[css] text-align met block-style child elements

Pagina: 1
Acties:

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Topicstarter
Warempel, ik heb een vraag over CSS :D.

Als volgt:

Ik probeer mijn HTML zoveel mogelijk te stylen met CSS. Waarom? Nou, daar is CSS voor bedoeld, en ik vind het niet zo "netjes" om HTML stijl-attributen (zoals dus bijv. align="center") naast CSS te gebruiken.

Dus, dit in het achterhoofd, kwam ik het volgende probleem tegen:

Ik heb bij een bepaalde stylesheet het volgende gedefinieerd:
code:
1
2
3
4
body {
   text-align:center;
   /* nog wat meuk */
}

Nu heeft body ook als directe child een tabel. Dus:
code:
1
2
3
4
5
6
<body>
<!-- ... -->
<table>
   <!-- ... -->
</table>
</body>

Mozilla zegt dan helaas: sorry dat is geen tekst, dus dat centreren we niet. Ik vermoed dat Mozilla dit doet, omdat het om een block-style element gaat, en niet om text of een inline element.

IE doet het wel. En ik ga er van uit dat Mozilla CSS goed ondersteunt en IE niet (ook gek :)), dus nou vroeg ik me af, heeft iemand hier de juiste CSS-oplossing voor (dus niet met <div align="center"> aan komen zetten)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Dennis
  • Laatst online: 21:29
Heb ook hier ooit naar gezocht en helaas nooit gevonden. Uiteindelijk gewoon met de "foute" oplossing opgelost.

Maar ik heb ook ooit ergens gelezen dat het niet meer de bedoeling is dat dingen worden gecentreerd met xhtml.

• drm

drm

f0pc0dert

Topicstarter
ddc:
Maar ik heb ook ooit ergens gelezen dat het niet meer de bedoeling is dat dingen worden gecentreerd met xhtml.
:? dat vind ik vreemd...

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Op zaterdag 16 februari 2002 18:02 schreef drm het volgende:

[..]

:? dat vind ik vreemd...
Ik ook, maar gezien de moeite die je moet doen om iets gewoon in het midden te krijgen zonder align="center" te gebruiken zou het best eens kunnen kloppen.

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• Shagura
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 23:01
Op zaterdag 16 februari 2002 19:32 schreef Bluestorm het volgende:
Ik ook, maar gezien de moeite die je moet doen om iets gewoon in het midden te krijgen zonder align="center" te gebruiken zou het best eens kunnen kloppen.
Tuurlijk niet, het is heel makkelijk. Alleen mozilla bout ermee in CSS :D. Waarom is het dan niet de bedoeling om iets in het midden te krijgen? Je wilt toch controle over je layout en opmaak in html (Hypertext markup language) en dus ook in xhtml :?

• Bluestorm
Op zaterdag 16 februari 2002 21:49 schreef Shagura het volgende:

[..]

Tuurlijk niet, het is heel makkelijk. Alleen mozilla bout ermee in CSS :D.
Maar als ik browser zou zijn zou ik ook geen layers,tabellen enzo uitlijnen op een propertie die:

text-align

heet...

grappig trouwens dat er met betrekking tot stylesheets voor het voorlezen (neem ik aan)
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/aural.html

wel mogelijk is om iets rechts, links of in het midden te zetten :)

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• Dennis
  • Laatst online: 21:29
Bluestorm:
grappig trouwens dat er met betrekking tot stylesheets voor het voorlezen (neem ik aan)
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/aural.html

wel mogelijk is om iets rechts, links of in het midden te zetten :)
Dat is om te bepalen door welke speaker iets klinkt.
Shagura:
Tuurlijk niet, het is heel makkelijk. Alleen mozilla bout ermee in CSS :D. Waarom is het dan niet de bedoeling om iets in het midden te krijgen? Je wilt toch controle over je layout en opmaak in html (Hypertext markup language) en dus ook in xhtml :?
Mozilla is vrijwel gelijk aan IE6, dus dat geldt ook voor alle toekomstige IE versies.

