Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ff een vraag......''k heb nu een P3 733@800 met een Geforce2MX, en nu wil ik een nieuwe videokaart gaan kopen.
Zit te twijfelen tussen Radeon 8500 en Geforce 3.
Maar ik weet zo en zo dat de CPU de bottleneck zal vormen. Welke kaart gaat daar het beste mee om? Dus welke kaart presteert beter bij een 800Mhz??

En nog een vraagje.....zolang de minimale specs van de processor voldoende zijn, zou ik toch elk spel voluit moeten kunnen draaien met zo'n monstervideokaart? Of is de CPU echt zo belangrijk voor spelperformance??
Voorbeeltje: Spel heeft als minimale eisen een 400 Mhz, geen probleem dus. Maar optimale eisen is 1000Mhz...
Maar met een vette videokaart zal het dan goed draaien in volle detail of niet?

Moet ik ffkes weten, want dan ga ik sparen voor processorupgrade:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:40
Mwah ik denk wel dat die P3 800MHz de meeste games nog wel trekt .. als je er nog es wat genoeg geheugen bij doet zal je nie veel probleempies krijgen ;)) en over die kaart ... tja volgens mij is een Radeon 8500 de bomb!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb 384 Mb geheugen volledig op CAS 2 lopen op een CUSL2-c......zou geen problemen moeten opleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik was die hard Geforce fan, maar goed ik zie nu wel in dat ati gewonnen heeft.

Maar voor die CPU bottleneck hoef je niet zo bang te zijn, dat is pas bij 600mhz of lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
800MHz....dat moet in principe nog wel goed genoeg zijn in combinatie met een 8500 of GF3. Maareh games zoals Serious Sam the Second Encounter bijv. zullen denk ik geen genoegen nemen met 800MHz als je ze met alle pracht open gaat spelen..dan kom je inderdaad al zeer snel uit op 1000MHz of zelfs hoger!

Die-hard Brexiteer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:50
*Northwood 1800MHz, Asus P4B-266, 256MB Corsair pc2400, LeadTek Ti500*
En ben je al aan het overklokken geweest? Want met een dergelijk systeem kun je er toch veel uit trekken (met bv peltiers en waterkoeling).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
800MHz....dat moet in principe nog wel goed genoeg zijn in combinatie met een 8500 of GF3. Maareh games zoals Serious Sam the Second Encounter bijv. zullen denk ik geen genoegen nemen met 800MHz als je ze met alle pracht open gaat spelen..dan kom je inderdaad al zeer snel uit op 1000MHz of zelfs hoger!
Hmz, ik betwijfel het, ik kan SS2 op mijn huidige systeem redelijk draaien met alles voluit...20 fps ofzo denk ik.

En ik draai niet in resoluties van bijvoorbeeld 1600X1200
in 32 bit, maar 1024X768X32 als m'n systeem het trekt, maar hoger als dat vind ik niet nodig. Zal het dan nog wat uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Op zaterdag 16 februari 2002 15:53 schreef universal creations het volgende:

[..]

En ben je al aan het overklokken geweest? Want met een dergelijk systeem kun je er toch veel uit trekken (met bv peltiers en waterkoeling).
Ja hij draait nu op precies 2322MHz@1.75Volt, geheugen op 172MHz, killersysteempje :)
http://gamershq.madonion.com/compare2k1.shtml?2753401

Die-hard Brexiteer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga voor Gf3 Ti200 of de Radeon is prima in je systeem..Je hebt een overklokte 733 dus je draait op iets van 150 Mhz FSB dat is prima voor de doorvoer...en je zal zien dat alles veel beter draait dan je MX...dat zijn toch eigenlijk maar beperkte videokaarten...1024 x 768 net aan, maar 32 bit kan je er wel mee vergeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 15:48 schreef Vlabakje90 het volgende:
Geforce 4 hmm? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Op zaterdag 16 februari 2002 18:00 schreef Pjoeloe het volgende:

[..]

Geforce 4 hmm? :P
nieuwe Ati Radeon2 ??? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op zaterdag 16 februari 2002 15:48 schreef Vlabakje90 het volgende:

Maar voor die CPU bottleneck hoef je niet zo bang te zijn, dat is pas bij 600mhz of lager.
bull-shit ,bij mijn geforce 2 GTS pro 64mb DDR is mijn duron proc ontieglijk de bottleneck ,met bijv een amdXP 1600+ presteert ie echt stukken beter ,bijna 2x zo goed.

