het juiste geloof zijn (whehe als dit geen Flamebait is..)

maarja door invloed van corrupte mensen is het instituut kerk, af en toe een beetje verdwaald...(dat geld voor alle religies)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is idd ook wat mij zo tegen valt. Ze zeggen allemaal dat ze zo christelijk leven volgens de bijbel. Nou NOWAY. 1 v/d tien geboden: gij moogt geen beelden aanbidden. En wat denk je...

... de kerken staan er vol mee.

Gij moogt niet moorden.
En wat doen de kerken in WO2 : Ze zegenen de wapens. Aan beide kanten. Ze moorden dus nog geloofs genoten ook.

Weird.

Verwijderd

Mja, het blijkt dus een feit te zijn dat geen enkel geloof 100% zijn of haar geloof nastreeft of nakomt. En de enige zekerheid is nog altijd dat: men wordt geboren, en men sterft and that's pretty much it. Geloof is ook niet meer dan 'geloof': men 'gelooft' ergens in, hetzij religie of een bepaalde levensopvatting (geloof = levensopvatting..?)
Het ene geloof heeft (veel) meer volgelingen dan de ander en misschien kan je daaruit concluderen dat bepaalde zaken op waarheid berust zijn, maar daar kom je dus in je gehele leven gewoon niet achter. Enige duidelijkheid kan enkel naar voren komen door twee dinge: wachten totdat je doodgaat, OF: de komst van Jesus terug op aarde. Als 1 van deze twee zaken niet gebeurt, blijft de enige mogelijkheid een keuze te maken, en dat is die van: hoeveel ga ik me met mijn geloof bezighouden en hoeveel invloed mag dit op mijn leven hebben? Vul de rest zelf in zou ik zeggen. Da's 1.

Ten tweede: Je gaat dus dood, dat staat vast. Je kan dan geloven dat je in de hemel of hel komt, wat je zelf wil :), OF zou het misschien al genoeg kunnen zijn dat je een DOEL stelt in je leven? Dit en dat wil ik bereiken en dan is het goed. Ik bedoel: wetenschappenlijk gezien (lees: VOLGENS DE NATUUR) wordt je geboren en ga je dood; en als je je doel bereikt hebt in je leven, kan je met een gerust hart sterven. Ik denk dat geloof een uitvlucht is en dat men hoopt 'goed terecht te komen' na de dood. Onder het motto: 'je kan maar beter geloven, want anders krijg je geen vergiffenis'...

Wat ik probeer te zeggen: Je komt er in je leven NIET achter of geloof gebaseerd is op waarheid, daarom heet het ook 'geloof'. Ikzelf houdt me er op momenten mee bezig, wanneer het mij uitkomt eerlijk gezgd. Ik weet toevallig dat masterpaly dat behoorlijk SCHIJT vindt :), maar goed, dat is nu eenmaal mijn 'hardheid' die ik mij in mijn leven gevormd heb. Diep in mijn hart geloof ik misschien nog wel in 'een god', maar ikzelf vindt het dus moeilijk energie in iets te stoppen waar ik geen antwoord op krijg.

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom zou je dan je hele leven de tering (sorry voor m'n taal gebruik) werken. Je gaat toch dood. Wat maakt het dan uit of je met een goed gevoel of een slecht gevoel sterft. Als je dood bent weet en voel je toch niets meer. Dus waarom geen banken beroven/blowen/spuiten/weet ik veel. Het maakt toch niet uit.

Verwijderd

Wat jij allemaal zegt, meesterspeler, is dus eigenlijk een levensopvatting, afgeleid mogelijk van je geloof. En er zijn heus mensen die zoiets hebben van: ja! Leven de lol, want je gaat toch dood op het eind! Nou, prima toch? Ze hebben nog gelijk ook, vindt ik! Mijn persoonlijke probleem is dat ik tot die tijd nog wat geld wil verdienen om te overleven en mogelijk voor mijn nabestaanden, dat is dus eigenlijk simpelweg mijn doel en niet echt veel anders. Tja, genieten voor de rest; andere doelen zijn sowieso zinloos. Als je maar gelukkig bent.

Maar waar jij het over hebt is geloof: is er na de dood nog iets waar je in dit leven nog iets voor zou moeten doen, toch? Tja en dat is het geloof, he. Je gelooft of niet. En ALS je gelooft, denk je dus dat je met een leven bezig bent, die je zo goed mogleijk invult om na de dood een eeuwig en prettig, goed leven te lijden. Tja, ieder voor zich om DAAR dus in te geloven, denk ik.

KORTOM: waar zou je voor leven? Voor niets dus, letterlijk, want je gaat dood. Een geloof in een leven hierna houdt velen op de been; de twijfel zorgt voor een streven naar: goed zijn voor elkaar en geloven in een God op zich. Ik moet wel zeggen dat i kwel denk dat er 'meer is', maar ikzelf zal er nooit uitkomen wat precies. Ik ben er ook niet veel mee bezig, meer met het leven op zichzelf, en we zien wel.

