Toon posts:

hhd niet gevonden door bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een pentium pci mainbord en mijn harde schijf is gekrast.(850 mb)
Heb nu een nieuwe schijf erin geplaast 3.2 GB maar deze wordt niet opgepikt door de bios die ik heb :(

mijn cd-rom vindt hij ook niet :( bij opstarten met win 98 opstartdisk.

waar vindt ik welk moederbord update ik moet halen om dit eventueel te update volgens boekje Pentuim PCI main Board met pentium 75 MHZ?

Ook graag advies hoe ik met opstarten mijn cd-rom vindt of zo dit ook kunnen dmv een update van de beos op het moederbord?

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
staat alles op auto in het bios?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ondersteunt je bios het wel of kan deze niet groter dan 2.1 GB. En post dit aub in het goede forum |:(

Verwijderd

Als je weet welk merk je mainboard is, dan kun je vast wel bij de fabrikant een update halen. Maar controleer ook eerst instellingen master slave en je kabels. (Dus geen 2 masters op dezelfde ide om maar een voorbeeld te geven.)

Verwijderd

Topicstarter
alvast bedankt voor jullie tips Kev0867, Terw_dan, en x-terior.

Nu kan ik weer even vooruit zat helemaal vast.

als er iets gewerkt heeft nadat ik het heb uitgeprobeert bericht ik dit jullie terug.:)

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 16:41 schreef Terw_Dan het volgende:
ondersteunt je bios het wel of kan deze niet groter dan 2.1 GB. En post dit aub in het goede forum |:(
Dit had ik ook. 40 gig werd niet ondersteund door een p2 moederbord. Moest ik maxstor proggie draaien--> werkte niet (had maxstor gemaild) weer gevraagd doe dan maar biosupdate zeiden ze en dat was dus het einde van mijn prachtige p2 350 server moederbord }:O |:(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zaterdag 16 februari 2002 17:07 schreef djspot het volgende:

[..]

Dit had ik ook. 40 gig werd niet ondersteund door een p2 moederbord. Moest ik maxstor proggie draaien--> werkte niet (had maxstor gemaild) weer gevraagd doe dan maar biosupdate zeiden ze en dat was dus het einde van mijn prachtige p2 350 server moederbord }:O |:(
Niet echt slim bios verneuken, Maar dat is zelfs nog wel te herstellen hoor.

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
als je je pc opstart komt er een code te staan links onderin. als je deze ziet druk ff op pause en schijf hem op. kunnen we hier achterhalen welk moederbord je hebt en of er een bios update of ander programma is

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

kabel omdraaien? heb ik ook eens last van gehad

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 17:26 schreef Terw_Dan het volgende:

[..]

Niet echt slim bios verneuken, Maar dat is zelfs nog wel te herstellen hoor.
Dan had ik er wel bij gezegd hoe: Met een ultraviolet lichtje bij de bios :Y)

vergat ik bijna. En als het goed is heeft de bios (in een on wisbaar gedeelte) een kopie van een werkende bios en die kopieert ie dan naar de bios zelf >:) De techniek van tegenwoordig...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zaterdag 16 februari 2002 17:42 schreef JusticeFriends het volgende:

[..]

Dan had ik er wel bij gezegd hoe: Met een ultraviolet lichtje bij de bios :Y)
Ik heb zo'n idee dat het weinig uitmaakt of ik vertel hoe het moet of niet, want ik heb zo;n idee dat ie izjn mobo al weggemikt heeft.

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 17:48 schreef Terw_Dan het volgende:

[..]

Ik heb zo'n idee dat het weinig uitmaakt of ik vertel hoe het moet of niet, want ik heb zo;n idee dat ie izjn mobo al weggemikt heeft.
Dat is nou voor jou een vraag en voor hem een weet....

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Autodetectie uitzetten (nieuwere harde schijven worden soms matig gedetecteerd...)
En handmatig configureren naar PIO4 UDMA2.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:55

Exirion

Gadgetfetisjist

->[OM]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

bedankt voor jullie reactie's :)

als ik het probleem opgelost heb laat ik jullie dit nog zeker weten waar het aan lag ben heel opgelucht
met jullie tips

dit kan wel even duren voor ik weer reageer want heb het momenteel druk op het werk en kom nu even niet toe aan mijn hobby.