Daarom ga ik binnenkort ook een ecs k7s5a halen met een 1700+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 18:28 schreef Sonic- het volgende:

Geforce 4 is nu al uit, tenminste, als ik al die plaatje moet geloven wordt die al gewoon in Japan verkocht.. Radeon 2 argggg, zeer mooie kaart volgens de specs, maar helaas, nog niet verkrijgbaar :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Op zaterdag 16 februari 2002 18:33 schreef Pjoeloe het volgende:

[..]

Geforce 4 is nu al uit, tenminste, als ik al die plaatje moet geloven wordt die al gewoon in Japan verkocht.. Radeon 2 argggg, zeer mooie kaart volgens de specs, maar helaas, nog niet verkrijgbaar :7
you got a point :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bump:) Ff dit berigie naar boven halen, want morgen ga ik een kaart kopuh......denk een Radeon2, maar heeft iemand daar nog iets op te zeggen?
Beter G-Force3 of niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-09 21:00
Als je vragen gaat stellen van "ati of nvidia" kan je voorspellen dat dit geen duidelijk antwoord geeft... Je hebt altijd mensen die voor de een of de ander zijn, naja, nu je er tóch om vraagt:

Ik zou voor de Ati gaan :P.

http://twitter.com/randalpeelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet bij de aanschaf van een videokaart niet echt gaan kijken naar hoe snel je CPU is (in zekere mate wel, maar voor dat verhaal gaat niet alles op), Ik zal het proberen uit te leggen.

Hoe soepel spellen draaien heeft met vèèl meer te maken.. het aantal MB's geheugen, de snelheid van je harde schijf, de instellingen per spel, drivers...noem maar op.

Natuurlijk kun je in jouw PC (met welliswaar een toch wat verouderde processor) een Geforce 3 zetten.. Waarom? dan hebben we het nu eventjes over de processor alleen..

+ SSE
+ 133 MHZ bus
+ gewoon snel

Vooral die SSE en die 133 MHZ bus maken die Pentium3 best een heel krachtig beestje! Vergis je daar niet in!

Ik lees dat je er nu een MX in hebt zitten. Als je systeem goed is geconfigureerd, kan die pentium3 de videokaart volledig benutten. Dat wil niet zeggen, dat je met een Geforce3 geen betere resultaten haalt.

Integendeel!

Ikzelf ben een tijdje terug overgestapt van een P3-733+Geforce 2 mx , naar een P3-733+Geforce 3 TI-200. Nou, ik kan je vertellen, daar zit nog best een heel groot verschil in!

Met 3Dmark2001 ben ik van (default benchmark) 2370 , naar een verbazingwekkende 4600 punten gegaan! maar ook met spellen is het verschil duidelijk aanwezig .. Ik kan nu bijvoorbeeld zonder haperingen, Quake3 op 1286x1024 spelen op 32 bits! die MX die kon dat helemaal niet aan , en mijn framerate (op 1286x1024x32) is echt super, het laagste wat ik ooit gehaald heb (voor zover ik me herinder) is 43! maar dit was dan wel HEEL druk in 't beeld, en in een groot open veld.

Maar hoe komt dit nou? Dit noemen ze CPU-scaling. de ene videokaart heeft een betere c.q krachtigere processor nodig om goed te presteren, de andere neemt genoegen met een wat minder krachtige processor. dit geld dus voor de Geforce3.

Als je bijvoorbeeld op internet gaat kijken naar reviews van kaarten, kom je soms (lang niet altijd!) een CPU-scaling graph tegen. Hier zul je zien, dat het verschil tussen bijvoorbeeld (in dezelfde setup) het vershil tussen een 800 mhz en een 1000 MHZ processor toch tamelijk klein is.... Hoe het kan weet ik ook niet, maar het is wèl zo.

Afijn, om even samen te vatten, back to the start, als ik jou was zou ik er gewoon lekker een Geforce3 TI-200 of TI-500 inzetten, en dan moet je eens zien hoe krachtig jou PC nog is, en hoe soepel spellen toch nog draaien (1286x1024x32 is geen enkel probleem).

Succes met je keuze!

