Hoe is/wie heeft "tijd" uitgevonden?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.077 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05 09:34

Kolky

subtitle not available

Topicstarter
Dit is een interessante vraag.
Tijd, zoals wij dat nu kennen is een grootheid die een etmaal in 24 uur verdeelt. Die 24-deling komt uit Arabië.

Maar aangezien je 24 uur niet tegelijk kan zien kun je die niet verdelen (in tegenstelling tot bijv. een meter of een liter, die je "heel gemakkelijk" in 1000 gelijke stukjes kunt verdelen om een millimeter of milliliter te krijgen) in nette, gelijke stukjes.

Bovendien hadden ze in die tijd ook al het probleem dat de zon niet elke dag op hetzelfde tijdstip en op dezelfde plek opkomt....

Wie heeft hier een theorie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• har|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tijd bestaat niet en het heeft nooit bestaan.
Voordat het universum onstond was er alleen maar materie en anti-materie en geen tijd.
Toen de mens "slim" werdt, hebben ze tijd "uitgevonden". Dit deden ze omdat ze denken dat ouder worden en seizoenen "tijd" is en het zo makkelijker vinden.
Maar eigenlijk is er nog steeds geen tijd.

Zo iets dan :) (hebben we met Bio gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6072

Wat ik veel vreemder vind, is de vraag: hoe komen we aan de maanden, en waarom duren deze precies zo lang?
Januari : 31 dagen, februari maar 28 dagen!
Waarom niet gelijkmatig verdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2880

Natuurlijk bestaat tijd wel, alleen wij kunnen het niet zien.
Alles is verzonnen.
Kijk op Kun je niet te defenieren fenomenen nou defenieren of niet? om te begrijpen wat ik bedoel.

Wat dat rechtlijnig verdelen betreft:
Het begrip tijd is ontstaan nadat iemand erachter kwam dat de aarde er 365 dagen en 6 uur overdeed om rond de zon te vliegen... Dat is dus geen mooie eenheid, dus hebben ze die 6 uur maar laten zitten. Maar dan kom je eens in de 4 jaar dus een etmaal tekort en daar hebben ze het schrikkel jaar op bedacht.
(dan heeft een jaar dus 366 dagen nl + 29 februari).
Snappie ut nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja dat snap ik.
Mijn vraag is alleen waarom Feb. maar 28 dagen heeft. Ze kunnen toch gewoon 6 maanden met 30 en 6 maanden met 31 dagen maken?
In plaats van 7 met 31 en 4 met 30 en 1 met 28??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05 09:34

Kolky

subtitle not available

Topicstarter
En mijn vraag was: hoe komen ze aan de lengte van een uur!
Je kunt tijd niet netjes in gelijke delen hakken, omdat je het niet in een keer kunt overzien.

Hoe kunnen ze nou weten dat de aarde er 365 dagen en 6 uur erover doet als er nog geen uren gedefieerd zijn?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1678

Hoe kunnen ze nou weten dat de aarde er 365 dagen en 6 uur erover doet als er nog geen uren gedefieerd zijn?!
Als je het leuker vindt klinken mag je er ook 365,25 dagen van maken hoor. En dat is goed uit gedrukt ook al zijn er nog geen tijdseenheden gedefinieerd. Want 1 dag (of hoe je het gaat noemen) in nou eenmaal 1 omwenteling van de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2887

Daarvoor is er dus een "Internet tijd"
Deze verdeelt de dag in 1000 stukjes en die ieders weer in 100 stukjes... Hierbij heb je geen tijdzones etc. want dag/nacht is tenslotte op internet ook niet relevant. Dit is dus eigenlijk ook een ander soort tijd, ander concept...
Een internet clock kun je hier wegtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-02 20:56

ThE_ED

Stuffed Animal

Mijn vraag is alleen waarom Feb. maar 28 dagen heeft
Keizer Augustus wilde even veel dagen in 'zijn' maand als in de maand van julius, dus moest er een maand in het jaar 1 dag afstaan... Februari dus (en die had er al 1 minder door schrikkeljaren gedoe).

Ik ben fan van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3941

Als ik zo eventjes ga nadenken, kom ik tot de conclusie dat we waarschijnlijk nu helemaal niet in het jaar 2000 leven. Het is waarschijnlijk veel verder of terug.