• Bluestorm
Op zaterdag 16 februari 2002 21:49 schreef Shagura het volgende:

[..]
Je wilt toch controle over je layout en opmaak in html (Hypertext markup language) en dus ook in xhtml :?
Nee, dat wil je juist niet... daarom gebruik je juist CSS :) Om te zorgen dat die layout helemaal onafhankelijk is van de HTML.

Denk dat het komt omdat men aanneemt dat zo relatief positioneren voor block level elementen niet nodig is omdat je hiervan ook de positie exact kan bepalen. Zoiezo is relatief werken in CSS nog niet echt iets eenvoudigs. Ook als je met procenten werkt is het vaak niet duidelijk waarvan dat precies percentages zijn. Vooral tussen browsers zitten hier grote verschillen tussen.

Of het komt gewoon voort uit de frustraties over de <center> tag en alle align="center" alternatieven dat ze nu vonden dat dat centreren maar uitgeband moet worden voor alles behalve tekst :)

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

* oh,when? had het volgende bedacht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/loose.dtd">

<html>
<head>
<title></title>
<style>
body {
    margin: 0px 0px 0px 0px;
    padding: 0px 0px 0px 0px;
    text-align: center;
    background-color: #366;
    }
table.test {
    width: 400px; 
    margin-right: auto;
    margin-left: auto;   
    border: 1px solid #fff;
    text-align:left; 
    }
</style>
</head>

<body>

<table class="test">
<tr>
<td><p>test</td>
</tr>
</table>

</body>
</html>

werkt hier in Mozilla, Opera en IE.

HTH :)

"You're only as good, as what you did last week."

• drm

drm

f0pc0dert

Topicstarter
Op zondag 17 februari 2002 01:11 schreef oh,when? het volgende:
* oh,when? had het volgende bedacht:
code:
1
meuk

werkt hier in Mozilla, Opera en IE.

HTH :)
Definitely :) Thanx :)

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Ook namens Cheatah bedankt :) Dit was één van die dingetjes die ik nog niet op de nette manier opgelost had.

Verwijderd

Maar nu moet ik echt even één ding vragen wat mog niet ging:

Hoe centreer je een willekeurig element vertikaal? Mag dat uberhaupt wel? Want volgens de CSS specificaties is vertical-align alleen voor inline en table elementen.

Tot nu toe deed ik het met een frameset, maar dat is geen nette oplossing eigenlijk. Of was er iemand die zei: 'gij zult niet vertikaal centreren'?

• Bluestorm
Daar liep ik vandaag ook tegenaan. Omdat de toepassing waar ik het voor nodig had toch al DHTML gebruikt heb ik het maar opgelost met een javascriptje.

Volgens mij ontkom je niet aan de frameset of de tabel met height=100% (die ook niet officeel bestaat dacht ik...)

• Heintjo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05-2025

Heintjo

Definitely not Swedish

Op dinsdag 19 februari 2002 00:10 schreef Bluestorm het volgende:

Volgens mij ontkom je niet aan de frameset of de tabel met height=100% (die ook niet officeel bestaat dacht ik...)
pssstt... 95% gebruiken: anders krijg je 'n verticale scrollbalk ;)

blah blah...

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 00:12 schreef Heintjo het volgende:

Neuh, niet gebruiken, het is geen HTML 4.01 en zeker geen XHTML toegestane attribute...

/me wil alles met CSS voor elkaar krijgen.

• Bluestorm
Op dinsdag 19 februari 2002 00:12 schreef Heintjo het volgende:

[..]

Nooit last van hoor... maar eigenlijk zijn tabellen natuurlijk niet gemaakt om een site op te maken... 't is alleen wel veel makkelijker is bepaalde gevallen.

Op zich zou vertical-align een mooie optie zijn, 't zou toch vreemd zijn als je alleen in tabellen kan uitlijnen. Waarom zou ik niet in een <div> m'n tekst helemaal in het midden willen zetten?

Pagina: 1