<edit>

Even een kleine toevoeging aan dit (toch wel lange) bericht, Ik heb in deze post maar 1 kaart genoemd.

dit neemt NIET weg dat aTI geen goeie kaarten maakt, integendeel. de radeon is een hele mooie videokaart, maar puur omdat ik geen ervaring met deze kaart heb , ga ik niet lopen blaten of hij wel of niet goed is.

Waarom ik alleen de geforce3 genoemd heb, is omdat ik zelf die overstap gemaakt heb, met (imho) zeer goede resultaten.

Nogmaals, Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Welke kaart je ook kiest, Nvidia of Ati
Denk dat je schrikt hoe snel je P3-tje nog is.
Heb zelf ook een nieuwe Ati 8500 erin zitten, wauw zeg :9~
Net als poster boven mij ook naar 4600+ gegaan in 3d test.
En de 7000+ punten haal je niet, nou en alles draait prima.
Upgrade naar andere proc komt wel, P3 kan nog wel jaartje mee :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 23:49 schreef hetnet het volgende:
Welke kaart je ook kiest, Nvidia of Ati
Denk dat je schrikt hoe snel je P3-tje nog is.
Heb zelf ook een nieuwe Ati 8500 erin zitten, wauw zeg :9~
Net als poster boven mij ook naar 4600+ gegaan in 3d test.
En de 7000+ punten haal je niet, nou en alles draait prima.
Upgrade naar andere proc komt wel, P3 kan nog wel jaartje mee :9
Ik kan niet anders dan 100% mee eens zijn, die processor is echter nog snel zat , tegenwoordig is het met games meer de grafische kaart die 't em doet. Heb het zelf ook mogen ondervinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 09:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Er zijn wel wat revieuws te vinden die dit verschil hebben vergeleken. Maar dat was met een P!!! 1ghz P!V 1.5 en AMD TB 1ghz en een AMD tb 1.4ghz. De ene kaart presteerde beter tov de ander met een lage CPU, terwijl de bij een hogere geklokte CPU weer net andersom was. Het verschil was echter erg klein en niet echt merkbaar. Ik zal is ff gaan zoeken misschien kan ik de bewuste revieuw nog vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand wat voor ?n cpu je het beste bij een KYRo II kan hebben??
Ik heb nu een duron 700@910 maar ik wil wel een XP?tje erop doen.
En dan wil ik natuurlijk wel wat snelheidswinst :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:41
zo te zien haalt een geforce2 ti200 4600 3dmarks i.c.m een langzamere processor, en een radeon8500 4600+
dan kun je er dus beter een geforce2 ti200 in douwen, tenzij je van plan bent binnen niet al te lange tijd je proc. te upgraden
volgens mij is een radeon8500 of een gf2 ti500 die de hele tijd maar op je proc. zit te wachten een beetje zonde van je geld
overigens, ik haal 4001 punten met mijn systeem (zie onder)
en daar is nog wel meer uit te halen door verder overklokken of als ie niet zou vastlopen met de nieuwste drivers
dus als je een gf2 ti koopt heb je misschien ook al genoeg

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant topic! Ik zit nl met hetzelfde, ik heb inmiddels begrepen dat mijn proc nog wel ff meekan. Maar welke videokaart moet ik nu kopen?
Er zijn te weinig reviews die de nieuwe kaarten met een p3 testen.

Ik zit te twijfelen tussen een Radeon 8500, gf3 ti200, gf4 mx. Natuurlijk klok ik me nieuwe videokaart weer flink over.

Mijn mx valt me echter nog flink mee aangezien ik MOHAA nog prima kan spelen op 1024x768 met alles op high, 32 bits kleur maar 16 bits textures. Ook zijn mijn 3Dmark scores behoorlijk.

Voor info van me systeem en scores: kijk hieronder.

Ik hoop dat er meer mensen hun ervaringen met een p3 icm een nieuwe videokaart posten. Graag wel er ff bij vermelden op welke snelheden die lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 19:32 schreef Sonic- het volgende:

[..]