Elk jaar word er een beetje heen en weer geschoven met de dagen om ze precies in een jaar 'in te passen'. Denk maar aan schrikkeldagen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3527

Dat voordat het omniversum bestond alleen maar materie en antimaterie bestond is onjuist
Voor zover bekend was er niets gedefineeerd. Materie werd pas na de oerknal gevormd.

En wat tijd betreft: Hoe vreemd dit ook klinkt, hij hoort in het rijtje x-as, y-as en z-as, tijd. En is hierin volledig gelijkwaardig en uitwisselbaar met de anderen. Kortom ruimte en tijd zijn aan elkaar gekoppeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

En mijn vraag was: hoe komen ze aan de lengte van een uur! Je kunt tijd niet netjes in gelijke delen hakken, omdat je het niet in een keer kunt overzien.
Lijkt me geen showstopper, er is geen enkele dimensie die we helemaal overzien kunnen, en toch hebben we meters en inches. Je kunt tijd opdelen aan de hand van iedere regelmatige indicator (draaiende aarde, Cesium atoom, etc.).

Hoe ze aan de lengte van een uur komen weet je best wel ;). 24 deelt gewoon lekker op. De verdeling in 60 minuten en 60 seconden hebben we aan de Babyloniers te danken, die waren er al achter dat 60 in verhouding de meeste delers heeft. Ik meen ook dat zij de cirkel in 360 graden opdeelden (niet zeker).

Ons kromme systeem van dagen, maanden, uren, en schrikkeljaren is gewoon het resultaat van het feit dat de ene omwenteling van de aarde niet "mooi" in de andere past. Als we daar nou eens twee aparte tijdsrekeningen voor nemen, dan wordt het een stuk overzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3885

Unicorn, je hebt gelijk dat men (ik weet niet wie) een cirkel 360 graden heeft "gegeven", omdat dat lekker deelbaar is ofzo, hebben we bij Wiskunde gehad. En wat tijd betreft, tijd is ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinithlon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-03 07:52

Infinithlon

i was there!

Ali Sayin: wat bedoel je met tijd is ruimte?
tijd is een dimensie zoals ruimte, maar het is niet hetzelfde...
tijd gedraagd zich als dimensie anders dan ruimte

when i wake up people take up mostly all of my time!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6344

Tijd bestaat om dat er iets gebeurt.

Voordat er een universum bestond, was er geen tijd. Er gebeurde namelijk niets.

Toen de explosie een feit was, begonnen allerlei dingen zich te verplaatsen en materie ontstond en materie verdween. Net als nu.

Omdat wij mensen (en al het andere leven) te maken hebben met een verouderingsproces, bewijst dat er tijd bestaat.

Pas wanneer er niets gebeurt, dus voor de Big Bang, dan kan je zeggen dat tijd niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1722

Moet ik eigenlijk meteen denken aan en stukje uit het transgalactisch liftershandboek:

"In de relativiteitstheorie, vertelt tijd ruimte hoe zich te krommen en ruimte tijd hoe te stromen. Het Gulden Hart zei de ruimte dat ze de boom in kon en parkeerde zich netjes buiten het rechtspaleis" (vrij vertaald uit het engels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

offtopic:
'transgalactisch liftershandboek'???

Je bedoelt de 'hitchhiker's guide to the galaxy'

Lees boeken in de oorspronkelijke taal, dan zijn ze mooier.

Zoals gezegt zijn tijd en ruimte gekoppeld. Maar zowel tijd als ruimte zijn bij de oerknal ontstaan. Voor de oerknal was er niet alleen geen tijd, maar ook geen ruimte. Wat ook logisch is omdat ze gekoppeld zijn.

Ik kan het ook niet voorstellen hoe iets eruit ziet zonder tijd en ruimte. Dat moet je ook niet proberen, want als je dat gaat doen draai je gegarandeerd door.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Laatst online: 01-04 17:01
Eentje over het zwaar overschatte millenniumprobleem:

Als Jezus 60 jaar eerder was geboren, hadden we geen millenniumproblemen gehad.

Zo zie je maar dat Jezus de bron is van een boel ellende.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hahaha! Dat vind ik een goeie! :)
Daar heb ik dan nog nooit bij stilgestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5753

Euhmm? Zijn sommigen van jullie nu al weer de schrikkeldag-bug van dit jaar vergeten?