Verwijderd

Topicstarter
Maar vind jij het dan bevredigend om je kapot te werken voor je nabestaanden. Wat ondervindt je daar zelf dan van. Wat heb je daar zelf voor plezier aan.

Verwijderd

Maar dat antwoord heb ik toch al gegeven? Niets dus. Je leeft toch ook voor niets, tenminste als je gelooft dat als je dood bent, dus ook echt dood bent. Maar dat is dus ieder voor zich. De 1 gelooft in een prachtig paradijs na de dood en haalt daar de energie vandaan om er wat van te maken en de ander niet, ieder voor zich.

Als je aan mij zou vragen waarop ik 'teer' in het leven: ik denk dat er genoeg is om voor te leven en ik vindt het leven ook leuk genoeg om 'door te komen' en het interreseert mij voor geen ene meter of er wat is als ik dood ben, of dat er niets is als ik dood ben. Als er NIETS is, besef ik dat ook niet (hoewel ik DAT feit op dit moment nog niet goed besef.. ja?) en als er dus WEL wat is na de dood, en daar geloof ik ook wel een beetje in (niet zwaar overtuig ofzo), dan denk ik dat ik goed genoeg geleefd heb en zogezegd in de hemel kom. Wat ik me DAAR dan weer bij voor moet stellen weet ik niet, en dat wil ik op dit moment ook totaal niet weten. Misschien omdat ik (en velen anderen) te bang zijn om over de dood na te denken of te praten over het hiernamaals.

Verwijderd

Toevoeging: ik teer op het leven zelf, zoals het nu is: ik vidnt dit leuk genoeg en er is nog zoveel uit te vinden of achter te komen en er zijn nog zoooveeel dingen onverklaart! Ik geniet!

Verwijderd

...bestaat niet.

Er is geen geloof dat als waarheid gezien kan worden. Als er zo'n geloof was, dan zou het geen geloof zijn. Geloof wil namelijk zeggen dat je het niet zeker weet. In veel geloven zijn wel historische feiten verwerkt, en veel geloven hebben ook behoorlijke overeenkomsten (onafhankelijk van cultuur en locatie).

Gevolg: Dingen waarvan het bestaan nog niet bewezen is (god, reincarnatie (regressie is nog steeds geen bewijs!)), kun je alleen geloven en niet als waarheid zien. (beetje kromme zin eigenlijk)

Verwijderd

Dat bedoel ik maar.

• Macros
  • Laatst online: 21-11 11:06

Macros

I'm watching...

Ik geloof in roze olifantjes.
PS. Ik ben geevolueerd van Zeikerd in Macros de Zwarte, maar jullie mogen Macros zeggen ;)

Oh ja, i have God-like powers!

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

Meen je dat nou? Ik heb GOT-like powers :D
En nu nog de Powders. :)

Verwijderd

Het heeft eigenlijk geen nut om in discussie te gaan...

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
OK O.P.

Een zwaar uit de hand gelopen bijgeloof,
dat is het geloof, 't is niet mijn geloof
want ik ben geen sukkel die bang is om te sterven
of denkt dat genot zijn lichaam zal bederven.
Elk geloof is gebaseerd op angst
want in hun hart zijn juist de gelovigen het bangst
want zij kunnen geestelijk niet accepteren
dat zij na hun dood tot as zullen verteren
en dat er daarna helemaal niets is
en daarom maken zij elkaar wijs dat er iets is
wat wij stervelingen niet kunnen begrijpen
proeven, ruiken, horen zien of grijpen.
Conclusie er moet wel niets zijn
want als dat alles is dan moet je wel triest zijn
om daar je hele leven aan te wijden
want de dood kun je toch niet vermijden.

Godverdomme, god is voor dommen!

Met dank aan DefP

Sorry als ik hier mensen mee beledig.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Verwijderd

Als je in God gelooft, geloof je ook in Jezus.
leg dat eens uit, want volgens mij is dat Grote Onzin. Er zijn ZAT religies die niet in Jezus geloven, maar die wel een god hebben. Persoonlijk vind ik het toch behoorlijk ver gaan om jouw geloof het enige geloof op aarde te noemen.

Zion: bijna helemaal mee eens, behalve de opmerking dat god (alleen) voor dommen is. Persoonlijk geloof ik niet in een actieve god, maar ik sluit de mogelijkheid van het bestaan van een passieve god niet uit.

Verwijderd

Nou, en dat is wat ik wil zeggen: met ZION ben ik het eens, maar ook met Miss Tabbie.
En JUIST omdat je NOOIT (nee, echt nooit) achter de waarheid zal komen, moet je wel geloven, anders is het geen geloven. (zie al mijn posts hierboven voor de volledigheid..)