you got a point :)
Sonic, hoe bevalt je p3 icm die radeon? Wat voor snelheden geeft dat? In welke res speel je wat?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambeer2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 18:18
Ik dacht ook dat een videokaart wel het meest zou uitmaken met games. maar heb voor de grap eens een GF1 DDR in een XP 1800 systeem gezet en haalde in 3dmark2001 op de default benchmark 3600, en dat voor een kaart uit 1999. best wel knap. plaats ik die kaart in een celeron 525 dan haal ik in dezelfde benchmark maar 1400. dus die proc heeft wel degelijk invloed. nu zal een P3 een stuk meer power hebben dan een celeron, maar toch. ik had niet verwacht nog zo'n hoge score te halen met een kaart van meer als 2 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05 15:55
dit neemt NIET weg dat aTI geen goeie kaarten maakt, integendeel. de radeon is een hele mooie videokaart, maar puur omdat ik geen ervaring met deze kaart heb , ga ik niet lopen blaten of hij wel of niet goed is.
De Radeon lijkt mij een beetje verouderd. Inmiddels heb je voor minder geld al de overgeclockte versie ervan (De Radeon7500). Ik zou eerder voor een Radeon8500LE (250/250MHz) gaan van Hercules. Kost je maar 215 euro. Ik vind dit absoluut de kaart met de beste prijs/snelheid verhouding.

http://www.tweakers.net/pricewatch/25647

Over bottlenecks gesproken. Uit reviews bleek dat bij de GF2 modellen de CPU als bottleneck verdween rond de 850-900MHz (Duron, presteerde in 1024x768+ @ Quake3 maar enkele procenten slechter dan de Thunderbird). Bij een GF3 en Radeon 8500 (275/275 en 250/250) zou je na een Athlon XP1500 bijna geen prestatie winst meer waarnemen bij het hoger clocken. Wat Pentium3 betreft weet ik het niet, maar tov. de Thunderbird zal het weinig uitmaken. IK zou in jou geval iig zeker je keuze niet laten afhangen van je CPU.

Zelf heb ik ook maar een Thunderbird 700 @ 805 en ik ga waarschijnlijk de Hercules 3D Prophet 8500LE halen. (zie bovenstaande link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou jongens, allemaal bedankt voor jullie input :) Ik heb nu een Radeon2 in m'n kast zitten:):)

Met de standaard drivers van 14 september 2001 haal ik 5600 3dmarks, nu nog ffkes nieuwe drivers downloaden :P

Ik moet zeggen dat ik heel erg tevreden ben, en tijdens 3dmark liet ik er ff een paar vreugdekreetjes uit....nature scene loopt strontvloeiend :) :)

En binnenkort krijgt m'n pa een nieuwe pc, zal wel p4 1.5 ofzo zijn, maar dan ga ik lekker leentjebuur doen :)
Dus cpu komt binnenkort in orde:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ik heb nu een Radeon2
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariG
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 18:54
Op zaterdag 02 maart 2002 14:54 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

:?
zelfde geldt voor mij
die radeon 2 is toch nog helemaal niet uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja......ik bedoel een 8500, nou niet moeilijk doen he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Hoe HEB je ZO'N grote fout kunnen maken! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
5600, niet gek
dan heeft het tenminste zin, want de 4600
die ik ergens verderop in dit topic zag verschijnen
zou het niet waard zijn geweest
mocht ik eens last krijgen van schokkerij dan
dan is zo'n radeon 8500 vast niet duur meer
een goeie upgrade optie

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Ik zou zeker voor een snellere 3D grafische kaart gaan. Let bij de evaluatie van de kaarten vooral op de onderdelen "High polygon count" en "vertex shader snelheid" in 3DMark. De beste 3D kaarten nemen hier veel werk over van de CPU waardoor je met een iets minder recente CPU toch zeer snelle graphics kunt krijgen.

Probeer vooral ook eens de Project search & compare functie uit van 3DMark online. Hiermee kun je kijken in hoeverre een upgrade naar een nieuwe processor of 3D kaart zinvol is.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm een GF3-ti200 kost nu ook nog maar 199 pleuro: http://www.tweakers.net/pricewatch/25101

Ik denk dat ik beter een ti-200 kan kopen dan een radeon8500LE (215,-) want die ti-200 is heerlijk over te klokken. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Powercolor is precies zo'n merk wat ik niet vertrouw. Er zit bovendien een enorm verschil in overclockbaarheid van GF3 Ti200 kaarten. Die van Gainward en Asus zijn bv. boven Ti500 snelheden te clocken, sommigen maar 10% boven de standaard Ti200 snelheid.