Eigenlijk duurt een omdraai van de aarde
ongeveer 24.015945205794 (etc) uur.
Dat komt er op neer dat 4 seizoenen (om de verwarrende term jaar maar te vermijden) 365.2425 dagen duurt.

Op dit getal kun je komen omdat de volgende regel van toepassing is op schrikkeldagen:
- Een schrikkeljaar is een jaar dat deelbaar is door 4 maar niet door 100, of als het deelbaar is door 400.

Het is overigens heel moeilijk om zonder geavanceerde apparatuur de tijd te bepalen. Dit is waarschijnlijk gebeurt door gewoon naar de sterren te kijken, maar daar zitten de volgende onzuiverheden in:
-naast het gebruikelijke jaar (een rondje om de zon) en de dag (een rondje om de midden-as van de aarde) tolt de aarde ook nog eens heeeel langzaam. Men gelooft dat het effect hiervan de ijstijden zijn.
-aardverschuivingen: Men kan wel telkens leuk vanaf dezelfde plek meten, maar wie zegt dat deze plek (lees: aardkorst) ook niet beweegt? Dat kunnen ze pas tegenwoordig meten mbv satelieten.

Zo kwamen ze er bv ergens in de 16 of 17 eeuw achter dat ze 10 dagen achterliepen. (het jaar weet ik niet precies) Bij een maand hebben ze toen onder verzoek van de paus 10 dagen opgeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1722

Ehm, diadem, er stond geloof ik onder "vrij vertaald uit het engels"...

ik heb die boeken alleen maar in het engels, inclusief de 2 delen over Dirk Gently

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3886

Rolex ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Gul'Dan:

Sorry, ik had dat over het hoofd gezien.

B.Kraan:

Je haalt 2 dingen door elkaar. Het schrikkeljaar ontstaat niet doordat een dag geen 24 uur is, maar doordat een jaar geen 365 dagen is. Een jaar (omlooptijd van aarde om zon) is namelijk 365.2425 dagen. Daarom zijn er schrikkeljaren.

Een dag (tijd waarin aarde om zijn as draait) is zelfs iets korter als 24 uur. Ik geloof 23.96 uur.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Diadem:

ja, je hebt helemaal gelijk. Ik verwarde het jaar met de tijd die de aarde nodig heeft om om zijn as te draaien. (deelde 365.2425 door 365)

maareh dit vind ik nog wel vaag .. als de werkelijke tijd inderdaad zo rond de 23.96 uur ligt, dan zouden we met de huidige klokken na 25 dagen een uur voor lopen (of is het nou achter?), zodat we na ongeveer 10 maanden overdag in het donker zitten.
Ik heb hier ff geen binas ofzo.. anders had ik het wel opgezocht, maar volgens mij moet deze omwentelingstijd niet al te veel afwijken van 24.00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicorn
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

B. Kraan:
Ik heb hier ff geen binas ofzo.. anders had ik het wel opgezocht, maar volgens mij moet deze omwentelingstijd niet al te veel afwijken van 24.00 uur.
Heeft te maken met het verschil tussen een zonnedag en een sterredag. Een sterredag wijkt inderdaad iets af van de 24 uur, maar omdat de aarde net een stukje verder door moet draaien om de zon weer "op de plek te krijgen" (aarde heeft een stukje rond de zon afgelegd en dus is de hoek met de zon ondertussen gewijzigd) komt een zonnedag wel weer precies uit op 24 uur. (Beter gezegd eigenlijk andersom, een uur is 1/24e van een zonnedag.)

Dus, 1 jaar = 365,256 zonnedagen = 366,256 sterredagen. Voor wie zich verveelt: kun je bedenken waarom die twee getallen precies 1 verschillen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Laatst online: 01-04 17:01
B. Kraan: Dat van die 1o schrikkeldagen was in 1582. Paus Gregorius de 13de heeft daartoe besloten.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Unicorn:

het is me nu duidelijk. :)

en ik verveel me, dus die dag verschil tussen het aantal sterren- en zonnendagen in een jaar zal wel met het rondje om de zon te maken hebben. Dat is natuurlijk op het eind precies een sterredag.
Pagina: 1