Daarom vindt ik het te veel moeite om me met 'geloof' bezig te houden. Ik HEB er persoonlijk wel wat mee, maar ik wordt gek van mezelf omdat ik achter de waarheid wil komen: bestaat er een God of niet? Is er verband met paranormale gebeurtenissen, of zit het NOG weer veel ANDERS in elkaar dan iedereen denkt? Nou, op die vragen IS geen antwoord, in ieder geval kan niemand het bewijzen.

Geloof lekker voor jezelf, bewust in een God of wat onbewuster in je eigen dingen.. en sluit dan deze topic, want het wordt eindeloos.

Ieder voor zich. Tha'ts the bottom, denk 'k.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Miss Tabbie, ik hoop dat je dit leest en met mij in discussie wilt gaan.
Sorry hoor, maar als ik dit lees, springen de tranen in mijn ogen!
God staat bij mij namelijk op nummer 1 !!!

Jullie zijn wel heel dom dat jullie zo denken... Wat een leeg leven hebben jullie dan eigenlijk!
Jij zegt dat wij heel dom zijn dat wij zo denken. Misschien is dat wel zo. Misschien is er wel bewijs voor het bestaan van god... alleen heb ik het nooit gezien. Als jij wel bweijs hebt, en dat heb je kennelijk anders zou je ons niet dom noemen, zou je dat dan met ons willen delen? Want als iemand mij god bewijst zal ik mijn atheisme natuurlijk laten varen. Ik vraag niet eens de logische tegenprestatie, dat als jij god niet kan bewijzen je het geloof laat varen. Dat moet je zelf weten. En waarom precies is ons leven leeg? Ik vind mijn leven absoluut niet leeg.
Ook zal je moeten inzien dat mensen die het bewijs voor god (nog) niet hebben gezien, er logisch en goed aan doen om niet in god te geloven. Het kan toch niet de bedoeling zijn om je leven te wijden aan iets wat je als leugens ziet! Maar zoals ik al zei, geef ons alsjeblieft het bewijs van god. Ik zie er al jaren naar uit.
Geloof je in God? Als je in God gelooft, geloof je ook in Jezus.
Omdat ik weiger te geloven dat mensen zomaar ononderbouwde uitspraken doen, heb jij kennelijk niet alleen bewijs dat god bestaat, maar ook dat jezus zijn zoon is, en dat dat er zelfs logisch uit volgt. Ook dit zou ik graag in jouw antwoord willen zien, anders zou ik nog steeds niet weten tot welk geloof ik me moet bekeren.

In afwachting van uw antwoord en met vriendelijke groeten,
Lord Daemon

• mattymat
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-04 20:06
Iedereen gelooft iets anders. En je kan mensen in 2 groepen verdelen. Of je gelooft in zoiets als god of niet. NIEMAND KAN IEMAND ANDERS ZIJN/HAAR GELOOF BEGRIJPEN tenzij je hetzelfde geloof hebt.
Dus je kan ook nooit zeggen: "Jouw god is dit of dat". Dan moet je zeggen "IK VINDT dat jouw god dit of dat is".
Ik ken gelovige mensen en die zijn soms heel gelukkig met hun geloof en soms ook minder gelukkig. Zelf vind ik het moeilijk om te geloven in God, omdat je zo veel ellende om je heen ziet. Als er echt een god is dan moet ie dat gewoon bewijzen vind ik.

Verwijderd

Ik vindt dat Lord Daemon erg goed verwoord wat ik eigenlijk wil zeggen. Ik hoop graag dat er een reactie op komt.

Verwijderd

Om nog even terug te gaan naar de allereerste vraag 'wat is het ware geloof': er zijn vnadaag de daag zoveel verschillende geloven, met andere ideeen, zodat je enigszins kan kiezen welk geloof het beste bij je past. Is dit goed? Is dit altijd zo geweest? het komt er langzamerhand steeds meer op neer dat iemand dus gewoon moet geloven wat hij of zij wil, dan is iemand het beste af. En of dat dus goed is... Dat weet niemand en ZAL ook niemand weten, omdat God misschien wel wat bedoelingen hiermee heeft.. tja.. eindeloos verhaal dus.

Ik hoop echt dat iemand een soort van 'bewijs' kan leveren, of Lord Daemon en mij en velen met ons, kan overtuigen dat er een God bestaat. Serieus!

(Terwijl ik dit laatste deeltje schrijf, dacht ik: ja.. het lijkt wel alsof ik WIL geloven, maar het niet kan.. ik ben niet overtuigt, maar toch zou ik dat willen.. het lijkt prachtig te zijn om te kunnen geloven.. betekent dit alles dat er ook een stukje blindelings vertrouwen om de hoek komt kijken..?)
Pagina: 1