Ikzelf ga voor de Radeon8500LE, maar dat is ook omdat ik de "underdog" altijd liever de helpende hand toesteek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 12:52
true

shit
vdk ikD:

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
Ik snap ook wel dat een nieuwe kaart beter scoort, in een nieuw systeem.
he he .....maar 3D 2001 SE met 5076 punten en een Ati radeon 8500 in een relatief oud systeem Dual P3 667, vin ik :9~
Kun je weer ff verder en heb je ff tijd om te sparen voor nieuw mobo, proc en geheugen.
En dat voor 265€ is minder als nieuw systeempie >:)

(edit) oja dit is met een power Color Radeon 8500 275MHz Pro Edition.
Geen verkeerde kaart in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 21:09 schreef Yokozuna het volgende:
Powercolor is precies zo'n merk wat ik niet vertrouw. Er zit bovendien een enorm verschil in overclockbaarheid van GF3 Ti200 kaarten. Die van Gainward en Asus zijn bv. boven Ti500 snelheden te clocken, sommigen maar 10% boven de standaard Ti200 snelheid.

Ikzelf ga voor de Radeon8500LE, maar dat is ook omdat ik de "underdog" altijd liever de helpende hand toesteek.
De gewone GF3 van powercolor was wel ver te clocken iig. van 200/460 naar 245/560 :) (volgens een review)

Ik denk dat ik nog maar heel ff wacht ik zie nl dat de andere gf3kaartprijzen (!) dalen... zal wel iets met de GF4 te maken hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik dat zo hoor.... kan ik best veel winst halen in de benchmarks als ik een nieuw board en cpu-tje koop...
System nu:

m6vbe
450mhz cpu
384mb SDRAM @100mhz werkgeheugen
g-force 2 Pro
(1600punten benchmark 2001)

Systeem dan...
kr7a-raid
xp 1800+
512 mb DDR @266 werkgeheugen
g-force 2 Pro

Heeft iemand een voorspelling van aantal punten na de upgrade???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
Denk dat je op zelfde uit kom als ik nu rond de 5000 punten.
Alleen in ben ik beetje goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je een beter idee voor mij....
sta ik altijd voor open...
Als t goedkoper kan...duh
Uiteraard:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tot hoever is een standaard Radeon8500 eigenlijk over te klokken zonder extra koelingen enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mezelf vandaag maar eens een ATI Radeon 8500 aangeschaft op de beurs hier in Hengelo. kon het natuurlijk niet laten om direct maar eens 3DMark2001 erover te laten lopen. ik had namelijk hiervoor een Asus V7100MX TV-out en daar mee scoorde ik 3223....

maar nu met die radeon kaart erin scoor ik 6996 en daar ben ik toch ontzettend tevreden over!!! kan niet anders zeggen dan dat dit een puik kaartje is!

Voor specs zie onder..

grtz. Brian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
Op zaterdag 02 maart 2002 23:57 schreef dekikker het volgende:
Heb je een beter idee voor mij....
sta ik altijd voor open...
Als t goedkoper kan...duh
Uiteraard:)
Nope kan ik je niet mee helpen, ik had al een 133mhz proc en mobo, daardoor kan het nog wel ff mee.
Maar als ik jou was zou ik ook zoiets doen als je net zei.
Mobo, proc en geheugen. krijg je wel een heel leuk systeem mee :9~
Wil ik ook wel, alleen zijn hier de € op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Op zaterdag 02 maart 2002 22:14 schreef dekikker het volgende:
Als ik dat zo hoor.... kan ik best veel winst halen in de benchmarks als ik een nieuw board en cpu-tje koop...
System nu:

m6vbe
450mhz cpu
384mb SDRAM @100mhz werkgeheugen
g-force 2 Pro
(1600punten benchmark 2001)

Systeem dan...
kr7a-raid
xp 1800+
512 mb DDR @266 werkgeheugen
g-force 2 Pro

Heeft iemand een voorspelling van aantal punten na de upgrade???
Zeker meer dan het dubbele. Alleen ik zou wat minder besteden aan RAM. Eerder gewoon 256MB (266MHz effectief) DDR-SDRAM, de alleniewste spellen (lees MOHAA, RTCW, en in de toekomst X-Isle, Quake4, UT2 en Unreal2) gebruiken zo tussen de 128MB en 256MB RAM. Tenminste in die zin dat mijn hdd regelmatig zat te ratelen tijdens spelen met 128MB, dat is nu verholpen. 512MB is overkill, waar je systeem zelfs enkele procenten slechter door kan presteren.
maar nu met die radeon kaart erin scoor ik 6996
Valt nog mee met een XP1600+. Muyz haalde met een XP1700+ ongeveer 8100 punten:
Op 250/250 draait ie 8019 punten
Toch wel vreemd, die CPU is namelijk maar een erg klein tikje sneller. Na je GPU is dat toch de belangrijkste FPS bepalende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palmboom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 13:31
even omhoog schoppen omdat het toch wel een erg intressant onderwerp is.

