Toon posts:

De 'normaalstand' van een oog

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hier een interressant probleem waar ik vanmorgen in de bus overna dacht.

Overdag heb ik mijn ogen open. Daar hoef ik niets voor te doen. Sterker nog, als ik ze overdag dicht wil doen, kost me dat moeite.

Als ik moe word, of als ik ga slapen is het precies omgekeerd. Dan kost het me moeite om de ogen open te houden.

Kortom, wat is nu de normaalstand van de ogen. Open of dicht?

Verwijderd

Het is niet het oog zélf, maar de spieren van de oogleden. Wanneer je wakker bent, zijn deze actief en gespannen. Als je dan moe wordt, worden deze spieren ook "slapper" -> je oogleden vallen dcht.

Ik heb wel een andere vraag: welke kant kijken je ogen op als je slaapt? Volgens mij (dat is bij mij tenminste het geval) kijken ze omlaag. Bij jullie ook?

Verwijderd

Topicstarter
Daar kon je best wel eens gelijk in hebben. Als ik ga slapen kijk ik altijd naar het dak, maar als ik wakker word zie ik als eerste mijn voeten.

Verwijderd

Je kunt het ook vergelijken met je lichaam. je sttat heel de dag recht op...Je wilt je energie kwijt..
Sàvonds vraagt je lichaam om te gaan liggen, hangen,dus plat liggen zodat de spieren rust kunnen nemen.

ps: hoe slaap jij dan??? je voeten???

Verwijderd

Topicstarter
Ik slaap heel normaal.
Ik zie alleen als ik 's morgens wakker word mijn tenen. Dus kijk ik als ik slaap omlaag, zoals Bazz zei.

Verwijderd

Ligt allemaal aan de hoeveelheid van bepaalde stofjes in je hoofd.

Verwijderd

Wat voor "stofjes"???

Verwijderd

Slaap stofjes

• Kneiter Ar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2025
Mijn ogen kijken nooit naar beneden als ik wakker word. Eerder gewoon rechtdoor eigenlijk.

• PcDealer
  • Laatst online: 02:12

PcDealer

HP ftw \o/

Ogen bewegen constant, ook als je slaapt...
...JUIST als je slaapt.
Kent u de REM periode? Rappid Eye Movement

Ik dacht dat de mens van nature altijd slaapt, maar wakker wordt (gehouden) door een bepaalde stof in de hersenen (hypofyse?)

Anyway, denk er maar over na.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Theeboon
  • Laatst online: 26-01 09:52

Theeboon

theebonen bestaan!

PcDealer: Rapid Eye Movement hè :) (sorrie)
Maar de REM-fase is toch maar een FASE van het slaapgebeuren?
Dus dat je ogen niet altijd zo snel bewegen.. ik dacht alleen als je net bent gaan slapen..

"I sit in my room and imagine the future."

Verwijderd

REM is om de zoveel uur een paar minuten. En aan het einde veel vaker, totdat je wakker wordt.
REM is heel licht slapen. Ben je bijna wakker.

Verwijderd

Topicstarter
Dat REM heeft toch ook te maken met je dromen?

Verwijderd

In REM droom je ja.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:56

Jag

De stand van je oogleden wordt waarschijnlijk bepaald door de activiteit van het para- of sympatische zenuwstelsel. Is het eerste actief, dan hangen ze, en andersom.
Verder draai je je ogen volgens mij om als je slaapt, daarom mag je ook geen lenzen inhouden (ik heb vaak gezondigd), maar of je ogen dat continu doen zou ik niet weten.
Er is in ieder geval niet één normaalstand.

Jag

Verwijderd

De natuurlijke stand van je ogen in ontspannen toestand, met de oogleden gesloten, is licht naar boven kijkend.
Dit komt door de spiertonus van de 4 spierbundels die om je oog zitten.

Uiteraard is ieder mens uniek dus geld dit niet voor iedereen.

de REM fase is inderdaad een fase waarin je droomt.
Waarom REM alleen voorkomt tijdens lichte slaap of vlak voor het ontwaken ligt in het feit dat dromen altijd vlak voor het ontwaken plaatsvinden.

Je word daarom altijd wakker als je net zo fijn lag te dromen!

Het is een vernuftig foefje van moeder natuur die het lichaam na een periode van rust laat 'opwarmen'.

In onze slaap. tijdens het dromen bewegen niet alleen de ogen maar eigenlijk het gehele lichaam. Vele spieren spannen zich om vervolgens weer te ontspannen.

Denk bijvoorbeeld aan een moter dat een poosje heeft stil gestaan. Voordat het optimaal kan functioneren zal het eerst opgewarmt moeten worden.

Dit is tevens een goede hypothese waarom wij dromen.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Als ik 's morgens wakker word zie een vleesheuvel, wil ik mijn voeten zien moet ik ze omhoog gooien :)

(sorry kon het niet laten)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Als ik 's morgens wakker word zie ik zeker geen voeten, die zitten namelijk meestal onder een deken.
Misschien dat jullie dekens allemaal te kort zijn, of dat ie te dig is om op te houden, maar ik maak mijn bed meestal zo comfortabel mogelijk, dat ik niet over na hoef te denken hoe ik slaap.
Ik doe mijn ogen dicht, droom wat, en word weer wakker. ben ik dan de enige die daar geen vragen bij stelt?

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Heintjo
  • Laatst online: 11-05-2025

Heintjo

Definitely not Swedish

mijn ogen kijken 'smorgens altijd richting koffiezetapparaat.. ;)

blah blah...

• sjaak
  • Laatst online: 19:27

sjaak

un giorno credi

Dazzed: Je droomt ook omdat je bepaalde dingen dan verwerkt, zoals gebeurtenissen die je de dag er voor heeft meegemaakt.
Pagina: 1