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 17:48 schreef Terw_Dan het volgende:

[..]

ehh nee ik heb hem nog liggen heb namelijk 2 dezelfde mobo's en allebij dood :) maar niet door mijzelf hoor 1tje maar, heb de truk al geprobeerd met isavideokaart en de rest.. maar gee resultaat nou krijg ik morgen een "nieuwe p2 mobo" :9

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 15:47

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

bij de HD fabrikant kan je wel een tooltje halen om je bios te faken. Dan krijg je een aparte 'BIOS' voor je HD

/dev/null

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 16:33 schreef ger39 het volgende:
Hallo,

ik heb een pentium pci mainbord en mijn harde schijf is gekrast.(850 mb)
Heb nu een nieuwe schijf erin geplaast 3.2 GB maar deze wordt niet opgepikt door de bios die ik heb :(

mijn cd-rom vindt hij ook niet :( bij opstarten met win 98 opstartdisk.

waar vindt ik welk moederbord update ik moet halen om dit eventueel te update volgens boekje Pentuim PCI main Board met pentium 75 MHZ?

Ook graag advies hoe ik met opstarten mijn cd-rom vindt of zo dit ook kunnen dmv een update van de beos op het moederbord?
Heb je die harde schijf wel geformatteerd???

BIOS update... vergeet dat maar...
Beter t proggie van de harddisk fabrikant gebruiken. Dit werkt wel... maar je moet dan niet in de biuos gaan loeren waarom de schijf er niet bij staat.

Van CDROM booten: maak ff een bootable floppy aan, met de CDROM-drivers... zo gepiept...
Als je in win98 werkt, kan de bootable diskette zowiezo overweg met CDROM-spelers... (ook met SCSI!)

Copieer dan ook ff fdisk.exe en format.com

met fdisk partities aanmaken, met format de partitie formatteren!!! :+

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Inderdaad gewoon programma van de fabrikant downloaden..

En verder zou ik proberen om je schijf in de bios handmatig in te stellen op een waarde rond de maximale grootte (dus 2 GB ofzo).

• Noork
  • Niet online
vul gewoon de CHS indeling in het Bios

Verwijderd

Topicstarter
hoe stel ik de hdd handmatig in in mijn bios uitleg graag, hoe ik te werkt moet gaan?

Waar vindt ik het programma van mijn hdd frabrikant is een Quantum firball 3.26 GB?

Heb een proggie gedraaid voor mijn bios gegevens op te halen van het moederbord en heb de volgende informatie gekregen:

progam: Unicore BIOD wizard version 1.5
Program: Unicore Chip Detect v0.72 2000.03.10
BIOD ID: 2A5IAR21
Bios date: 05/26/95
Bios type: Award Modular BIOS v4.50G
Bios ID: 05/26/95-SiS-501-503-2A5IAR21-01
Chipset SIS 501 rev

Wie welk type moederbord dit is en kan mij een internet adres geven waar ik een update kan halen. :)

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Jongens jongens meisjes meisjes toch... Ik heb de volgende hint gemist !

Staan de apparaten wel goed ingesteld als master en slave. Meestal stel je een HD als master in.

Ander vraagje: Blijft je IDE LED (op de kast) branden, zo ja dan moet je waarschijnlijk de kabel omdraaien. De rode ader is pin1. Die moet dus aan de kant zitten waar pin 1 zich bevindt.

Zit je HD en CDROM op 1 kabel of los?

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Noork
  • Niet online
Wanneer je de chs indeling instelt in je bios, wordt hij zeker herkend. Dus zet AUTO uit en stel het aantal Cylinders, Heads en Sectors in.

Dit staat op de schijf zelf als het goed is.

Voorbeeldje:

6296 Cylinders
16 Heads
63 Sectors

Het aantal Cylinders moet onder de 1024 komen, meer Cylinders kan je bios namelijk niet aan.

Dus net zolang delen door 2 zodat het onder 1024 komt

6296 /2 /2 /2 = 787

Het aantal heads vermedigvuldig je door het aantal delingen

Dus 16 *2 *2 *2 = 128

De chs indeling wordt dus -> 787,128,63

Verwijderd

Topicstarter
de hd zit op het moederbord ingeplugd.

en de cdrom gaat via een isa-kaart. :)
Pagina: 1