Nu de Geforce4 uit is, heeft er hier al iemand ervaring met deze kaart in combinatie met een wat oudere CPU? Ik zit nu met een Duron 900 en zit er zwaar over te denken een Geforce4ti440 te halen. bijna iedere benchmark van de Geforce4 die ik gelezen heb wordt gemaakt met een veel snellere XP/P4 cpu.

Zal de Geforce4 moeten wachten op mijn cpu? Hoeveel invloed zal het hebben om de performance van de Geforce4... Op mijn moederbord kan slechts een TB1400 want is nog KT133. Nog voedingseisen voor deze kaart toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Me wants answere too, want ik heb ook een PIII 733 Mhz niet overgeklokt (hoe doe je dat, iemand die ik ken doet dat gewoon met bios ofzoets maar dat werkt hier niet) en ik was aan het denken voor de GF4 Ti4200 en 256 Mb erbij zetten maar ik ben nu erg aan het denken aan de Geforce 3. Zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over die ATI want ik weet alleen dat Geforce goed is van ATI weet ik niks behalve dat ik een ATI Mach 64 in m'n P60 had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Op dinsdag 23 april 2002 23:23 schreef Palmboom het volgende:
even omhoog schoppen omdat het toch wel een erg intressant onderwerp is.

Nu de Geforce4 uit is, heeft er hier al iemand ervaring met deze kaart in combinatie met een wat oudere CPU? Ik zit nu met een Duron 900 en zit er zwaar over te denken een Geforce4ti440 te halen. bijna iedere benchmark van de Geforce4 die ik gelezen heb wordt gemaakt met een veel snellere XP/P4 cpu.

Zal de Geforce4 moeten wachten op mijn cpu? Hoeveel invloed zal het hebben om de performance van de Geforce4... Op mijn moederbord kan slechts een TB1400 want is nog KT133. Nog voedingseisen voor deze kaart toevallig?
Ik zou zeggen, haal eerst maar snel een tbird 1400, kijk dan eens naar een radeon 8500, gf4 is veel te duur en komt nooit volledig tot zijn recht op een sdram mammaplank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 18:28 schreef Sonic- het volgende:

[..]

Radeon2 is de Radeon8500 (de chip heet dan ook R200.. de oude radeonchips R100) de opvolger van de R8500 (niet de 8700 en 8800) die geloof ik ik Radeon 10000 gaat heten dat is de Radeon3 met dx 9 ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palmboom
Ik heb iets gevonden:
http://www6.tomshardware.com/graphic/02q2/020409/geforce4ti4200-10.html

SYSTEEM 1:
AMD AthlonXP 2000+/VIA KT266A/133 MHz FSB 256MB PC-266 MHz RAM CL2 (2x128MB)

SYSTEEM 2:
AMD Athlon 1200 MHz MHz/VIA KT133A/133 MHz FSB 2x 128MB CL2 PC133

http://www6.tomshardware.com/graphic/02q2/020409/images/image005.gif
http://www6.tomshardware.com/graphic/02q2/020409/images/image007.gif
http://www6.tomshardware.com/graphic/02q2/020409/images/image009.gif
In Quake 3 and Max Payne, all cards showed a significant performance increase when used with a faster CPU. Aquanox, however, uses the pixel and vertex shaders provided, which means that it is less dependent on the CPU.
Lastig dus. Deze benchmark is te beperkt om een conclusie te trekken. Ik hoop met de Geforce4ti lekker met 2x of 4x FSAA te kunnen knallen in 1024x768x32, dit wordt alleen niet getest in deze benchmark :( Alleen de score zonder FSAA, maar die is niet echt boeiend. Of ik nou met 150 fps (4MX)of 168 fps zit te spelen, dat merk je toch niet.

Net als die Max Payne benchmark. 98 of 72 fps. ook zo lekker boeiend.

edit:
Ik lees trouwens later nog dit:
"All NVIDIA GeForce4 cards, both of the MX and the Ti lines, possess new hardware functions that allow for much higher performance when using anti aliasing. The new 6x mode for Direct 3D is only available for these cards, as well. "

New Hardware Functions. Dat is op zich iets wat waarschijnlijk niet echt CPU afhankelijk moet zijn.

Geforce4ti4200 scoort in deze test 79 fps in 1024x768x32 met 4xFSAA. Zonder FSAA was dat 200 fps op de XP2000+ en 163 op de TB1200. Naar DAT verschil ben ik dus zo erg benieuwd. Als de Ti4200 dit truckje ook naspeelt op een TB1200 ben ik overtuigd om hem te gaan kopen, nu twijfel ik nog vet of het niet zonde van het geld gaat zijn en ik toch niet beter een goedkopere Radeon 8500 kan halen aangezien deze ook ruim voldoende presteerd in normaal 1024x768x32.

Wel iets gevonden wat behoorlijk shocking is voor mij:
http://www.digit-life.com/articles/creatgf4/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palmboom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROximity
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 15:48
Allemaal heel leuk en aardig maar ik zit hier met een Athlon 1GHz met een ATI Radeon PRO 8500 en ik kan je zeggen als ik Medal Of Honor speel dan draait ie bijna op alle instellingen beroerd, me cpu is zwaar de bottleneck, MAAR good times will return, binnen een week een xp2000+ aanschaffen... :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:49

KneoK

Not in a million lightyears

Ik ben op mijn systeempje overgestapt van een GeForce 2 MX "classic" naar een GeForce3 Ti200 en snelheidswinst was aanzienlijk. In 3dmark 2001 ben ik van 2400 naar 5500 gegaan, in bijvoorbeeld Jedi Knight II heb ik een framerate van minimaal 60, veelal zelfs rond de 110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
Op donderdag 25 april 2002 18:59 schreef PROximity het volgende:
Allemaal heel leuk en aardig maar ik zit hier met een Athlon 1GHz met een ATI Radeon PRO 8500 en ik kan je zeggen als ik Medal Of Honor speel dan draait ie bijna op alle instellingen beroerd, me cpu is zwaar de bottleneck, MAAR good times will return, binnen een week een xp2000+ aanschaffen... :7
als dat zo is dan moet je dus duidelijk een geforce3 kaart hebben, want bij mij gaat Medal Of Honor als een speer
1280*1024*32 met alles vol open gaat prima, en dat met een geforce2
zonder overklokken schokte hij alleen in het bos ergens aan het eind van het spel, maar dat zal je met een geforce3 niet overkomen verwacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:33

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Zie mijn sig, voor mijn specs. Alle games draaien als een trein in 1280 res met mijn Radeon. Alleen JK2 wil wel eens wat schokken als het druk in het scherm wordt. >:)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn geforce 3 Ti200 is binnen en mijn 256 mb extra gehuegen ook. Vanavond ff inbouwen. Maar op de doos staat Gforce 3 64mb ddr en op sticker op doos geplakt Geforce 3 ti200 128mb ddr. Wat heb ik nu? Ik heb het laatste besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palmboom
Op vrijdag 26 april 2002 11:03 schreef JusticeFriends het volgende:
Kzou zeggen kijk hier:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/204235#welkevk
Wat wil je hiermee zeggen? In deze FAQ wordt niet eens aandacht besteed aan het feit dat je processor er weleens voor kan zorgen dat de nieuwste generatie videokaarten weleens een bottleneck zou kunnen vormen!

Wannebe moderator? Gelukkig doen de echte modjes het beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruxelles|IA
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-02-2007
Op zaterdag 16 februari 2002 15:48 schreef BeyondHorizon het volgende:
Ik draai Serious Sam 2 zonder problemen, alles maximaal.
Doe dit met het eerste systeem uit mijn signature.

AthlonXP 2800 Barton, Asus A7N8X-E Deluxe, 2x 512mb pc3200 Crucial Ballistix, Sapphire x1950pro AGP, Samsung Syncmaster 959NF, SB Audigy 2ZS, Maxtor Diamondmax10, WD Caviar 800JB, IBM DTLA305030, Aopen DVD, LiteOn CDRW, Antec Sonata, Enermax Liberty 620

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doen ik heb nu ook een Gforce 3 (lees eerder in deze thread) en echt absolute vooruitgsng
Pagina: 1